Sukulaisjuntit meinaavat tuoda juhliimme omat eväät, kun tarjoamme vain kasvisruokaa!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt kokki
  • Ensimmäinen viesti
oij voij
Ihmettelen vaan, kun aina kaikissa juhlissa täytyy olla kasvis vaihtoehto kasvissyöjille ja kaikki mukisematta kunnioittavat sitä ja tekevät kasvisvaihtoehdon tai parikin. Miksi lihansyöjiä ei voi kohdella samalla tavalla? Yksi vaihtoehto lihasta, että ne possun purijat saa sitten mutustaa sitä possua, jos muu ei kelpaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Micosa
cghbnhgbhkjhjk
[QUOTE="pipa";26436503]
Ja te hurskaat, joille liha on se joka maailman tulee tuhoamaan; ettehän lennä lomille, ettehän yksityisautoile, syöttehän vain luomua, ettehän käytä liikoja antibiootteja, ettehän tuhlaa sähköä ettekä vettä, eihän teillä ole enempää kuin korkeintaan kaksi lasta? Muuten hurskastelunne on turhaa. Tai ainakaan sillä hurskaudella päteminen.[/QUOTE]

Ei lennetä, ei ole autoa, syödään luomua, ei, ei ei, ei ole.
:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ;26436483:
En laita. Tarkotan että monille ei varmastikkaan uppoa pelkkä kasvisruokavalio hautaan asti. Ottakaa se herne sieltä nenästä pois :D
Ei mulla ole hernettä nenässä. Tosiaankaan. Ihmettelen vain ihmisten typeryyttä. Siis tässä ketjussa on kyse yksistä juhlista, ei loppuelämästä.
 
"mä"
[QUOTE="pipa";26436503]Aa, just, juhla on hääparia varten? Eli vieraat hiljaa ja NAUTTIKAA vaikka väkisin? VAi olisiko niin, että juhlat on vieraita varten, miksi nemuuten olisi kutsuttu...[/QUOTE]
Ei kai sinne pakko ole tulla, jos liiaksi ahdistaa. Ihan samalla lailla suomalainen varmaan meuhkaisi juutalaisissakin häissä, kun ei saa SIANLIHAA!!! Ja Intiassa ei sitä LEHEMÄÄ!!!
Kasvakaahan aikuisiksi, ihmisiä on erilaisia. Joskus pitää tulla pois sieltä omasta pumpulipesästä.
 
  • Tykkää
Reactions: harmoillen
ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ
Ei mulla ole hernettä nenässä. Tosiaankaan. Ihmettelen vain ihmisten typeryyttä. Siis tässä ketjussa on kyse yksistä juhlista, ei loppuelämästä.
No mutta, jos meillä ois juhlat ja sinne tulee kasvisruokavalio kansaa niin heille tarjoisin sellasta ja lihansyöjille liharuokia yms.. Ei nyt pelkkää lihaa mut kuitenkin. Ei oo mikään ongelma!!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt kokki;26434625:
Tokihan kokki osaa liharuokaakin tehdä, mutta kun liha ei kuulu elämäämme, niin emme sitä tarjoa. Taustalla myös ekologiset ja eettistkin syyt.

Kalaa oli kuitenkin mahdollisesti tarkoitus tarjota, ja vaikka ei olisikaan, niin en siltikään ymmärrä miten voi olla niin vaikeaa käydä yhdet juhlat ilman lihaa. Illalla pääsee sitten lihapatojen ääreen taas kotiin. Kyse on kunnioituksesta.

Harva myöskään tarjoaa juhlissaan ruokaa, jota itse inhoaa.
Jep. Kyseessä juhlatilaisuus, kyllä vieraat voivat olla ilman liharuokia. Itse en syö punaista lihaa, joten kyllä löytyy ihan riittävästi vaihtoehtoja kasvisruoista ja kalaruoista. Sitäpaitsi, voisi olla ihan hyvä kokemus vannoutuneille lihansyöjille huomata, että kasvisruoka onkin ihan maukasta ja hyvää.
 
Kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että eettiset ja ekologiset syyt ovat teille täysin toissijaisia. Eikö tuon tummennetun tekstin pohjalta pätevä logiikka päde siinä tapauksessa myös toisinpäin? Eli että lihansyöjien kotona myös te sitten kunnioituksesta söisitte sitä poronkäristystä, pääsettehän te illalla kotiin kasvispatojen ääreen? Eihän heidänkään tarvitse tarjota sellaista ruokaa, joka ei kuulu heidän elämäänsä ja jota he itse inhoavat?
Ei ole mitään järkeä kunnioituksen takia kasvissyöjän vetää mitään lihaa etenkään jos tulee niin kipeäksi kuin minä. Kinkkusiivu, niin yrjö lentää kunnes ollaan tippaletkussa. Testattu on kahdesti. Yleensä lihansyöjät kestää vähän paremmin kasviksia, joten ihan potut pottuina tilanne se ei ole jos ap ottaa huomioon kuitenkin vieraiden kasvisallergiat.
 
"emu"
jees, kukin tyylillään. itse en kutsu ketään syömään opettaakseni hänelle miten syödään oikein omasta näkökulmastani vaan tarkoituksena on tarjota ystäville heille maistuvaa ruokaa ja nauttia heidän seurastaan. se on ollut meikäläisen punainen lanka tässä keskustelussa.
 
"Pipa"
Ei mulla ole hernettä nenässä. Tosiaankaan. Ihmettelen vain ihmisten typeryyttä. Siis tässä ketjussa on kyse yksistä juhlista, ei loppuelämästä.
Mullakaan ei ole hernettä. Nenässä ainakaan. Itsekin olen tässä ihmetellyt (en ehkä noin ikävästi sanoen kuin sinä eli typeryyttä vaan pikemminkin) tätä fanaattisuutta. Kuten sanoit, kyse on yksistä juhlista. Loppujen lopuksi on kai aika sama mitä siellä syödään. Pointtina oli ap:n ja yleensä kenenkään vieraanvaraisuus; pyydetäänkö ihmiset kylään siksi, että heistä tykätään ja heidän halutaan tuntevan itsensä tervetulleiksi vai poyydetäänkö ihmiset kylään oppimaan kutsujan arvoja ja näkemyksiä.

Sellaiset kutsut kuulostavat vaan niin kauhean ahdistavilta. Olkoot ruokana mitä vaan.
 
"vieras"
Tiiättekö mitä? Minä alan tästä lähtien tarjota juhlissani vain kasvisruokia. Ihan vain tämän ketjun inspiroimana... alan taistella normisekasyöjien tyhmiä ennakkoluuloja vastaan. Eikä kukaan voi sanoa, että olisin fanaattinen kasvissyönnin tuputtaja, kun en ole kasvissyöjä :D
 
[QUOTE="vieras";26436789]Tiiättekö mitä? Minä alan tästä lähtien tarjota juhlissani vain kasvisruokia. Ihan vain tämän ketjun inspiroimana... alan taistella normisekasyöjien tyhmiä ennakkoluuloja vastaan. Eikä kukaan voi sanoa, että olisin fanaattinen kasvissyönnin tuputtaja, kun en ole kasvissyöjä :D[/QUOTE]

Mulla on nyt hiukan sama tunne. :D
 
[QUOTE="Pipa";26436764]Mullakaan ei ole hernettä. Nenässä ainakaan. Itsekin olen tässä ihmetellyt (en ehkä noin ikävästi sanoen kuin sinä eli typeryyttä vaan pikemminkin) tätä fanaattisuutta. Kuten sanoit, kyse on yksistä juhlista. Loppujen lopuksi on kai aika sama mitä siellä syödään. Pointtina oli ap:n ja yleensä kenenkään vieraanvaraisuus; pyydetäänkö ihmiset kylään siksi, että heistä tykätään ja heidän halutaan tuntevan itsensä tervetulleiksi vai poyydetäänkö ihmiset kylään oppimaan kutsujan arvoja ja näkemyksiä.

Sellaiset kutsut kuulostavat vaan niin kauhean ahdistavilta. Olkoot ruokana mitä vaan.[/QUOTE]

En mä ainakaan saanut ap:n viestistä sellaista kuvaa, että ihmiset on pyydetty arvoja oppimaan ja ahdistumaan. Minusta ap ja kokkipuolisonsa kuulostavat oikein vieraanvaraisilta: tarkoituksena on valmistaa itse maukkaita ruokia. Eikö se jos mikä ole vieraiden arvostamista?
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26436814:
Palstalta on kyllä useammankin kerran voinut lukea narinaa kuinka taas joissain juhlissa ei ollut kasvisvaihtoehtoa.
No mutta hei, palstallahan kuuluukin narista kaikesta. Kohtelias vieras kehuu ja kiittää tarjottavia, vaikka olisi ollut aivan järkyttävää mättöä. Kuuluu hyviin tapoihin.
 
"pipa"
En mä ainakaan saanut ap:n viestistä sellaista kuvaa, että ihmiset on pyydetty arvoja oppimaan ja ahdistumaan. Minusta ap ja kokkipuolisonsa kuulostavat oikein vieraanvaraisilta: tarkoituksena on valmistaa itse maukkaita ruokia. Eikö se jos mikä ole vieraiden arvostamista?
Te kaikki muut alatte kyllä aika pahasti kuulostaa pikku opettajilta. Alatte tehdä pelkkää kasvisruokaa tästä eteenpäin, jotta voisitte taistella ennakkoluuloja vastaan, vai miten se menikään?

Älkää kutsuko minua periaatekutsuillenne :)
 
Kohtelias vieras kehuu ja kiittää tarjottavia, vaikka olisi ollut aivan järkyttävää mättöä. Kuuluu hyviin tapoihin.
Joo, jos palataan alkuperäiseen aiheeseen niin onhan se aika moukkamaista tuoda omat eväät mutta vähintään yhtä töykeää on olla huomioimatta vieraiden ruokavaliota varsinkin kun tarjolla oleva ruoka on suunnattu selkeästi pieneen marginaaliryhmään.
 
  • Tykkää
Reactions: Micosa
"vieras"
[QUOTE="pipa";26436880]Te kaikki muut alatte kyllä aika pahasti kuulostaa pikku opettajilta. Alatte tehdä pelkkää kasvisruokaa tästä eteenpäin, jotta voisitte taistella ennakkoluuloja vastaan, vai miten se menikään?

Älkää kutsuko minua periaatekutsuillenne :)[/QUOTE]

No mutta kun se on puhdasta typeryyttä väittää, että ilman lihaa ei saisi aikaan maittavaa ja juhlallista tarjottavaa.

Mieluummin sitä kasvisruokaa kuin vaikka teollista "kinkkua" tai verkossa kasvanutta broilerilohta sisältävää voileipäkakkua. Tai grilliin marinoitua tofua jauhomakkaran sijaan.

Minä en ymmärrä, että miksi ei voi sekasyöjä olla vähän avoimempi? Minä maistelen mielelläni kaikkea uutta. Taannoin ostin kieltä ja keittelin sitä, vaikka rehellisesti sanottuna se ajatuksen tasolla oli todella todellä ällöä. Mutta ihan hyvältä se maistui. Niin että voisi sitä siihne kasvisruokaankin suhtautua vähän avoimemmin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26436909:
Joo, jos palataan alkuperäiseen aiheeseen niin onhan se aika moukkamaista tuoda omat eväät mutta vähintään yhtä töykeää on olla huomioimatta vieraiden ruokavaliota varsinkin kun tarjolla oleva ruoka on suunnattu selkeästi pieneen marginaaliryhmään.
Meillä oli häissä kahvin kanssa juusto-kasvispiirasta, karjalanpiirakoita&munavoita sekä voileipäkakkua, jossa oli juustoa. Onko nämä tarjottavat sinusta kamalan töykeitä? Olisiko siellä pitänyt olla jotain kinkkupiirasta lisäksi? Lasten nimiäisissä on ollut feta-pinaattipiirasta ja karjalanpiirakoita&munavoita sekä sienipasteijoita. Ollaanko nyt oltu kamalan epäkohteliaita? Kaikki on kuitenkin tykänneet noista tarjottavista ja syöneet niitä paljon. Että oltaisiinko me oltu vähemmän töykeitä, jos olisi ollut jotain lihaa sisältävää tarjolla? Olisiko vieraat olleet tyytyväisempiä tai jotain?

Eniten on kyllä mutinaa aiheuttaneet meidän juhlissa kakut: kokeilen ties mitä tahnoja ja mousseja kakkujen väliin. Varsinkin appiukko mutisee aina, jos on kakun välissä jotain muuta kuin hilloa&kermavaahtoa. Olenko minä nyt epäkohtelias, kun tykkään ite laittaa kakun väliin maapähkinävoita ja suklaarouhetta? (snickerskakkua, nam!) Pitäisikö tehdä sitä hillo&kermavaahto kakkua aina vaan?
 
[QUOTE="pipa";26436880]Te kaikki muut alatte kyllä aika pahasti kuulostaa pikku opettajilta. Alatte tehdä pelkkää kasvisruokaa tästä eteenpäin, jotta voisitte taistella ennakkoluuloja vastaan, vai miten se menikään?

Älkää kutsuko minua periaatekutsuillenne :)[/QUOTE]

Se oli huulta. Tällä palstalla pitäisi kaikki jutut kirjoittaa vain vakavan tosissaan. Tai sitten pitäisi lyödä kymmenen vilkkusilmää kieli poskessa kirjoitetun jutun perään. ;) ;) ;)
 
[QUOTE="vieras";26436943]Minä en ymmärrä, että miksi ei voi sekasyöjä olla vähän avoimempi?[/QUOTE]
Eikö tätä suurta viisautta voisi soveltaa myös toisinpäin. Minä syön päivittäin myös kasviksia enkä kieltäydy niistä jonkin hourupäisen aatteen takia.

Että kummalle sitä avoimuutta pitäisi suoda lisää?
 
  • Tykkää
Reactions: Micosa

Yhteistyössä