Sopivankokoinen asuntolaina?

  • Viestiketjun aloittaja velkavankila
  • Ensimmäinen viesti
velkavankila
Mikä on teidän mielestä sopiva laina ensiasuntoa varten ja kuinka monelle vuodelle se kannattaa jakaa? Entäpä pelkäättekö korkojen nousemista? Omasta mielestä max lainan määrä (siis ilman aiempia säästöjä) on ehkä joku 140-150 000 e noin 25 vuoden maksuajalla. Ja korkojen nousemista pelkään siinä määrin, etten sitoisi koko lainasummaa euriboriin. Tahdon hoitaa lapsia kotona ainakin 3 vuotta eikä se onnistu jos kuukausierät nousisivat pilviin...
 
abc
Ollaan kolmekymppisiä, ja asutaan vuokralla. Nyt ei ole varaa ottaa minkään kokoista asuntolainaa, koska meillä kaksi lasta kahden vuoden ikäerolla, ja hoitovapaata on tarkoitus jatkaa äippäloman jälkeen. Miehen palkalla ja kotihoidon tuella ei asuntolainaa maksettaisi. Nyt asunnot ovat sikahintaisia, ja isosta kaupungista ei saa neljälle hengelle kunnollista asuntoa kunnolliselta alueelta alle 140 000 euron, joten toistaiseksi asuntohaaveet jäissä. Näillä duunaripalkoilla 140 000 ekee kuulostaa hurjalta.Tietysti hyvätuloiselle 140 000 euron laina voi olla ihan ok.Tilanne olisi toinen, jos olisi tajunnut tulla asuntomarkkinoille esim, vuonna 1995...

Sitten katsotaan uudelleen, kun hoitovapaa loppuu. 25 vuoden laina-aika kuulostaa pitkältä, kun korot kuitenkin nousevat. Maksusuunnitelmassa täytyy olla pelivaraa sairastumisien, korkkojen nousun yms. varalle. Ollaan ihan tyytyväisiä, meillä on mukava uudehko, vuokra-asunto kohtuuhinnalla ja hyvältä alueelta. Haaveissa on kuitenkin ostaa oma asunto jossain vaiheessa. Ensiasunnon voi ihan hyvin ostaa vaikka 35 vuotiaana :)
 
Sopivan kokoinen laina , selviää, kun käy pankissa ja katsoo omat tulot+menot, mitä siitä jää lainan maksuun.
Itse en ehkä ottais paljon yli 100 000 ekeä lainaa, koska haluan saada lainat maksettu ,ennen 40 vuotta.Jää sitten rahaa matkusteluun ja muuhun, kun ei ole lainaa lyhennettävänä.
Hirvittää kun ihmiset ottaa ihan pokkana 200 000 lainaa ja maksu aika on yli 20 v, siinä ei ole oikein järkeä, jos korot nousee, miten sitten?
 
No eihän sitä mielellään maksaisi minkäänlaista lainaa, jos ei olisi pakko. Totuus vaan on, että on pakko ottaa järkyttäviä lainoja nykyään, jos aikoo asua, ja vuokratkin on isoja.

100 000 on jo tosi paljon lainarahaa tavalliselle keskituloiselle perheelle. Ei ennen ole noin suuria lainoja otettu, ja tuo on nykyään ihan tavallinen, iso laina on jo 200 000, mutta sellaisten ottajat ovat sitten varmaan todella isotuloisia. Ja tuolla 100 000 ei saa mitään, ehkä yksiön tai kaksion, joten säästöjä tuohon pitäisi olla paljon.

Mielellään eläisi kunnolla ja käyttäisi jjohonkin muuhunkin rahaa kuin asuntoon ja ruokaan ja työssä kulkemiseen, mutta niin se vaan nyt on, että kasvukeskuksesta tänä päivänä perheelle ensiasunnon ostavan on otettava niin iso laina, että kaikesta muusta elämisestä on tingittävä, ja kaikki ylimääräiset on unohdettava, maksulliset harrastukset, etelänlomat, ... Joilllain voi olla vaihtoehtoja mutta ei niitä ole kaikilla.
 
Me on pidetty 100 000 euroa maksimi lainana. Sen takia rakensimme talonkin eka ja sitten vasta tallin kun olimme saaneet lyhennettyä lainaa sopivasti pois. Onneksi aloitimme asuntosäästön jo 15 vuotta sitten, meinaa ei tolla satkulla viisihenkinen perhe pääkaupunkiseudulta oikein asuntoa saa. On niin hurjasti nousseet asuntojen hinnat, mutta ovat ne vuokratkin aivan kamalan isoja. Eli kahdesta pahastahan se on valittava. Sitä ajattelee, että joskus sitä kaikki on omaa eikä pankin. :D
 
kuumeileva
Mä päätin aikoinani-nuorena,ennenkuin tapasin miestäni, et yli 120.000 lainaa en ottaisi, en ikinä. Silti haavailin omakotitalosta, tiilisestä.
No, sehän meni sit niin et aika maaseudulle päädyin ja vanhat talothan ei täällä onneksi paljon maksa. Mieheni olisi halunnut rak.talonsa itse, mutta laskettuamme kokeneen talonrakent. kanssa että meidän "haavetalomme" tulisi maksamaan sen 150.000?-180.000?(ja vaatisi paljon omaa työtä) ,päädyimme ostamaan vanhan,jota sitten remontoimme. Emme olleet säästäneet taloon senttiäkään, joten lainalle otettiin koko summa .Eli 69.000?
Maksamme kuukaudessa sitä pois 660?, ja NÄIN alhaisella korolla enää olisi maksuaikaa vain 3v8kk. MUTTA. Se korko. Minä olen varautunut että tässä kuussa vuoden euribor nousee ainakin 1,2 %yksikköä. Ja se on täysin realistinen. Eihän näin alhaista korkoa ole ikinä olllut( 3.1)

Me ollaan hyvin tyytyväisiä, vaikka tutut rakentavat uusia,upeita taloja , tiedän että he ovat "velkavankeudessakin"vielä ainakin 3krt pitemmän ajan kuin me. Me rempataan huone kerrallaan, silloin kun inspiraatiota löytyy. Ja jos lottovoitto joskus tulisi ,haaveena olisi joku pieni laajennus, isohko uima-allas tai jotain. Onhan haaveitakin oltava ; )
 
Niin velkaa on pakko ottaa jos ei ole pitkien opintojen takia kertyä opiskeluaikoina säästöä. Ja ei se vuokrallakaan asuminen ilmaista ole.

Miettikääpä että teitä on lainoja maksamassa kaksi, mutta minulla on paljon ystävättääriä. jotka asuvat ilman miestä ja näin ollen kun asutaan pääkaupunkiseudulla, niin asuntojen hinnat ja laina-ajat ovat todella suuret. Ei se 150 000 lainaa ottava nyt niin suurituloinen ole, vaan keskituloinen. Sen saa jos ei ole autoa ts siitä suuria menoja.
 
mievaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 14:31 vieras kirjoitti:
No eihän sitä mielellään maksaisi minkäänlaista lainaa, jos ei olisi pakko. Totuus vaan on, että on pakko ottaa järkyttäviä lainoja nykyään, jos aikoo asua, ja vuokratkin on isoja.

100 000 on jo tosi paljon lainarahaa tavalliselle keskituloiselle perheelle. Ei ennen ole noin suuria lainoja otettu, ja tuo on nykyään ihan tavallinen, iso laina on jo 200 000, mutta sellaisten ottajat ovat sitten varmaan todella isotuloisia. Ja tuolla 100 000 ei saa mitään, ehkä yksiön tai kaksion, joten säästöjä tuohon pitäisi olla paljon.

Mielellään eläisi kunnolla ja käyttäisi jjohonkin muuhunkin rahaa kuin asuntoon ja ruokaan ja työssä kulkemiseen, mutta niin se vaan nyt on, että kasvukeskuksesta tänä päivänä perheelle ensiasunnon ostavan on otettava niin iso laina, että kaikesta muusta elämisestä on tingittävä, ja kaikki ylimääräiset on unohdettava, maksulliset harrastukset, etelänlomat, ... Joilllain voi olla vaihtoehtoja mutta ei niitä ole kaikilla.
Kommentoisin sen verran, että eipä olla suurituloisia vaan ihan keskituloisia ja lainaa on 170000, eikä tee edes tiukkaa maksaa sitä pois.Pääkaupunkiseudulla ei saa isoa vuokra-asuntoa samaan hintaan, mitä nyt lainan lyhennys on, joten maksan omaani ihan mielelläni, enkä vuokraa jollekin toiselle. Tosin etelänlomia ei ole harrastettu, mutta on satsattu kotimaan matkailuun sitäkin enemmän.
 
jokainen tyylillään
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 13:03 vieras kirjoitti:
Sopivan kokoinen laina , selviää, kun käy pankissa ja katsoo omat tulot+menot, mitä siitä jää lainan maksuun.
Itse en ehkä ottais paljon yli 100 000 ekeä lainaa, koska haluan saada lainat maksettu ,ennen 40 vuotta.Jää sitten rahaa matkusteluun ja muuhun, kun ei ole lainaa lyhennettävänä.
Hirvittää kun ihmiset ottaa ihan pokkana 200 000 lainaa ja maksu aika on yli 20 v, siinä ei ole oikein järkeä, jos korot nousee, miten sitten?
En tiedä missä päin Suomea asut, mutta sadalla tuhannella eurolla et suurta asuntoa saa kasvukeskuksista ja niiden lähettyviltä. Tämä on ikävä fakta. Riippuu toki myös minkälainen asunto kerros-, rivi-, vai omakotitalo ja huoneiden lukumäärä. Mutta jokainenhan laittaa rahansa siihen mikä on itselle tärkeää. Toisille se voi olla reissaaminen ja edullinen kerrostalo asunto, toiset taas maksavat isojakin summia kuukaudessa saadakseen asua omakotitalossa tai ylipäänsä asunnossa mihin on satsannut ja missä viihtyy.

Kaikkihan on kuitenkin riippuvaisia tuloista ja menoista ja paljonko on varaa lyhentää lainaa, koronnousun yllättäessäkin.
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2006 klo 17:00 jokainen tyylillään kirjoitti:
En tiedä missä päin Suomea asut, mutta sadalla tuhannella eurolla et suurta asuntoa saa kasvukeskuksista ja niiden lähettyviltä.
No me maksettiin 2003 tästä 130m2 omakotitalosta omalla tontilla (1200m2) n 7km keskustasta 98000?... eikä kaupunkikaan ole "ihan pienimmästä päästä". toki rempantarvetta oli, mut ei mitään hengenhätää, tähän oltiin tehty jo putkiremppa, lämmitysjärjestelmä uusittu ja kylpyhuonekaan ei ollut enää alkuperäinen. itse tehtiin ikkunaremppa ja lisättiin koneellinen poistoilma. näille tuli hintaa yht. 9000?. pintoja ollaan kans uusittu, mut tosi halvalla ollaan päästy. Ei tämän nykyarvokaan ole hirvittävän suuri, joten kyllä näitä edullisiakin löytyy, jos viitsii tehdä itse vähän töitä. Oltiin vaihtamassa isompaan, lähempänä keskustaa, vuokratontilla (melkeen 200m2), josta 135000? tarjous meni läpi. Ei viitsitty sitten jatkaa oman talon toimeksiantosopimusta, kun LA lähestyy eikä tästä mikään pakko ole muuttaa, tuo oli vaan ihan hyvä tilaisuus. Tarjouksiakin tuli, mut kukaan ei saanut rahoitusta :/
 
vierastaja
Täällä meillä päin kerrostaloasunnot aika kalliita tietysti remontoiduissa taloissa, uusissa vielä enemmän. N. 30 000 halvempaa löytyy, jos putkiremppa ja julkisivuremppa odottavat vanhoissa 50-l- taloissa.
 
Iltoja susirajalta! Me rakensimmme ok-talon (100,5m2) omalle (5300m2) tontille 1,5v sitten. Lainaa otetiin 96.000e. Tonttiin lainattiin rahat sukulaisilta. Lyhennetään lainaa 500e kuussa, olen hoitovapaalla syksyyn asti, kunnes tenava täyttää 3v. Ihan hyvin on pärjätty rahallisesti ja sillä uskallettiin projektiin ryhtyä, kun kuitenkin maksettiin pienestä vuokra-asunnosta melkein tuo 500e/kk. Ajateltiin, että mielummin maksetaan omaa, kuin laitetaan rahaa "kankkulankaivoon" vuokranmaksun merkeissä.
Kyllähän sitä korkojen mahdolllista nousua aina joskus miettii...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2006 klo 17:00 jokainen tyylillään kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 13:03 vieras kirjoitti:
Sopivan kokoinen laina , selviää, kun käy pankissa ja katsoo omat tulot+menot, mitä siitä jää lainan maksuun.
Itse en ehkä ottais paljon yli 100 000 ekeä lainaa, koska haluan saada lainat maksettu ,ennen 40 vuotta.Jää sitten rahaa matkusteluun ja muuhun, kun ei ole lainaa lyhennettävänä.
Hirvittää kun ihmiset ottaa ihan pokkana 200 000 lainaa ja maksu aika on yli 20 v, siinä ei ole oikein järkeä, jos korot nousee, miten sitten?
En tiedä missä päin Suomea asut, mutta sadalla tuhannella eurolla et suurta asuntoa saa kasvukeskuksista ja niiden lähettyviltä. Tämä on ikävä fakta. Riippuu toki myös minkälainen asunto kerros-, rivi-, vai omakotitalo ja huoneiden lukumäärä. Mutta jokainenhan laittaa rahansa siihen mikä on itselle tärkeää. Toisille se voi olla reissaaminen ja edullinen kerrostalo asunto, toiset taas maksavat isojakin summia kuukaudessa saadakseen asua omakotitalossa tai ylipäänsä asunnossa mihin on satsannut ja missä viihtyy.

Kaikkihan on kuitenkin riippuvaisia tuloista ja menoista ja paljonko on varaa lyhentää lainaa, koronnousun yllättäessäkin.
Rakennutimme sisustusvalmiiksi talon(115m) omalle tontille oulun seudulle vuonna 2000 ja tuli maksamaan 80 000 ekeä, mutta hinnat ovat nousseet siitä hirvittävästi.Nykyään talon koko on tuplat meidän talosta , joten kyllä se on selvä et maksaa myös enempi.Voisin kuvitella ,että hinnat vois jossain vaiheessa laskea.

Mutta jokainen kykynsä mukaan, itse en ottaisi yli 100 000 euron lainaa.Monet tuttavamme ottavat ihan pokkana yli 200 000 lainaa ja talot ovat vielä vuokratontilla, kallista on.
 
Kyllä se lainan otto riippuu myös kertyneestä varallisuudesta. En saisi asuntoa kuin huonomaineisilta alueilta jos ottaisin tuon monen mainisteman maksimin yh:na, siis 50 000 eur yksin...ei eds tuplana saa meitlä päin kuin huonoilta alueilta, siis jos kaksiota isompaa haluaa.Enkä hae mitään "eliittiasuntoa".
 
kuumeileva
Tänään jonkun lehden kannesta pisti silmään "Voit jättää loppuasuntolainasi jälkipolvien maksettavaksi" . Hoh hoijaa, kuka VALOPÄÄ jättäisi lainansa maksettavaksi omille lapsilleen...? No, onhan näitä muutamia perheenäitejä jotka tekevät lapsia esim. 5 koska viidestähän saa HUImasti lapsilisiä.Ja tuhlaavat joka sentin tilavaan perheautoon, etelänmatkoihin jne. Eivätkä sitten ajattele mitä lapsiin kuluu rahaa sitten kun ne ovat ikäkategoriassa 10-18 v. Onneksi uskon mottoon: sen minkä taakseen jättää,sen edestään löytää... ; )
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 19:50 kuumeileva kirjoitti:
Tänään jonkun lehden kannesta pisti silmään "Voit jättää loppuasuntolainasi jälkipolvien maksettavaksi" . Hoh hoijaa, kuka VALOPÄÄ jättäisi lainansa maksettavaksi omille lapsilleen...? No, onhan näitä muutamia perheenäitejä jotka tekevät lapsia esim. 5 koska viidestähän saa HUImasti lapsilisiä.Ja tuhlaavat joka sentin tilavaan perheautoon, etelänmatkoihin jne. Eivätkä sitten ajattele mitä lapsiin kuluu rahaa sitten kun ne ovat ikäkategoriassa 10-18 v. Onneksi uskon mottoon: sen minkä taakseen jättää,sen edestään löytää... ; )
Ihanko tosissaan olet sitä mieltä, että lapsia tehdään, koska rahaa tulee sitten paljon taloön??? Itse en ole suurperheellinen, mutta loogista on että isompi auto tarvitaan jos lapsia on paljon, ja jos mahdollista, parempi hankkia turvallinen uudempi kuin vahna, joka sitten takkuilee kaiken aikaa.

Toki tulevaisuutta tarvii ajatella, mutta mielestäni voi lasten kanssa muutakin tehdä kuin elää kädestä suuhun kunnes ovat sen 10-18-v. Voihan etukäteen esim. säästää lasten tileille rahaa.
 
minä asun täällä maaseudun rauhassa n.60 km tampereelta. ostimme kaksi vuotta sitten talon 85 000 eurolla,lainaa on vielä n.20 vuodeksi.talo on vanha,mutta edelliset asukkaat olivat rempammeet asunnon kuntoon eli meidän ei ole tarvinnut tehdä juuri mitään. neliköitä meillä on n.120 m ja tilaa ihan hyvin,naapurissa on paljon lapsia ja muutenkin on mukavaa.kyllä minä mieluummin maksan omaa,kuin vuokraa.vaikka omakotitalossa kuluja tietysti on ja kaikki kuuluu omalle vastuulle.
 
Maami-74


[/quote]

Kommentoisin sen verran, että eipä olla suurituloisia vaan ihan keskituloisia ja lainaa on 170000, eikä tee edes tiukkaa maksaa sitä pois.Pääkaupunkiseudulla ei saa isoa vuokra-asuntoa samaan hintaan, mitä nyt lainan lyhennys on, joten maksan omaani ihan mielelläni, enkä vuokraa jollekin toiselle. Tosin etelänlomia ei ole harrastettu, mutta on satsattu kotimaan matkailuun sitäkin enemmän.
[/quote]

kuin myös.käytiin tänään maksamassa laina veks. Olen ollut hoitovapaalla 3 vuotta nyt yhteensä, sitä ennen töissä. Vanhin lapsista on 3 nyt ja nuorin 1,3v. Olen koko ikäni tiennyt, vaikka vuokralla alkuun asuttiin, että mun tavoite on oma. säästettiin joka kuukaus vähän syrjään. Samalla rahalla mitä vuokraa maksaa, voi lyhentää lainaa, usein jopa pienemmälläkin summalla. Lainaa oli se 100 000. Ensin ostettiin rivariasunto (85 neliöö). Kun se oli maksettu ja siinä asuttu se vähimmäisaika ettei mene voitosta veroa, myytiin se ja ostettiin omakotitalo rak.v.-90 (n.200 neliöö kaikkineen).
Tässä välissä on tapahtunut paljon, olen sairastunut vakavasti ja vanhemmalla lapsella todettiin sydänvika ym. mutta laina-aika oli 5 v. ja siinä pysyttiin. Meidän oma päätös. PAnkki kyllä auliisti tarjotteli pidempää. Mut me ei osata "elää lainan kanssa", vaan se hoidetaan pois mahdollisimman pian. Meillä ei koskaan ole ajateltu, et jäädään jostain paitsi. Etelässä ei ole käyty, eikä sinne kaivata nytkään lainattomina. Kaupassa vertaan aina hintoja, vaatteita ostan paljon kirpparilta. Itseasiassa nyt kun tarkemmin mietin, niin ruokaan meillä menee varmaan vähiten kuukaudessa rahaa. Autoja on pakko olla kaks, koska matkaa on miehen työpaikalle ja lähimpään kauppaan. Et onhan näitä ylläpito kuluja talon lisäks. Niin ja lainaa kun mietitte niin kannattaa tosiaan laittaa paperille menot ja tulot. Ja menoina huomioida sähkö, vesi, kiinteistövero (jos talo), tien auraamiset tai yksikkömaksu tiehen yms (jos oma tie) yms. ja aina niitä ylläreitä tulee...
kannattaa jokaisen miettiä tykönänsä ja elää sen mukaan. Liikaa en suosittele haukkaamaan kerralla. Meille tää vähin erin isoon ja omaan on toiminut. Liika laina ei hyvästä, kuka nauttii sit siitä omasta..joka on kuitenkin pankin? :D :D enpä tiedä nytkään kun ei lainaa niin sama "tarkan markan" kyylä varmaan olen. Oppi on kotoa tullut mukana ja siinä vissiin pysyy!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2006 klo 14:37 tuikku kirjoitti:
laina 350.000 maksu-aika 20 tai 25-v.
Hei Tuikku! Paljonko on perheenne nettotulot kuussa? Lainanne tuntuu isolta, asumme itse noin kolmensadantunnen euron asunnossa ja olemme miettineet uskaltaisimmeko ottaa lainaa noin 150000 euroa.Meillä käteen jää nelisen tonnia kuussa.
 
enin osa on maksettu edellisen talon myynnistä, vielä jäljellä muistaakseni 130 000. netto nyt 5500, tippuu kohta 3500 kun jään kotiin. laina vie kyllä ison osan tuloista mutta elämme siivosti muuten.
 
kuumeileva
"Minä"lle ; kyllä vain tunnen yhdenkin naisen joka kehui että tiesitkö että 5 lapsesta saa sen ja senverran lapsilisiä.Ja että heillä on nyt sitten 2. UUDEN tila-auton osto edessä.Hyvin lapsilisillä autolainaa makselee. Minä kyllä,vaikka vain 2 lasta onkin, en ikimaailmassa tuhlaisi kaikkia lapsilisiä autolainan maksuun kun mielestäni lapsilisille on järkevämpääkin käyttöä. Auton tulee olla turvallinen, mutta empä usko että v.2006 mallisella tila-autolla tai 2000 mall. on NIIN paljon turvallisuudessa eroa.Ja rahallisesti tuhansia euroja säästää!!
Pointtini on, säästäkää ihmiset enemmän haaveisiinne, ei kaikkea tarvitse saada nyt heti, tänne!!!!
 

Yhteistyössä