\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.02.2007 klo 09:22 aloittelija kirjoitti:
Halusin kysyä teidän mielipidettänne. Miten stepperoitte? Koko ajan täysillä, pidättekö taukoa välissä? Siis vaikka lyhyttä juomataukoa? Jos maitohapot iskee, jatkatteko siitä huolimatta? Venyttelettekö ennen ja jälkeen? Oletteko yhdistäneet sitä johonkin muuhun kuntoiluun? Onko tullut polvi tms. särkyjä? Miten pysytte tavallisen stepperin päällä, siis onko tuen ottamisesta haittaa. (minun tasapainoaistini on niin surkea, että koko energia menee kun yritän pysytellä pystyssä) Ja ennen kaikkea steppaatteko askelman loppuun asti, siis että poljin kolahtaa alas? Tuttavani sanoi että "puolikas" steppaus ajaa saman asian. Mielestäni alas asti painaminen on kyllä paljon raskaampaa. Vaihdatteko vastusta kevyempään tai raskaampaan välillä? Muuttuuko kalorinkulutus laskimessa jos laittaa ruuvia raskaammalle? (omani on tainnut juuttua ja on tosi raskaalla koko ajan)
Minä stepperoin niin että alkuun aloitan melko rauhallisesti, otan yleensä mukaan painot, joilla saa yläkropankin lämpimäksi. Sitten teen esim. niin että 10min normaalitahtia n.60 askelta/min, sitten 5min spurtti (n.75-> askelta/min) ja noita sitten vuorotellen niin kauan kun on aikaa (eli tyttö antaa steppailla) Joskus steppaan polvet koukussa, siis kyykymmässä, joskus painot on mukana normaalitahdissa, joskus poljen varpaillaan jne, jne. Vähän oman tuntemuksen ja fiilisten mukaan.
Juomapullo on kädenulottuvilla, eli jos jano iskee, niin ei tarvitse keskeyttää treeniä. Muutenkin pyrin siihen ettei tule taukoja.
Minulla on käsituellinen malli juurikin tuon surkean tasopainon takia. Eli ota ihmeessä tukea vaikka ovenpielestä, jos sinulla on tueton malli. En usko että siitä mitään haittaa on. Tehokkaamminhan pystyt keskittymään itse asiaan, kun ei tarvitse energiaa käyttää tasapainoiluun.
En polje niin alas että askel kolahtaa, mutta siis alas asti kuitenkin, minusta niin on tehokkaampaa kuin puoliväliin..
Vastus on samassa koko ajan, niin pystyn paremmin vertailla poljettuja lukemia (aikaa, askeleet/min, kokonaisaskeleet, kalorit)
Aluksi ei varmaan kannata kovin kovia treenejä stepata, eli muutama viikko rauhallisemmin niin niveletkin pääsee mukaan tuohon eikä tule mitään kipuja. Lihaksethan tottuu äkimmin, mutta nivelillä kestää kauemmin. Minulla on polven kanssa välillä ongelmia, eli polvi vihloo esim. jos juoksen pitkän matkan pitkästä aikaa, mutta stepperissä en ole huomannut tuota samaa...
Venyttelen lopuksi vähintään etu -ja takareidet, pohkeet, lonkankoukistajat.
Näin siis minulla, mutta tässäkin on varmasti niin monta tyyliä, tapaa, nopeutta yms. kuin on steppaajaakin =)