Sosiaalitoimistoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sossuun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voi kun osaisikin keksiä mitä kaikkea arvitaan. Olen kuullut että pitkäaikaisasiakkaat saavat " melkein mitä vain kehtaavat pyytää".

Olen itse pitkäaikaissairas, enkä todellakaan saa "melkein mitä vaan kehtaan pyytää", voi kunpa saisinkin. Törkeää sairaiden mustamaalaamista. Hyvähän se on teillä jotka voitte töitä tehdä. Menkää töihin, ja ostakaa palkalla mitä tarvitte.

Ns. ylimääräinen avustus sossulta on nimeltään harkinnanvarainen toimeentulotuki, ja sitä tosiaan saa pitkäaikainen sossun asiakas, nimensä mukaisesti sosiaalityöntekijän harkinnan mukaan. Kannattaa aina tehdä kirjallinen hakemus, eikä vaan mennä luukulle ruinaamaan, silloin ei ainakaan mitään saa. Kirjalliseen hakemukseen saat kirjallisen vastauksen hylkäykseen johtaneista syistä ,jos hakemus on hylätty. Silloin on myös helpompi tehdä valitus ylemmälle taholle.

Jokaisessa kunnassa on erikseen määritelty mihin tarkoituksiin juuri siinä kunnassa voi saada harkinnanvaraista tukea, ja tehty asiasta päätös lautakunnassa. Sinulla on oikeus pyytää kyseinen päätös nähtäväksesi. Tyypillisiä tuen aiheita ovat esim.
- silmälasit ja hammasproteesit
- huonekalut ensimmäiseen asuntoon
- hautajaiskulut
- muuttokulut ja takuuvuokra
- matkakulut jos olet menossa tapaamaan eri paikkakunnalla asuvaa lastasi, jonka huoltaja et ole
- vauvan syntymästä aiheutuvat kulut
- pesukone, mikäli kyseessä lapsiperhe, eikä talossa ole pesutupaa
- romanit saavat myös vaaterahaa kansallispukua varten

Itse olen saanut tukea seuraaviin asioihin:
- takuuvuokrat (eli maksusitoumus vuokranantajalle, jota ei edes kaikki vuokranantajat hyväksy)
- muuttokuluihin maksusitoumus paikalliselle huoltsikalle pakettiauton vuokraa varten
- maksusitoumus koulukirjoihin ja bussikorttiin (koulumatkoihin)
- huonekalut ensiasuntoon, piti käydä sossun tädin kanssa ostamassa
- nyt raskaana ollessani maksusitoumus vauvan tarvikkeisiin, eli pinnasänkyyn ja patjaan yhteensä 75e, vaunuihin 150e ja myöhemmin rattaisiin ja syöttötuoliin saa jonkun summan.

Nykyään ei ainakaan isommissa kaupungeissa anneta rahaa tilille tai käteen, vaan saat maksusitoumuksen johonkin tiettyyn liikkeeseen, ja sieltä toimitetaan kuitti sossuun.

Kaikki tavarat on myöskin ostettava käytettynä, minkä voi päätellä jo noiden summien määrästäkin. Sossun on myös lain mukaan pystyttävä osoittamaan paikka mistä kyseiset tavarat voi saada käytettynä tuohon hintaan, tai ostettava tavarat uusina.

Harkinnanvaraista sos.turvaa alikäytetään, eli määrärahoja on kunnilla enemmän kuin mitä he käyttävät. Käytännössä usea hakemus tulee bumerangina takaisin hylkäävän päätöksen kera. Pärstäkerroin ja hakemuksen käsittelijän myötämielisyys vaikuttavat ikävä kyllä asiaan.

Aina kannattaa silti yrittää, hyvin perusteltu ja kunnolla kirjoitettu hakemus on valttia. Kieltävästä päätöksestä valitus vireille, vaikkei se mitään auttaisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eräs rouva meni sosiaalitoimistoon pyytämään avustusta hautajaisvaatteisiin. Tämä oli mennyt sinne musta hame ja paita päällä ja sai rahat. Ei edes maksusitoumusta vaan rahaa suoraan tilille. eikä tarvinnut edes kuittia näyttää että on ostettu. Tää jonka hautajaisiin tämä rouva meni oli vain hänen kaverinsa, ei edes sukulainen.
Toiset saa mitä vaan haluaa.

Näinhän se on että jos näytät vilpittömältä niin saat mitä haluat. Annas jos opiskelija menee ja sanoo että on nälkä. Pitää suurinpiirtein selvittää niille että miksi käytät joka vessakäynnillä 2 palaa paperia 1 sijasta???? Näin se vaan menee.