Suosittele kompostoria!

  • Viestiketjun aloittaja "VIERAS"
  • Ensimmäinen viesti
........................
Meillä on Biolanin pikakompostori biojätteelle ja ollaan oltu tyytyväisiä. Syödään paljon kaviksia, joten biojätettä tulee palljon, kuoria ym. Kompostori ei ole jäätynyt pahimmillakaan pakkasilla, kun ollaan laitettu sinne kuumalla vedellä täytettyjä kanistereita. Meillä on nelihenkinen perhe, joista yksi vielä ihan vauva. Talvella on jouduttu muutamaan kertaan tyhjentämään puolikypsää kompostia, kun on ollut liian täynnä. Ne laitan varmaan jatkojalostumaan tuonne puutarhakompostiin, se on sellainen kehikko vaan. Tai sitten nakkaan suoraan perennapenkkien pintaan, viime keväänä laitoin ja oikein hyvinvoivia kukkasia tuli.
 
........................
Meillä on semmonen sanko, saman kokoinen kuin nuo muutkin roskikset roskiskaapissa. Se täyttyy nopeasti, joten tyhjennetään vähintään joka toinen päivä. Ei käytetä pussia, en usko että se maatuisi tarpeeksi nopeasti. Aluksi tehtiin sanomalehtipaperista semmosia pusseja, mutta nekään ei maatuneet tarpeeksi nopeasti, joten luovuttiin niistä. Valmiin kompostin seasta siis löytyi vielä sanomalehden riekaleita, ei kiva. Tyhjennyksen jälkeen tyhjä roskis pestään kuumalla vedellä, eikä se haise edes kesäkuumalla. Jos jotain mönjää pohjassa, niin sitten pesuaineella.
Meillä tuo mies hoitaa tuota kompostia ja onhan siinä jonkin verran hommaa, kun pitää möyhentää, lisätä kuiviketta ja tarvittaessa virkistettä, säätää ilmanvaihtoa, tyhjentää jne. Ei se kuitenkaan ole valittanut, eli ei varmaan ole liian paha rasti.
 
"Minttu"
Minäkin voin liputtaa Biolanin puolesta, meillä on ollut parisen vuotta käytössä kompostikäymälä, viimeisen vuoden pelkästään biojätteelle. Ja on kyllä toiminut hyvin. En missään nimessä ajattele mitään muuta kompostia meille, kuin Biolanin pikakompostoria, nyt kun joudumme ostamaan toisen, kun biojätettä tulee niin paljon..
 
........................
Meillä on kyllä Biolanin lisäksi Jack Russelikin, mutta ei se pirulainen syö esim. banaanin kuoria. Mutta tosiaan ruoan tähteitä ei meidänkään tarvi kompostiin heittää, silti sinne saa kantaa sitä tavaraa ihan kiitettävästi. Syödään esimerkiksi paljon kananmunia -> kuoret ja pakkaus kompostiin. Mies kittaa paljon kahvia -> purut pusseineen kompostiin. Ei noita oikein voi koiralle syöttää (paitsi ehkä ne kananmunakuoret, mutta ei olla kokeiltu). Ja tosiaan sitä kasvisten ja hedelmän kuorta ja pikkujämää tulee kyllä yllättävän paljon.
 
Sadevesitynnyri 210l, porataan tarpeeksi reikiä, möyhennetään hyvin ja välillä laitetaan virkisteeksi kuivikkeeksi ja eristeeksi kissanpissaista puupellettiä. Varmana hakkaa pikakompostorin ja tuohon hintaan niitä on varaa pitää useampiakin niin ei tartte puolivalmista kamaa ripotella pihalle elukoita houkuttelemaan.
 
........................
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26078846:
Sadevesitynnyri 210l, porataan tarpeeksi reikiä, möyhennetään hyvin ja välillä laitetaan virkisteeksi kuivikkeeksi ja eristeeksi kissanpissaista puupellettiä. Varmana hakkaa pikakompostorin ja tuohon hintaan niitä on varaa pitää useampiakin niin ei tartte puolivalmista kamaa ripotella pihalle elukoita houkuttelemaan.
Onkos se kuinka eristetty? Mietin vain, että jos se on sellainen sadevesitynnyri, minkälaisen olen tottunut näkemään, niin luulisi sen houkuttelevan rottia ja muita mukavuuksia luokseen aika tehokkaasti?
 
Onkos se kuinka eristetty? Mietin vain, että jos se on sellainen sadevesitynnyri, minkälaisen olen tottunut näkemään, niin luulisi sen houkuttelevan rottia ja muita mukavuuksia luokseen aika tehokkaasti?
Ei oo eristetty. On kumminkin niin tiukkaa muovia ja kun tekee pieniä reikiä niin ei ne niistä pääse. Ne myydään täällä ainakin kannellisina joten ei ne hiiret ja muut ole mitenkään riesaksi tulleet. Tosin meillä on tätä lääniä ja kissoja niin melko sama vaikka oliskin.
Joskus avustin yhtä vanhaa tätiä jolla oli semmonen Biolan mistä kansi oli irti joka painaa pirusti nostaa kokonaan pois, se ei toiminut ja sen alla asui joku myyriäinen. Silloin päätin että ainakaan semmoiseen en rahojani hassaa. Ja tosiaan, sadevesitynnyri maksaa 25-30€
 
"sasa"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26079020:
Ei oo eristetty. On kumminkin niin tiukkaa muovia ja kun tekee pieniä reikiä niin ei ne niistä pääse. Ne myydään täällä ainakin kannellisina joten ei ne hiiret ja muut ole mitenkään riesaksi tulleet. Tosin meillä on tätä lääniä ja kissoja niin melko sama vaikka oliskin.
Joskus avustin yhtä vanhaa tätiä jolla oli semmonen Biolan mistä kansi oli irti joka painaa pirusti nostaa kokonaan pois, se ei toiminut ja sen alla asui joku myyriäinen. Silloin päätin että ainakaan semmoiseen en rahojani hassaa. Ja tosiaan, sadevesitynnyri maksaa 25-30€
Eristys = pakkasta vastaa = toimii talvellakin...
 
Meilläkin Biolanin pikakompostori; nyt jos saisin suositella, niin 5-henkiselle perheelle joko se isompi Biolan, taikka sitten kaksi kompostoria. Minä valmistan lähes kaiken ruoan itse alkutekijöistään... Niin kompostori ei tahdo riittää.

Kolmena viime talvena jäässä kyllä, noin nelisen kuukautta kompostointitaukoa sen vuoksi. Toimisi, jos olisi jokin autotalli- tmv. edes puolilämmin tila, jossa kompostoria voisi pitää talven yli.
 
........................
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26079213:
No joka risukasassa, leikkimökissä, halkokasassa ja talon välissä tuppaa olemaan hiiriä.
No shit? Vaan ei meidän Biolanissa. ;)
Tänä talvena Biolan on käynyt kovimmillakin pakkasilla vähintään +10 asteessa, yleensä +20. Nyt on sellainen +40-+50C.
 
No shit? Vaan ei meidän Biolanissa. ;)
Tänä talvena Biolan on käynyt kovimmillakin pakkasilla vähintään +10 asteessa, yleensä +20. Nyt on sellainen +40-+50C.
Taidat olla ainoo jonka biolan on pysynyt plussalla. Vai ooksä se joka viitti tunkea ne kuumavesipullot sinne? Mä oon sitä mieltä että jos ei ole postimerkin kokoinen piha, ne on hirveetä kusetusta. Ihan kuin iät ja ajat ei olisi kompostoitu muuten jätteitä. Mutta jos siitä haluaa maksaa sen hinnan, mitä se maksaa, niin antaa mennä vaan. Kallista muovia hajoamaan. Eikä meidän biojätteet läheskään mahtuisi moiseen.

Eikä tosiaan hiiriä ole meidän sadevesipöntössäkään ja rottia ei ole muutenkaan kun ollaan hyvin epäurbaanilla alueella. Kärppiä, korppeja ja lumikoita vain. Mutta ei siis kompostissa. Ei ole vielä vuosien saatossa löytynyt kohtaa mistä mahtuisi kukaan sisään. Ja puolivalmiin jätteen maahan laittaminen, jos joku, niitä tuholaisia houkuttelee. Ja pelkkä lämpötila ei kerro maatumisasteesta. Se kertoo lämpötilasta. Käyminenkin tuottaa lämpöä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26079729:
Taidat olla ainoo jonka biolan on pysynyt plussalla. Vai ooksä se joka viitti tunkea ne kuumavesipullot sinne?
Kuka tunki kuumavesipullot MINNE? Biolanissa ei ole eristekerros ilmaa, vaan polyuretaania tmv., joten sinne ei voi sisä- ja ulkokuoren väliin työntää kuumavesipulloja - vaikka se kätevältä idealta kyllä kuulostaisikin. Siis jos tykkää "harrastaa" kompostointia...
 
Kuka tunki kuumavesipullot MINNE? Biolanissa ei ole eristekerros ilmaa, vaan polyuretaania tmv., joten sinne ei voi sisä- ja ulkokuoren väliin työntää kuumavesipulloja - vaikka se kätevältä idealta kyllä kuulostaisikin. Siis jos tykkää "harrastaa" kompostointia...
lue #3

Kunnon "harrastaja", siis jonka komposti ei jäätynyt. Mutta mun mutsikaan jolla joskus oli moinen kellarissa, ei saanut sitä toimimaan kunnolla vaikka osti kaiken maailman käynnisteitä ja muuta sontaa, joka on vaan kallista ureaa...

Laitetaan nyt vielä lisäkysymys että miksi kummassa ei saman tien laita sinne lämpövastusta niin ei tartte itte ravata jonkun kuumavesipullon kanssa jolloin jo pihalla juoksemalla hukkaa energiaa sekä juoksemalla että lämmittämällä harakoita :D
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26080019:
lue #3

Kunnon "harrastaja", siis jonka komposti ei jäätynyt. Mutta mun mutsikaan jolla joskus oli moinen kellarissa, ei saanut sitä toimimaan kunnolla vaikka osti kaiken maailman käynnisteitä ja muuta sontaa, joka on vaan kallista ureaa...
Ahaa, kiitos, en ollut lukenut ketjun joka viestiä.

Meillä toimi tuo kyllä autotallissa, mutta sen käyttö siellä sotki paikkoja sen verran (lapset vievät kompostoriin jätteitä), että ei jatkettu kokeilua. Mutta olen kyllä kuullut niistä (ihan autenttisesti eikä Biolanin mainoksista), jotka saavat kompostorinsa käymään läpi talven. Kunnon harrastajia tahikka sitten ihan ammattilaisia. :flower:
 
Ahaa, kiitos, en ollut lukenut ketjun joka viestiä.

Meillä toimi tuo kyllä autotallissa, mutta sen käyttö siellä sotki paikkoja sen verran (lapset vievät kompostoriin jätteitä), että ei jatkettu kokeilua. Mutta olen kyllä kuullut niistä (ihan autenttisesti eikä Biolanin mainoksista), jotka saavat kompostorinsa käymään läpi talven. Kunnon harrastajia tahikka sitten ihan ammattilaisia. :flower:
No mun tutuissa on vaan sellasia joilla se toimii just yhtä hyvin, tai huonommin kuin tuo mun sadevesipönttö. Ehkä yks ongelma on just se mädäntyminen kun se on niin kapea että ehkä ne ei oo kunnolla saaneet sitä käänneltyä. Ja se korkeus on hankala näin lyhyelle. Mun mielestä tommonen matala ja leveä on helpompi. Eikä sillä jäätymisellä ole mitään väliä jos niitä on esim 3kpl. Saa aika finaaliin kompostoida kaikki jätteet ilman kiirettä laittaa niitä maahan tai sekajätteeseen. Mutta tosiaan jos tilaa ei ole niin ehkä se sitten on järkevä. Kauheen hintainen kyllä.
 

Yhteistyössä