suht tuoreen yh:n murheita...

  • Viestiketjun aloittaja Sabrina-80
  • Ensimmäinen viesti
Sabrina-80
Mitenkäs muut vastaavassa tilanteessa olevat ihmiset ootte saaneet elämänne rullaamaan?Eli tarina lyhennettynä:Elin avoliitossa viidettävuotta, omakotitalo auto ja hevonen, kaikki noin materiapuitteissa siis jo ihan kuosissa (joo, ei puhuta niistä veloista...)Minä olin aloittanut juuri opiskelun, mies oli jo hetken puhunut, että haluaisi lapsen, minä olin aina ajatellut että ensin naimisiin, enkä muutenkaan ollut ollenkaan varma haluaisinko lapsia. Kävi puolivahinko sitten kuitenkin kun mies kieltäytyi systemaattisesti käyttämästä kortsua ja lupasi rakastaa ja mennä naimisiin jos vauva tulee.Ajattelin että kaipa sitten kaikki menee hyvin, mies auttaa jne. Toisin kävi, oli jo toinen nainen kun kerroin vauvasta mikä oli siis miehen unelmien täyttymys, tai piti olla. Ei osallistunut raskauteen muuta kuin silloin kun oli itselle sopiva hetki, ei esim ikinä ollut neuvolassa. Suhde toiseen naiseen jatkuin jonkin aikaa. Mies sanoi, että oli jotenkin vieraantunut minusta (kaksi viikkoa sen jälkeen kun oli sanonut rakastavansa ja haluavansa lapsen...) Lähdin viimevuoden syyskuussa. Tässäkohtaa mies sai tunteensa takaisin ja pilasin kuulemma hänen elämänsä kun lähdin. Tunnen syyllisyyttä siitä kuinka hän on nyt kärsinyt ollut masentunut jne...

Ajattelin, että pärjään yh:na koska olin aina hoitanut lapsen täysin yksin. Kuitenkin nyt kun aikaa kuluu, tulen yksinäisemmäksi (minulla on kyllä erittäin hyviä ystäviä, siitä ei kiikasta) Tunnen vain raskaana sen että olen yksin vastuussa lapsesta (on isällään suht säännöllisesti kyllä päivän joka toinen viikko) emmekä tule enää koskaan olemaan ehjä perhe kenenkään kanssa. Miehen kanssa en palaa yhteen, näin välimatkan päästä sitä ihmettelee mitä kaikkea onkaan tullut kestettyä...Kuinka tästä elämän tyhjyydestä pääsee eroon? Olen rutiköyhä yh-opiskelija...Great...Lapsi on ihana ja en ikinä vaihtaisi pois, mutta lähteekö tämä yksinäisyyys ikinä ?Koskaan en enää luota yhteenkään mieheen. Minulla on ollut historiaa mielenterveyden kanssa ja paniikkihäiriö on pahentunut tosi paljon nyt kun olen yksin. No, ei ollut tarkoitus kirjoittaa novellia. Olisi kiva lukea jonkun muunkin elämäntarinaa.Pistäkääs tuleen...
 
Mansikkamarja
Koskaan ei pidä sanoa ei koskaan... :) . minäkin aikoinani toivotin kaikki miehet hevon kuuseen, enkä halunnut uutta miestä enää. Minäkin luulin perustavani ihanan perheen kun vauva syntyi, ei käynyt niin. Erottiin ja jonkun ajan päästä tapasin uuden kumppanin, oltiin avoliitossa neljä vuotta,vauva ja ero. Kaksi miestä petti luottamuksen, molemmilla lapsilla eri isät. Joten ajattelin, ei enää miehiä kun ei niihin voi luottaa. Ja toiseksi, minunkin haaveena oli yhtenäinen perhe. Pitkän aikaa olinkin yksin,raskasta kyllä joskus. Just tuo vastuun yksin kantaminen ja yksinäisyyskin. Ystäviä löytyy minultakin paljon. Sitten tapasin aivan ihanan miehen, joka hyväksyy koko meidän poppoon tällaisenaan (ihmettelen vieläkin) :) . Eihän tästä perheestä yhtenäistä saa, mutta elämä on ihanaa näinkin.
Välillä nousee vanhat pelot pintaan, entäs jos kaikki kaatuu taas. Yritän unohtaa nuo ajatukset ja elän onnellisena hänen ja lasten kanssa. Yksinäisyys ei vaivaa, vastuun lapsista kannan tietysti pääosin yksin, minunhan he ovat. Mutta ihanasti mies auttelee, en kuitenkaan velvoita häntä siihen. Elämä jatkuu aivan varmasti ja aurinko paistaa risukasaankin joskus! Voimia! :hug:
 
MIINALIISA
Jup,tutulta kuulostaa.Niin löysi minunkin,nyt jo edes mennyt ex uuden.Ajan kuluessa minäkin, ja saatiin vauva,kunnes sekin ex otti naapurista ittelleen uuden.Ja olin kahden lapsen yh.Tosin taisin olla sitä koko 7 vuoden avoliiton ajan.Sitten luulin löytäväni ELÄMÄNI RAKKAUDEN.Niin hänkin kuulemma.Nyt olen yh jälleen...Se ex lähti kun olin 5:llä kuulla.Neiti on nyt 2,5.Mutta olen vain porskuttanut eteenpäin.Ilman ukkoo ja taidan porskuttaa vielä pitkään.... Mull o kolme neitiä ja yx neidin neiti,joten kyllä se elämä hymyilee Sinullekkin,kunhan vain jaksat uskoa itseesi ja huomiseen,parempaa jatkoa Teille ja voimia rakentaa aina parempi huominen.
 
Minun tarinani menee näin:

Tulin raskaaksi vahingossa, kun tapasin lapseni isän. Olin tuolloin 17. Aloimme seurustella, nopeasti muutettiin yhteen asumaan (seurustelua takana n. 3kk silloin) ja kun arki koitti en voinut uskoa! Se oli täysi helvetti, suoraan sanottuna. :'( Monesti olisin jo miehen jättänyt, mutta ajattelin vauvaa. Vauvalla pitää olla kokonainen perhe. Ajattelin myös, että mies muuttuu, kun lapsi syntyy.
Mies meni omia menojaan, rypesi kapakoissa yötä myöten, tuli kotiin aivan sekaisin keskellä yötä ja AINA, joka ikinen kerta herätti minut tahallaan tullessaan. Nukuimme kaksin 80cm leveässä sängyssä (minulla jo silloin maha kiitettävän kokoinen), eikä miehellä huolta ollut mistään! Kunhan vain oli sillä joku joka huolehti ja elätti. Minä siis, raskaana oleva nuori nainen kävin töissä ja mies ei, huiteli vain missä tykkäsi. Töistä jouduin jäämään pitkäksi aikaa sairaslomalle, kun hb:t tippui niin alas, etten pystyssä meinannut pysyä! Mies koitti katsella itselleen työpaikkoja, mutta ehdottikin minulle yks kaks, että ottaisin työni lisäksi vielä toisen työn. Siivoomista vaikka, se on kevyttä ja siinä tienaa hyvin! :x Siis anteeksi?? Onko tämä jonkun mielestä oikein? :'(
Yhdessä olomme alkoi olla pelkkää riitaa täynnä. Minä huusin ja itkin, uhkasin ja koitin saada miestä tajuamaan. Aloin tosissani miettimään eroa. Mitä olisi elämä vauvan kanssa kahdestaan? Pystynkö siihen? Olin aivan varma, etten pysty. Tulen hulluksi ja lapsi viedään minulta. Tuntui vain, että hulluksi tulen ennen pitkää suhteessa jossa ei ollut rakkautta. Minua vain käytettiin hyväksi ja pidettiin ovimattona.
Raskauteni ollessa puolivälissä aloin saada ennen aikaisia supistuksia. Kaupassa en voinut käydä normaalisti, kun kävelymatkalla jo alkoi supistamaan ja olisi tehnyt mieli kääntyä kotiin ja mennä sänkyyn lepäämään. Niin en tehnyt, muuten ei tullut ruokaa. Ja jos miehen olisin lähettänyt kauppaan, olisi mukaan tullut vain korillinen kaljaa. Sekin oli koettu, vuokrarahan mies oli käyttänyt kerran johonkin aivan muuhun kuin vuokran maksuun. :(
Supistuksistani ei mies piitannut. Jatkoi vain menoaan ja sysäsi vastuuta entistä enemmän minulle.
Yhteinen elämämme päättyi iltana, jolloin supistukseni olivat pahimmillaan. Luulin jo synnyttäväni, eikä mies edelleenkään piitannut. Lähti vain ulos asunnosta ja jätti minut yksin. Sen kun mies teki, ei paluuta enää ollut.
Mies luovutti asuntomme avaimet minulle samana iltana ja pyysin häntä hakemaan tavaransa pois mahdollisimman nopeasti. Supistukseni hiipuivat viikossa enkä enää loppuraskauden aikana (jäljellä tuolloin n. 3 kk) tuntenut kipeitä supistuksia lainkaan!
Muutin pois yhteisestä kodistamme, sain tyttövauvan toukokuussa 2004 ja olen onnellinen. :)

En voi koskaan unohtaa sitä mitä olen tämän miehen kanssa kokenut. Pysyvät muistot itsestään hän on jättänyt minuun varsin ilkeällä tavalla. :'(

Olen kovin yksinäinen, vaikka tyttö tuo minulle koko ajan onnea ja pitää päivät menevinä. Vaikeaa on ajoittain, kun kaikki muistuu mieleen, mutta olen päättänyt tyttärestäni kasvattaa vahvan naisen joksi tahdon itsekin tulla. :flower:

En tiedä löydänkö koskaan miestä joka tahtoo meidät pitää loppuelämänsä, mutta toivossa on hyvä elää. :)

 
Tuo on melkein kuin minun kirjoittamani, paitsi että muutin lopullisesti pois vasta kun lapsi oli 1,5v. Siihen mennessä mies oli jättänyt minut jo "parhaan ystäväni" takia jne. palattiin yhteen, riideltiin... Olisinpa lähtenyt jo aiemmin. Nyt kaikki jo paremmin kuin hyvin, aikaakin kulunut tosin enemmän kuin sinulla? Se mikä ei tapa vahvistaa :hug: .
 
Sabrina-80
Heh, aika osuva on kyllä toi "mikä ei tapa, vahvistaa", se on meinaan mulla kännykän avaustervehdyksenä...

Ni-in, meitä taitaa olla aika monta, joiden perhekuviot ei oo menny ihan niin ku kirjoissa. Taidetaan olla jossainkohtaa enemmistö, kun tuntuu, et kaikki eroo. Mutta yritän olla optimisti ja aatella, että kyllä se täydellinen mies mulle ja pojalle joskus löytyy, ja kaikille muillekkin halukkaille, siihen asti voimia kaikille!
 
Jännä huomata, miten samankaltaisia historioita meiltä kaikilta löytyy...

Kerron oman tarinani, joka on tavallaan poikkeava, mutta lopputulokseltaan sama...

Olimme olleet 3 vuotta naimisissa, kun päätimme, että vauva saa tulla. Mies sitä hehkutti jo vuosia aiemmin ja sitä herttaista kuvaa heilutteli silmien edessä, että ajattele jos tässä olisi ihana oma vauva köllöttelemässä meidän kanssamme. Mies oli elämäni rakkaus siinä mielessä, että tunsin voimakasta henkistä yhteenkuuluvaisuutta hänen kanssaan. Hän tuntui sieluntoverilta. Ja hänen mukaansa hän tunsi samoin. Tosin hän on ailahtelevainen, mustasukkainen, epävarma, manipuloiva ja vaikka mitä. Vasta myöhemmin tajusin, että kyseessä saattaa olla narsistinen luonnehäiriö. Ammatiltaan hän on näyttelijä. Mutta minä pistin monet asiat senkin piikkiin, että no hän on vähän taiteilja, joten tunteet laidasta laitaan pitää vain kestää... Ja hyvät ajat olivat ihania. Näin jälkikäteen sitä miettii, että sokeapa sitä on ollut ja miten sitä tottuu oloihinsa. Ei meillä loppujen lopuksi ollut niin aitoa läheistä suhdetta, kuten sitä halusi silloin uskoa. Nämä kaikki merkit olivat jo nähtävillä ennen raskautta. Olimme etelän matkalla kesällä ennenkuin tulin raskaaksi. Sain jollain ihmeen tavalla kännykkään jonkin deittiviestin chatista, jossa en ollut edes käynyt. En tänä päivänä tiedä miten se oli mahdollista. Mies veti niin hirveän kohtauksen, haukkui minut ja osoitti todellisen luonteensa. Loma oli pilalla, mutta minä annoin anteeksi. Tyhmä, niinpä.

Tulin sitten viimein raskaaksi loppusyksystä -02. Tein raskaustestin työpaikkalääkärillä labrassa verinäytteestä, koska mulla oli mahakramppeja enkä uskaltanut syödä lääkkeitä. Halusin tietää jo ennen oletettuja menkkoja olenko raskaana. Kyseessä oli pari päivää. No soitin sitten innoissani miehelle töihin, että sain tulokset ja että hänestä tulee isä. Hän totesi lakonisesti, että ai. Siis mitä? Hän, joka oli hehkuttanut niin paljon sitä kuinka onnellinen hänestä tulee, kun saamme lapsen. Petyin pahasti. Vielä kuitenkin ajattelin, että no ehkä hänellä oli niin paljon jotain stressiä tai jotain. Ehkä hän tuo vaikka kukkia illalla tai jotain. Taisikohan vaan kysyä mitä ruokaa, kun tuli kotiin...

Hän etääntyi minusta täysin raskauden aikana. Tuli kyllä ekaan neuvolaan ja pariin ultraan mukaan. Mulla on 1-tyypin diabetes ja raskaus on rasittavaa taudin kanssa. Pitää olla todella tarkka sokereiden kanssa, koska se vaikuttaa vauvaankin. Diabeetikkojen raskauksia seurataan tarkkaan ja kävin usein äitiyspolilla ultrassa ja lääkärillä seurannassa. Ultria siis kertyi ja jokaisessa mies olisi halutessaan voinut olla mukana. Mutta ei kiinnostanut. Kaikki fyysinen hellyys loppui. Ei halailua saati muuta. Kerran hän myönsi, että olen ruma raskaana kun on iso vatsa. Sitten samaan hengenvetoon ihmetteli, miksen yritä vietellä häntä... Että syy oli jälleen mussa.

Sitten yhtenä sunnuntaiaamuna kävi sellainen juttu, että mies lähti "kuntosalille" klo 9 aamulla. Siinä mättäsi kolme asiaa. Kuntosali, kellonaika ja päivä. Sunnuntaisin olimme aina lukeneet lehteä sängyssä ja katsoneet sisustusohjelmat telkkarista. Ihan vain rentoa menoa. Kuntosali avautui vasta klo 11. En tiedä mitä tapahtui, mutta minä vain kävelin tietokoneelle, avasin sen ja murtauduin hänen sähköpostiinsa. En edes miettinyt tai harkinnut sitä. Salasanankin keksin aika helposti. Ja siellä minua odotti ihmeellisiä viestejä. Toisilta miehiltä. Jäljitin miehen deitti-ilmoituksen netistä ja siinä etsittiin miestä miehelle... Ihminen on kuulkaa aika ihmeellinen otus, kun kyseessä on itsepetos. En vieläkään halunnut uskoa kaikkea. Lähdin kyllä äidin luokse ja jäin miehelle kiinni murrosta. Hän vain kielsi kaiken ja jotenkin mulla oli niin voimakas halu uskoa suhteeseen, että tavallaan "unohdin" asian. Olisi jo silloin pitänyt ottaa ritolat ja nopeasti. Mutta minkäs teet.

Jouduin sisälle sairaalaan viikkoa ennen synnytystä. Menin sokereiden vuorokausikäyrään, mutta eivät enää päästäneetkään kotiin. Olikohan verenpaine tai jotain... Aloittivat käynnistyksen, mutta mitään ei tapahtunut. Tulehdusarvot alkoivat nousemaan ja päädyttiin sektioon parin päivän kuluttua. Sektio oli yllätys ja yritin saada miestä kiinni. Ei vastaa. Vihdoin hän soittaa ja oli mulle vihainen, kun olin niin monta kertaa soittanut. Tuli kyllä leikkaukseen mukaan. Leikkaus meni itsessään hyvin ja syntyi terve, aivan ihana tyttö :) Kohtu ei supistunutkaan ja vuodin paljon verta. Siinä oli draaman aineksia ja shokkitila lähellä. Pääsin tarkkailuun seuraavaksi yöksi ja olin ihan sekaisin. Huonovointinen ja ikävöin vauvaa. Mies taisi lähteä sairaalasta suoraan miehen luokse.

Joka aamu oli sama juttu. Ei saanut kiinni kännykästä. Muiden miehet olivat aamusta iltaan osastolla ja varsinkin, jos vauva oli tehostetussa valvonnassa, kuten mun tyttö. Diabeetikkoäitien vauvoilla on yleensä itsellään matalat sokerit, kun syntyvät ja saavat sokeriliuosta suoneen ja lisämaitoa. Jotkut pääsevät vierihoitoon piankin, mutta mun tyttö oli viikon osastolla. Ylösnouseminen pyörrytti pahasti ja oli aika hutera olo. Seiniä pitkin kävellen menin katsomaan vauvaa eikä miehestä kuulunut juuri mitään. Saattoi sanoa, että en tänään jaksaisi tulla, kun kävin eilen...

No päästiin sitten kotiin vihdoin. Jo toisen yön mies oli poissa kotoa. Neuvolassa itkin tätä ja hän sanoi, että mitäs jos menisitte vaikka äitisi luokse asumaan, että joku voisi minusta huolehtia. En pystynyt syömään mitään. Saati että olisin kävellyt jääkaapille saakka ja ottanut sieltä edes jotain. Neuvolatädin mielestä tarvin jonkun, joka olisi laittanut ruuan suoraan nenän alle ja vaikka syöttänyt, että saan voimia. Nousi korkea kuume ja piti mennä sairaalan päivystykseen selvittämään syytä. Ei ollut mitään näkyvää syytä kuitenkaan. Ehkä elimistö vain oli ylirasittunut. Silloinkin mies häippäsi omille teilleen eikä sitä kiinnostanut ollenkaan, miten päästään kotiin. Se totaalinen heitteillejättö saa vieläkin syvät tunteet liikkeelle. En koskaan tule ymmärtämään, miten joku ihminen voi tehdä kenellekään tuolla tavoin. Ei sitä varmaan olisi kiinnostanut, vaikka olisin kuollut.

Murtauduin sitten miehen kännykkävastaajaan. Siellä sitten oli sellainen viesti, mikä pisti miettimään. Jätetty sellaiseen aikaan, että hyväkään kaveri kännissä ei soittaisi. Jäljitin numeron ja kokeilin minne meni. Keksin sitten pienen kiristystarinan, jonka avulla sain viimein miehen myöntämään, että hän epäilee olevansa homo. Ja vyyhti alkoi purkautumaan.

Mies muutti sitten pois, kun tyttö oli 6 viikkoinen. Hirveät taloudelliset ongelmat iskivät ja mun olisi pitänyt pystyä keskittyä vain vauvaan. Fyysinen olotila oli vieläkin heikko. En tiedä miten, mutta pikkuhiljaa hetki, päivä kerrallaan sitä alkoi elämä rullaamaan.

Sain onneksi käydä psykologilla purkamassa tuntojani. Muuten en olisi varmaan selvinnyt.

Tyttöni on nyt kaksivuotias. Exällä on poikaystävä ja minä olen päässyt jaloilleni. En ymmärrä, miten voi olla niin tarkoituksellisen sokea rakkaudessaan, että antaa kerta toisensa jälkeen toiselle anteeksi paskamaisuuden. Se on vaikea antaa itselleen anteeksi.

Mullakin suurin haave on ollut saada ehjä, onnellinen perhe-elämä. En mahdollisesti enää voi tehdä lisää lapsia. Se pitää selvittää. Jos verenvuoto toistuu, saattaa käydä huonommin. Samojen mietintöjen kanssa painin, että miten joku haluaa minut ja mun poppoon. Tulenko olemaan yksin aina? Siihen luotan, että yksin selviän vaikka mistä. Ja että elämä voi olla onnellista näinkin. Mutta tottakai sitä haluaa kumppanin, jonka kanssa jakaa elämänsä. Ketä tahansa en huoli, olen vielä kranttukin ;)

Mutta elämällä on tapana yllättää. Jos se yllättää ikävillä asioilla, niin kyllä se yllättää hyvilläkin. Tämän "uusiosinkkuuden" voi käyttää itsensä kehittämiseen ja tutkiskeluun. Mitä minä haluan? Ehkä se prinssi vielä minutkin löytää...

Parille ystävälleni on käynyt uskomaton tuuri. Toinen meni naimisiin vuosi sitten miehen kanssa, joka bongasi hänet hiekkalaatikolta. Asuvat nyt rivitalossa ja ovat onnellisia. Mies olisi halunnut adoptoida kaverini tyttärenkin. Toinen kaveri taas tapasi miehensä työpaikalla, jossa romanssit oli kielletty. Kaverilla oli yksi poika ennestään ja mies oli vain onnellinen, kun sai pojan kaupan päälle :) Nyt heille on tulossa toinen yhteinen lapsi syksyllä. Näitä ajattelemalla yritän uskotella itsellenikin, että mikään ei ole mahdotonta ;) Ja molemmat miehet ovat kunnollisia, tavallisia miehiä.

Yksinäisyys ei ole helppoa ja se satuttaa joskus melkein fyysisesti. Ajattelen niin, että jos itse luottaa itseensä ja tulevaisuuteensa, niin kyllä se onni vielä löytää :)
:hug:
 
haluaisin tietää
Murunen,

oikein liikuttava tarina, mutta mua jäi vaivaamaan miten sun voi olla mahdollista opintorahoilla ja kodinhoidontuilla palkata hoitaja kotiin???

Tuohan olisi ideaali tilanne, mutta yleensä eivät palkansaajatkaan siihen kykene, vaan jos joutuu itse hoitajan palkkaaamaan kotiin, tulee se yleensä niin kalliiksi, että koko oma palkka vähintän menee siihen, eikä millään riitäkään, koska on maksettava palkan sivukulut, kuten hoitajan eläke ja sosiaaliturvamaksut.

Väität siis lehti-ilmoituksen avulla palkanneesi täysin oudon henkilön noilla tuilla? Sori, mutta lähes kaikki palkkaisivat hoitajan kotiinsa, jos siihen riittäisi joku opintorahan suuruinen summa. Ainakin minä. Töissäkäynti olisi helpompaa, kun tietäisi että pieni lapsi saa olla kotonaan turvallisessa ympäristössä ja ei tarvitsisi raahaamisia tarhaan ja takaisin.

Ettet vaan olisi hieman värittänyt tarinaasi ja sun lasta hoitaisikin mummo tai kummi?
 
haluaisin tietää
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.08.2005 klo 08:10 haluaisin tietää kirjoitti:
Murunen,

oikein liikuttava tarina, mutta mua jäi vaivaamaan miten sun voi olla mahdollista opintorahoilla ja kodinhoidontuilla palkata hoitaja kotiin???

Tuohan olisi ideaali tilanne, mutta yleensä eivät palkansaajatkaan siihen kykene, vaan jos joutuu itse hoitajan palkkaaamaan kotiin, tulee se yleensä niin kalliiksi, että koko oma palkka vähintän menee siihen, eikä millään riitäkään, koska on maksettava palkan sivukulut, kuten hoitajan eläke ja sosiaaliturvamaksut.

Väität siis lehti-ilmoituksen avulla palkanneesi täysin oudon henkilön noilla tuilla? Sori, mutta lähes kaikki palkkaisivat hoitajan kotiinsa, jos siihen riittäisi joku opintorahan suuruinen summa. Ainakin minä. Töissäkäynti olisi helpompaa, kun tietäisi että pieni lapsi saa olla kotonaan turvallisessa ympäristössä ja ei tarvitsisi raahaamisia tarhaan ja takaisin.

Ettet vaan olisi hieman värittänyt tarinaasi ja sun lasta hoitaisikin mummo tai kummi?
Kerroit tuosta lastenhoitajasta tuon otsikon "tulevan yh-mamma" alla
 
En minä mitään värittele. Heti on joku kuvittelemassa, että mikään ei onnistuisi, ellei haluaisi... Uskomatonta.

Koulu vie illassa sen verran "vähän" aikaa, että sen voi rinnastaa melkein siihen, että kävisin neljästi viikossa kuntosalilla. Tai se on välimuoto, vie se pikkaisen enemmän kuitenkin. Kyseessähän ei ole missään nimessä niin pitkä aika, kun olisi, jos olisin päivätöissä. Iltahommia tarvitsevat mm. alan opiskelijat, jotka hoitavat lapsia hyvin, kutsumuksesta ja jopa mielellään. Tietääkseni verottaja vaatii verolle, jos päiväpalkka menee yli 20 euron. Enhän minä paljon pysty maksamaan ja sen olen sanonut jo siinä vaiheessa, kun olen ensi kerran ehdokkaan kanssa puhelimessa jutellut. Tottakai oman lapsen hoidosta maksaisi vaikka miljoonan, jos siihen on varaa. Tähän saakka olemme pärjänneet näin. Joskus voi käyttää sitä luovuutta ongelmanratkaisussa myös.
 

Yhteistyössä