Sukulaisjuntit meinaavat tuoda juhliimme omat eväät, kun tarjoamme vain kasvisruokaa!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt kokki
  • Ensimmäinen viesti
puolivege
[QUOTE="Sanna";26434797]Itse olet juntti. Hyviin tapoihin kuuluu ottaa kutsuttujen enemmistön mieltymytkset huomioon.[/QUOTE]

Eli asia pelkistyy siihen, että enemmistö on aina oikeassa? Entä sitten, jos lihansyöjät jäävät vähitellen vähemmistöön? Sittenkö tuo fanaattinen lihansyöntiaatteellinen vouhkaus loppuu?

Jossain päin maailmaa edelleen vaihdetaan seremoniallisin menoin lapsia heimojen välillä, ja nämä siis lahjoitetaan toisen porukan evääksi. Nykypäivänä sitten vain seuraava vaihe rituaalissa menee niin, että tapetaan pari sikaa näiden sijasta, ja lapset palautetaan elävinä.

Jos nyt ajatellaan että heillä edelleen olisi tapana ihmisiä syödä, niin tarjoaisitteko suvaitsevina vieraanvaraisina isäntinä ihmislihaa, jos heitä olisi vieraista enemmistö?
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26436909:
Joo, jos palataan alkuperäiseen aiheeseen niin onhan se aika moukkamaista tuoda omat eväät mutta vähintään yhtä töykeää on olla huomioimatta vieraiden ruokavaliota varsinkin kun tarjolla oleva ruoka on suunnattu selkeästi pieneen marginaaliryhmään.
Siis täh. Kerropa mulle miten ap ei aio huomioida vieraidensa ruokavaliota? Lihaa syövät sukulaiset ovat sekasyöjiä. Pöydässä on kasvisruokaa, mahdollisesti kalaakin. Kuinka sekasyöjiä ei ole huomioitu? Vai pitääkö sinun mielestäsi sekasyöjille olla tarjolla kaikkea mahdollista? Monia erilaisia lihoja, munaa, maitotuotteita, kasviksia, kalaa...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26436909:
Joo, jos palataan alkuperäiseen aiheeseen niin onhan se aika moukkamaista tuoda omat eväät mutta vähintään yhtä töykeää on olla huomioimatta vieraiden ruokavaliota varsinkin kun tarjolla oleva ruoka on suunnattu selkeästi pieneen marginaaliryhmään.
Mikä vitun pieni marginaaliryhmä? 100% ihmisistä syö kasviksia. Suomalaisista voisin veikata että 90% on joku päivän aterioista lihaton.
 
  • Tykkää
Reactions: Carnival of Sins
puolivege
[QUOTE="emu";26436329]Käsittämätön kommentti, mutta todettakoon että meidän päivällispöydissämme on tilaa niin elitisteille, junteille kuin kasvissyöjillekin ja jokaiselle on tarjolla jotain maukasta ruokaa. Fanaattisille ihmisille ei ole sen sijaan katettu.[/QUOTE]

Fanaattisuus ei ole koskaan vain yhden kiistaosapuolen yksinoikeus. Enemmistöasemaan ja suhteellisuudentajuvaatimukseen nojaava fanatismi on aika tympeä muoto sekin, koska se tekee kaikkensa naamioituakseen vastakohdakseen.

Ap:n ongelma on nimenomaan, että jos fanaatikot jäävät tulematta, niin jäävät juhlatkin pitämättä. Yleensä välien säilyttäminen sukuun on kuitenkin tärkeämpää kuin fanaatikkojen eristäminen. Sitä paitsi fanaattisuus on paljon yleisempää kuin päälle päin näkyy. Voi tulla lopulta yksinäinen olo, ja kas kummaa, syynä saattoi olla oma fanaattisuus.
 
"hmm"
Voi haloo. Kyse on yksistä juhlista, ei päivittäisestä ruokavaliosta. Ja miksei jaksaisi treenata? Ei kasvisruokavalio ole pelkkää salaattia, vaan tavallisesti vegeihmiset syövät mm. soijatuotteita.
Ja siitä soijasta ei saa hyvänmakuista millään. Itse olin vegaani kuukauden ihan vain kokeiluna. Tofusta sai ihan ok makuista valmiskastikkeilla (joissa mm. paljon sokeria). Vegaanina mulla oli koko ajan huono olo ja proteiinin saanti jäi huomattavasti pienemmäksi kuin sekäsyöjänä. Ei ole pihvi koskaan maistunut niin hyvältä kuin tuon kuukauden jälkeen!

Mun mielestä juhlissa pitäisi panostaa eniten enemmistön ruokamieltymyksiin. Ainakin itselle vieraat ovat etusijalla ja toivon että tarjottavasta tykätään (otan myös toiveet huomioon)
 
Siis täh. Kerropa mulle miten ap ei aio huomioida vieraidensa ruokavaliota? Lihaa syövät sukulaiset ovat sekasyöjiä. Pöydässä on kasvisruokaa, mahdollisesti kalaakin. Kuinka sekasyöjiä ei ole huomioitu? Vai pitääkö sinun mielestäsi sekasyöjille olla tarjolla kaikkea mahdollista? Monia erilaisia lihoja, munaa, maitotuotteita, kasviksia, kalaa...
Ap sanoi avausvistissään mm "Luonnollisesti emme aio tarjota lihaa". Pidetään siis itsestään selvänä että parsalinjalla mennään ja paskat muista.
Kasvikset ovat ihan hyvä ja terveellinen lisäke ruokaan mutta eihän se mitään monipuolista ja täysipainoista ruokaa pelkästään ole. Eikä erityisen maukastakaan ellei siinä ole "kilo voita ja litra kermaa".
 
Blue
Ketään muutako ei kiinnosta fakta että jos ei vierailleen voi missään nimessä tehdä mitään liharuokaa vedoten valintaa ja eettisyyteen ym. niin miten ihmeessä tämä kokki pystyy olemaan töissä??!!
 
  • Tykkää
Reactions: Micosa
Fanaattisuus ei ole koskaan vain yhden kiistaosapuolen yksinoikeus. Enemmistöasemaan ja suhteellisuudentajuvaatimukseen nojaava fanatismi on aika tympeä muoto sekin, koska se tekee kaikkensa naamioituakseen vastakohdakseen.

Ap:n ongelma on nimenomaan, että jos fanaatikot jäävät tulematta, niin jäävät juhlatkin pitämättä. Yleensä välien säilyttäminen sukuun on kuitenkin tärkeämpää kuin fanaatikkojen eristäminen. Sitä paitsi fanaattisuus on paljon yleisempää kuin päälle päin näkyy. Voi tulla lopulta yksinäinen olo, ja kas kummaa, syynä saattoi olla oma fanaattisuus.
Mä en kyllä voi ymmärtää noita sukulaisia. Ja veikkaan että aika harvan kasvissyöjän juhliin on yksikään sukulainen jättänyt tulematta sen takia ettei ole jotakin lihaa tarjolla. Itse en ainakaan edes mainitsis että on vaan kasviksia. Ja kaikki on aina tullut ja syöneet. Jos on allergioita niin oon sitten tehnyt jotakin ilman paprikaa, hiivaa... Mitä milloinkin. Ja jos nyt joku ei voi syödä yhtäkään kasvista niin teen toki poikkeuksen ja ostan jotain valmista lihaviipaletta vaikka niin saa tuokin syötyä. En voi käsittää miten tuosta joku edes kehtaa nillittää. Jos ipanat on opetettu syömään pelkkiä lihapullia, niin syöttää niille vaikka autossa paluumatkalla sitten niitä tai on syöttämättä. Kakaroista tehdään nirsoja tuollaisilla erityisjärjestelyillä. Kaikkea vaan lautaselle ja sit syö tai on syömättä. Ihme meininki.
 
[QUOTE="hmm";26437074]Ja siitä soijasta ei saa hyvänmakuista millään. Itse olin vegaani kuukauden ihan vain kokeiluna. Tofusta sai ihan ok makuista valmiskastikkeilla (joissa mm. paljon sokeria). Vegaanina mulla oli koko ajan huono olo ja proteiinin saanti jäi huomattavasti pienemmäksi kuin sekäsyöjänä. Ei ole pihvi koskaan maistunut niin hyvältä kuin tuon kuukauden jälkeen!

Mun mielestä juhlissa pitäisi panostaa eniten enemmistön ruokamieltymyksiin. Ainakin itselle vieraat ovat etusijalla ja toivon että tarjottavasta tykätään (otan myös toiveet huomioon)[/QUOTE]

Kuka saa ja kuka ei. :) Vegewokki, jossa on itse maustettua tofua on yksi meidän perheen herkkuruoista.

En mäkään vegaaniksi alkaisi, mutta olen miettinyt josko jättäisi taas lihan pois. Kala, muna ja maitotuotteet pysyvät.
 
  • Tykkää
Reactions: Carnival of Sins
"nuuh"
Ei hitto nää tulee olemaan vuosisadan viileimmät bileet :D juhlakalut istuu omassa nurkkauksessaan "turkis on murhaa" naamalla 9000km päästä lennätetyllä eettisellä tofulla mussutellen ja rahvas istuu campingit muovikasseissaan terassilla ja oottaa rillin kuumenemista! Vinkkinä vaan että jättäkää ruoat tarjoamatta ja pitäkää pelkkä känni-ilta. On kai jotain eettistä viinaakin olemassa?
 
  • Tykkää
Reactions: TriplaIsä
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26437120:
Ap sanoi avausvistissään mm "Luonnollisesti emme aio tarjota lihaa". Pidetään siis itsestään selvänä että parsalinjalla mennään ja paskat muista.
Kasvikset ovat ihan hyvä ja terveellinen lisäke ruokaan mutta eihän se mitään monipuolista ja täysipainoista ruokaa pelkästään ole. Eikä erityisen maukastakaan ellei siinä ole "kilo voita ja litra kermaa".
No, makumieltymyksiä on monia. :)

Minusta tuo "luonnollisesti emme aio tarjota lihaa" ei tarkoita samaa kuin paskat muista. Pöydästä löytyisi kaikille sopivaa ruokaa, vieläpä itse valmistettua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26437186:
Yhdessä illassako sä siihen luulet menehtyväsi? Ajattele vegaaniraukkoja. Kuinka ne voi olla hengissä vielä monen vuoden jälkeen?
En toki mutta eikös juhlia järjestetä yleensä sillä periaatteella että kaikki kutsutut viihtyvät? Viihdeaspekti kokee hienoisen inflaation jos juhlapöytä näyttää katetun jäniksille.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26437138:
Dorka! Marginaaliryhmä joka syö PELKÄSTÄÄN kasviksia. Understood?
Dorka! Eikö kukaan sekasyöjä ikinä syö ainuttakaan ateriaa ilman lihaa? Mun tietääkseni suurin osa syö kasvisaterioitakin mukisematta. Niin että miksi saatanassa eivät voi yhden päivän yhtä ateriaa syödä sitä mitä tarjotaan?? YMMÄRRÄTKÖ? Tarviiko vääntää rautalangasta???
 
  • Tykkää
Reactions: Carnival of Sins
Ketään muutako ei kiinnosta fakta että jos ei vierailleen voi missään nimessä tehdä mitään liharuokaa vedoten valintaa ja eettisyyteen ym. niin miten ihmeessä tämä kokki pystyy olemaan töissä??!!
Voihan hän olla vaikka vegeravintolassa töissä. ;) Ja muutenkin, töissä on hiukan eri asia kuin kotona. Tosin moni fanaatikkomuslimihan kieltäytyy tarjoilemasta sianlihaa sisältäviä ruokia esimerkiksi laitoksissa...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26437226:
En toki mutta eikös juhlia järjestetä yleensä sillä periaatteella että kaikki kutsutut viihtyvät? Viihdeaspekti kokee hienoisen inflaation jos juhlapöytä näyttää katetun jäniksille.
Sä et siis viihdy juhlissa ellei sun suussa oo jatkuvasti hookoon sinistä?? Et viihdy esim. kahvikutsuilla ellei pullan väliin ole soseutettu pihviä?? Sun viihtyminen on kiinni siitä onko possun persettä lautasella? Jumalauta et on kummallista, normaalit ihmiset viihtyvät kyllä ilman sianihraa ja makkaraa yhdet juhlat.
 
  • Tykkää
Reactions: Carnival of Sins
[QUOTE="vieras";26437247]Dorka! Eikö kukaan sekasyöjä ikinä syö ainuttakaan ateriaa ilman lihaa? Mun tietääkseni suurin osa syö kasvisaterioitakin mukisematta. Niin että miksi saatanassa eivät voi yhden päivän yhtä ateriaa syödä sitä mitä tarjotaan?? YMMÄRRÄTKÖ? Tarviiko vääntää rautalangasta???[/QUOTE]
Voin myötäillä kaikkia kohtia mutta jos käännän tekstisi toisinpäin niin voitko sinä?

Eikö kukaan kasvissyöjä ikinä syö ainuttakaan ateriaa lihan kanssa? Mun tietääkseni suurin osa syö liha-aterioitakin mukisematta. Niin että miksi saatanassa eivät voi yhden päivän yhtä ateriaa syödä sitä mitä tarjotaan?


Että kummnatkohan sitä ovatkaan tiukkapipoja?
 
  • Tykkää
Reactions: Micosa
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26437306:
Voin myötäillä kaikkia kohtia mutta jos käännän tekstisi toisinpäin niin voitko sinä?

Eikö kukaan kasvissyöjä ikinä syö ainuttakaan ateriaa lihan kanssa? Mun tietääkseni suurin osa syö liha-aterioitakin mukisematta. Niin että miksi saatanassa eivät voi yhden päivän yhtä ateriaa syödä sitä mitä tarjotaan?


Että kummnatkohan sitä ovatkaan tiukkapipoja?
Ei saatana. Kasvissyöjä on kasvissyöjä, lihaa syövä on sekasyöjä. Se sekasyöjä nyt vetää rehuja muutenkin, mutta kun se kasvissyöjä ei syö lainkaan lihaa. :headwall:
 
  • Tykkää
Reactions: Carnival of Sins
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26437226:
En toki mutta eikös juhlia järjestetä yleensä sillä periaatteella että kaikki kutsutut viihtyvät? Viihdeaspekti kokee hienoisen inflaation jos juhlapöytä näyttää katetun jäniksille.
Vaan eipä ole meillä kokenut. Käytkö kylässä vain syödäksesi? Taitaa ihmisillä olla aika omituisia käsityksiä kasvisruoasta. Ei se tarkoita siivutettua porkkanaa, salaattia ja herneitä. ehkä tosiaan tekisi hyvää kaikille joskus kokeilla hyvin tehtyä sellaista.
 
Blue
Voihan hän olla vaikka vegeravintolassa töissä. ;) Ja muutenkin, töissä on hiukan eri asia kuin kotona. Tosin moni fanaatikkomuslimihan kieltäytyy tarjoilemasta sianlihaa sisältäviä ruokia esimerkiksi laitoksissa...
Meinasin lisätä että tokihan näin voi olla että olisi kasvisravintolassa töissä, mutta uskon että olisi tullut jo esiin tämäkin seikka tässä ketjussa.

Mä en ymmärrä erästä ihmistä joka ei kuulemma syö minkään eläimen kokolihaa, mutta jauheliha, makkarat, lihapullat yms. menevät. Mutta yllättäen menevät sitten kuitenkin esim. uppopaistetut ravintolan kananugetit, possun ribsit ja kanan rintafileet krapularuokana..

Noo, siitä huolimatta teen kuitenkin aina hänelle sopivaa ruokaa, enkä missään nimessä tarjoa pihvejä tai karjalanpaistia hänelle.

Samoin kuin eräälle eettisistä syistä punaisesta lihasta kieltäytyvälle syöjälle teen aina kana( :D )ruokaa mukisematta hänen tullessaan kylään, vaikka mun sydän itkee verta moisesta tekopyhyydestä...
 
"Vieras"
Olisipa ihana osallistua tuollaisiin juhliin :). Saisi maistella uusia ruokia.

Hassua suhtautua kielteisesti mahdollisuuteen tutustua uuteen. Näinköhän sama pätee joidenkin kohdalla esim shusin suhteen? Ei voi mennä syömään shusia kun siinä ei ole lihaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Carnival of Sins
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26437306:
Voin myötäillä kaikkia kohtia mutta jos käännän tekstisi toisinpäin niin voitko sinä?

Eikö kukaan kasvissyöjä ikinä syö ainuttakaan ateriaa lihan kanssa? Mun tietääkseni suurin osa syö liha-aterioitakin mukisematta. Niin että miksi saatanassa eivät voi yhden päivän yhtä ateriaa syödä sitä mitä tarjotaan?


Että kummnatkohan sitä ovatkaan tiukkapipoja?
Teeppä sitten ihan testi että kauanko Triplaisän henki pihisee pelkällä lihalla. Ihan vaan periaatten vuoksi boikotoit sitten kunnolla kasviksia. Raportoit vähän ennenkuin pipo tippuu lopullisesti päästä.
 

Yhteistyössä