Sterilisaatiopohdiskelua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 30 ja risat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

30 ja risat

Vieras
Minulle on jo aika varattuna sterilisaatioon, olisi nyt keväällä, mutta nyt olen alkanut empiä. Minulla on kaksi lasta, 3v ja 1,5v. Kuopus on ollut koko elämänsä ns. haastava vauva, ei esim. edelleenkään nuku öitään kunnolla. Oli ensimmäiset 10kk todella itkuisa, oikeastaan pelkästään huusi. Ei kuitenkaan löytynyt mitään allergioita tai vastaavaa. Näistä syistä, ja siitä että mielestäni lapsiluku on täynnä, päädyin sterilisaatioon.

Mutta mutta, nyt olen alkanut miettiä asiaa, ja tunnen vauvakuumeen nostavan päätään... Mies on jotenkin myös sterilisaatiota vastaan. Tietenkin minunhan se päätös pitää loppujen lopuksi tehdä, mutta kyselisinkin nyt sterilisaation läpikäyneiltä, onko kaduttanut? Entä onko jollain jo ollut aika mutta on sen peruuttanut?

Älä missään nimessä mene toimenpiteeseen koska sua epäilyttää se noin paljon! Katselette rauhassa voimistuuko vauvakuume. Etkä varmasti olisi ensimmäinen joka ajan peruu!

Itse olen 32 ja kolmen äiti. Sterilisaatio tehtiin muutama vk sitten. Katunut en ole mutta toimenpiteen jälkeen tuli jonkinmoinen "suruaika" siitä että vauvoja ei enää tule. Kävin mielessä läpi raskauksia ja synnytyksiä ja vauvajuttuja. Kai se kuului asiaan koska nyt mulla on asian suhteen hyvä ja seesteinen mieli!

Jos mietityttää niin elä mene, mä keskustelin asiasta monenkin kanssa pitkään ja hartaasti ja monilla oli myös paljon "haittavaikutuksia" ko toimenpiteen jälkeen osaltaan senkin vuoksi jätin menemättä vaikka lapsiluku on täynnä ja mulla on ikää kohta 10 vuotta enemmän ku sulla

[QUOTE="vieras";22757477]Jos mietityttää niin elä mene, mä keskustelin asiasta monenkin kanssa pitkään ja hartaasti ja monilla oli myös paljon "haittavaikutuksia" ko toimenpiteen jälkeen osaltaan senkin vuoksi jätin menemättä vaikka lapsiluku on täynnä ja mulla on ikää kohta 10 vuotta enemmän ku sulla[/QUOTE]

Kertoisitko millaisia haittavaikutuksia? Ihan mielenkiinnosta kyselen.Itselläni en ole sellaisia huomannut.

en minäkään mene sterilisaatioon vaikka ikää pian 40, lapsia 3 ja ehkäisyt aina olleet vaivalloisia. Nuorimman (1,5v) odotuksen aikaan olin satavarma että haluan sterilisaation ja kun vielä synnärillä hienovaraisesti vihjailivat (3 sektiota) että vois alkaa olla lapsiluku täynnä, en siltikään enää halua sitä. Niin kauan kuin ei lapsentekoa ole kohdallani ehdottomasti kielletty terveydellisistä syistä haluan pitää mahdollisuuden saada vielä lapsia, mies on samaa mieltä.

en kannata sterilisaation tekoa, jos yhtään sitä epäilet. Itse tultiin siihen tulokseen kolmannen lapsen jälkeen, mutta oltiin satavarmoja, ettei enempää lapsia. Vaikeat raskaudet heikentää mun kroppaa niin paljon...

Googleta sterilisaatio ja lue perhesuunnittelun kotisivuilta sterilisaatiosta. Mä en menis sterilisaatiota tekemään, lopullinen ratkaisu tuntuu aika rankalta - harvalla on sitä 3000-4000 euroa ylimääräistä, mikä koeputkihommeleihin sitten menee jos jossain vaiheessa haluaakin lapsen.
Jos tulee vaikka ero ja haluaa lapsen uuden kumppanin kanssa, tai muuten vaan iskee vauvakuume, kun lapset kasvaa. Sullakin on kumminkin vielä monta hedelmällistä vuotta edessä.

Yhteistyössä