sormiruoka yökkäyttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maissi

Vieras
Olen antanut 9,5 kk lapselle sormiruokaa jo puolivuotiaasta lähtien, mutta ongelmana on yökkiminen. Ainoa mikä menee alas on maissinaksut, koska ne sulavat suuhun. Kurkku, tomaatti, banaani, keitetty kukkakaali, leivänpalat, omena kiinnostavat ja jykertää niitä innoissaan 5 etuhampaalla, mutta ottaa niin isoja palasia että vähän aikaa mutustettuaan yökkää ne ulos, ja joskus tulee muutakin aiemmin syötyä ruokaa mahasta ulos..

Sormiruokaa ei siis parane antaa muun ruuan jälkeen tai muun syötön yhteydessä, muuten tulee kaikki ulos. Ja aina siis sormiruokailu menee siihen että yökkää kaiken syödyn ulos. Pitääkö vaan siivota sotkuja ja jatkaa tarjoamista? Oppiiko lapsi joskus pureksimaan ruuan kunnolla? Mikä muu kuin maissinaksu olisi sopivaa "ei-yököttäväksi" sormiruuaksi?

Onko tuo sormiruoan antaminen muka jotenkin elintärkeetä? Jos ei tuossa iässä vielä osaa kunnolla pureskella, niin kyllähän sen nyt oppii myöhemminkin. esikoiseni on jo vanha, mutta en muista, että olisi mitenkään erikoisesti jotain sormisyötävää tarjoiltu, ellei nyt leipää ruokaillessa lasketa. Ennemminkin annettiin syödä lusikalla, ja 1v söi jo ihan kohtalaisen hyvin itse. Oletko antanut oman lusikan ruokalun yhteydessä, jotta saa samalla harjoitelle? Ei kai sekään kovin miellekästä ole, jos lapsi yökkii ulos kaiken syömänsä.

Itselläni se "sormiruokailija" on vielä vatsassa joten en osaa muuten auttaa, mutta elokuun Vauva-lehdessä oli artikkeli sormiruokailusta, ehkä siitä löytyisi joku hyvä vinkki.

Minäkin kyllä sanoisin, että jos kerran sormiruoka ei uppoa, miksi sitä pitää antaa??? Anna soseita ja pehmeitä paloja itse haukattavaksi, ja kokeile kovia syötäviä uudestaan parin kuukauden päästä.

ikäinen vauva, ja kaikki missä vähänkin isoja paloja niin yökkäyttää. Ei puhettakaan että voisi antaa niitä kaupan 8 kk purkkiruokia, yökkii vaan. Tein lauantaina itse omenasosetta keitetyistä omenasoseesta, siinäkin olleet pienet kuorenpalat yökkäytti vaan. Eikä suostu syömään jos yökkäyttää. En ole uskaltanut antaa maissinaksujakaan kun meinasi 6 kk tukehtua niihin, vaikka muka niin sulaa suussa. Että meillä ei kyllä mitään sormiruokaluja voi harrastaa..olisihan se mukavaa. Oon kyllä välillä antanut omenan tai kurkunpalaa imeskeltäväksi tai järsittäväksi, mutta kun niistä irtoa pala niin yökkäyttää, että syötäväksi niitä ei voi antaa. Mutta helpotusta ikenille ehkä hetkeksi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja meillä 8 kk;10656077:
ikäinen vauva, ja kaikki missä vähänkin isoja paloja niin yökkäyttää. Ei puhettakaan että voisi antaa niitä kaupan 8 kk purkkiruokia, yökkii vaan. Tein lauantaina itse omenasosetta keitetyistä omenasoseesta, siinäkin olleet pienet kuorenpalat yökkäytti vaan. Eikä suostu syömään jos yökkäyttää. En ole uskaltanut antaa maissinaksujakaan kun meinasi 6 kk tukehtua niihin, vaikka muka niin sulaa suussa. Että meillä ei kyllä mitään sormiruokaluja voi harrastaa..olisihan se mukavaa. Oon kyllä välillä antanut omenan tai kurkunpalaa imeskeltäväksi tai järsittäväksi, mutta kun niistä irtoa pala niin yökkäyttää, että syötäväksi niitä ei voi antaa. Mutta helpotusta ikenille ehkä hetkeksi. :)

siis keitetyistä omenoista

Yhteistyössä