Subjektiivinen päivähoitooikeus poistettava....54% ehdokkaista sitä samaa mieltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Subjektiivinen päivähoito-oikeus on poistettava, jos vähintään toinen vanhemmista on kotona: 54 % Imatran ehdokkaista samaa mieltä | Imatralainen

Tänään on kunnallisvaalit. Haluaisin äänestää subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamista vastaan. On todella vaikeaa etsiä oikeaa ehdokasta edes vaalikoneen avulla. Eikös 20 mennessä pidä olla äänestänyt?

Onko jollain tietoa miten subjektiivisen päivähoitooikeuden poistaminen vaikuttaa? Entä työttömät työnhakijat? Työvoimatoimiston mukaan on päästävä lähtemään töihin vaikka seuraavana päivänä ja entä kun siellä työvoimatoimistossa ja haastatteluissa pitää käydä? Työttömien lapsille yksityiset satunnaiset lastenhoitajat kotiin näitä varten? Aika kalliiksi tulee ja itse ainakin kammoksin sitä että tuntematon ihminen tulee kotiini hoitamaan lastani.

Ei kai kukaan äiti ole yksin kotona ole tekemättä mitään, lapsi kokopäiväisessä hoidossa ja viettää aikaa lähinnä shoppaillen? Aika tylsää elämä olisi niin, kun muut töissä. Entä työnteko kotona? Miten voit todistaa, että olet esimerkiksi taitelija ja työskentelet kotona?

Entä vuokratyöpaikat. Onko lapsi aina satunnaisesti hoidossa, satunnaisesti kotona ja laitetaan aina eri hoitopaikkaan ympäri kaupunkia?

Jos taas työttömän työnhakijan lapsi sallittaisiin pitää hoidossa, millä tavoin estettäisiin ettei jotkut äidit olisi työkkärin listoilla vain saadakseen hoitopaikan?

Entäs väsynyt kotiäiti vaikka kahden pienen vastasyntyneen kaksosten kanssa ja haluaisi laittaa vanhemman kolmevuotiaan lapsensa päiväkotiin? Pitäisikö väsyneiden äitien tehdä erityispyyntö päiväkotiin, ettei "jaksakaan" lapsiaan niin kuin pitäisi. Kotiäitien lapset päiväkodissa leimattaisiin "huonon äidin" lapsiksi, kun muut lapset ovat työssäkäyvien lapsia ja tällä kotiäidin lapsella "erityisoikeus", kun äiti ei jaksa. Saisi varmasti monet pienten vauvojen kotiäidit yrittämään jaksamaan vaikka oikeasti eivät jaksaisikaan. Mitä uutisissa on ollut juuri näistä äitien masennuksista ja lapsisurmista kun ovat menneet liian sekaisin?

Onhan se oikeasti rankkaa olla pienen vastasyntyneen lapsen kanssa, kun vanhempi lapsi ei anna nukkua päiväunia vaikka yön on joutunut valvomaan. Yksinhuoltajilla on vieläkin rankempaa, kun ei ole edes miestä apuna. Viikonloppunakaan ei ole "lomaa". Joku voisi sanoa, että "mitäs teki enemmän kuin yhden lapsen". Aina ei voi tietää omien lastensa vaatimustasoa tai ennakoimaan kuinka rankkaa elämä voi todellisuudessa olla. Jotkut voivat ajatella jaksavansa, mutta todellisuus voi olla muuta.

En kuitenkaan mitenkään voi ymmärtää sitä, että joku kotiäiti laittaa lapsensa 5 kertaa viikossa hoitoon 7-17. En myöskään usko, että kovin moni kotona oleva äiti edes näin tekee. Itse haluaisin, että minulla olisi mahdollisuus laittaa vanhemmat lapseni muutamana päivänä viikossa joksikin aikaa hoitoon jos hoitaisin pienempää lasta kotona. Luulisin, että se olisi lastenkin kannalta parempi, jos olisin todella väsynyt. Lapsillakin olisi mukavaa, jos äiti saisi joskus nukkua.

Kaikilla kotona olevilla äideillä on yksilöllinen tarve miten paljon heidän lapsensa tarvitsee päivähoitoa. Se olisi kunnallikin varmasti vaikeampaa, jos tarvitsisi joka kerta miettiä kenellä on oikeus ja kenelle ei tai miten paljon viikossa. Luulisi, että lapsen äiti tietää mikä on parasta. Jos ei tiedä, ehkä lapsen on ihan hyvä olla mieluumin siellä hoidossa kuin kotona.

Olen täsmällisesti samaa mieltä kanssasi. Usein vain polittiset päätökset perustuvat rahaan. Nousukausi vr laskukausi ja lapsilta ja vanhuksilta on helppo ottaa pois. Poliitikot myös näillä lausunnoilla kalastelevat kotiäitien ääniä, mutta eivät anna mitään tilalle kuten parempaa kotihoidon rukea.

Hyvä vain jos subj.ph oikeus poistuisi. Silloin pk paikat menisivät niille, jotka oikeasti niitä tarvitsevat; työtätekeville.

Laiskat äidit saisivat keksiä itse lapsilleen virikkeet.

Niin, ja eihän tuon oikeuden poisto tarkoittaisi sitä, etteikö harkinnanvaraisesti lapsia laitettaisi pk:hn vaikka vanhempi kotona olisikin. Tekisi siitä vaan oikeudenmukaisen..

[QUOTE="vieras";27419150]Eikö kukaan ole mitään mieltä, vai onko tästä käyty liian paljon keskustelua ?[/QUOTE]

Miten olet ajatellut, että nämä Utopiat ja Shangri Lat rahoitetaan? Valtio ja kunnat ovat korviaan myöten veloissa. Jostain on pakko alkaa pikkuhiljaa säästämään, ettei muutaman vuoden kuluttua mene kaikki hyvinvointiyhteiskunnan palvelut.

Kerran subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta on valtion tasolla päätetty, niin kunnanvaltuusto ei sitä omasta kunnasta voi poistaa. Siihen kunnanvaltuusto voi vaikuttaa, maksetaanko omassa kunnassa kuntalisää

Voisiko kotiäideille olla joku muu taho helpottamaan arkea, kuin päivähoito? Tukea ja apua jaksamiseen ja vertaistukea muilta samassa tilanteessa olevilta? Tarkoitushan olisi kuitenkin saada äiti jaksamaan? Kankeasti kehitysmaihin verraten, että parempi olisi opettaa asukkaat parantamaan olojaan sen sijaan että koitetaan paikata tarpeita täältä käsin.. En kovin selkeästi osaa selittää ajatustani, mutta kutakuinkin noin..

• Tykkää
Reactions: erinys
[QUOTE="vieras";27419095]

Ei kai kukaan äiti ole yksin kotona ole tekemättä mitään, lapsi kokopäiväisessä hoidossa ja viettää aikaa lähinnä shoppaillen? Aika tylsää elämä olisi niin, kun muut töissä. Entä työnteko kotona? Miten voit todistaa, että olet esimerkiksi taitelija ja työskentelet kotona?

En kuitenkaan mitenkään voi ymmärtää sitä, että joku kotiäiti laittaa lapsensa 5 kertaa viikossa hoitoon 7-17. En myöskään usko, että kovin moni kotona oleva äiti edes näin tekee. Itse haluaisin, että minulla olisi mahdollisuus laittaa vanhemmat lapseni muutamana päivänä viikossa joksikin aikaa hoitoon jos hoitaisin pienempää lasta kotona. Luulisin, että se olisi lastenkin kannalta parempi, jos olisin todella väsynyt. Lapsillakin olisi mukavaa, jos äiti saisi joskus nukkua. [/QUOTE]

Minä olisin subjektiivisen päivähoito-oikeuden kannalla, jos ihmiset toimisivat järkevästi, mutta kun niin ei ole, kannata mallia, jossa päivähoito-oikeutta pitää erikseen hakea ja jos perusteet eivät ole kovin kummoisia (esim. äiti tarvitsee omaa aikaa), niin sitten tutkittaisiin tarkemmin ja tarjottaisiin kerhoa tai osa-aikaista hoitoa. Kaikille paitsi kokoaikaista työtä tekeville suositeltaisiin ensin osa-aikaista hoitoa, jos se vaan olisi lapsen kannalta parasta eli äiti on psyykkisesti terve ja jaksaa oikeasti hoitaa lapsensa.

Minä tunnen yhdenkin nuoren terveen äidin, joka vei molemmat lapsensa 1-vuotiaana päiväkotiin, jossa lapset ovat olleet täydet päivät. Äiti hoitaa sillä aikaa kotia & itseänsä, käy jumpissa ja shoppailemassa. Mies hakee lapset hoidosta työpäivän päätteeksi. Perheen äiti on "kotiäitinä" eli ei ole työtön, kun tulevat yhdenkin palkalla toimeen.

Toisessa perheessä äiti on ollut vuosia työtön (käsittääkseni ihan omasta halustaan), mutta molemmat lapset ovat kokopäivähoidossa, mies hakee heidät töistä tullessaan.

Minä ajattelen lasten parasta. Osa-aikainen hoito voi tehdä ihan hyvää vähän vanhemmalle lapselle, mutta 1-vuotiasta ei ole mitään järkeä pitää 40-45 h viikossa hoidossa, jos sille ei ole mitään tarvetta.

Minusta tuollaiset esimerkit: taiteilija, yksinhuoltaja, sairas äiti, vaikeahoitoiset sisarukset, nopea työllistyminen jne. ovat ihan turhia esimerkkejä, koska vähänkään järkevässä systeemissä päivähoitopaikan voisi saada, jos sille olisi oikeasti tarvetta. Työttömillä voisi olla vaikka sellainen systeemi, että hoitopaikka muuttuisi osa-aikaiseksi, että työtön pystyisi tehokkaasti harrastamaan työnhakua ja sitten jos töitä saisi, paikka muuttuisi taas kokoaikaiseksi.

Täysin samaa mieltä. Itse aion viedä esikoisen pariksi päiväksi viikossa hoitoon, kun tämä toinen pian syntyy. Omaksi ja lapsen parhaaksi. En jaksa enää pahoittaa mieltäni muiden mielipiteillä, joten oikeastaan yritän välttää näitä keskusteluja..;) Meillä isovanhemmat asuu kaukana, joten niistä ei arkena ole apua ja tukiverkosto muutenkin lähes olematon täällä päin. Olen myös seurannut siskon masennusta vierestä ja haluan yrittää ennaltaehkäistä omaa väsymystäni sillä, että saan joskus nukkua päiväunia. Siskolla juurikin tämä tilanne, että on 3v vilkas lapsi ja kaksosvauvat. Tarpeen mukaan sitten katson, kuinka kauan jatkan esikoisen hoitoa. Esikoinen siis on ollut jo yli vuoden hoidossa muutenkin kun olen ollut töissä.

Meidän (ja varmasti monen muunkin) ongelma tosin ratkeaisi sillä, että olisi mahdollisuus saada lapsi hoitoon edes muutamaksi tunniksi viikossa, mutta pienemmissä kunnissa ei ole useinkaan mitään mahdollisuutta sellaiseen. Ei täällä ainakaan. Viime vuonna ei ollut edes mahdollista palkata MLL:n hoitajaa, nyt se mahdollisuus tuli onneksi muutama kuukausi sitten tällekin kunnalle. Monissa paikoissa ilman tukiverkostoa on ainoa vaihtoehto hakea jotain teinityttöä ilmoituksella kaupan seinällä ja itse en kyllä uskaltaisi täysin vieraaseen edes luottaa, jos ei minkäänlaista organisaatiota ole takana..

Sitä en itsekään ihan ymmärrä (paitsi esim. pahan masennuksen yhteydessä tai muussa poikkeustilanteessa) jos yhden lapsen äiti laittaa lapsen hoitoon joka päivä pitkäksi aikaa ja itse makoilee tai shoppailee, mutta ei kai näin ihan oikeasti kukaan teekään?

Mä kirjoitan tän tänne taas, vaikka vastaaviin ketjuihin olen joskus aikaisemmin kirjoittanut. Mun isällä oli mielenterveysongelmia, joiden takia oli kotona sairaslomalla. Sisareni oli alle kouluikäisenä hänen kanssaan kotona, vaikka se ei näin järjellä ajatellen ollut kenellekään hyväksi. Tuohon aikaan ei ollut subjektiivista päivähoito-oikeutta.

Hieman epäilen edelleen sitä että jos oikeus päivähoitoon poistettaisiin, että kaikki ne perheet jotka apua ja tukea oikeasti tarvitsevat sitä saisivat. Mielenterveysongelmista kärsivä perhe ei välttämättä ensimmäisenä mene kertomaan päivähoitoon, että lapsi tarvitsee hoitopaikan koska isä on sekaisin. Häpeä estää monta juttua.

Koin itsekin jonkinasteista masennusta kun olin kaksosvauvojen kanssa kotona, ja pyysin kotiin apua neuvolasta. Muutaman kuukauden odottelun jälkeen sain 3 kertaa x3 tuntia lastenhoitoa. Pahin kriisi oli helpottanut, mutta entä jos tilanne olisi oikesti ollut akuutti?

Kun se päivähoitopaikka joillekin perheille on tukitoimi siinä missä jotkut ennaltaehkäisevän perhetyön muutkin muodot. Suhteellisen edullinen sellainen jos estetään tilanteen kriisiytyminen.

Siitä olen silti samaa mieltä että kotona oleville äideille + heidän lapsilleen pitäisi järjestää lapsiparkkeja tms vaihtoehtoisia keinoja saada sitä hetkellistä apua kuin kokoaikainen paikka päiväkodissa. Monen kohdalla se muutaman tunnin hoitopaikka riittäisi siihen että oman ajan ja asioinnin vaatimat jutut tulee hoidettua.

Kannattaisian ehdottomasti subjektiivista päivähoitoa, jos päiväkotipaikoista ja hoitajista ei olisi pulaa. Siis jos sen paikan oikeasti saisi kohtuullisen läheltä kotia ja hoidon laatu olisi parempaa (ryhmäkoot pienempiä ja vähemmän lapsia per hoitaja).
Mutta koska näin ei ole, kannatan sitä että subj.hoito poistetaan ja pk-paikat jaetaan niille lapsille, joiden vanhemmat ovat töissä tai sairaslomalla töistä.

Poistamalla subjektiivinen hoito-oikeus lisätään ainoastaan keskenäistä kyräilyä ja kyttäyskulttuuria sekä kuormitetaan sosiaali/työkkäripalveluita, kun jokaisen työttömän pitää lähteä hakemaan sitä kautta todistusta miksi on kotona (pätkätyöläinen, opiskelee kotona, mielenterveyskuntoutuja..). Ja kiva on hoitajien kahvipaussilla lueskella niitä todistuksia...

[QUOTE="joo";27419771]Työttömien ja muuten kotona olevien yli 3v. lapsilla pitäisi olla oikeus 4h virikehoitoon ei siihen kokopäivähoitoa tarvita.[/QUOTE]

Miksi? eikö sen 4h viikossa (?) voisi järjestää vaikka jossain erillisessä kerhossa tai virikehoitopaikassa? Miksi se virikehoito pitää järjestää päiväkodissa, joka on tarkoitettu lasten päiväHOITOpaikaksi, eli siis paikaksi jossa lasta hoidetaan sillävälin kun vanhemmilla on töitä/koulua.

Voitaisi perustaa sellaisia ihan virikehoitoon tarkoitettuja paikkoja. Niihin saisi viedä vaikka yli 3v kotihoidossa olevan lapsen esim. 5h/viikko sovittuina päivinä. Siis tunnit saisi itse päättää, että viekö 1h/päivä, vai tekeekö lapsi yhden 5h päivän, kaksi 2,5h päivää tai ihan miten vaan, mutta se 5h voisi olla maksimi. Hoito olisi maksullista.

[QUOTE="hmmm";27419797]Kunnissa pitäisi enemmän panostaa kerhoihin, avoimiin päiväkoteihein jne. Ja näihin ohjattaisiin niitä lapsia joiden äidit on esim. vauvan kanssa kotona tms.[/QUOTE]

Ihan samaa mieltä. Lisäksi kodinhoitajien tuominen takaisin lapsiperheisiin ennaltaehkäisisi monta ongelmaa. Avopalveluita lisättäessä voitaisiin vähentää kalliita laitospalveluita.

[QUOTE="vieras";27419798]Miksi? eikö sen 4h viikossa (?) voisi järjestää vaikka jossain erillisessä kerhossa tai virikehoitopaikassa? Miksi se virikehoito pitää järjestää päiväkodissa, joka on tarkoitettu lasten päiväHOITOpaikaksi, eli siis paikaksi jossa lasta hoidetaan sillävälin kun vanhemmilla on töitä/koulua.[/QUOTE]

Kerropas minulle, mikä KERHO ottaa vastaan vaikkapa erityislapsen? Jossei tuo kunnallisen päiväkodin erityisryhmä häntä ottaisi (kuntoutuksen vuoksi, huom!) puolipäivähoitoon, olisin aika kusessa...lasta kun ei voi jättää hetkeksikään vartioimatta eikä pärjää ikäistensä joukossa ilman aikuisen jatkuvaa tukea.

-subjektiivinen päivähoito pois, pk-paikat työssäkäyvien tai opiskelevien vanhempien lapsille, sekä pitkäaikaisilla sairaslomilla (mt-ongelmat, liikuntaelinairaudet tms.) olevien vanhempien lapsille.

-Lisää avointa toimitaa, kerhoja, avoimia päiväkoteja joihin äidit voivat tulla lastensa kanssa niitä virikkeitä (askartelua, seuraa yms.) hakemaan

-Erillisiä ohjattuja "virikehoitopaikkoja", joihin yli 3v kotihoidossa olevan lapsen voi jättää muutamaksi tunniksi viikossa maksua vastaan hoitoon. Hoidossa tarjottaisi virikkeitä, seuraa, retkiä, ylipäätään samoja asioita kuin päiväkodissakin sekä äidille hetken hengähdystauko.

-Neuvolapalvelujen kehittämistä, jolloin voitaisi ennaltahkäistä ja kartoittaa avun tarvetta ajoissa. Kotiapua enemmän tarjolle sitä tarvitseville.

Olen samoilla linjoilla. Kun mies jäi muutama vuosi sitten työttömäksi yllättäen syksyllä, niin ei tullut mieleenkään ottaa lapsia pois päiväkodista, koska oletusarvo oli, että mies löytää pian uuden työpaikan. Itse olin samaan aikaan osittaisella hoitovapaalla ja tein 4-päiväistä työviikkoa, joten lapsen olivat 4 päivänä hoidiossa.

Joululoman ilmoitimme lapsille niin, ettei heitä viety varapäiväkotiin, koska mies oli lomia kyseltäessä työttömänä. Mies sai tiedon uudesta työpaikasta juuri ennen joulua ja hänen piti aloittaa siellä kesken lasten joululoman. Päiväkodissa ei tykätty, kun jouduimme laittamaan lapset sittenkin varapäiväkotiin.

Mies ehti olla työttömänä 3 kk. Jos lapset olisi irisanottu entisestä päiväkodista, niin ei olisi ollut toivoakaan saada heitä enää samaan mukavaan lähipäiväkotiin, joten koko perheen elämä olisi mullistunut ja hankaloitunut huomattavasti, kun lapset olisi heitetty jonnekin uuteen päiväkotiin, pahimmassa tapauksessa kahteen eri paikkaan. Nyt lapset saivat jatkaa tutussa kivassa ryhmässä, jossa heillä oli jo muodostunut tärkeät kaverisuhteet. Tyttö pääsi kouluun samalle luokalle päiväkodissa tapaamansa bestiksensä kanssa.

Nyt miestä uhkaa taas työttömyys. En todellakaan aio ilmoittaa asiasta päiväkotiin ja nuorempi lapsista saa jatkaa hoidossa entiseen malliin. Hän tekee 4-päiväistä hoitoviikkoa. En halua, että lapseni menettää saamansa kaverit, jotka tulevaisuudessa tuovat turvaa hänelle myös kouluun siirtyessä.

Kerropas minulle, mikä KERHO ottaa vastaan vaikkapa erityislapsen? Jossei tuo kunnallisen päiväkodin erityisryhmä häntä ottaisi (kuntoutuksen vuoksi, huom!) puolipäivähoitoon, olisin aika kusessa...lasta kun ei voi jättää hetkeksikään vartioimatta eikä pärjää ikäistensä joukossa ilman aikuisen jatkuvaa tukea.

no näitä erityislapsiakin tuntuu nykyään olevan niin paljon, että heille voisi järjestää noita puolipäiväisiä kuntoutusryhmiä ihan erikseen, ei päiväkodin yhteyteen. Päiväkotiin oletettavasti olisi tulossa myös erityislapsia, joiden vanhemmat käyvät töissä=hoitopaikka on pakko löytyä kun kotiinkaan ei lasta voi yksin jättää.

[QUOTE="vieras";27419808]Voitaisi perustaa sellaisia ihan virikehoitoon tarkoitettuja paikkoja. Niihin saisi viedä vaikka yli 3v kotihoidossa olevan lapsen esim. 5h/viikko sovittuina päivinä. Siis tunnit saisi itse päättää, että viekö 1h/päivä, vai tekeekö lapsi yhden 5h päivän, kaksi 2,5h päivää tai ihan miten vaan, mutta se 5h voisi olla maksimi. Hoito olisi maksullista.[/QUOTE]

Tämä voisi olla hyvä idea. Jos sen kerhon järkkää joku muu kuin seurakunta tai joku muu vastaavanlainen taho.

Yhteistyössä