Sopiiko yhteen laihdutus,imetys ja raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haittaakohan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haittaakohan

Vieras
Olen pudottanut painoa 15kg ja vielä tiputettavaa ja imetän vielä 1v2kk ikäistä lasta.
Olen myös raskaana viikolla 8 ja risat.
Ei kait siitä ole mitään haittaa sikiölle?
Ehkäsy petti ja mun on pakko saada viel 10kg pois.
Olen pisteillä.

Kyllä lapsi (sikiö) omansa ottaa, mutta pidä sinä huoli, että painonpudotus on MALTILLISTA tai mieluummin niin,että et pudota painoa mutta yrität pitää samassa niin ettei raskauden aikana paljon nousisi. Voi olla, että jos kovin tiukkaa kuuria vetää, niin imetys loppuu kun maitoon ei riitä ainekset ja kannattaa syödä jotain lisävitamiineja ja kalsiumia nyt ainakin ja magnesiumia ym. semmoisia perusjuttuja, ettei oma kroppa mene huonoon kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
kyllä sun täytyy lisätä pisteitä,en vaan muista paljon se oli..mut eiks toi imetys raskauden aikana "altista" herkemmin keskenmenoon?

Ei ainakaan mun tietojen mukaan.

Kyllä se riski on suurempi, ainakin sellaisilla, jotka saa muutenkin helposti keskenmenoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
kyllä sun täytyy lisätä pisteitä,en vaan muista paljon se oli..mut eiks toi imetys raskauden aikana "altista" herkemmin keskenmenoon?

Ei ainakaan mun tietojen mukaan.

Kun vauva imee, erittyy oksitosiini -hormonia, joka puolestaan aiheuttaa kohdun supistelua.

Kun paino putoaa, elimistöstä poistuu kuona-aineita, jotka kulkeutuvat verenkiertoon ja äidinmaitoon ja näin sikiö/vauva saa sit osansa näistä kuona-aineista. Osasyynä siihen, miksi ei sais laihduttaa raskaus/imetysaikana. Ja onhan se sun oma kroppa hemmetin kovilla, jos sekä laihdutat, imetät että oot raskaana.

Lisään vielä, että todella hienostihan olet jo saanut painoa pois. Voisko sitä nyt pitää taukoa ja aloittaa varsinaisen laihdutuksen sit kun odotus ja imetys on ohi. Terveellisestihän sitä kannattaa syödä ja jatkaa säännöllistä liikuntaa myös raskausaikana, niin ei tuu kuin juuri sopivasti lisäpainoa.

Miksi laihduttaa nyt kun raskaus kuitenkin tuo ne samat kilot takaisin? Laihduta sitten kunnolla synnytyksen jälkeen. Mutta varmasti löytyy jostain ohje tuohonkin jos laihduttaa edelleen haluut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi laihduttaa nyt kun raskaus kuitenkin tuo ne samat kilot takaisin? Laihduta sitten kunnolla synnytyksen jälkeen. Mutta varmasti löytyy jostain ohje tuohonkin jos laihduttaa edelleen haluut.

Ei tietenkään tuo kiloja takasin jos jatkan laihduttamista.
En syö mitään kahvileipiä,ei jäätelö,limsaa,sipsejä ja leipääkään ei syö ollenkaan.
Aionkin pitää huolen että paino ei ainakaan yhtään pääse nousemaan.
Ja se on mahdollista.
En todellakaan aio lihoa ja antaa kilojen takasin tulla.

Painonvartijoillahan on pisteet erikseen imettäviä varten, mutta raskaana olevbille ei missään tapauksessa suositella laihdutusta.
Ne kuona-aineet todellakin lähtevät liikkeelle, eivätkä ole hyväksi vauvalle.
Imetys vie jo voimiasi, siihen raskaus päälle, teet todella tuhoa omalle hyvinvoinnillesi jos vielä laihdutat.
Eikä imetystäkään suositella raskaana oleville.
Pidä pullat jne rasvat poissa, syö terveellisesti, mutta älä laske pisteitä, ja katso, että saat kaikkea tarvitsemaasi päivän mittaan, eli se ruoka-aine-ympyrä.
Laihdutus jatkuu sinulla sitten kun vauva on syntynyt.
Onnea odotukseen! :)

Mulle sanoi lääkäri kun raskauduin, että laihduttaa ei saa mutta laihtua saa! Ja vain siinä tapauksessa, että se tapahtuu terveellisesti. Eli minun tapauksessani kun jätin herkut pois ja lisäsin liikuntaa, laihtuminen oli oikeastaan vain väistämätöntä. Tosin minulla oli runsaasti ylipainoin (noin 35 kiloa). Vauvan synnyttyä painoin 8 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta, paino nousi vain kilon raskausaikana. Juttele tuosta lääkärin kanssa ja syö hyvin ja terveellisesti sekä liiku.

Rupesin miettimään kun kävin hierojalla, joka paineli kuonapisteitä, että mitäs jos kuonat kulkeutuu nyt rintamaitoon kun imetän. Vauva itkeskellyt enemmän....tosin tämä kuonaneritys ei kestä kauaa kuten laihdutuksessa.

Yhteistyössä