Sopiva ikä ero lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Saga"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Saga"

Vieras
Mikä on mielestänne sopiva ikäero lapsille? Onko sellaista, jos on jokaisella tietenkin omat mielipiteet asiasta. Mitä mieltä olet sinä?
Meillä tyttö kohta 5.v ja neidillä kovempi vauvakuume kun vanhemmillaan :D Toisaalta olisi vauva tervetullut mutta tuota ikäeroa olen alkanut pohtimaan. Se on jo aika paljon ja olen miettinytkin että olisko heistä seuraa enää toisilleen?Ja miten läheisiä heistä tulisi? Ja toisaalta neiti on jo sen verran iso että jaksaako sitä kaikkea vauva ikää enää kun esikon on jo tuohon ikään saanut. Nuoria tosin me vanhemmat vielä ollaan ettei sen puolesta vielä hätää ole! Kertoo omia kokemuksianne :)

Meillä sopiva ikäero olis yli 4-v, nyt tyttömme on 1v9kk, joten jokunen vuosi odotellaan rauhassa. Tällähetkellä en tosiaan jaksaisi jos raskaaksi tulisin, kun tolla ipanalla on niin paha uhma.

Meillä on iso ikäero (6v) toiminut hyvin. Sain esikoisen nuorena ja aika nuori olen vieläkin..:D
Nyt kun tyttö on vajaa 2v ja ymmärtää ja osaa jo paljon asioita, on ihanaa huomata kuinka paljon nuo keskenään voivat touhuta.:) Ja pojalla on hyvinkin paljon kärsivällisyyttä siskonsa suhteen, sekin on hienoa!
Vauva-ajastakin sai taas nauttia ihan täysillä kun esikoinen oli jo niin omatoiminen, joten minä voin kyllä suositella isoa ikäeroa, on se sisarus kuitenkin suuri rikkaus lapselle!

no meillä kaksi vanhinta on 1v9kk ikäerolla ja silloin tuntui että ei enää ikinä niin pienellä ikäerolla,mutta jälkeenpäin mietittynä tunteeseen vaikutti esikoisen temperamentti aika paljon.Nyt kolmanne ja neljännen välissä on 1v3kk ja se on sopiva meistä....nelosen ja vitosen välikin on sama 1v3kk....sekä viidennen ja tulokkaan ikäeroksi tulee 1v2kk:)
Niin joo,kakkosen ja kolmannen väli on 5v ja kyllä pojat leikkii keskenään(ovat nyt 8v ja 3,5v)"poikien leikkejä.
siis tuollainen reilu 1v ero on meille passanut oikein hyvin:)

Sisaruus on aina rikkaus, joten siitä vain!

Mutta siskoni kanssa olen lähentynyt vasta aikuisena. Ikäeroa juurikin tuo teidän.
Omille lapsille haluaisin pienemmän ikäeroa ja alle kaksi vuottahan noille tulikin. Meille hyvä tällainen kertarysäytys.

meillä on 2.5v eroa.
Pienenä oli vielävähän lyhyt koska vanhempi vaati vielä paljon huomiota.
Nyt 3v myöhemmin ero on tosi hyvä koska tykkäävät leikkiä toistensa kanssa. Ero ei ole liian suuri.

Meille tulee ykkösen ja kakkosen ikäeroksi 2v 10kk jos kaikki menee hyvin. Aluksi toivoin kahden vuoden ikäeroa, mutta nyt tuntuu että varmasti tämä lähemmäs 3v on parempi. Toisaalta en tiedä onko edes olemassa mitään "sopivaa ikäeroa". Mikä kenestäkin itsestä tuntuu sopivalta. :) Mutta pakko myöntää, että vaikkapa vuoden ikäero olisi jo liian vähän minun mielestäni. Parempi kun ykkönen ehtii kasvaa vähän isommaksi ennen uuden vauvan tuloa.

Alkuperäinen kirjoittaja eroikä;23288377:
meillä on 2.5v eroa.
Pienenä oli vielävähän lyhyt koska vanhempi vaati vielä paljon huomiota.
Nyt 3v myöhemmin ero on tosi hyvä koska tykkäävät leikkiä toistensa kanssa. Ero ei ole liian suuri.

Peesi tähän :)

Mun mielestä lapsen psyykelle on hyvä antaa hänen olla nuorin vähintään 3v, mielellään 4-5v :) Sitä pienemmillä ikäeroilla lapset joutuvat eriarvoiseen asemaan ja ovat liian riippuvaisia toisistaan. Ihminen ei ole "luotu" lisääntymään tuota nopeammin.

Itselläni on sisaruksiini vanhempaan 3v ja nuorempaan 5v, ollaan todella, todella läheisiä ja aina oltukin :)

Mulle henk.koht. on sopinut tämä 10 v 1kk oikein hyvin. :)
No lapset on toki keskenään aika etäisiä, sehän on selvää. Kyllä ne toisiaan rakastavat, mutta kun toinen on 10v ja toinen 20v, ei se yhteys kovin kiinteää ole. Mutta käytännön sanelema juttu, minkäs teet.

Itse jo miettisin tuon 6vuoden ikäeron plussia mikä meille väkisinkin (ainakin) tulisi niin olisi ehkä se että isosisko osaisi jo enemmän osallistua hoitamiseen ja on jo omatoiminen. Ja eipä tuo ikäero varmasti kamala ole aikuisiällä, kun toki sitä toivoo että läheisiä olisivat :)

Mulla on siskoihini ikäeroa 12v ja 8v ja veljeen 6v. (ovat vanhempia mitä minä) ja hyvin läheisiä ollaan ja paljon tekemisissä. sillon tietty lapsena eivät huolineet mukaan mihinkään, mutta mulla oli omia saman ikäisiä kavereita mm.kerhossa ja tietty sitten koulussa

Yhteistyössä