stella 10mg unilääke,saako puolittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onkos siinä sitä jakouurretta?

Joillakin lääkkeillä on se, että niiden on esimerkiksi mentävä mahalaukun läpi suolistoon, josta lähtevät vaikuttamaan, niin niitä ei saisi puolittaa.

En uskalla sanoa, että saako niitä puolittaa. Siis tätä sinun unilääkettäsi.

sitäpä juuri että pienemmän annoksen ottaisin koska menen ihan sekasi siitä kokonaisesta :)

ja en oo varma onko tuota jakouurretta..mut ei kai siitä haittaakaa oo jos puolittaa?

Lääkettä jossa ei ole jakouurretta ei saisi puolittaa. Niin kuin tuolla jo kerrotaankin niin ei välttämättä vaikuta siten kun pitäisi. Käytännössähän usein silti puolitetaan, mutta ei saisi (mitään lääkettä).

Älä vain puolita jos et ole varma että näin saa tehdä! Nykyaikana on lääkkeitä joiden vaikutus alkaa liian aikaisin, jos ne on puolitettu tai puolitettu väärin (eli ei siitä jakourasta). Katso lääketehtaan sivuilta mikä on oikea tapa sinun lääkkeessäsi!

10 mg tabletit: Valkoinen, soikea, kaksoiskupera, kalvopäällysteinen, jakouurre molemmilla puolilla, painettu "ZIM" toiselle ja "10" toiselle puolella. Tabletti voidaan puolittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vinci:
eiköhän kaikista saa puolittaa..ei mun kösittääkseni niissä sellasta ohjetta oo ettei saisi...liikaa ei tietenkään saa ottaa mutta vähemmän kyllä!! ; D

Jos ei ole jakouurretta niin ei saa puolittaa eikä varsinkaan kapseleita saa puolittaa. Todennäköisesti unilääke on sellainen jossa on ura ja sen voi puolittaa.

Käytän Stellaa ja olen siihen tyytyväinen. Mulla on 10 mg eli se isompi annos. Ei Stellaa ole tarkoitus puolittaa koska on olemassa muistaakseni 5 mg annostus myös. Tenoxit meni mutta vaihdettiin koska ei ollut tehoa kun pitkässä käytössä ollut. Kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille ja toisille ne taas sopii eli jokainen on yksilö myös lääke maailmassa. Hyvä lääke ei aiheuta tokkuraisuutta tai muutakaan oireita. Menee tovi kun löytää sopivan koska näitä lääkkeitähän riittää vaikka kuinka eri merkkistä. En tiedä tarkkaan mutta Tenox ja Stella ovat vaikutukseltaan samoja. Ainakin mulla mutta Stellan teho on osoittautunut jatkuvassa käytössä paremmaksi koska toleranssi kohoaa hitaasti. Koukkuun jääminen on mun mielestä 2 piippunen juttu. Kenties myös ylimainostettu peloteltava juttu. Jos ei muuten nuku niin pakkohan on ottaa siihen vaivaan jotain. Jos ei nuku niin nuppi sekoaa. Tietysti lääkärit eivät suosittele pitkään käyttöön mutta varmasti jos ihminen ei nuku muutoin tai saa unta. Hetkenkin voi käyttää surutta koska jos tarve mielestäni kannattaa ottaa. Ite olen surutta käyttänyt näitä lääkkeitä jo 15 v. Eikä ole haitannut mun elämää päinvastoin nukun hyvin. Kaikille jotka eivät saa unta toistuvast ja pitkääni: menkää lääkäriin jossa asiat selviää. Ei tavis lekurille vaan psykkan puolelle. T. käytännön kokemuksella

Yhteistyössä