Hetken mietin, että pitäisikö mennä lihavuusleikkaukseen, mutta sitten totesin ettei taida olla mun

  • Viestiketjun aloittaja Niskasta kiinni
  • Ensimmäinen viesti
Niskasta kiinni
juttu.

Reilu painonpudotus olisi siis kyllä tarpeen kun painoa on tällä hetkellä 126kg ja pituus on 170cm. Olen nainen ja teen raskata kolmivuorotyötä hoitoalalla.

Tuttava kävi leikkauksessa ja on hyvin laihtunut. Mäkin sitä leikkausta hetken harkitsin, mutta en mä taida sitä kuitenkaan haluta. Kun siinä voi käydä niin, että ei pysty syömään joitakin ruoka-aineita. En mä halua sellaista etten voisi enää ikinä syödä jotakin. Lisäksi pelottaa, että kuinka pitkä sairasloma siitä tulisi ja se olis huono homma kun ei ole vakituista työpaikkaa.

Kyllä mä mielummin otan itseäni niskasta kiinni, laitan ruokavalion remonttiin ja lisään liikuntaa. Pitää selvittää kuuluuko mulle pitkäaikaisena sijaisena e-passi jolla voisin ostaa uimahalliin vuoden kortin. Polvivamman takia kävely pidempään on kivuliasta ja talvisin en uskalla pyöräillä. Kotona voi kuitenkin jumpata ja laitoin tilaukseen hulavanteen. Sitten kun vielä saa sen vanteen pyörimään.
 
Kyllä mä mielummin otan itseäni niskasta kiinni, laitan ruokavalion remonttiin ja lisään liikuntaa. Pitää selvittää kuuluuko mulle pitkäaikaisena sijaisena e-passi jolla voisin ostaa uimahalliin vuoden kortin. Polvivamman takia kävely pidempään on kivuliasta ja talvisin en uskalla pyöräillä. Kotona voi kuitenkin jumpata ja laitoin tilaukseen hulavanteen. Sitten kun vielä saa sen vanteen pyörimään.
(y)
 
vierailija
Pyöräily talvella on paljon vähemmän vaarallista kuin kävely. Ilman nastarenkaitakin oleva pyörä rullaa peilikirkkaan jääkentän yli aivan ongelmitta siinä missä kävely on jatkuvaa liukastelua.
 
Niskasta kiinni
Oletko koskaan ajanut pyörällä jossa on nastarenkaat edessä ja takana?
Olen ja silti olen epävarma. Ehkä se onkin kiinni siitä, että olen liian epävarma siinä ajamisessa ja jännitän liikaa. Mielummin kävelen pitävillä kengillä ja nastakengät löytyy. Nyt ei toki ole jäätä ja lunta ja se ottaa päähän. Haaveilin hiihtämisestä, mutta kun ei ole lunta.
 
Eikö laihdutusleikkaukseen päästäkseen pidä myös pudottaa painoa, että ne näkee asiakkaan olevan tosissaan
Potilaiden valinta lihavuuden leikkaushoitoon
Lihavuuden hoitosuosituksessa määritellään tarkoin, milloin leikkausta on mahdollista käyttää lihavuuden hoitoon. Leikkaukseen voidaan ryhtyä, kun seuraavat ehdot täyttyvät:

  • Painoindeksi vähintään 40 terveellä henkilöllä tai vähintään 35 henkilöllä, jolla on laihduttamista edellyttävä sairaus. Tyypin 2 diabeteksessa on mahdollista käyttää leikkaushoitoa jo painoideksistä 30 alkaen, jos sokeriarvoja ei muuten saada kuntoon.
  • Ikä 18–65 vuotta
  • Leikkaus ei voi olla ensimmäinen lihavuuden hoitokeino. Edellytyksenä leikkaukselle on, että henkilö on aiemmin asiantuntevan ammattilaisen ohjauksessa onnistunut pudottamaan 5 % painostaan.
  • Potilaan arvioidaan kykenevän muuttamaan syömistottumuksia leikkauksen edellyttämällä tavalla. Esimerkiksi vaikea lihavuuteen liittyvä ahmintahäiriö tai alkoholiongelma ovat esteitä leikkaukselle.
 
vierailija
Hienoa AP!
Turha se on vippaskonsteihin alkaa...paras kun itse päättää muuttaa elämän suunnan.
Itse olen tiputtanut -35kg ja kyllä tuntuu hyvälle kun omilla teoilla sen saavuttanut.
Minulla tosin ei liikapaino johdu liiasta syömisestä vaan sairaudesta, mutta yhtä kaikki...painoa saa alas jos haluaa.
Tsemppiä sinulle
 

Yhteistyössä