Suojatiekäyttäytymisenne: pidättekö kiinni etuoikeudestanne vai odotatteko että auto pysähtyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiutau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tiutau:
Bussia tänään odotellessa seurasin naista joka hidasliikenteisellä tielläkään ei uskaltanut astua suojatielle vaan odotti että joku auto vihdoin pysähtyi ja oikein osoitti hänelle että nyt sopii ylittää. Suomessahan sellaista autoa saa TODELLA odottaa, suurin osa ei edes tunnu huomaavan suojateitä.

Minä, vähän liikenteen nopeudesta ja turvallisuudesta riippuen tietysti, astun epäröimättä suojatielle vaikka auto olisikin tulossa eikä näyttäisi vapaaehtoisesti hiljentävän. Siihen on minulla jalankulkijana oikeus. Kyllä ne tähän asti ovat aina pysähtyneet.

Mitenkäs te palstalaiset? Pidättekö kiinni oikeudestanne, astutteko suojatielle ja pakotatte autot pysähtymään vai odotatteko kiltisti vuoroanne?

Mä meen vaan ja odotan et autot pysähtyy. Mut seuraan kyl tilannetta tarkkana, vaikka sit vaan silmäkulmasta. Ja oon aina valmis juoksemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
ja mulle oikeesti autokoulun kakkosvaiheessa opettaja nauro ja kysy että "Ajatkos muka aina noin?" ku päästin jalankulkijan tien yli. :kieh:

:o järkyttävää, meillä oli autokoulussa ihan eri meno. Siis jos meinas jäädä suojatiekylttikään huomaamatta niin hyvä ettei tullu kolmen tunnin saarnaa jalankulkijoiden kohtelusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Odotan, en rynni suin päin tielle ja yleensä mulla on lapsi mukana niin yritän opettaa samalla lapselle ettei sinne tielle rynnitä ihan miten sattuu. Ja mä voin ilokseni todeta et oon kohdannut nytten ihan vähälle aikaa taas paljon autoilijoita jotka laskee yli.
Hei musta on myös näyttänyt siltä että niitä on enemmän kuin ennen! Onkohan tästä ollut juttua lehdissä tai jotain?

Liikkeellä on ulkomaalaisia. Vaikka monessa maassa ajetaan kuin mielettömät, niin niissä on kuitenkin suojatien kunnioitus kohdallaan.

En tiedä ainakaan et olis lehdessä ollut juttua ja mä en laittas noita kaikkia sähtymisiä turistien nimiin, kyllä suomalaisissakin on huomaavaisia ihmisiä jotka pysähtyy.

Ap:llä ei ole ilmeisesti ajokorttia? Menetät mieluummin henkesi ja pidät jalankulkijan oikeuksistasi kiinni? Ajokortillisena ja autollisena täytyy sanoa että liikenteessä on uskomattoman tyhmiä jalankulkijoita, jotka eivät ymmärrä, ettei auto pysähdy metrin matkalla tarpaaksi nopeasti. Jalankulkija jää toiseksi, mutta autoilijan viaksihan se menee, vaikkei sirä olisikaan. Ja kun olen itse liikkeellä jalan, katson aina, pysähtyykö auto, enkä suinkaan ryntää oikeuksiini vedoten pää kolmantena jalkana kumipyörien alle. Järkeä saa käyttää. Molemmat osapuolet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Odotan, en rynni suin päin tielle ja yleensä mulla on lapsi mukana niin yritän opettaa samalla lapselle ettei sinne tielle rynnitä ihan miten sattuu. Ja mä voin ilokseni todeta et oon kohdannut nytten ihan vähälle aikaa taas paljon autoilijoita jotka laskee yli.
Hei musta on myös näyttänyt siltä että niitä on enemmän kuin ennen! Onkohan tästä ollut juttua lehdissä tai jotain?

Liikkeellä on ulkomaalaisia. Vaikka monessa maassa ajetaan kuin mielettömät, niin niissä on kuitenkin suojatien kunnioitus kohdallaan.

Kunnioittamista ja kunnioittamista. Suomi taitaa olla euroopan ainoa maa jossa suojatien eteen pysähtämättä jättämisestä ei sakoteta. Esim ruotsissa siitä rapsahtaa tuntuvat sakot ja suojatien eteen pysähtymisiä ratsataan paljon useammin kuin ylinopeuksia tai rattijuopumuksia.

Juurhan tehtiin kysely tutkimus Suomalaisten ajotottumuksista. Miulle jäi mieleen, kun yksi asiantuntiija sanoi, että suomalainen ajokulttuuri on lähempänä venäläistä kuin ruotsalaista.

Eipä käy kieltäminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Noo:
Mun mielestä Helsingissä kun asuttiin, niin autot "kunnioitti" jalankulkijaa enkä muista koskaan pelänneeni suojatiellä auton alle jäämistä vaan pysty luottamaan aika hyvin (järkevän käytöksen rajoissa tietenkin) siihen ,että auto pysähtyy tai hidastaa. Tampereella on ihan tappomeininki, auotilijat painaa lisää kaasua, jos näytät yhtään siltä, että kehtaat ajatella astuvas suojatielle :D Täällä saaa oikeesti pelätä henkensä eestä. Vaunujen kanssa kulkiessa sentäs vähän paremmin huomioivat.

Niimpä. Mieluummin odotan vaikka 5min siinä suojatien reunassa kuin kokeilen onneani...

Eipä tuosta Ruotsin sakotuskäytännöstä voi huomaavaista ajokulttuuria kiittää, päin vastoin. Suojatien ylittäjien yliajaminen oli jonkin asteinen kansanhuvi, joka ei loppunut, ennenkuin rangaistukset nostettiin sen verran korkeiksi että tehosivat.

Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Mullekin opetettiin AJOKOULUSSA, et kääntyvänä väistän tai jos on jo kerenny suojatielle.

Ihme ajokouluja, tuo pitää paikkansa polkupyörien suhteen, kävelijöitä pitää väistää aina heidän pyrkiessään suojatielle.

Joskus jopa rankaistiin autoilijaa, joka oli ajanut suojatiellä päin punaisia juosseen päälle, se ei kyllä ihan minun oikeustajuuni uponnut.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä olen tähän ikään mennessä oppinut, että auton kanssa tahtoo jäädä toiseksi.
Kyllä mä päättäväisen näköisenä tepastelen siihen reunalle mutta en kyllä ylitä ennenkuin varmasti näyttää siltä että auto pysähtyy.

Juu näin etenki lasten kanssa liikkuessa. Yksin sujahtelen pyörällä reippaammin.

Yhteistyössä