Suomalaisen kansan ahdasmielinen käsitys kauneudesta ja hyvästä ulkonäöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmm";22170027]niin, suomessa ei saa olla "näyttävästi pukeutunut", perinteisiin kuuluu sulautua joukkoon, ei saa erottua.[/QUOTE]

Saa kai olla, mutta mun jakeluun ei mene, että joku haluaa vapaaehtoisesti näyttää joltain viiden pennin huoralta.

Kuvauksesi mukaisesti tälläytynyt nainen näyttää minun silmissäni vain ja ainoastaan nololta. Ja ei, kyse ei ole pätkääkään kateudesta, ainoa mitä tunnen on myötähäpeä.

Osaan vain kuvitella, että itse olet pöllähtänyt kateellinen kotiäiti. Ylipainoinen ja tuulipuku kuuluu vakio vaatetukseesi! Huoh! Olen itse neljän pienen lapsen äiti ja kun käyn neuvolassa, kaupassa tai ihan missä vaan, niin pukeudun aina korkkareihin, meikkaan ja jätän pitkät hiukseni auki. Joka kerta saan ihailevia katseita sekä miehiltä että naisilta! Olen myös saanut paljon kuulla, et miten näytänki aina niin hyvältä. Ei äitiys vien naisellisuutta vaik jotkut ikävä kyllä siltä näyttävätkin! (ja luulempa että juuri sinä..)

[QUOTE="hmm";22170027]niin, suomessa ei saa olla "näyttävästi pukeutunut", perinteisiin kuuluu sulautua joukkoon, ei saa erottua.[/QUOTE]

Sanokaa nyt joku, mihin tämä väite perustuu?! Kuka on sanonut näin ja miten se pätee vain näin päin? Eikö kukaan lue näitä minun kommenttejani? Kaikki vain hymistelee, miten suomalaiset on kateellisia ja pitää olla harmaata massaa, vaikka kukaan ei ole tässäkään ketjussa eikä missään muussakaan yhteydessä niin sanonut. Jännää kuinka ihmiset keksivät tällaisia asenteita toisille ihmisille.

[QUOTE="ida";22170044]Osaan vain kuvitella, että itse olet pöllähtänyt kateellinen kotiäiti. Ylipainoinen ja tuulipuku kuuluu vakio vaatetukseesi! Huoh! Olen itse neljän pienen lapsen äiti ja kun käyn neuvolassa, kaupassa tai ihan missä vaan, niin pukeudun aina korkkareihin, meikkaan ja jätän pitkät hiukseni auki. Joka kerta saan ihailevia katseita sekä miehiltä että naisilta! Olen myös saanut paljon kuulla, et miten näytänki aina niin hyvältä. Ei äitiys vien naisellisuutta vaik jotkut ikävä kyllä siltä näyttävätkin! (ja luulempa että juuri sinä..)[/QUOTE]

Aina korkkareihin, mahtaa sulla on jalat hyväs kuosissa 50 v. On hei ihan hyvännäkösiä kenkiä matalinakin tai 1-2 cm koroissa. Jos siis köpsöttelet 5-10 cm koroissa päivittäin.

[QUOTE="vieras";22170016]Miksi se on sääli? Jos sinusta on kiva pukeutua nätisti, niin mikä oikeus sinulla on sääliä sitä, joka vetää ne verkkarit ja tennarit päälle.[/QUOTE]

joku kirjoitti hyvin rooman naisista. Sitä samaa iloisuutta ja värikkyytä ja esteettisyyttä mä kaipaisin tänne Suomeenkin. Suomalaiset naisethan on omalla pohjoismaisella tavallaan aivan mielettömän kauniita, en käsitä miksi se naisellisuus pitää verhota johonkin Rukan tuulipukuun.

[QUOTE="mii";22166754]Kengistä vielä sen verran, että kyllä 11cm:n korkkarit arkikäytössä tuntuu monesta varmaan huomionhakemiselta.[/QUOTE]

Niin. Meitä on niin monenlaisia. Mun mielestä korot tuolla korkeudella esimerkiksi voivat ihan hyvin olla osana arkipukeutumista. Itse tykkään yhdistelmästä korkeat korot, ohuet sukkahousut, kynähame ja joku kaunis kauluspaita tai vaihtoehtoisesti siisti toppi ja bolero. Ja ihan arkikäytössä siis.

Toisaalta esimerkiksi sinne neuvolaan voin mennä vallan hyvin myös jossakin siistissä ulkoiluasussa. Enkä todellakaan meikkaa joka päivä, vaan ihan fiiliksen mukaan.

Viimeksi muokattu:
joku kirjoitti hyvin rooman naisista. Sitä samaa iloisuutta ja värikkyytä ja esteettisyyttä mä kaipaisin tänne Suomeenkin. Suomalaiset naisethan on omalla pohjoismaisella tavallaan aivan mielettömän kauniita, en käsitä miksi se naisellisuus pitää verhota johonkin Rukan tuulipukuun.

No tottakai voi kaivata, mutta tarviiko se esittää niin, että se tuulipuku tekee ihmisestä ja hänen mieltymyksisään jotenkin huonon?

No, mä kai sitten ainakin haluan. Vaikka en ole kyllä ajatellut näyttäväni huoralta, mutta niin kai se on.:( Oikeasti olen paljon kalliimpi, kuin moni muu nainen, jos sillä lasketaan, kuinka helpolla multa irtoo.

tiukat ja niukat vaatteet yhdistetään lähes poikkeuksetta edelleen seksiin ja varsinki maksulliseen. Ihan syyttä suotta, ei suomen maaperällä edes huorat näytä siltä kuin se huora meidän mielikuvissa.

Tai jos naisella on oikein tosi mini hame päällä. Omapa on vikansa kun tuli raiskatuksi! Meillä on totta vieköön asenteissa muutettavaa ja paljon. Kaikki lähtee varmaan sieltä että se kauhea kamala alastomuus on niin äärettömän suuri tabu täällä edelleen, siihen ei liity mitään muuta kuin syntiä ja häpeää ja pelkoja ja ties mitä kakkaa.

hm. Itse en tajua, miksi pitää kiinnittää muiden pukeutumiseen huomiota. Miksi pitää haukkua jos toisella onse tuulipuku tai jos toisella on ne korkkarit.
Itse olen kuten turkilmas. Nautin siitä, että ympärillä on kauneutta ja myös kaunniit naiset ilahduttavat minua. vaikka olen itse nainen. ja vaikka olen samanlainen kuin turkilmas, että aika ja jaksaminen ei riitä laittautumiseen, ja koska ajattelen myös niin, että naisena minulla on oikeus olla sellainen miksi luoja minut loi.

minulla on tuulipuku ja en meikkaa ja tukkakin on joskus rasvainen. Silti tykkäisin jutella erilaisille äideille, niille korkkariäideille ja laitetuille. siinä missä tuulipukuäideillekin.

miksi ei anneta ihmisten olla rauhassa sellaisia kuin he ovat?

[QUOTE="vieras";22170097]No tottakai voi kaivata, mutta tarviiko se esittää niin, että se tuulipuku tekee ihmisestä ja hänen mieltymyksisään jotenkin huonon?[/QUOTE]

anteeks? mulla on kaiketi oikeus omaan mielipiteeseeni? Mä sanoin että tuulipuku on huono, paitsi siellä lenkkipolulla. Sitä mieltä mä oon, harmi ettei moni muu ole.

Sanotaanko nyt näin, että myös ihmiset, jotka eivät tavoittele kauneutta ( en siis tuomitse sen tavoittelua), eivätkä niin panosta pukeutumiseensa ja siihen miltä näyttävät- saavat osakseen arvostelua ja tuomistemista. Heidät voidaan luokitella tyhmiksi, yksinkertaisiksi, sellaisiksi joiden kanssa heidän miehensä ovat vaan säälistä ja sellaisiksi, jotka eivät osaa huolehtia itsestään. :cool:

anteeks? mulla on kaiketi oikeus omaan mielipiteeseeni? Mä sanoin että tuulipuku on huono, paitsi siellä lenkkipolulla. Sitä mieltä mä oon, harmi ettei moni muu ole.

Tottakai sinulla on oikeus omaan mielipiteeseen, mutta miksi sinun mielestäsi sillä tuulipuvun kantajalla ei saa olla omaa mielipidettä? Miksi harmittelet, ettei muut ole samaa mieltä kanssasi?

Niin. Meitä on niin monenlaisia. Mun mielestä korot tuolla korkeudella esimerkiksi voivat ihan hyvin olla osana arkipukeutumista. Itse tykkään yhdistelmästä korkeat korot, ohuet sukkahousut, kynähame ja joku kaunis kauluspaita tai vaihtoehtoisesti siisti toppi ja bolero. Ja ihan arkikäytössä siis.

tää nyt oli joku tuppukylän täti kirjottamassa ihan salettiin :D ei tarvi mennä kun pikkasen kivempiin baareihin kuin se paikallinen räkälä, niin siellä on lähes jokaisella tanssilattialla tanssivalla tytöllä ne 11cm korot. Mitä huomion hakemista se on? On aivan normaalia tykätä kauniista kengistä ja käyttää niitä.

[QUOTE="ida";22170044]Osaan vain kuvitella, että itse olet pöllähtänyt kateellinen kotiäiti. Ylipainoinen ja tuulipuku kuuluu vakio vaatetukseesi! Huoh! Olen itse neljän pienen lapsen äiti ja kun käyn neuvolassa, kaupassa tai ihan missä vaan, niin pukeudun aina korkkareihin, meikkaan ja jätän pitkät hiukseni auki. Joka kerta saan ihailevia katseita sekä miehiltä että naisilta! Olen myös saanut paljon kuulla, et miten näytänki aina niin hyvältä. Ei äitiys vien naisellisuutta vaik jotkut ikävä kyllä siltä näyttävätkin! (ja luulempa että juuri sinä..)[/QUOTE]

Kotiäiti en ole. Ylipainoa valitettavasti on edelleen jonkin verran, mutta se ei ole estänyt positiivisten kommenttien saamista varsinkaan viimeaikoina, tiedä sitten mistä johtuu :). Ulkoiluvaatteet minulta toki löytyy, mutta niitä käytän ainoastaan ulkoillessa - en sen enempää neuvola- kuin kauppareissuillakaan. Korkkareita käytän ainoastaan juhlissa ja bilettämässä käydessäni, sillä lapsena vammautunut nilkkani ei kestä korkeita korkoja pitemmän päälle. Onneksi on olemassa sieviä mataliakin kenkiä. Arkipukeutumisessani suosin erilaisia mekkoja, leninkejä, hameita, kapeita farkkuja, farkku- ja tavallisia leggingsejä, trikoopaitoja, liivejä, tunikoita jne. Vaatetyyliäni kuvaa lähinnä sanat minimalistinen, naivistinen, mukava - onneksi ammattini antaa mahdollisuuden revitellä esim. värien, leikkausten ja materiaalien suhteen myös töissä. Meikkaan myös päivittäin - tosin ihon hyvinvoinnin takia pyrin pitämään yhden meikittömän päivän viikossa. Silloin tosin oleilen lähinnä oman perheen kesken kotona - ihmisten ilmoille en lähde ilman meikkiä paitsi korkeintaan leikkipuistoon tai lenkille. Minulla ei ole pitkiä hiuksia, mutta laitan hiukseni päivittäin.

En siis mahdu millään mittarilla kuvittelemaasi kategoriaan. Pahoittelen pettymystä, jonka eittämättä tuotin.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22170142]Tottakai sinulla on oikeus omaan mielipiteeseen, mutta miksi sinun mielestäsi sillä tuulipuvun kantajalla ei saa olla omaa mielipidettä? Miksi harmittelet, ettei muut ole samaa mieltä kanssasi?[/QUOTE]

koska se on minusta harmillista :D oonko mä nyt sitten kieltänyt tuulipukukansaa olemasta mielipiteineen juuri niinkuin haluaa?

No, mä kai sitten ainakin haluan. Vaikka en ole kyllä ajatellut näyttäväni huoralta, mutta niin kai se on.:( Oikeasti olen paljon kalliimpi, kuin moni muu nainen, jos sillä lasketaan, kuinka helpolla multa irtoo.

Sen mitä mä olen sun kuvia nähnyt, niin sä nimenomaan et ole sellainen, joka ymppää tuon kaiken samalla kertaa päälle, vaan osaa tyylikkäästi sekä peittää että paljastaa. Mä en ole kuunaan nähnyt susta sellaista kuvaa, jossa näyttäisit jotenkin halvalta. Sä olet kaunis nainen :).

Täytyy myöntää, että olen töissäkin "tuulipuvussa", vaelluskengissä tai kumppareissa, päässä pipo tai joku muu hattu. Toisaalta meidän neuvola sijaitsee maalaistaajamassa, joten katukuvassa ei yleensä juuri näy ketään tai jos näkyy niin heil itelläänkin on suht rennot kuteet. Tykkään kyl kaunistautua ja mun kaunistautuminen on karvojen nyppimistä, hiusten pesua ja kynsien lakkausta. Mikään ei ole ihanampaan kuin kaunis lakkaus sormissa ja varpaissa, ja niiden pitää olla samaa sävyä :D

En tiiä, jotenkin tää mun tyyli on niin mun juttu, etten ole ees aatellu et jostain näytän ihan karsealta. Ite taas en ees huomaa miten toiset pukeutuu tai miltä ne näyttää. Toisaalta, eipä kyl kaveripiirissäkään arvostella toisten kuteita tai ulkonäköä. Ehkä sitä enemmän kiinnittäis huomiota jos muoti, trendit, pukeutuminen yms. kuuluis jotenkin omaan habitukseen. Toki onhan mullakin omat intohimot mitä tulee kauneusbisnekseen, kuten kynsilakat ja käsilaukut.

[QUOTE="vieras";22170186]Et ole kieltänyt, mutta säälit heitä ja harmittelet heidän mielipidettään. Minusta toisten mielipiteitä tällaisissa makuasioissa pitäisi kunnioittaa, ei sääliä eikä harmitella.[/QUOTE]

en mä ketään tuulipukuun pukeutuvaa sääli. Ei kannata tahallaan ymmärtää väärin. Jokainen pukeutukoon miten lystää, näyttäen miltä haluaa, ei se mun kunnioitusta ketään kohtaan vähennä.

en mä ketään tuulipukuun pukeutuvaa sääli. Ei kannata tahallaan ymmärtää väärin. Jokainen pukeutukoon miten lystää, näyttäen miltä haluaa, ei se mun kunnioitusta ketään kohtaan vähennä.

Jos ei halua, että ymmärretään väärin, ei kannata tahallaan kirjoitella mitä sattuu. Olet monessa viestissä sanonut, että on sääli, kun jotkut eivät pukeudu yhtä hyvin kuin sinä. Tällä mielipiteellä tuot esiin asenteesi, jonka mukaan olet pukeutumisen osalta parempi kuin nämä tuulipukuihmiset. Sitten tällä palstalla vielä ihmetellään, kun ollaan niin ahdasmielisiä ja suvaitsemattomia.

Tämä ketju on kyllä jotain käsittämätöntä. Ollaan niin kamalan suvaitsevia ja avarakatseisia ja oman tien kulkijoita ja rohkeita ja persoonallisia. Toitotetaan kovaan ääneen, että minähän pukeudun miten haluan, haukkukaa vain huoraksi. Sitten kuitenkin huudetaan, että voi noita ahdasmielisiä harmaahiirulaisia, joita koko Suomi on täynnä. Eivätkö he ymmärrä, miten paljon parempia ihmisiä he olisivat kun laittaisivat kunnon korot ja näyttävät värikkäät vaatteet päälleen ja meikkaisivat kunnolla?

Ja tätä ei nyt tajuta millään, kun ollaan vain itse niin mahdottoman sinut itsensä kanssa jne.

Yhteistyössä