sormiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikku-mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikku-mamma

Vieras
Hei!
Poikamme on 8 kk ja aloittanut sormiruokien syömisen maissinaksuilla. Mitä muita hyviä sormiruokia on, sellaisia joihin ei hevillä tukehtuisi. Olen alkanut antaa myös 8 kk pilttejä ja niitä vielä kakoo vähän ulos..

Kiitos vastauksista!

Meillä syödän sormiruokana lähes kaikkea: perunaa, porkkanaa, kurkkua, tomaattia, hedelmiä, kaikki kasvikset, lihat, kalat, kanat, juustot, leipä ym. ym. eli kaikkea, mitä nyt vaan voi pilkkoa palasiksi ja on tuonikäisen ruokavalioon kuuluvaa. Talk-murot menevät hyvin kaupaksi myös.

En tiedä, onko kovin viisasta antaa sormin syötävänä ruokia, joita myöhemmin tulisi syödä ruokailuvälineillä. Jos lapsi tottuu syömään sormin näitä, voi myöhemmin olla vaikeaa ymmärtää, että tulisikin käyttää lusikkaa.Anna sellaista, jota myöhemminkin syödään sormin, esim hedelmät pilkottuina ovat varmasti hyviä. Pyri kuitenkin siihen. että varsinaisen ruoan lapsesi oppii syömään ensin lusikalla, ei sormin.

Meilläkin kyllä on annettu kaikille 4lle lusikkaruoan rinnalla sormiruokaa, ei nyt lihaa kylläkään, mutta lähes kaikkea muuta. Ja jokainen on jossain vaiheessa oppinut lusikkaa käyttämään. Yksi tosin on vielä niin pieni, että ei vielä.

Niin, meidän reilu 1-vuotias osaa kyllä myös lusikkaa käyttää. Lounaalla ja päivällisellä lusikkaruokaa, muulloin saa sormiruokaa niin paljoin kuin haluaa. Molemmin menee, sormin ja lusikalla eli ei päde meillä tuo oppia ikä kaikki. Tosin lusikasta tahtovat ruoat pudota vielä pöydälle, mutta siitä sitten sormin suuhun ;)

MEILLÄ VEDETÄÄN LASAGNET, KIUSAUKSET JA MUUT LAATIKKORUOATKIN SORMIN/KÄSIN, IKÄÄ 1 V. 4 KK. eN TIEDÄ SITTEN ONKO TÄMÄ JOTENKIN EPÄNORMAALIA, kappas caps lock oli päällä, Mutta en minä ainakaan osaa estää, kun nyrkki kouraisee lautaselta sapuskaa ja nyrkki menee suuhun... hyvin maistuu molemmille kaksosille. En ehdi estää ja en tiedä onko siinä järkeäkään, kun hyvin syövät. Eivätkö muilla istte reilu vuosikkaat syö käsin/sormin lautas-lusikkaruokaa...? Vai onko tämä vain kaksosten kohdalla, kun ei ehdi kokoajan molemipa syöttää...

meillä annetaan taas vain lihat sormin... kun muuten ei millään saada lihaa syötettyä... kananpalasia, lihapullia... noin sentään joskus saa vähän lihatuotteita. Muuten ei ole jostain syystä edes innostunut sormiruokailemaan, ikää 10 kk. Maissinaksuja tietty. Mut ei muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja oppia ikä kaikki:
En tiedä, onko kovin viisasta antaa sormin syötävänä ruokia, joita myöhemmin tulisi syödä ruokailuvälineillä. Jos lapsi tottuu syömään sormin näitä, voi myöhemmin olla vaikeaa ymmärtää, että tulisikin käyttää lusikkaa.Anna sellaista, jota myöhemminkin syödään sormin, esim hedelmät pilkottuina ovat varmasti hyviä. Pyri kuitenkin siihen. että varsinaisen ruoan lapsesi oppii syömään ensin lusikalla, ei sormin.

Enpä oikein jaksa uskoa, että 8 kk tai 2 vuoden ikäinenkään lapsi osaisi tehdä johtopäätöstä, että tätä ruokaahan syödään sormin, ei lusikalla... Jos siis opettaa sormiruoan rinnalla lusikalla syömistä. Tuolla periaattellahan sitten ei esim. hedelmäsalaattia voi myöhemmin syödä lusikalla. Tai esim. meillä syödään joskus banaania mössönä lusikalla, joskus taas sormiruokana. Itse olen anatnut esim. herne-maissi-paprikaa sekä sormiruokana, että lusikalla, samoin pakastevihanneksia.

Mä olen antanu ruisleipää (vähäsuolasta jälkkäriä) maissinaksujen lisäksi ja tänään kuorittuja siemenettömiä viinirypäleitä (puolikkaita). Tyttö on 7 kk. Luulen, että sormiruoka auttaa silmän ja käden yhteistyön kehittymisessä sekä lapsi tottuu muuhunkin kuin pelkkään mössöön jo varhaisessa vaiheessa. Voi olla että välttyy "sihtikurkkuudelta".

Meilläkin syödään kaikki ruoka sormin, muuten ei söisi ollenkaan (testattu on). On kuulemma aivan normaali vaihe, ennen kuin siirrytään kayttämään lusikkaa..

Yhteistyössä