Omia unikouluja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myy07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Myy07

Vieras
Hei!

Tarvitsen hieman vinkkejä. PIdämme kohta 11-kk pojallemme unikoulun ensi viikonloppuna ja kysyisinkin, että minkälainen unikoulu on teillä toiminut? Kokeilimme 8 kk iässä tassuttelua yli 3 viikkoa, mutta se ei toiminut ja sitten alkoikin sairastelut ja hampaita pukkasi. Poikamme nukkuu vieressämme. Ajattelin, että niin saa edelleenkin nukkua (ainakin vielä vähän aikaa). Poikani imuttelee n. tunnin-kolmen tunnin välein ja nyt olisi aika lopettaa tämä touhu, enne kuin vuosi tulee täyteen. Kiitos vastauskista jo etukäteen :)

Mä vierotin oman 13kk ikäisen yötissiltä antamalla tissin tilalla vettä taikamukista.
Taikamuki siksi, että siitä ei vesi valu ja tuttipullollen en todellakaan halunnut enää opettaa. Vettä meillä juotiin sitten puolisen vuotta, lopussa neiti joi itse tarvitsematta enää apua :)

Meillä ei tassuttelut toiminu kummallekaan, häiriintyivät vaan eivätkä pääseet uneen kun ihana äiti tissineen lähellä. Niinpä meillä vaan päätettiin että tissiä ei anneta. Itkeskeli sängyssään, jos yltyi kovaksi rauhottelin sylissä ja laitoin sit takasi sänkyyn ja mukaan yöpaitani :). Näillä keinoin kummatkin vierottunu hyvin eikä tuntikausien itkuja. Tosin kumpikaan ei oo koskaan nukkunu vieressä. Itkuista ón hyvä erottaa uni-itku ja "hätäitku", semmoseen katkeilevaan uniitkuun ei välttämättä kannata reagoida kovin nopeaan, meillä ainakin ihan selkeästi uni-itku on semmosta että hetken kiljuu sit kuulostelee ihan hiljaa onko muita paikalla ja känisee ja ynisee ja sit kokeilee uudestaan josko nyt tulis palvelua ja kun palvelua ei tule niin alkaa nukkua.

Itse olen miettinyt noita palveluita, että alanko tosiaan antamaan vaikka sitten vettä...? Kun, jos totuttaa siihen veteen, niin sitten pitää olla sitä antamassa... ja mitenköhän se unen laatu sitten paranis kaikilla

mun mielestä on ihan sama antaako vettä, tissiä, tuttia, tassua - palvelua ne kaikki on ja joudut olemaan palvelemassa sen ajan etkä sängyssäsi mut ennenkaikkea niistä kaikista pitää sit taas joskus opetella pois. Meillä ei saa yöllä mitään.

me opetettiin meidän toinen lapsi ( 1 v.) tässä joku aika nukkumaan ilman yömaitoja (meni jopa 4 desiä) siitä seurasi se, että kun oli tottunut heräämään ja saanut maitoa niin nyt sitten heräili ja vaati sylinukutuksen. Reilu viikko sitten mitta tuli siihenkin täyteen ja aloitettiin niin, että syliin ei enää nukuteta vaan rauhoitellaan ja kaadetaan takaisin sänkyyn. kahtena yönä protestoi -molempina parin tunnin verran (ja seisoin sängyn vieressä kun pyrki koko ajan pystyyn. Lopulta tyytyi sitten siihen, että yöllä NUKUTAAN.

noi yöt oli kyllä hirveetä huutoa ja aamulla oltiin kaikki väsyneitä, mutta nyt nukkuu yöt illasta aamuun. noiden parin yön jälkeen jo mietin, että oliko tämä sittenkään viisasta... nyt on enää vain parina yönä on herännyt ja itkenyt hetken protesti itkuaan -ehkä vartin. mutta käy itse takaisin.

Meillä myös ei anneta mitään yöllä.Illalla saa nukkumaan mennessä 2dl maitoa pullosta, niin takuulla ei iske nestehukka.Puuro alla pitää nälän. Jos poika herää, kaadamme vaakaan ja peitto päälle.Ei syliin kuin äärimmäisessä hädässä.Hysteeriseenkin itkuun on auttanut yleensä paijaaminen ja hyräily, joita ei myöskään oteta käyttöön ensimmäisinä keinoina.

Tärkeää on myös ettei vauvan luo lennä sekunnissa, vaan antaa hänen rauhoittua itsekeen ensin.Ellei se onnistu, sitten vanhempi apuun.

Meillä ei ottanut tulta mikään unikoulu niin kauan kun poika oli samassa huoneessa, vaikka nukkuikin omassa sängyssä.Hän huomasi että siinä on aikuinen ja jatkoi niin kauan kiljumista että sai tahtonsa läpi.Omaan huoneeseen siirtäminen rauhoitti.Nykyisin hän jo nukkuu useimmat yöt niin ettei tarvitse käydä huoneessa ennen aamua ja unikoulu aloitettiin kk sitten.Maitoa ei ole saanut kertaakaan sen jälkeen kun asiasta päätettiin. Täytyy olla pitkäjänteinen ja looginen, ettei missään tilanteessa sorru antamaan maitoa, ksoka sen jälkeen lapsi alkaa helosti kokeilla pitemmän kaavan kautta milloin olisi taas se yö kun saakin maitoa.

Yhteistyössä