Sosiaalitoimistoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sossuun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä on niin ikävä sossu ettei saada harkinnanvaraista koskaan. kun ihan normaalissa toimeentulotuessakin on yleensä jotain ongelmaa, saadaan tehdä valituksia lähes joka kuukausi :/ eikä edes olla ainoita joita tuo ihminen kiusaa, ihan samaa tekee kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä olen saanut avustusta pyykinpesukoneeseen. Ja lasten harrastuksiin. Silmälaseihinkin sain maksusitoumuksen, mutta maksoinkin sitten itse kun kerran pystyin

Jos saa maksusitoumuksen se kannattaa käyttää. Jos sitä ei käytä on vaikeampi sitten saada seuraavalla kerralla.
Minä olen vain reseptilääkkeidiin tarkoitetun maksusitoumuksen jättänyt käyttämättä, kun lääkkeitä saatiin kolmen kuukauden annos ja seuraavassa kuussa saatiin taas uusi makusistoumus. Niitä lääkkeitä kun ei saa kuin vain noin viikkoa ennen kuin edellinen satsi on käytetty.

Jos sosaalitoimisto on sitä mieltä että tarvitset apua niin silloin se käytetään. olisin itse kyllä käyttänyt ja säästänyt ne silmälasirahat vaikka johonkin muuhun tarpeelliseen.

No ei mulla ollut mitään muuta tarpeellista. :/ Musta olis ollut epärehellistä käyttää ne johonkin muuhun kun kerran alunperin sain maksusitoumuksen siksi, että mulla ei ollut laseihin varaa.

Ihmeellisiä vastauksia ja väärää tietoa täälläkin jaellaan.

Sänky ei kuulu perusosaan ja siihen on mahdollisuus saada rahat.
Samoin pesukoneeseen ja harrastuksiin.

Nämä ovat kuitenkin kuntakohtaisia sekä käsittelijäkohtaisia.

Minä olen saanut kaikkeen, mitä joskus pyysin ja tarvitsin.

Jos on oikeasti tarve, niin toivon että sieltä saat avustusta :)

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:

perusosaan kuuluu vain lääkkeet, sairaalamaksut, sähkö ,vesi ja kotivakuutus. Myös lämmitys joissakin asunnoissa, ei kaikissa.
Muu on sitten sitä harkinnanvaraista ja usein silloin pitää olla pitkäaikaisasiakas, muuten ei välttämätä saa esim niitä silmälaseja.

Minä kysyn sitä sänkyä maanantaina, kun käyn muutenkin kaupungilla.

Jos muuten saa avustusta neljään pyörään niin onko sillä pakko ostaa kaikki neljä?
Jos ostaisi vain uudet isoille ja antaisi pienille isojen vanhat.
kuitti pitää toimittaa sosiaalitoimistoon todisteeksi että pyörät on hankittu,pitääkö siinäkin näkyä kappalemäärä.

Joo en nyt ihan kaikkia vastauksia jaksanut lukea ja siellä saattaa olla ihan oikeitakin vastauksia. Mutta periaate on, että lähisukulaisten hautajaisiin saa matkarahat (siis omaperhe, molempien puolisoisden vanhemmat) siis ei edes välttämättä sisarukset. Ja yleensä ei rippi tai muihin vastaaviin juhliin saa. Hautajaisiinkin pääsääntöisesti matkakulut vain.

Ja sitten on ne lasten harrastukset (tukevat lapsen selviytymistä), pesukone (voidaan katsoa välttämättömäksi), lasten vaunut tai muuta vastaavaa.

Sanoisin että jos teillä kerran on sänky niin siihen ei saa. Ja yleensäkin huonekalut on vähän niinkuin sillä periaatteella että "ensimmäiseen kotiin".

Näin ainakin meidän kunnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

perusosaan kuuluu vain lääkkeet, sairaalamaksut, sähkö ,vesi ja kotivakuutus. Myös lämmitys joissakin asunnoissa, ei kaikissa.
Muu on sitten sitä harkinnanvaraista ja usein silloin pitää olla pitkäaikaisasiakas, muuten ei välttämätä saa esim niitä silmälaseja.

Jos muuten saa avustusta neljään pyörään niin onko sillä pakko ostaa kaikki neljä?
kuitti pitää toimittaa sosiaalitoimistoon todisteeksi että pyörät on hankittu,pitääkö siinäkin näkyä kappalemäärä.

Kuitit täytyy olla kaikista tuotteista, mutta tässäkin asiassa voi kusettaa jos haluaa, ja nyt tuntuu siltä, että sinä sitä olet suunnittelemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja välttämätöntä:
Joo en nyt ihan kaikkia vastauksia jaksanut lukea ja siellä saattaa olla ihan oikeitakin vastauksia. Mutta periaate on, että lähisukulaisten hautajaisiin saa matkarahat (siis omaperhe, molempien puolisoisden vanhemmat) siis ei edes välttämättä sisarukset. Ja yleensä ei rippi tai muihin vastaaviin juhliin saa. Hautajaisiinkin pääsääntöisesti matkakulut vain.

Ja sitten on ne lasten harrastukset (tukevat lapsen selviytymistä), pesukone (voidaan katsoa välttämättömäksi), lasten vaunut tai muuta vastaavaa.

Sanoisin että jos teillä kerran on sänky niin siihen ei saa. Ja yleensäkin huonekalut on vähän niinkuin sillä periaatteella että "ensimmäiseen kotiin".

Näin ainakin meidän kunnassa.

niin että patjalle vain nukkumaan, kun sänky hajosi.

On eräs perhe saanut avustusta hautakiveenja hautaustoimiston muihin laskuihin, hautamaksuun ym hautajaisiin liityviin kuluihin. Kukkalaitteet jopa maksettiin. Näissä hautajaisissa ei ollut lainkaan muistotilaisuutta koska niitä sossu ei maksanut, kellään ei ollut varaa kahvitukseen.

Kuitit täytyy olla kaikista tuotteista, mutta tässäkin asiassa voi kusettaa jos haluaa, ja nyt tuntuu siltä, että sinä sitä olet suunnittelemassa.

jos kaiki lapset tarvitsevat pyörät ja isompien olisivat soivat pienemmille, niin miksi mun pitää silloin ostaa kaikille? avustusmäärä mitä sai neljään pyörään oli 162e, joten ei sillä edes saisi neljää käytettynäkään.
Meille jäisi ylimääräiseksi silloin yksi pikkuinen pyörä ( 8-vuotiaalle jo liian pieni) ja yksi iso pyörä. Nämä voisi viedä liikkeeseen "käsirahaksi " ja ostaa isommille lapsille pyörät joilla ajavat seuraavat pari kolme vuotta.

Voisinko kysyä , että maksaisivatko matkan meidän perheelle siskoni tytön rippijuhliin. Matkaa on noin 300km ja meillä ei oliis varaa sinna matkustaa, samalla voisimme pitää vaikka viikonloppuloman ja käydä vaikka kylpylässä. Onnistuisiko tällainen? Jos saisimme yöpyäkin siskon luona, vain matkat ja esim se kylpylä pitäisi sossun maksaa.

Että mua jotenkin ällöttää tämä asenne. "Pitäis päästä rippijuhliin ja hei oikeestaan me voitais käydä viel kylpylässä ja sillee, sossu vois maksaa."

Jos kylpylälomaan ei ole rahaa, sinne ei sitten ehkä mennä. Yksinkertaista, vaikkakin ikävää. Kaikkea ei voi - eikä edes tarvitse - saada ilmaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lenna:
Voisinko kysyä , että maksaisivatko matkan meidän perheelle siskoni tytön rippijuhliin. Matkaa on noin 300km ja meillä ei oliis varaa sinna matkustaa, samalla voisimme pitää vaikka viikonloppuloman ja käydä vaikka kylpylässä. Onnistuisiko tällainen? Jos saisimme yöpyäkin siskon luona, vain matkat ja esim se kylpylä pitäisi sossun maksaa.

Että mua jotenkin ällöttää tämä asenne. "Pitäis päästä rippijuhliin ja hei oikeestaan me voitais käydä viel kylpylässä ja sillee, sossu vois maksaa."

Jos kylpylälomaan ei ole rahaa, sinne ei sitten ehkä mennä. Yksinkertaista, vaikkakin ikävää. Kaikkea ei voi - eikä edes tarvitse - saada ilmaiseksi.

NIIIIN samaa mieltä. Jotkut ihmiset tekee niska limassa töitä että pääsee kylpylään, jotkut valopäät marssii sossuun ja pitää itsestään selvänä ettei lomaa tarvitse itse maksaa. Ihme ketju, mä en tajua kuinka vielä nykypäivänä sossuissa voi olla töissä väkeä joka myöntyy ihan kaikkeen mitä asiakas keksii pyytää?

eikö kukaan uskalla kertoa mitä kaikkea on sossusta saanut.
Kerro vaikka nimettömänä.
olen utelias

Niin no ehkä näin nimettömänä kehtaa. Sossussa tehtiin asiakassuunnitelmaa toimeentulotukeen liittyen. Oli mukava täti ja heitettiin sekaan huumoriakin. Lähtiessäni tuo kysyi veikeä ilme kasvoillaan: "Saisiko herralle olla vielä jotain muuta?"

Pöyristyttävää! Miten joku kehtaa ruinata rahaa johonkin kylpyläreissuun, mikä ei missään tilanteessa voi olla välttämätön meno!? Eiköhän niillä veroeuroilla olisi tänä päivänä tärkeämpääkin käyttökohdetta. Mutta ei, kyllähän nyt MEIDÄN on päästävä polskuttelemaan, ja sitten vielä se uusi parisänky olisi mahtava saada ja mitäs muuta ME vielä voitais HALUTA... Hävetkää ap ja muut samankaltaiset yhteiskunnan loiset!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pöyristyttävää! Miten joku kehtaa ruinata rahaa johonkin kylpyläreissuun, mikä ei missään tilanteessa voi olla välttämätön meno!? Eiköhän niillä veroeuroilla olisi tänä päivänä tärkeämpääkin käyttökohdetta. Mutta ei, kyllähän nyt MEIDÄN on päästävä polskuttelemaan, ja sitten vielä se uusi parisänky olisi mahtava saada ja mitäs muuta ME vielä voitais HALUTA... Hävetkää ap ja muut samankaltaiset yhteiskunnan loiset!

Niin ja haluan vielä uudet astiat. Uus tietsikkakin olis kiva.... Hei, eipä nyt aleta liioittelemaan.

Me tarvitaan uusi sänky koska se vanha on OIKEASTI rikki.
Kyllä lomamatka voi olla tärkeä syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Saahan jotkut tuettuja lomiakin sossusta , ne on kalliimpia kuin matkat+kylpyläliput.

Kyllä minä voin mustanakin sanoa, että sain asiakkaana ollessani sosiaalitoimistolta rahat:

-pinnasänkyyn ja patjaan
-yhdistelmävaunuihin
-jenkkisänkyyn
-pesukoneeseen
-lastensänkyyn
-imuriin
-silmälaseihin

Kaikki tuli tarpeeseen, eikä käynyt mielessäkään ruveta keplottelemaan rahojen kanssa. "Jos sittenkin myisin tämän ja ostaisin tämän tilalle ja kävisin vaikka leffassa ja kaljallakin, kun jäin voitolle!"

Jos et tarvitse neljään pyörään avustusta, osta vain kaksi. Sossu ottaa kyllä omansa pois, jos et kuittia pyöristä toimita.

Asenne ei ole ihan kohdallaan, mutta etpä varmaan ole ainut, joka keinottelee.

Kyllä minä voin mustanakin sanoa, että sain asiakkaana ollessani sosiaalitoimistolta rahat:

-pinnasänkyyn ja patjaan
-yhdistelmävaunuihin
-jenkkisänkyyn
-pesukoneeseen
-lastensänkyyn
-imuriin
-silmälaseihin

Kaikki tuli tarpeeseen, eikä käynyt mielessäkään ruveta keplottelemaan rahojen kanssa. "Jos sittenkin myisin tämän ja ostaisin tämän tilalle ja kävisin vaikka leffassa ja kaljallakin, kun jäin voitolle!"

Jos et tarvitse neljään pyörään avustusta, osta vain kaksi. Sossu ottaa kyllä omansa pois, jos et kuittia pyöristä toimita.

Asenne ei ole ihan kohdallaan, mutta etpä varmaan ole ainut, joka keinottelee.

menen maanataina käymään sossussa, voin samalla kysyä etä jos ostan sillä 164e vain ne kaksi pyörää. Käytetytkin maksavat aika paljon, jos uusia haluaisi tuo saattaisi ehkä juuri riittää yhteen 26 tuumaiseen pyörään

Niin ja haluan vielä uudet astiat. Uus tietsikkakin olis kiva.... Hei, eipä nyt aleta liioittelemaan.

Kyllä lomamatka voi olla tärkeä syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Saahan jotkut tuettuja lomiakin sossusta , ne on kalliimpia kuin matkat+kylpyläliput.

Miten sinun omasta mielestäsi tuo lomamatka ehkäisee syrjäytymistä?
Vai oletko kuullut tämän ihanan lauseen ammattilaisilta ja siihen on helppo itse vedota? :laugh:

Jos itse viittii nostaa perseen siitä sohvalta (tai rikkinäiseltä sängyltä), ja lähteä hieman ihmisten ilmoille kävelemään, niin yhtä lailla se ehkäisee syrjäytymistä, kuin tuo hauskanpito kylpylässä.

Tuettuja lomia ei saada sossusta,vaan niitä haetaan erilaisilta lomaliitoilta,joista osa saa rahoituksen Ray:lta.Sossulta voi sitten harkinnanvaraisena hakea loman omavastuuosuteen avustuksen.

Olemme tällä erää joutuneet oleman jo yli vuoden yhtäjaksoisesti ttt hakijoita. Siis sossun pitkäaikaisasiakkaita. Mitään "ylimääräistä" ei olla saatu. Yksi lapsistamme olisi välttämättä tarvinnut pyörän, koulumatka hiukan alle 5 km, eli ei saa bussilippua. Ei saatu euroakaan pyörärahaa. Ei muillakaan lapsillamme silti pyöriä ole, mutta kun tuolle yhdelle se olisi ollut todella tarpeellinen.
JOskus ollaan johonkin muuhunkin kysyneet, vastaus on aina sama: "Ei voida antaa, kun ei me olla koskaan ennenkään tälläiseen antaneet." Että meidän perheen syrjäytymisestä ei täällä meen sossussa ainakaan olla kovin huolestuneita.

En ole tajunnut, että sossu maksaa tuollaisia asioita. Joudun tässä kuussa menemään lakkikourassa luukulle -ette usko kuinka lujille ottaa! Ollaan niin viimeisessä pinteessä, että sossuun menoa ei voi enää lykätä.

En ole käynyt hammaslääkärillä vuosiin, ostanut silmälaseja, kierukkakin on mennyt vanhaksi viime kuussa...vaatteista ja lomailusta nyt puhumattakaan tietysti. Missään ei olla käyty vuosikausiin tietenkään.

Lasten harrastukset on kyllä tärkeät, niihin koetan saada apua maksamiseen.