Sukulaisjuntit meinaavat tuoda juhliimme omat eväät, kun tarjoamme vain kasvisruokaa!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt kokki
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";26435945]miksi lihansyöjien pitää juhlissaan ajatella myös erityisruokavaliot ja kasvissyöjät ettei kenenkeen tarvi nähdä nälkää mutta kasvissyöjien juhlissa syödään aatteen mukaisesti?[/QUOTE]
Tämä on niin totta. Ituhipit narisee kun kukkakaalit puuttuu pöydästä eikä heidän ruiokavaliotaan ole huomioitu. Lihansyöjän sen sijaan pitäisi hymyssä suin puputtaa heiniä ja jäädä nälkäiseksi. Mikäs logiikka tässä on?
 
  • Tykkää
Reactions: Micosa
puolivege
[QUOTE="emu";26434948]Ilmeisesti en tunne kasvissyöjiä jotka kokevat omia arvojaan loukkaavaksi sen, että tarjoavat mulle pihviä. Voidaanko tästä päätellä jotain? Musta se on vieraanvaraista ja nykyajan muotisanoja käyttääkseni suvaitsevaista. Eivät yrittää tuputtaa mulle omia arvojaan.[/QUOTE]

Entä jos olisit ihmissyöjä? Eivät ne arvot ole asia, joka voidaan työntää romukoppaan suvaitsevaisuuden nimeen.

Ihan aitoa taisteluahan tässä käydään. Tilanne on se, että kaikkien olisi syytä sitä lihankulutusta vähentää. Toiset yrittävät pitää pientä painetta yllä, että asia ei unohdu, ja toiset tappelevat vastaan solvaten ja uhoten ja vedoten normaaliuteensa ja sen suomaan ylemmyyteen.

Osa kasvissyöjistä on oikeastikin fanaatikkoja, jotka nostavat eläimet ihmisten yläpuolelle. He uskovat oikeasti että lihansyönti on silkkaa murhaa alusta loppuun, ja mielessä vilkkuu sikaihmisten murhaaminen lääkkeenä sikaeläinten murhiin. Sitten on lievemmät fanaatikot, jotka tyytyvät halveksimaan muita ja joille kasvissyönti on puhtauskysymys.

Mutta vaikka nämä ryhmät tuomittaisiin erehtyneiksi, niin jäljelle jää se tosiasia, että kasvissyönnin edistäjät ovat oikealla asialla, koska resurssit eivät riitä nykytasoiseen lihankulutukseen, eikä sellaisia määriä lihaa voida tuottaa eettisesti, ellei sitten aleta syödä toukkia.

Elitismin ja junttiuden kaksintaistelu tulee tähän mukaan sekoittamaan kuviota. Juntit ovat toki väärässä jääräpäisyydessään, mutta onhan se elitismikin ongelmallinen elämänote, ja joskus juntit eivät osaa muuten puolustautua. Kun juntit syövät jauhomakkaraa kokolihan sijaan, asiahan on oikeastaan hyvin. Elitisti taas ei ole lainkaan niin inhottavalla asialla silloin, kun yritetään valistaa kanssaihmisiä järkevämpään elämäntapaan. Sen sijaan elitisti usein tekee päinvastoin, ja edistää ympäristötuhoa ja riistoa hienostelullaan. Junttielitismi taitaakin olla se pahin vaihtoehto. Sen nimeen aletaan sitten vaatia kokolihamakkaraa ja halveksia niitä, jotka syövät sitä ainoaa halpaa ja tehokasta ravinnonlähdettä, jolla nykyinen väestömäärä kyetään ylläpitämään: hiilihydraatteja...

Ap:n ongelma taitaa silti pelkistyä siihen, että vieraat osoittavat pelkoaan ja ylimielisyyttään haluamalla tuoda omat eväät kokin pöytään, mikä on toki aikamoinen loukkaus. Miten olisi kompromissin haku: haastakaa vieraat kilpasille.

Ensin syödään kokin antimia, ja jos jää nälkä niin jälkiruuaksi vieraat saavat grillata omat tuomisensa? Loukkaavaa ehkä sekin, mutta siinä tunnustettaisiin heidän pelkonsa ja osoitettaisiin halua aidosti voittaa heidät puolelleen kosiskelemalla eikä pätemällä? Jos he eivät sittenkään anna teille aitoa tilaisuutta vaan nyrpistelevät ja pitävät ohjelmallista meteliä, niin saatte puolestanne haukkua heidät mielin määrin?

Onhan tämä oikeasti mielenkiintoinen ja tärkeä tehtävä: miten löydetään sellaiset reseptit, joilla kasvisruoka saadaan maittavaksi epäluuloisille. Jos haaste onnistuu puoliksikin, niin silloin on voitettu jo paljon. Mutta varmuuden vuoksi taitaisin satsata täyttäviin ja lapsillekin maistuviin jälkiruokiin...
 
"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26436016:
Tämä on niin totta. Ituhipit narisee kun kukkakaalit puuttuu pöydästä eikä heidän ruiokavaliotaan ole huomioitu. Lihansyöjän sen sijaan pitäisi hymyssä suin puputtaa heiniä ja jäädä nälkäiseksi. Mikäs logiikka tässä on?
Oletko sinä seka- vai lihansyöjä?
 
"vieras"
[QUOTE="...";26435945]miksi lihansyöjien pitää juhlissaan ajatella myös erityisruokavaliot ja kasvissyöjät ettei kenenkeen tarvi nähdä nälkää mutta kasvissyöjien juhlissa syödään aatteen mukaisesti? Havaitsem pienen epäkohdan enkä ymmärrä sitä. Jos teidän aate kieltää edes valmistamasta lihaa niin herran jumala tilatkaa jostain lihapullia niille. Ei sen puoleen jos kasvisruoka on hyvin tehtyä oikeaa ruokaa niin kyllä se mulle kelpaas.[/QUOTE]

Mä en tunne ainuttakaan ihmistä, joka syö pelkkää lihaa. Jauhelihaa aamulla, porsasta päivällä ja poroa illalla. Kaikki kasvikset kiellettyjä. Tunnetko sä semmoisia ihmisiä?
Totta vitussa sekasyöjä voi syödä kasvisruokaa, koska sekasyöjä syö muutenkin kasviksia.
Kasvissyöjä taas ei syö lihaa ollenkaan. Sä et näe tässä mitään eroa?

Ja millaiset juntit ylipäätään kehtaa protestoida häiden tarjoilua?
 
  • Tykkää
Reactions: kookosta
"nuuh"
Mitä te juhlitte? Tehkää jouluruokaa siinä on vain kasvislaatikoita, lipeäkalaa, sillejä, lohta. Salaattina rosollia ja herneitä. Kokkimiehesi loihtii näistä varmasti maistuvia ja jos junttisukulaisesi väheksyvät näitäkin ruokia niin taitavat vaan kiusata. Mä jotenkin kuvittelen että siellä on yksi miespuolinen sukulainen saanut parsakaalijärkytyksen ja käännyttää kaikkia puolelleen.
 
"vieras"
Ihan uskomatonta idiotistmia tässä ketjussa. Yksikään ihminen ei pysty elämään pelkällä liharavinnolla, ei edes teoriassa, kun taas 70% maapallon ihmisistä elää pelkällä kasvisravinnolla. Jos ei yhtä iltaa pärjää ilman lihaa, saati ettei voi juhlia ilman lihaa, kannattaa hakeutua pikaisesti hoitoon.

Itse olen sekasyöjä, mutta totta puhuen, en edes kiinnittäisi huomiota siihen, tarjoaako joku juhlissaan lihaa vai ei, kunhan tarjottavat ovat hyviä. Toisaalta en edes haluaisi syödä vuosikausia kasvissyöjänä eläneen tekemää liharuokaa, ihan samalla tavalla kuin kukaan ei taatusti halua juoda minun keittämääni kahvi, itse kun en sitä juo, joten suhteiden arvioiminen eri keittimillä on hankalaa. En myöskään koe tarpeellisena, että minun pitäisi ostaa kahvinkeitin siksi, että joku vieraani saattaisi kahvista pitää, aivan kuten hänenkään ei tarvitse hankkia irtolehtiteetä minun mielikseni.
 
"sanna"
No kyllä on junttia jengiä! Voisin omilta sukulaisilta tosin odottaa ihan samaa. Kaikki tuollainen kasvissyönti, kantoliinat, kestovaipat on aina kuulemma epäilyttävää ekoilua, ituhippien hommaa, viherpiipertäjien hörhöilyä...
Mun tulevan vauvankin pitäs varmaan saada bensalla käyvä sitteri jossa strobot välkkyy ja tuoli värisee :D
 
Ite söisin mielelläni kasvisruokia juhlissa. Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, en varmaan edes kiinnittäisi huomiota siihen onko ruuassa lihaa vai ei.

Typerää lapsellista napinaa joiltakin kun ei muka voi syödä pelkkää kasvisruokaa.
 
Meillä puoli sukua karppaa, joten olisipa kamalaa sellaiset kasvis-hiilarimättöbileet. Ja jos soijaa vielä, niin hoh hoijaa. Jokainen syököön mitä lystää. Kyllä mä tarjoan jokaiselle oman maun mukaista ja kysyn vierailta mitä haluavat tarjottavan.
Ai nyt kasvisruoka onkin hiilarimättöä?
Ja soijakaan ei taas käy?

Mä en kyllä läsitä ollenkaan tätä karppausta, kun tuntuu ettei ikinä käy yhtään mikään, jos kysyy kasviksista niin puolet kiljuu että ei siinä pelkkää pekonia mätetä ja jos kysyy pekonista niin puolet huutaa kuorossa että kyllä kasviksia voi syödä.
Ja kysyt mitä vaan karppaamisesta, aletaan huutaa hiilarimätöstä :D

Jos joku on ruokittavana hankala, niin karppaaja....... ei mitään logiikkaa.

Kasvisruokailija- selvä homma
Allergiat- selvä homma
Kihti- ok
Keliakia- selvä homma
 
Viimeksi muokattu:
Wahaha
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26436016:
Tämä on niin totta. Ituhipit narisee kun kukkakaalit puuttuu pöydästä eikä heidän ruiokavaliotaan ole huomioitu. Lihansyöjän sen sijaan pitäisi hymyssä suin puputtaa heiniä ja jäädä nälkäiseksi. Mikäs logiikka tässä on?
Suomalainen mies on ilmeisesti aivan oma ihmisrotunsa, kun nälkä ei lähde muulla kuin lihalla (ja potulla). Tähän ilmiöön liittyy rinnakkaisoireena vahva ahdasmielisyys.
En ole ikinä törmännyt kasvissyöjään, joka narisee tarjoilusta, vaan ne narisijat löytyy kyllä aina niistä "lihansyöjistä". Mut mikäs siinä, onhan se niiiiin miehekästä teeskennellä, ettei pärjää yhtä päivää ilman lihaa. :D
 
[QUOTE="...";26435945]miksi lihansyöjien pitää juhlissaan ajatella myös erityisruokavaliot ja kasvissyöjät ettei kenenkeen tarvi nähdä nälkää mutta kasvissyöjien juhlissa syödään aatteen mukaisesti? Havaitsem pienen epäkohdan enkä ymmärrä sitä. Jos teidän aate kieltää edes valmistamasta lihaa niin herran jumala tilatkaa jostain lihapullia niille. Ei sen puoleen jos kasvisruoka on hyvin tehtyä oikeaa ruokaa niin kyllä se mulle kelpaas.[/QUOTE]

En mä ainakaan noin ajatellut silloin kun olin vege. Jokaikisistä juhlista löytyi pöydästä jotain syötävää, vaikkei ollut erityisesti kasvissyöjille ruokaa laitettu. Oli salaatteja, patonkia, karjalanpiirakkaa, makeita.. Grillijuhlissa usein maissia ja sieniä jne. En ole koskaan kuullut juhlista, joissa olisi tarjolla ainoastaan lihaa.

Minusta on kohteliasta huomioida allergiat ja sairaudesta johtuvat valiot, mutta ei minusta tarvitse vegeille laittaa erikoisuuksia. Vege yleensä tosiaan löytää pöydästä jotain itselleen. Kummallista, jos sekasyöjä ei löydä.
 
  • Tykkää
Reactions: kookosta
"..."
[QUOTE="vieras";26436050]Mä en tunne ainuttakaan ihmistä, joka syö pelkkää lihaa. Jauhelihaa aamulla, porsasta päivällä ja poroa illalla. Kaikki kasvikset kiellettyjä. Tunnetko sä semmoisia ihmisiä?
Totta vitussa sekasyöjä voi syödä kasvisruokaa, koska sekasyöjä syö muutenkin kasviksia.
Kasvissyöjä taas ei syö lihaa ollenkaan. Sä et näe tässä mitään eroa?

Ja millaiset juntit ylipäätään kehtaa protestoida häiden tarjoilua?[/QUOTE]

Anteeksi moukkamaisuuteni, tarkoitin toki sekasyöjää. Mutta miksi kasvissyöjien on mahdotonta ottaa huomioon vieraat joiden päivittäiseen ruokavalioon liha kuuluu? Miksi siis SEKASYÖJIEN tulisi ottaa kasvissyöjät omissa juhlissaan huomioon? Miettikää millainen huuto siitä tulis jos olis häät jossa tarjotaan kaikki ruoka sekasyöjien halujen mukaisesti? Myös salaatit kun voi tehdä lihaisiksi. Haluaisitko kasvissyöjänä mennä sellaisiin juhliin jossa omaa aatettasi ei kunnioiteta?

Itse kun juhlia pidän, otan huomioon allergiat, laktoosittomat, ja kasvissyöjät, jos on tiedossa että juhlijoissa sellaisia on.
 
[QUOTE="...";26436245]Anteeksi moukkamaisuuteni, tarkoitin toki sekasyöjää. Mutta miksi kasvissyöjien on mahdotonta ottaa huomioon vieraat joiden päivittäiseen ruokavalioon liha kuuluu? Miksi siis SEKASYÖJIEN tulisi ottaa kasvissyöjät omissa juhlissaan huomioon? Miettikää millainen huuto siitä tulis jos olis häät jossa tarjotaan kaikki ruoka sekasyöjien halujen mukaisesti? Myös salaatit kun voi tehdä lihaisiksi. Haluaisitko kasvissyöjänä mennä sellaisiin juhliin jossa omaa aatettasi ei kunnioiteta?

Itse kun juhlia pidän, otan huomioon allergiat, laktoosittomat, ja kasvissyöjät, jos on tiedossa että juhlijoissa sellaisia on.[/QUOTE]

En mä ainakaan vegenä odottanut, että juhlissa olisi huomioitu kasvissyöjät erityisesti. Kuten aiemmin kirjoitin, aina löytyi jotain syötävää pöydästä. :)
 
"mä"
[QUOTE="...";26436245]Anteeksi moukkamaisuuteni, tarkoitin toki sekasyöjää. Mutta miksi kasvissyöjien on mahdotonta ottaa huomioon vieraat joiden päivittäiseen ruokavalioon liha kuuluu?[/QUOTE]
Montako päivää sinä siellä juhlissa olet? Saathan sinä syödä aamupalalla, illallisella ja iltapalalla lihaa vaikka kaksi käsin. Luulisi lounaan ja päiväkahvit pärjäävän sekasyöjäkin niillä rehuilla...

Vai missä hemmetin aateoppaassa se on kirjoitettu, että sekasyöjä vetää lihaa joka aterialla.
 
bvfnmmnbnm
1ateria+kahvit tuskin on koko päivittäinen ruokavalio. Menkää sen jälkeen kotiin syömään se liha-ateria.
Jos asiasta ei puhuhttaisi ennen ruokailua, niin kukaan tuskin edes huomaisi kaivata sitä lihaa!

Miten ahdasmielistä! Meillä juhlat on juhlat ja tarjotaan mitä tarjotaan - sitä kunnioitetaan.
 
"vieras"
[QUOTE="...";26436245]Anteeksi moukkamaisuuteni, tarkoitin toki sekasyöjää. Mutta miksi kasvissyöjien on mahdotonta ottaa huomioon vieraat joiden päivittäiseen ruokavalioon liha kuuluu? Miksi siis SEKASYÖJIEN tulisi ottaa kasvissyöjät omissa juhlissaan huomioon? Miettikää millainen huuto siitä tulis jos olis häät jossa tarjotaan kaikki ruoka sekasyöjien halujen mukaisesti? Myös salaatit kun voi tehdä lihaisiksi. Haluaisitko kasvissyöjänä mennä sellaisiin juhliin jossa omaa aatettasi ei kunnioiteta?

Itse kun juhlia pidän, otan huomioon allergiat, laktoosittomat, ja kasvissyöjät, jos on tiedossa että juhlijoissa sellaisia on.[/QUOTE]

Jos laktoosi-intolerantikko syö laktoosia, tulee fyysisiä oireita.
Jos kala-allergikko syö kalaa tulee fyysisiä oireita.
Jos kasvissyöjä syö lihaa, tulee sekä fyysisiä että henkisiä oireita.
Jos sekasyöjä syö kasviksia, öö? Iskee asennevamma?

Jos joku idiotti tahallaan salaattiinkin tunkisi lihapullia, niin kasvissyöjänä nyppisin ne vaan lautasen reunalle. Ja söisin leipää. Vai olisiko leivissäkin lihaa?

Mistä lähtien lihansyöminen on vakaumus tai aate?
 
hjghjkhjk
...Se on meinaan se hääpari jota varten ne juhlat ovat, eikä niitä vieraita varten. Vieraat ystävällisesti kutsutaan mukaan juhlistamaan tilaisuutta. Siihen tilateeseenko kuuluu valitus tilaisuuden ruoasta..siitä yhdestä lihapalasta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ;26436310:
Miksi te ette voi myös liharuokia tarjota? te voitte niitä heiniä syödä miehenne kanssa, mutta suurinosa on lihan ystäviä!!
Lihan ystävät tarjotkoon lihaa, kasvien ystävät kasveja. :)

Mä en ole kasvisyöjä, mutta alkaa jotenkin fallos sykkimään otsassa näiden joidenkin kommenttien kanssa. Voi elämä.
 

Yhteistyössä