sossun rahan kestosta..ja muutenkin valitusta.. toimeentulotukea odotettu nyt 15pv =(

  • Viestiketjun aloittaja itkettää
  • Ensimmäinen viesti
vdaf
Alkuperäinen kirjoittaja itkettää:
Alkuperäinen kirjoittaja ._.:
Alkuperäinen kirjoittaja itkettää:
Alkuperäinen kirjoittaja hi:
ota maanantaina yhteys seurakunnan diakoniatyöhön, tuossa tilanteessa sieltä todennäköisesti saa ruoka-apua. ja ole yhteydessä vuokrananatajaan, muuten olette kohta ilman asuntoakin.
ollaan joka kuukausi turvauduttu diagoniaan..
tammikuussa diagonia makso mein laskuja 200e edestä kun oli rästissä sossu asiat oli sillon viä päin mäntyä..
ja nyt joka kuukausi saatu ruokalappu just tän sossun takia kun joka ikinen kuukausi saatu odottaa. helmikuussa odotettiin 9pv ja lopulta noloina mentiin diagiaan. sieltä saatiin just alkukuusta 40e ruokaan + ruokakassi

en vaan tajua miten jotku ihmiset pystyy elämään näin ..hatun nosto niille. mä oon niin riekaleina etten mä varmaan kestäs tällästä vuodesta toiseen :(
kun ei tiä koska raha tulee ja paljonko se on niin pitää niitä vähäsiä rahoja koittaa saada riittämään viikosta toiseen.
mä vaan toivon että se toukokuu tulis pian tai lumet lähtis mutta näyttää koko aika pyryttävän vaan enemmän =(

Miksi ette hae töitä?
en tiä viittinkö ees vastata siis osa näistä kommenteist on tosi loukkaavia..tai no mä otan itteeni =(

ollaan haettu töitä mies on joka ikinen päivä kolunnut sivuja ja soitellut työpaikkoihin että jos tarvis jossain mutta kun ei oo töitä. ja tosiaan kun miehellä on vakituinen työpaikka kun vaan lumet sulas ni pääsee aloittamaan.
minä oon ollut joulukuusta asti työttömänä tai potkivat pihalle kun piti vähentää työntekijöitä tammi-helmikuussa etin viä töitä/lyhyt kestosta sijaisuutta mutta nyt kun synnytys lähenee niin eipä tässä enään töihin mennä.
no kai sinä olet hakenut äitiyspäivärahaa??
 
Nina
Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
no kukaan ei voi tietää aloittajan tilannetta, mikä se oikeasti on. antakaa nyt olla jo nuo pitäisi pärjätä juttunne.
kukaan ei varmasti saa helpolla rahaa sossusta, kyllä kaikki syynätään niin tarkasti.
valitettavan helpolla sieltä kyllä saa sellaiset jotka katsois raha-asioitaan niin pärjäisi vallan mainiosti. tilataan netistä uusia juttuja jatkuvasti ja sitten ei ole varaa maksaa sähköjä ja vesiä...no marssitaan sossuun ja sossu maksaa. sitten voikin taas hassata rahaa kun ei oo tollasia murheita. :(
Totta!
Nettiliittymä no kyllä maksettu ja tietokone löytyy, mutta vuokraa ei voi maksaa.
 
vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja mustasukka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Laki sanoo 7 arkipäivää, mutta sehän ei ole juuri missään kunnassa mahdollista. Esim. Oulussa käsittelyaika on keskimäärin 3 viikkoa. Itse olin kaksi viikkoa ilman lääkkeitä kun sossu ei ehtinyt tekemään päätöstä nopeammin.
Meiltä on saanu aina ku on tarvinnu maksusitoumuksen apteekkiin kuukaudeks kerrallaan,siis täti on tehny tuon sitoumuksen ihan pyytämällä ja samantien.
Meillä se ei käy. Toimintatapoja lienee yhtä monta kuin sossuja.
 
itkettää
Alkuperäinen kirjoittaja mustasukka:
Tää on tätä karua todellisuutta nyky suomessa :(.Ikävää jotta meni työpaikat alta.
Koittakee pärjätä ja soskun pitäs tehdä päätös 7 vrk kuluessa(siis arkipäiviä) eli turhan pitkään olette joutuneet odottamaan...
Ja parjaajat:Vielä se pilkka osuu omaan nilkkaanne!
kiitos..<3

mä oon ite tällänen ressi luonne..ollut tää kevät kyllä aika koettelemus..
sanotaan ettei raha tee onnelliseks mutta kyllä se vaan tekee..

 
En minäkään ihan oikeesti pahalla tarkoita, mutta ihmetyttää kans et miten voi mennä noi susille talous parissa kuussa kun on kuitenkin lopputilit saatu, päivärahat juoksee jne jne...
Kyllä mie ymmärrän et työt voi joskus loppua, työttömäks se minäkin jäin vuoden vaihteessa ja olihan se alkuun pääsy hankalaa ku odotti käsittelyaikoja jne. mutta kyllä nyt kuitenkin rahat juoksee ihan normaalisti...

Tosin teillä taitaa olla aika perskuleen pienet ansiosidonnaiset jos saatte vielä soppalasta tukiaisia...

Kökkö tilanne kaikenkaikkiaan, mutta tarkka suunnittelu ja budjetointi auttaa.
 
prkl
Alkuperäinen kirjoittaja itkettää:
Alkuperäinen kirjoittaja mustasukka:
Tää on tätä karua todellisuutta nyky suomessa :(.Ikävää jotta meni työpaikat alta.
Koittakee pärjätä ja soskun pitäs tehdä päätös 7 vrk kuluessa(siis arkipäiviä) eli turhan pitkään olette joutuneet odottamaan...
Ja parjaajat:Vielä se pilkka osuu omaan nilkkaanne!
kiitos..<3

mä oon ite tällänen ressi luonne..ollut tää kevät kyllä aika koettelemus..
sanotaan ettei raha tee onnelliseks mutta kyllä se vaan tekee..
MISSÄPÄIN SUOMEA ASUTTE? ONKO MIEHESI TERVE? ONKO AJOKORTTIA?
 
vdaf
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
En minäkään ihan oikeesti pahalla tarkoita, mutta ihmetyttää kans et miten voi mennä noi susille talous parissa kuussa kun on kuitenkin lopputilit saatu, päivärahat juoksee jne jne...
Kyllä mie ymmärrän et työt voi joskus loppua, työttömäks se minäkin jäin vuoden vaihteessa ja olihan se alkuun pääsy hankalaa ku odotti käsittelyaikoja jne. mutta kyllä nyt kuitenkin rahat juoksee ihan normaalisti...

Tosin teillä taitaa olla aika perskuleen pienet ansiosidonnaiset jos saatte vielä soppalasta tukiaisia...

Kökkö tilanne kaikenkaikkiaan, mutta tarkka suunnittelu ja budjetointi auttaa.
jos kesällä mies pukkaa 12-15tuntista päivää niin mulle ei sosku niillä päivärahoilla kun nauras vaan..
 
köyhä
Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
no kukaan ei voi tietää aloittajan tilannetta, mikä se oikeasti on. antakaa nyt olla jo nuo pitäisi pärjätä juttunne.
kukaan ei varmasti saa helpolla rahaa sossusta, kyllä kaikki syynätään niin tarkasti.
valitettavan helpolla sieltä kyllä saa sellaiset jotka katsois raha-asioitaan niin pärjäisi vallan mainiosti. tilataan netistä uusia juttuja jatkuvasti ja sitten ei ole varaa maksaa sähköjä ja vesiä...no marssitaan sossuun ja sossu maksaa. sitten voikin taas hassata rahaa kun ei oo tollasia murheita. :( *muoks*enkä nyt tarkoittanut ap:ta !!
Tämä ei ole totta mitenkään..!Kyllä sossu syynää kaikki niin tarkasti ettei mitään ylimääräistä saa,jos on tavallinen köyhä härmäläinen eikä käytä huivia!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
En minäkään ihan oikeesti pahalla tarkoita, mutta ihmetyttää kans et miten voi mennä noi susille talous parissa kuussa kun on kuitenkin lopputilit saatu, päivärahat juoksee jne jne...
Kyllä mie ymmärrän et työt voi joskus loppua, työttömäks se minäkin jäin vuoden vaihteessa ja olihan se alkuun pääsy hankalaa ku odotti käsittelyaikoja jne. mutta kyllä nyt kuitenkin rahat juoksee ihan normaalisti...

Tosin teillä taitaa olla aika perskuleen pienet ansiosidonnaiset jos saatte vielä soppalasta tukiaisia...

Kökkö tilanne kaikenkaikkiaan, mutta tarkka suunnittelu ja budjetointi auttaa.
Jos työttömyys tulee yllättäen, niin siinä ei paljon tarkat suunnittelut ja budjetoinnit auta. Jos on tottunut tiettyyn tulotasoon ja on juoksevia laskuja jne., jotka on ennen hoidettu sillä palkalla, saattaa ihminen työttömyyden sattuessa olla parissa kuukaudessa tosi lirissä taloudellisesti.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja itkettää:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja itkettää:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Koska siis olet hakemuksen jättänyt?
5.3 jätin hakemuksen.
Miksi et jättänyt sitä jo 1.3.?
koska tiliotteet tulivat kotiin postissa 4.3 eli odotin niitä ja hti ne saatuani kiikutin sossuun..
Voi pyhä sylvi tätä.. Jos on ollut mies työttömänä jo tammikuusta asti ja tietää, että tt-tukea pitää hakea niin miksei laita hakemusta ajoissa? Tiliotteitakin kun voi tulostaa verkkopankista! Tai kävellä pankkiin ja pyytää niitä siellä tulostamaan tiliotteet! Tuo 7 pv ei ikinä toteudu. Siihen ei voi luottaa yhtään. Täällä menee 3 viikkoa tuohon käsittelyyn. Jos haluaisin saada päätöksen huhtikuun alkuun on hakemus pantava huhtikuulle meneväksi jo ennen maaliskuun puoltaväliä. Ja kun te ootte perheellisiä, ne menee eri käsittelijöille kuin yksineläjien ja lapsettomien hakemukset ja täällä perheellisten käsittelyaika on vielä lyhyt.
 
mustasukka
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Alkuperäinen kirjoittaja mustasukka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Laki sanoo 7 arkipäivää, mutta sehän ei ole juuri missään kunnassa mahdollista. Esim. Oulussa käsittelyaika on keskimäärin 3 viikkoa. Itse olin kaksi viikkoa ilman lääkkeitä kun sossu ei ehtinyt tekemään päätöstä nopeammin.
Meiltä on saanu aina ku on tarvinnu maksusitoumuksen apteekkiin kuukaudeks kerrallaan,siis täti on tehny tuon sitoumuksen ihan pyytämällä ja samantien.
Meillä se ei käy. Toimintatapoja lienee yhtä monta kuin sossuja.
Juu,siinä oot kyllä ihan oikeessa.Mulla oli krooninen sairaus ja oli pakko saada lääkkeet,kun sai reseptin ja soskun täti oli tästä tietoinen.Onneksi pari leikkausta poisti vaivat enkä ole tarvinnut mitään lääkkeitä vuoteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Jos työttömyys tulee yllättäen, niin siinä ei paljon tarkat suunnittelut ja budjetoinnit auta. Jos on tottunut tiettyyn tulotasoon ja on juoksevia laskuja jne., jotka on ennen hoidettu sillä palkalla, saattaa ihminen työttömyyden sattuessa olla parissa kuukaudessa tosi lirissä taloudellisesti.
Ei se työttömyys nyt enää yllätys ole, asiat pitää priorisoida ja tietyistä jutuista luopua että saa ne rahat riittämään..En mä tarkottanu että tarttis selvännäkijä olla, mutta kyllä tässä kohtaa pitäis jo tietää paljon saa, mistä saa ja millon saa jolloin pystyy myös budjetoimaan.
 
?
Jos työttömyys tulee yllättäen, niin siinä ei paljon tarkat suunnittelut ja budjetoinnit auta. Jos on tottunut tiettyyn tulotasoon ja on juoksevia laskuja jne., jotka on ennen hoidettu sillä palkalla, saattaa ihminen työttömyyden sattuessa olla parissa kuukaudessa tosi lirissä taloudellisesti.[/quote]

Niin jos ei tajua irtisanoa näitä turhia juoksevia...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
no kukaan ei voi tietää aloittajan tilannetta, mikä se oikeasti on. antakaa nyt olla jo nuo pitäisi pärjätä juttunne.
kukaan ei varmasti saa helpolla rahaa sossusta, kyllä kaikki syynätään niin tarkasti.
valitettavan helpolla sieltä kyllä saa sellaiset jotka katsois raha-asioitaan niin pärjäisi vallan mainiosti. tilataan netistä uusia juttuja jatkuvasti ja sitten ei ole varaa maksaa sähköjä ja vesiä...no marssitaan sossuun ja sossu maksaa. sitten voikin taas hassata rahaa kun ei oo tollasia murheita. :(
Totta!
Nettiliittymä no kyllä maksettu ja tietokone löytyy, mutta vuokraa ei voi maksaa.
aloittajalla voi olla ilmainen netti niinkuin meillä on en ole netistä maksanut 2vuoteen
 
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
no kukaan ei voi tietää aloittajan tilannetta, mikä se oikeasti on. antakaa nyt olla jo nuo pitäisi pärjätä juttunne.
kukaan ei varmasti saa helpolla rahaa sossusta, kyllä kaikki syynätään niin tarkasti.
valitettavan helpolla sieltä kyllä saa sellaiset jotka katsois raha-asioitaan niin pärjäisi vallan mainiosti. tilataan netistä uusia juttuja jatkuvasti ja sitten ei ole varaa maksaa sähköjä ja vesiä...no marssitaan sossuun ja sossu maksaa. sitten voikin taas hassata rahaa kun ei oo tollasia murheita. :( *muoks*enkä nyt tarkoittanut ap:ta !!
Tämä ei ole totta mitenkään..!Kyllä sossu syynää kaikki niin tarkasti ettei mitään ylimääräistä saa,jos on tavallinen köyhä härmäläinen eikä käytä huivia!
no kyllä on kuule valitettavan totta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Jos työttömyys tulee yllättäen, niin siinä ei paljon tarkat suunnittelut ja budjetoinnit auta. Jos on tottunut tiettyyn tulotasoon ja on juoksevia laskuja jne., jotka on ennen hoidettu sillä palkalla, saattaa ihminen työttömyyden sattuessa olla parissa kuukaudessa tosi lirissä taloudellisesti.
Ei se työttömyys nyt enää yllätys ole, asiat pitää priorisoida ja tietyistä jutuista luopua että saa ne rahat riittämään..En mä tarkottanu että tarttis selvännäkijä olla, mutta kyllä tässä kohtaa pitäis jo tietää paljon saa, mistä saa ja millon saa jolloin pystyy myös budjetoimaan.
Tietyistä jutuista tietenkin on helppo luopua, ruoassa voi säästää ja jättää ei-välttämättömät hankinnat tekemättä. Kuitenkin, nykypäivänä ihmisillä on paljon sellaisia menoja, joita ei tosiaan ihan noin vain katkaista, vaikkeivat prioriteettina ensimmäisiä olisikaan ja toisaalta jos haluaa pitää luottotiedoista kiinni, niitä ei voi jättää maksamattakaan. Ap:n tilanteesta en tiedä, mutta ihmisillä saattaa esim. olla kalliita autorahoituksia, joista on käytännössä mahdoton luopua, kulutus- ja käyttöluottoja jne. Niistäkin toki on mahdollisuus neuvotella, mutta ei pankitkaan mitään hyväntekeväisyyslaitoksia ole, joten maksuvapaat eivät ikuisuuksia kestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja itkettää:
en ole laittanut kun tiliotteet tulevat vasta 4.4 eli pystyn laittaan taas vasta 5.4 (tai jos tuo on viikonloppu niin sitten millai se sit meneekään)
pankista en viitsi tiliotteita hakea sillä se maksaa 2e kipale ja sillä 4e me ollaan jo nyt leivät ja maito ostettu)
pitäs kyllä ette kävis samanlaisesti kun nyt. vai en tiä millanen käytäntö noissa on pystyykö esim huhtikuuta viemään ennen kun huhtiku on alkanut??
Pystyt siltikin laittamaan hakemuksen. Laitat mukaan lapun, jossa kerrot postittavasi tiliotteet, kun ovat tulleet. Ne kun ei tee niillä tiliotteilla mitään ennen kuin käsittelevät hakemuksen ja jos jonot on teillä noin pitkiä niin hyvinkin ehtii ne tiliotteet ennen käsittelypäivää sinne. Ja voit nyt jo laittaa hakemuksen huhtikuulle.
 
H
Tiliotteita ei tarvii oottaa postista. Me kun oltiin joskus valitettavasti soppalan asiakkaita niin kyllä ennen puolta kuuta jo seuraavan kuun hakemus oli pakko toimittaa että sai laskut ja vuokrat ees suurinpiirtein maksettua. Tai siis taidettiin tehdä niin että kun ne tiliotteet tuli alkukuusta niin sillon jo tehtiin hakemus seuraavalle kuulle. Että ei kun nyt jo uutta hakemusta äkkiä tekemään!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
no kukaan ei voi tietää aloittajan tilannetta, mikä se oikeasti on. antakaa nyt olla jo nuo pitäisi pärjätä juttunne.
kukaan ei varmasti saa helpolla rahaa sossusta, kyllä kaikki syynätään niin tarkasti.
valitettavan helpolla sieltä kyllä saa sellaiset jotka katsois raha-asioitaan niin pärjäisi vallan mainiosti. tilataan netistä uusia juttuja jatkuvasti ja sitten ei ole varaa maksaa sähköjä ja vesiä...no marssitaan sossuun ja sossu maksaa. sitten voikin taas hassata rahaa kun ei oo tollasia murheita. :(
Totta!
Nettiliittymä no kyllä maksettu ja tietokone löytyy, mutta vuokraa ei voi maksaa.
Muuten ketjuun puuttumatta, miksi näissä aina vedotaan juuri nettiliittymän maksuun ja tietokoneeseen? Jos joku valittaa ettei rahaa ole. Todella monissa vuokrataloyhtiöissä nykypäivänä netti sisältyy vuokraan. Ja tuskimpa järin moni kuitenkaan niillä viimesillä rahoillaan on juuri tietokonettakaan ostanu, monella vanhempi kone käytössä. Ja kuitenkin sen verran vanhempi, ettei sitä myymälläkään tiukan paikan tullen sitä ruokarahaa kasaan saa...

Meilläkin tosi tiukkaa, mut maksettuna on vuokrat ja sähköt, konekin löytyy, ja netti tosiaan vuokran yhteydessä. Että jos niin tiukka tilanne tulis, ettei ruokaa olis, en kyllä netistä ja koneesta vois millään ruokarahaa saada... :/ Mutta itse pienellä toimeentulevana ymmärrän enemmän kuin hyvin, kuinka se elämä joskus koettelee, ja oikeasti voi olla tilanteita, että sitä rahaa ei ole yhtään. Meillä on aina ollut, kun olemme osanneet sitä käyttää, mutta en epäile, etteikö meillekin voisi joskus tulla sellainen tilanne yllättävän menon takia, ettei sitä rahaa sitten olisikaan... :/

 
yrittäjä
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Äläkä ap välitä noista parjaajista. :hug: Eivät tajua, että se työttömyys voi näinä aikoina sattua kenen tahansa kohdalle.
No ei millään pahalla, mutta normaalit ja järkevät ihmiset yleensä varautuvat työttymyyden tai sairauden varalle säästämällä ja liittymällä liittoon, josta saa ansiosidonnaista rahaa.

En halua olla tyly, mutta ihan oikeasti ihmettelen, miten joku valittaa ettei ole rahaa, vaikka työpaikat on ollut miehellä vielä 3kk sitten. Ei tämä lumentulo talvella ole voinut olla kovin yllättävä asia?

 

Yhteistyössä