vanhanaikainen käsitys parisuhteesta ja raha-asioistako ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelyä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";26940633]Jostain syistä kaikkien tilastojen ja kyselyjen mukaan, suuri osa perheen riidoista käydään rahasta. Ilmeisesti kaikille ei ole ihan sama, miten se toinen niitä rahoja käyttää.

Ja kuten sanoin, ei itsellenikään olisi. Haluan itse tuhlata rahani miten haluan ja mihin haluan, ilman että tarvitsee kellekkään kertoa tai selitellä. Ja samoin, jos meillä olisi yhteiset rahat, niin en todellakaan katsoisi hyvällä, kun mies ostaa jotain parin tonnin turhakkeita ihan vain hetken mielijohteesta.[/QUOTE]

Öööö missä on se keskusteluyhteys pariskuntien välillä? Mua niin naurattaa aina nää niin "itsenäiset henkilöt" jotka ei halua olla tilivelvollisia oli kyse rahasta tai baarissa käymisestä? Joo meillä on yhteiset rahat ja käytän niitä niiden sallimien rajojen sisällä niin kuin haluan. Samalla lailla se mun palkka on "mun" kuin jos rahat olisi erilliset. Eri tilit meillä on mutta yhteiset rahat ovat. Ja vaikka meillä olisi erilliset rahat niin näyttäisin mä miehelle kuitenkin mitä oon ostanu eikä mies meillä tekisi parin tonnin hankintoja ilman että juttelis mun kanssa. Ihan sama onko ne erilliset tai yhteiset, samat hankinnat tehdään silti :D Ihan kun yhteiset rahat antaisi sen kummemmin vapauksia törsätä miten haluaa tai yhteiset rajoittaisi ostamista sen kummemmin.

[QUOTE="Tiina";26940744]Me ollaan yhdessä, mutta myös yksilöitä, jotka haluaa käyttää itse tienaamiaan rahoja omiin juttuihinsa. Ei tarvi lupia kysellä, eikä nokkaa koputella. Yhdessä maksellaan, mutta omat tilit ovat. Lainanhoitotililtä menee lainat. Säästötilejä vertaillaan,e ttä kummalla enemmän. Mulla tällä hetkellä enemmän. Mukavaa.[/QUOTE]

Joo, itse en tiedä mitään nolompaa ja enemmän myötähäpeää herättävää, kun että nainen esittelee ystävilleen esim. uusia kenkiä tai laukkuja ja sitten sanoo, että "en kyllä uskalla jormalle kertoa, kuinka kalliit olivat".

[QUOTE="...";26940633]Jostain syistä kaikkien tilastojen ja kyselyjen mukaan, suuri osa perheen riidoista käydään rahasta. Ilmeisesti kaikille ei ole ihan sama, miten se toinen niitä rahoja käyttää.

Ja kuten sanoin, ei itsellenikään olisi. Haluan itse tuhlata rahani miten haluan ja mihin haluan, ilman että tarvitsee kellekkään kertoa tai selitellä. Ja samoin, jos meillä olisi yhteiset rahat, niin en todellakaan katsoisi hyvällä, kun mies ostaa jotain parin tonnin turhakkeita ihan vain hetken mielijohteesta.[/QUOTE]

No minusta on juurikin tärkein, että löydetään siihen omaan parisuhteseen se sopivin toimintamalli rahojen kanssa. Teille selvästikin sopii paremmin se, että on omat rahat. Jollekulle toiselle taas sopii hienosti, että rahat ovat yhteiset. Kolmas pariskunta taas keksii jonkun välimallin asiasta.
Riidat syntynee juuri siitä, että ei ole löydetty sitä oikeeta mallia: koitetaan esim. väen vänkää pitää ne yhteiset rahat, mutta sitten nipotetaan toiselle jokaisesta ostosta jne.

Öööö missä on se keskusteluyhteys pariskuntien välillä? Mua niin naurattaa aina nää niin "itsenäiset henkilöt" jotka ei halua olla tilivelvollisia oli kyse rahasta tai baarissa käymisestä? Joo meillä on yhteiset rahat ja käytän niitä niiden sallimien rajojen sisällä niin kuin haluan. Samalla lailla se mun palkka on "mun" kuin jos rahat olisi erilliset. Eri tilit meillä on mutta yhteiset rahat ovat. Ja vaikka meillä olisi erilliset rahat niin näyttäisin mä miehelle kuitenkin mitä oon ostanu eikä mies meillä tekisi parin tonnin hankintoja ilman että juttelis mun kanssa. Ihan sama onko ne erilliset tai yhteiset, samat hankinnat tehdään silti :D Ihan kun yhteiset rahat antaisi sen kummemmin vapauksia törsätä miten haluaa tai yhteiset rajoittaisi ostamista sen kummemmin.

Nimenomaan, mun ei esim. tarvi jutella hankinnoista, ku ostelen ihan itse omilla rahoillani maksoi se sitten 3e, 30e tai 3000e. Jestas sentään!

Miksi rahat pitää olla yhteisillä tilillä? Tunteeko sitä sitten enemmän yhteenkuuluvaisuutta vai miksi? Miten joku edes jaksaa alkaa säätää tuomosen asian kanssa??

No itse en kyllä kehtais maksattaa miehelläni mun omia juttuja; vaatteita, harrastuksia, matkoja jne. Toki yhteiset menot on yhteisiä, mutta omat menot maksetaan omista pusseista.

[QUOTE="...";26940762]Joo, itse en tiedä mitään nolompaa ja enemmän myötähäpeää herättävää, kun että nainen esittelee ystävilleen esim. uusia kenkiä tai laukkuja ja sitten sanoo, että "en kyllä uskalla jormalle kertoa, kuinka kalliit olivat".[/QUOTE]

Nimenomaa! Eräskin ystävätär sanoo, ku kehun uutta paitaansa, että onneksi Jorma ei huomaa koskaan mitään uutta. Vois hermostua tuhlailusta.

[QUOTE="Tiina";26940794]Nimenomaa! Eräskin ystävätär sanoo, ku kehun uutta paitaansa, että onneksi Jorma ei huomaa koskaan mitään uutta. Vois hermostua tuhlailusta.[/QUOTE]

No mun mielestä tollasessa suhteessa ei oo muutenkaa kaikki kunnossa jos asioita piilotellaan.

[QUOTE="...";26940762]Joo, itse en tiedä mitään nolompaa ja enemmän myötähäpeää herättävää, kun että nainen esittelee ystävilleen esim. uusia kenkiä tai laukkuja ja sitten sanoo, että "en kyllä uskalla jormalle kertoa, kuinka kalliit olivat".[/QUOTE]

Niin, mutta jos ei ole sellaista ongelmaa? Siis, että tarvisi tilittää sille "jormalle" jokaisesta kenkäparista tai laukkuostoksesta, odottaen hänen hyväksyntää tai hermoilua. Tai että tarvisi itse kytätä, että mihin se "jorma" niitä rahoja käyttää ja nipottaa ainakin niistä uusista ongenvapoista. Haittaako siinä vaiheessa ketään, että ne rahat ovat siinä yhteisellä tilillä?

[QUOTE="Tiina";26940780]Nimenomaan, mun ei esim. tarvi jutella hankinnoista, ku ostelen ihan itse omilla rahoillani maksoi se sitten 3e, 30e tai 3000e. Jestas sentään!

Miksi rahat pitää olla yhteisillä tilillä? Tunteeko sitä sitten enemmän yhteenkuuluvaisuutta vai miksi? Miten joku edes jaksaa alkaa säätää tuomosen asian kanssa??[/QUOTE]

Ei tarvi jutella miehen kanssa :D Ja se on sama kuin luvan kysyminen jos kertoo ostavansa jotain?

En mä tunne kuuluvani sen enempää tai vähempää yhteen mieheni kanssa vaikka meillä on yhteinen tili. Meillä on ne erillisetkin mutta yhteisiä ne rahat on silti. Meillä tuo yhteinen tili on "säädetty" sen takia että sinne laitetaan lainoihin menevät rahat ja sinne säästetään sitte pahan päivän varalle.

Meillä on periaatteessa erilliset tilit, asumismenot yms. jaetaan puoliksi siinä määrin kun kumpikin pystyy, ja omista tienesteistä ostetaan itsellemme kaikkea mukavaa yms. Ja toki tämä toimii ihan hyvin, minusta on ihan hyvä että on itsenäisyyttä ja vapautta silläkin joka tienaa vähemmän. (Olen itse se paremmin tienaava puoliso.)

Mutta jos mieheni haluaa tai tarvitsee jotain, mihin hänellä ei ole varaa, kustannan sen ihan mieluusti. Esimerkiksi lomat tai muut "ylimääräiset" kustannetaan meillä niin, että se maksaa enemmän, jolla on enemmän varaakin (eli minä). Minusta tämä on ihan hyvä järjestely. Kuitenkin ajattelen niin, että jos vaikka mennään lomalle tai ulos syömään, niin se on yhteinen kokemus, ja jos mieheni on onnellinen minäkin olen onnellinen. En todellakaan osaa ajatella niin, että se menköön lomalle jolla on siihen varaa, toinen jääköön kotiin. Tuntuu todella vieraalta ajattelutavalta minulle.

Niin, mutta jos ei ole sellaista ongelmaa? Siis, että tarvisi tilittää sille "jormalle" jokaisesta kenkäparista tai laukkuostoksesta, odottaen hänen hyväksyntää tai hermoilua. Tai että tarvisi itse kytätä, että mihin se "jorma" niitä rahoja käyttää ja nipottaa ainakin niistä uusista ongenvapoista. Haittaako siinä vaiheessa ketään, että ne rahat ovat siinä yhteisellä tilillä?

Mä väitän että jos toinen tuo tilille 1000 euroa kuussa ja toinen 2500, niin voi alkaa pidemmän päälle risomaan ellei menot ole suunnilleen samassa suhteessa. Nimenomaan henkilökohtaiset menot. Eli jos vähemmän tienaava esim ostelee 200 euron kenkiä (joihin tosiasiassa hänellä ei ehkä olisi varaa) ja enemmän tienaava joutuu maksamaan tämän lystin. Sen lisäksi luonnollisesti että hän maksaa jo suhteessa enemmän yhteisistä menoista.

[QUOTE="Tiina";26940794]Nimenomaa! Eräskin ystävätär sanoo, ku kehun uutta paitaansa, että onneksi Jorma ei huomaa koskaan mitään uutta. Vois hermostua tuhlailusta.[/QUOTE]

Tuohan saattaa kertoa myös siitä, ettei pariskunnalla ole kovin suuret tulot tai on tiedossa paljon menoja, joten Jormalla on syytäkin hermostua, jos toinen osapuoli törsäilee turhuuksiin.

[QUOTE="Tiina";26940780]Nimenomaan, mun ei esim. tarvi jutella hankinnoista, ku ostelen ihan itse omilla rahoillani maksoi se sitten 3e, 30e tai 3000e. Jestas sentään!

Miksi rahat pitää olla yhteisillä tilillä? Tunteeko sitä sitten enemmän yhteenkuuluvaisuutta vai miksi? Miten joku edes jaksaa alkaa säätää tuomosen asian kanssa??[/QUOTE]

Meillä on omat rahat, velat ja tilit. Silti meistä ei kumpikaan ostaisi edes omilla rahoillaan esim. 300 euron ostosta ilman keskustelua. Meillä kummallakin tulot ja menot vaihtelevat melko paljon ja yhteiset kulumme maksaa aina se, kummalla rahaa sattuu olemaan. Koskaan ei ole tarvinnut rahasta riidellä, sillä vaikka rahat ovat omat, nälkä ja vilu on yhteisiä. :)

Mä väitän että jos toinen tuo tilille 1000 euroa kuussa ja toinen 2500, niin voi alkaa pidemmän päälle risomaan ellei menot ole suunnilleen samassa suhteessa. Nimenomaan henkilökohtaiset menot. Eli jos vähemmän tienaava esim ostelee 200 euron kenkiä (joihin tosiasiassa hänellä ei ehkä olisi varaa) ja enemmän tienaava joutuu maksamaan tämän lystin. Sen lisäksi luonnollisesti että hän maksaa jo suhteessa enemmän yhteisistä menoista.

Voi alkaaki risomaan, tietysti. Mutta siinä vaiheessa sitten tämä yhteinen tili ei olekaan enään järkevin vaihtoehto. Toisaalta, voi olla myös, että vaikka vähemmän tienaava kuluttaisi enemmän, niin ei sitä enemmän tienaava haittaisi millään tavalla. Jolloin sen yhteinen tili on ihan ok.

Me ihimset olemme niin erilaisia myös raha-asioissa, että ei minusta siinä ole mitään yhtä hyvä järjestelyä, miten ne asiat perheessä hoidetaan. Jokainen tyylillä ja pääasia, että löytää sen omaansa :)

no, kyllä minäkin ymmärrän sesn, että molemmilla on omat tilinsä ja molemmat maksavat itse omat henkilökohtaiset ostoksensa omilla rahoillaan. Tarkoitin lähinnä tällä ihmettelylläni näitä pariskuntia, jotka vievät asiat ihan äärimmilleen, tyyliin että ostoksille lähdetään laskimen kanssa ja jos toinen osapuoli on suunnilleen maksanut jostain yhteisestä ostoksesta, vaikka nyt ruoista, euronkin enemmän, niin siitä tulee hirveä ongelma.

Ja sitten tietysti nämä pariskunnat, joissa nainen elää köyhyydessä ja yrittää jollain kodinoidontuella saada edes tarpeeksi ruokaa itselleen ja mahdollisille lapsille, ja samalla mies tuhlaa palkkansa vain omiin menoihinsa. En edes oikein ymmörrö, mitä noin itsekkäällä, saidalla ja rahanahneella miehellä tekee, joka pistää omat henkilökohtaiset talouidelliset menonsa lasten edelle.

Ja voin myös todeta, että en erityisemmin myöskään arvosta niitä naisia, jotka pitävät itsestäänselvyytenä, että mies maksaa kaikki ja nainen saa tuhlata mielin määrin hintoja vilkaisematta.

no, kyllä minäkin ymmärrän sesn, että molemmilla on omat tilinsä ja molemmat maksavat itse omat henkilökohtaiset ostoksensa omilla rahoillaan. Tarkoitin lähinnä tällä ihmettelylläni näitä pariskuntia, jotka vievät asiat ihan äärimmilleen, tyyliin että ostoksille lähdetään laskimen kanssa ja jos toinen osapuoli on suunnilleen maksanut jostain yhteisestä ostoksesta, vaikka nyt ruoista, euronkin enemmän, niin siitä tulee hirveä ongelma.

Ja sitten tietysti nämä pariskunnat, joissa nainen elää köyhyydessä ja yrittää jollain kodinoidontuella saada edes tarpeeksi ruokaa itselleen ja mahdollisille lapsille, ja samalla mies tuhlaa palkkansa vain omiin menoihinsa. En edes oikein ymmörrö, mitä noin itsekkäällä, saidalla ja rahanahneella miehellä tekee, joka pistää omat henkilökohtaiset talouidelliset menonsa lasten edelle.

Ja voin myös todeta, että en erityisemmin myöskään arvosta niitä naisia, jotka pitävät itsestäänselvyytenä, että mies maksaa kaikki ja nainen saa tuhlata mielin määrin hintoja vilkaisematta.

En ole koskaan törmännyt mihinkään tuollaiseen. Mistä tämä aloitus oikein kumpuaa?

[QUOTE="vieras";26940914]Meillä on omat rahat, velat ja tilit. Silti meistä ei kumpikaan ostaisi edes omilla rahoillaan esim. 300 euron ostosta ilman keskustelua. Meillä kummallakin tulot ja menot vaihtelevat melko paljon ja yhteiset kulumme maksaa aina se, kummalla rahaa sattuu olemaan. Koskaan ei ole tarvinnut rahasta riidellä, sillä vaikka rahat ovat omat, nälkä ja vilu on yhteisiä. :)[/QUOTE]

Miksi pitää keskustella erikseen jos rahaa on yhteisiin menoihin kuitenkin riittävästi? Omia rahojahan ne ovat.

Joo oon nähnyt esim laivalla kun on perhe niin sitten käydään kuitteja läpi kumpi on maksanut ja mitä. Siis ihan ookoo tuo on jos siihen on aikaa ja energiaa. Me ainakin miehen kanssa ei viittitä lähtee tuollaiseen. Kumpikin maksaa mitä maksaa samaan talouteen kuitenkin tulee.

Tälläisiä hetken mielijohteesta parin tonnin turhakkeiden ostelua ei tapahdu meillä. Jos jompikumpi tarvitsee jotain isompaa, siitä keskustellaan ennen kuin ostetaan. Eikä koskaan ole tarvinnut selitellä, miksi nyt haluaisin vaikka uuden laukun.

Ilmeisesti meillä on niin samanlainen tapa käyttää rahaa, ettei siitä tarvitse riidellä. Mun mielestä raha on muutenkin täysin turha riidanaihe.

Yhteistyössä