Sopisivatko oireeni imusolmukesyöpään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Heips! Olen 19-vuotias perusterve nuori nainen.
Minulle alkoi tulla reilu vuosi sitten omituisia oireita. Kaikki alkoi marraskuussa 2014, ensimmäinen oire oli kuumeilu joka on jatkunut näihin päiviin saakka. Minulla on lämpöä lähes joka päivä vaihdellen 37,4-38 asteen välillä. Samoihin aikoihin minulle alkoi ilmestyä kutisevaa ihottumaa, väliin vaan punaisia laikkuja jotka kutisee, välillä hyttysenpiston kaltaisia kutisevia paukamia. Ihottumaa on myös edelleen välillä enemmän, välillä vähemmän. Kova väsymys on myös vaivannut minua reilun vuoden ajan. Tarvitsen vähintään yhdet päiväunet vuorokaudessa vaikka nukun pitkiä yöunia.

Viimeisten muutaman kuukauden sisällä on tullut uusia oireita, todella voimakas yöhikoilu sekä raajasärky. Etenkin alaselkäni ja jalkani kipuilevat voimakkaasti usemman kerran viikossa. Muutama kuukausi sitten kärsin myös voimakkaasta pahoinvoinnista, oksensin lähes kaiken mitä söin. Tähän vaivaan sain kuitenkin lääkkeitä, jotka ovat auttaneet. Siitä huolimatta painoni on laskenut lähes kymmenen kiloa muutamassa kuukaudessa. Viimeisen parin viikon aikana jälleen 2kg vaikka olen syönyt hyvin viime aikoina.

Olen käynyt lukuisia kertoja tässä vuoden aikana lääkärissä, mutta tuntuu että minua ei oteta vakavasti. Verikokeita on otettu paljon, mutta niissä ei ole ollut muuta poikkeavaa kuin valkosolut hieman koholla koko ajan. Keuhkokuvat on otettu myös, tosin vuosi sitten helmikuussa. Kaulani ultrattiin ja sieltä löytyi muutama suurentunut imusolmuke, joista ei kuitenkaan ohutneulanäytteitä jostain kumman syystä otettu. Myös nivusessani on ollut jo pitkään n. 2cm kokoinen tuntuva imusolmuke. Näiden tutkimusten lisäksi minulta on otettu mahan magneettikuvat, jossa ei poikkeavaa. Asun Pohjanmaalla ja kävin tämän kuun alussa helsingissä asti yksityisellä, joka laittoi minulle lähetteen OYSsiin infektiopolille sekä koko vartalon magneettiin lymfoomien pois sulkemiseksi. Niitä aikoja nyt odottelen. Yksityislääkäri epäili hieman kroonista väsymysoireyhtymää mutta varmaa diagnoosia ei tehnyt. Kun kysyin onko imusolmulesyöpä mahdollinen hän sanoi ettei sitäkään voi ennen koko vartalon magneettikuvausta pois sulkea.

Nyt kaipailisinkin kokemuksia imusolmukesyövän sairastaneilta. Miltä kuullostaa, voisivatko oireeni sopia siihen? Setäni sairasti sen muutama vuosi sitten, en tosin tiedä onko periytyvä sairaus. Olen itse jo aivan väsynyt tähän jatkuvaan sairasteluun ja kaipailisin jo jotain selvyyttä kun kotipaikkakuntani terveyskeskuksesta en ole mitään apua saanut. Minkälaista teillä on ollut tuo imusolmukesyövän ihottuma? Ja osaako joku sanoa että olisiko sairaus näkynyt jo joissain tehdyissä kokeissa, esim verikokeissa?

valistunut veikkaus ei lymfooma, kuka tietää onhan noita tauteja muitakin ja oireita ja on sua tutkittukin aika lailla. no jos meet koko kropan myllyyn nii siitähän varmistuu

Mites muuten tällaiset homealtistukset?

Kuumeilu
ihottumat
väsymys
säryt
laihtuminen

Home- ja kosteusvauriopotilaan oireet
Yleensä sisäilmasairaus alkaa silmien ja hengitysteitten ärsytysoireina kuten silmien punoituksena, yskänä ja nuhana home- tai ärsyttävän kemikaalialtistuksen yhteydessä. Alla olevaan taulukkoon on kerätty tyypilliset home- ja monikemikaaliyliherkän potilaan oireet.
Seuraavassa vaiheessa potilaalle tulee poikkeava, yleensä hengitysteiden infektioherkkyys. Potilas voi esimerkiksi sairastaa kymmenkunta poskiontelotulehdusta tai pitkittynyttä keuhkoputken tulehdusta vuoden aikana, kun aikaisempina vuosina ei ole ollut yhtään poskiontelotulehdusta (sinuiittia) tai keuhkoputkentulehdusta (bronkiittia).

Seuraavassa vaiheessa potilaalle tulee poikkeuksellinen väsymys, usein päänsärkyä ja muita kiputiloja eri puolilla kehoa. Potilas saattaa nukkua yli 12 tuntia vuorokaudessa ja on silti väsynyt. Hänen on vaikea keskittyä mihinkään, tuntuu kuin aivot olisivat usvassa, muisti pätkii ja erilaisia kipuja, tuntopuutoksia on usein raajoissa.

Osalle potilaista tulee pehmytosareumatyyppinen nivel- ja lihassairaus, joka on usein mahdotonta erottaa yleisestä fibromyalgiasta.

Kosteusvauriosairauksien kliininen kuva
• Yleensä aluksi ohimeneviä silmien ja hengitysteiden ärsytysoireita homealtistuksen yhteydessä
• Lisääntynyt hengitystieinfektioiden määrä
• Poikkeava väsymys ja usein päänsärkyä
• Homealtistus nostaa osalla potilaista verenpainetta ja pulssia
• Pienelle osalle astma ja paheneva hengenahdistus sekä harvoille radiologisia keuhkomuutoksia
• Gastrointestinaalioireet: mahavaivoja ja ripulia
• Fibromyalgiatyyppisiä lihas- ja niveloireita, harvoin selvä reumasairaus
• Iho-oireita: punoitusta, petekkioita ja joskus ihovaskuliittiakin
• kasvojen alueen herpesinfektiot lisääntyvät
• neurologisia (kipu)syndroomia, raajojen puutumisia yms.
• Noin puolelle tulee jatkossa monikemikaaliyliherkkyys (MCS)

Eli mitä tapahtui syksyllä 2014? Tai jo ehkä kesällä 2014?
Muutto? Uusi koulu? Jokin uusi tila, jossa käyt, esim. kuntosali, harrastetila, kaverit?
Otitko kotiisi/asuntoosi kirpparitavaraa tai jotain muuta tällaista käytettyä?

Kiitos vastauksista. Homealtistukset on suljettu pois. Hiv-testit otettiin juuri oulun infektiolääkärin toimesta johon ajan sain, tulosta odottelen, maanantaina aika ja siellä ilmeisesti saan tuloksen Pelottaa. -ap

Uusimmat

Yhteistyössä