SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

juu
Osaisko kukaan sanoa että miks arvo kohoaa - mittasin lounaan jälkeen arvot, 1/2 h syömisen jälkeen oli 7.1 ja tunti syömisen jälkeen 8.1? Omituista? Normaalisti minulla aina lähtenyt laskemaan arvot. Ja mitäkö söin - porokeittoa (kirkkaassa liemessä) ja salaattia ja yhden palan ruisleipää... Voi kääk jos tässä joutuu insuliinille, tähän asti arvot olleet tosi hyvät. Nyt menossa rv 28.

Terveisiä äippäpolilta!
Vauvaa ultrattiin ja ilokseni kuulin pojan olevan ihan normaalikokoinen ja lapsivettä on runsaasti, eli dieetti toimii loistavasti minun kohdallani. Sokereita mittailen nyt pari kertaa viikossa ja polille on otettava yhteyttä jos arvot menevät yli rajojen. Muutama viikko enää ja saan tuon pikkumytyn masusta syliini. Voi että, kun on hyvä mieli! :heart: Kokonaispainonnousu tässä raskaudessa on nyt vajaa 4 kiloa, joten saa nähdä missä mitoissa sitä on imettämisen jälkeen! Onpa harvinaisen positiivinen fiilis! =)

Hieno juttu Mimoska =)

Mulla oli lääkäri neuvola toissa päivänä ja siellä taivasteltiin oikein porukalla noita mun parantuneita sokeriarvoja. Ja lääkäri totesi et aika usein se tosiaan 15 viikon jälkeen paranee sinne 25 viikolle jollin ne sit taas lähtee huononeen. Nyt nautin tästä olosta kun siis syön samalleen ku ennenkin ruokavaliolla, mut ei oo pelkoakaan et menis rajojen yli. Mulla ei kohta kahteen viikkoon oo ollu montakaan edes yli 6:den arvoa joten oikein hyvä näin :D Sitten saan vähentää noita mittailuja kahteen päivään viikossa :) Sormet saa levätä hetken ;)
Sain nyt viimein sen reseptin siihen guarem pönttöön joka on siis tullu kelakorvauksen piiriin tässä hetki sitten. Vuosi sitten siitä ei kelakorvausta saanut. Kannattee muistaa pyytää se resepti jos guaremia joudutte käyttään.
Eipä nyt taas muuta :wave:
Kojo ja mlykkis 17+1

Onpa ihanaa että tämä ketju jäi tänne elämään ja tuli ilmeisesti tarpeeseen :)

Eli kun ketjun aloitin niin kaikki sokeriasiat olivat levällään eri ketjuissa. Tuntui niin työläältä aina lukea montaa ketjua ja etsiä mahdollisia rd-asioita otsikoista... Toivottavasti jatkossakin tästä ketjusta on monelle hyötyä ihan jo noiden kaikkien esimerkkiaterioidenkin vuoksi, ja onhan vertaistuki vertaansa vailla!!! Ja minulla tosiaan oli Oulun ohjeet, jotka löytyykin tuolta 1 sivulta.

Oikein hyvää odotusaikaa kaikille!!!

Niin ja oikein simpsakka tytöntyllerö sieltä syntyi käynnistyksellä vk 39+4 (3495g ja 49cm). Sokereita ei ehditty synnytyksessä seuraamaan kun meinasi jo tulla suihkuhuoneen lattialle :D Käynnistys tehtiin raskausmyrkytysepäilyn vuoksi jo tuolloin, mutta olisi tosiaan tehty viim. laskettuna päivänä.

:) Mammoliino ja Silja 3kk

Heippa sokeriodottajat!

Mites, herkutteletteko te ollenkaan "kiellettyjä aineita" vai meettekö ihan koko ajan suositusten mukaan? Mä oon syöny tosi terveellisesti ja arvot on ollu hyviä, mut välillä tulee hetkiä, kun on pakko mussuttaa karkkia tms. Eihän se varmaan hyväks oo, mut toivottavasti vauvalle aiheudu kovin haittaa noista satunnaisista sokeripiikeistä :ashamed: Pitää maanantaina jutella asiasta diabeteshoitsulle, ku on taas soittoaika..

mulla ei oo ollu ruokavalio ku vähän yli viikon mutta kaikki suoraan sokerinen jäi heti kun luin että sokeri menee vauvaan mutta insuliini ei ja siksi se on niin rankkaa pienelle kun joutuu itse tuottaa kauheen ylimääräsen lastin insuliinia.

vähän kevytvaniljajäätelöä+vähän marjoja+vettä blenderiin ja siitä tein sellasta sorbetintapasta puolisentoista desiä eilen kun teki kauheesti mieli jotain hyvää. toimi! ja sitten pahimpaan makean nälkään oon ottanu myös hitusen marjajugurttia :D nyt kun ei oo käyttäny sokeria oikeastaan ollenkaan niin se maistuu todella makealta. Mutta karkkia,pullaa,keksejä, mitä tahansa tollasta niin en oo ostanut. Ennen sokerirasitusta vetelin niin kaksin käsin koko raskauden että nyt olen tiukkana tän loppuajan. Tää onkin nyt eka viikko kun ei oo paino noussut yhtään, yhteensä tullut jotain 21kg :LOL: onneksi vauvan painoarvio meni vielä viimeksi keskiviivan alapuolella niin ei oo tainnu sokerit vaikuttaa. Tosin mä epäilen ettei mulla oo tää sokerinsietokyky heikentyny kun vasta pari viikkoa sitten koska ei mulla ollu huono olokaan makeasta ennen sitä. Nyt tulee heti :/

Onneksi ei oo enää kauaa!

Terv. Oikukas rv 35+1

Mie oon herkuttelunkin osalta tehny niin et yritän laskea ettei tulis syötyä enempää kuin n. 20g hiililydraatteja kerralla. Jos on mahollista niin valitsen mielummin sokerittoman vaihtoehdon. Kyllä synttäreillä syön ohkasen viipaleen täytekakkua ja silleen. Etten ihan totaali kieltäytyjäksi oo ruvennu :)

Listaanpa vähän näitä omia herkku juttuja...

Karkki himon oon tyydyttäny sokerittomilla pastilleilla ja kun rasia on pieni niin ei tuu sitä "suuruuden hulluutta".

Suolasta jos kaipaan niin suolapähkinöissä ei ihan mahottomasti oo hiilareita.

Jäätelö on mulle sellanen tosi herkku... esim. mansikka eskimossa ei oo ku 9g hiilareita/puikko.

Ilta herkkuna sit saatan tehdä perheelle rasvatonta maitorahkaa ja eksoottinen hedelmäsekoitus purkki sekotettuna vaan keskenään. (huuhtelen ne hedelmät kun ne on sokeriliemessä)

Ja makean nälkään ja välipalana sit otan sokeritonta mehukeittoa.

Spriten zero menee sit sauna juomana

Laittakaahan muutkin vähän vinkkejä jos ootte hoksannu jonkun vähähiilihydraattisen herkku jutun. :p

Kojo ja möykkis 18+2

no kun mulle ei edelleenkään ole annettu mitään hiilarirajoja niin en ole niitä laskenut. katon kyllä taulukosta että mikä nostaa hitaasti verensokeria ja suosin niitä. mutta yksi herkku on pakastemarjat, rasvaton maitorahka ja Valion sokeriton mehukeitto sosesauvalla sekaisin. tulee tosi hyvää pirtelöä :p

tänne ei uutta, oma paino noussut nyt koko raskauden aikana 5kg. keskiviikkona oli sokeripoli, vauvan painoarvio rv 30 1,8kg eli vähän yläkäyrillä. seuraava kontrolli 2 viikon päästä. ravitsemusterapeutilla oon käynyt pari kertaa eikä hän nähnyt mitään muutettavaa mun ruokavaliossa.

onko teillä muilla muuten pahoinvointia? mulla on ollut alusta lähtien eikä näytä loppuvan.

Hei! Olen tähän asti pärjännyt ruokavaliohoidolla, mutta perjantaina oli vauvan paino noussut 2,8 kg (rvkoja 33+1) ja hän masun ympärys vastasi 38 rvkoa eli pullukka. Muuten mitat ok. No nyt sitten aloittelin iltainsuliinina Protaphanin ja vs ovat menneet ihan sekaisin. Aamun arvo oli 5.9 ja siitä puoli tuntia eteenpäin 6.2 (vaikka en ollut syönyt mitään?), takana vain 7h paastoa. Aamupalaksi 1 dl tuoremehua 9 hh ja jugurtti 24 hh. 1,5h päästä arvo 8.8!!! Sitten 2h päästä 7.2. Olo on ollut myös flunssainen, joten ilmeisti nämä raskausviikot ovat vaikeat ja infektio nostaa sokereita. Muilla samanlaista??? Meinaa ymmärrys loppua ja kärsivällisyys. Nyt siis menossa 3.raskaus ( eka ruokavaliolla, toinen 14 rvkolta lähtien insuliineilla). Paino noussut vain 3,7 kg koko aikana, joten en syö liikaa. HOH-HOIJAA. Pahaa oloa on myös ollut viimeiset pari päivää ilmeisesti sokerien noususta johtuen. Kohtalotovereita?

Äiti ja pian kolme poikaa 2001,2004 ja 2008

äiti lokakuu :
Yritän vastailla sulle vähän näitä mun kokemuksia asiasta vaikka meillä ei ihan sama tilanne olekkaan.

Tuo aamuarvon nousu vaikket ollu syöny voi johtua ihan vaan mittaus erosta. Olen huomannu ite et jos mittaan vs:n vaikka keskisormesta ja heti perään nimettömästä niin mittari yleensä aina näyttää hieman eri lukemaa. Taikka sitten se voi johtua siitäkin että sun maksa on alkanut tuottamaan sokeria siinä aamun aikana kun et ole syönyt mitään. Mutta tää kaikkihan on vain arvailua...
Ja sitten tuo aamupala juttu... en aivan ymmärtänyt et mitä nuo 9hh ja 24 hh tarkoittavat.
Mutta tuosta aamupalasta mulle sanottiin äitipolilla että syö aamupalaksi vain pieni viipale ruisleipää eikä muuta. Siten n. tunnin päästä voi jo sitten syödä muutakin. Tämä sen takia että se pieni viipale ruisleipää potkasee sen insuliinin tuotannon liikkeelle yöllisen levon jälkeen ja sitten se onkin jo toiminnassa kun taas jotain syö. Siksihän myös suositellaan syömään niitä välipaloja aivan myötäänsä.
Tuo tuore mehu ja jogurtti on mulle ainakin mahdollisimman "pahoja" syötäviä muutenkin saati sitten aamupalaksi. Tuoremehussa on paljon hedelmäsokeria joka on nopeaa hiilihydraattia. Ja taas Jogurtissa on maitosokeria joka saattaa joillekkin nostaa sokeria herkästikkin. Ite olen joutunu lopettaan nuo maitotuotteet kokonaan just tuosta syystä.
Sit mulla ainakin edellisessä raskaudessa muuttu tuo eri ruokien sieto kyky ja ainakin mulla tuo rd paheni vain loppua kohti. Flunssa nosti mullakin niitä arvoja hieman.

Käytätkö sinä guaremia?
Mulla se ainakin auttaa tosi paljon noihin arvoihin. Itellä mulla ei oo vielä insuliinejä (eikä toivottavasti tulekkaan), mutta muutama ystäväni on käyttänyt tuota guaremia insuliinien kanssa ja molemmilla se on auttanut siihen ettei insuliiniä ole tarvinut pistää niin paljon ja muutenkin se verensokeri tasapaino on ollut parempi.

Sit oman navan tilannetta...
Arvot on edelleen ihanteellisen hyviä sen yhtäkkisen "paranemisen" johdosta. Tästä syystä mulla on alkanu tekeen enemmän mieli kaikkea sellaista mitä ei aikasemmin kestäny mennä syömään. Eli ruokavalio on hieman ehkä lipsunut, mutta arvoissa se ei ole näkynyt. Jotenkin tulee semmonen olo et nyt kun taas voi syödä vähänä "vapaammin" niin sit se itsekuri alkaa höltyyn. No eiköhän tämä kuri tähän mun elämään taas löydy kun arki alkaa taas reissaamisen jälkeen palautuun normaaliksi. Kohtahan ne arvot alkaa varmasti kans huononeen kun raskaus taas etenee pidemmälle...

Nyt tutimaan et jaksaa esikon kanssa taas aamulla herätä...
matala sokerisia päiviä kaikille ;) :wave:

Kojo ja möykkis rv 19+0

Huomenna sitten olisi minulla eka sokerirasitus tässä raskaudessa, perjantaina tulee 15 viikkoa täyteen. Vähäsen jännittää että mikä on tuomio... En ole hirmuisesti nyt itse sokereita mittaillut kun on liuskat vähissä, jos arvot on kohollaan niin sitten täytyy alkaa taas seurata tarkasti. Tiukka ruokavalio on pysynyt hyvin, se on tottumiskysymys ainakin mulle =) Tosin välilllä on vaikeuksia jaksaa liikkua tarpeeksi. Lapsen takia onneksi on raahauduttava lenkille joka päivä, vaikka kuinka laiskottaisi.

Katselin, että joillekin oli ohjeistettu 200g hiilarimäärää. Tuon voi huoletta puolittaa.

Viljatuotteet ovat huono hiilihydraatin lähde. Niissä hiilaria tulee helposti paljon ja se on nopeaa. Ruisleipä ei ole mitenkään kovin kummoista vaaleaan verrattuna. Ruisleipää ei tarvi syödä, kuten ei muitakaan leipiä.

Hyviä hiilarilähteitä ovat esim. vihannekset, marjat ja jotkut hedelmätkin.

Hiilarin vähentämisen seurauksena syntyy mahdollisesti kalorivajetta. Sitä kannattaa paikata rasvalla, eikä ylisuurilla proteiinimäärillä. Rasva on neutraalia eikä heiluttele verensokeria.

Ruokavaliohoito kannattaa jättää pysyväksi, sillä välttää todennäköisimmin myöhemmin vaanivan D2:n.

heissan kaikille tännekin!!

Palstalta pois parisen viikkoa.Tuttavapiirissä kävi suru jota asiaa olen miettinyt ja läpikäynyt.

PIHVI: Mistä moinen lisäys että hiilarit voi huoletta puolittaa?? Tai että hiilarin vähentämisestä kun syntyy kalorivaje sitä paikkailisi rasvalla?? en kyllä ihan ymmärrä...

ON; Omat syömiset on olleet tän jatkuvan sokerin mittailun vuoksi ihan hunningolla..stressaan tästä iahn tajuttoman paljon ja eilen siitä juuri neuvolassa keskustelimme. Sovimme että ensi viikolla menen uuteen sokeri rasitukseen ja mikäli siinä poikkeamia sen myötä sitten lähete äippä polille sekä sisätaudeille.
Minulla kun ei ensimmäisessä rasituksessa ollut häikkää mutta silti lääkäri määräsi sokereita seuraamaan..Nyt kun tuo kuopus "roikkuu" äidissä kaiken aikaa on syömisten kans niin ja näin. En jaksa ottaa itseä niskasta saatikka miettiä terveellisiä syömisiä vaikka tiedän että tavan ruoka terveellistä kun syö kohtuudella.
Rakenne ultrassa kävin viikoilla 20 ja kaikki oli ok, vauvan paino arvioksi tuli hiukan yli 300 g. Oma paino nousuut noin 7 kg. Muuten olo ihan ok eli en havaitse mitään väsymystä vaikka makeaa söisikin, ja pirteyttä löytyy.Ainut miinus tässä olossa on selkä kipu joka hankaloittaa yö nukkumisia. Mikäli siis selviää uudessa rasituksessa häikkää niin sen mukaan sit.Vaikka insuille...pääasia ettei odotus aika käy liian raskaaksi jatkuvan mietinnän kera kuinka uskaltaa syödä.

- Ansku71 rv 23+6 -

ansku71: Tsemppiä jaksamaan tän sokerihommien kanssa. Muistan ekasta raskaudesta kuinka ite kävin läpi noita samoja tunteita ja todellisia pelkoja. Nyt kun jo yhestä kerrasta on kokemusta ja tietoa aivan hurjan paljon enemmän niin nyt ei pelota niin paljon. Helpotti silloinkin raskauden kuluessa kun oppi tunnistamaan ne jutut mitkä mun arvoja nostatti niin niitä yllätys sokerinousuja ei sit ollu niin useasti.
Toivotaan et sullakin tilanne selkiytyis suuntaan tai toiseen. Epätietosuus kait se hankalinta on.

pihvin antaman ohjeen mukaan mulle on ravinto neuvonta annettu. Käytännössä ainakin mulla on tosi hankala saaha syötyä tarpeeksi hiilareita päivässä jos en söisi leipää ollenkaan. Kasviksissa yleisesti kun on hiilareita melko vähän. (siis jos perunaa ei lasketa mukaan. ite oon sen syönnin joutunu lopettaan kokonaan). Ja tarkoititko pihvi tolla rasvalla paikkaamiselle esim rasvaisempia juustoja, ym vastaavia vai mitä?

Kiitos Kojo vastauksestasi. Tarkoitin noilla hh =hiilihydraatteja. Täytyy kokeilla tuota ruisleipäjuttua aamuisin. Nyt sokerit olleet taas siedettäviä, joten ehkä mulla oli vain joku häikkä tuona aamuna. Joskus niin harmittaa olla tällainen sokeriäiti, kun toiset vetää suklaata ja muuta ihan surutta ja itse lasket mitä syöt! No mulla on painoa tullut 3,7 kg koko aikana (nyt rvko 34+2), joten ei ainakaan pitäisi jäädä ylimääräisiä kun pojan saan ulos. Kaikille voimia ruokavaliohoitoon ja odotukseen.

äiti lokakuu ja pian kolme poikaa

KOJO: Pitätisihän minullakin olla aikaslailla jo kokemusta näistä sokeri hommeleista kun eka raskaudessa insut ja toisessa metut...Vika nyt vaan siinä etten jaksa pitää sokereista huolta...vallan hyvin tietoinen mitä kestää syödä mitä ei. Mutta kun ei huvita niin yhtään mitään noudattaa..ihan hullua kun tietää vallan hyvin mitä kaikkea tästä voi seurata. Ehkä olen liikaa kotona kuopuksen kera enkä tarpeeksi käy missään. Se rassaa että selkää pakottaa yöt ja päivät ja siihen vielä täytyy koti hoitaa. Väliin kun poju vielä itkee ero ahdistustaan on todella väsyttävää. Nytkin söin iltapalaksi pizzaa mikä kyllä todella paljon nostaa sokereita ja pitkäksi aikaa mutta so what...Ärsyttävää kun ei saa otetta nyt millään. Toivon mukaan sokeri rasituksen tulokset nousee siihen malliin että neuvontaan joudun jolloin toivon myös tajuavani asian tärkeyden taas.

Mutta Hyviä illan jatkoja ja mukavaa leppoisaa sunnuntaita kaikille!!

Sokerirasitus käyty ja arvot pysyi normaalin rajoissa ,oikeastaan aika hyvin paljon alle.Eli nyt yritän vaan syömistä pitää kurissa ja syödä järjen mukaisesti enkä todella aio joka suupalaa miettiä paljonko hiilareita. Jos ei näin pysy sokerit kurissa niin sit lääkitykselle tai insuille. Tavallaan helpotti kummasti kun sai tietää että ei vielä suurta hätää. vauveli kuitenkin virkeä ja yleensähän tää vauvan kasvu sokereista johtuen tapahtuu sitten raskauden loppu aikana.Uskon kyllä että kaikki menee ok kun vaan keskityn väliin itseeni enkä kaiken aikaa muihin perheen jäseniin :)

Nostampas tätä pinoa kun oltiin vajottu niin kauas...

ansku: No sulla tosiaan taitaa kokemusta jo olevan.
Mulla taas itellä ei noista insuliineistä eikä tableteista oo mitään käsitystä ja mulla pelottaa ajatuskin et joutuis niiden kanssa sekoileen sit myöhemmässä vaiheessa. Ajatus ainakin insuliinin käytöstä on jotenkin sellanen et miten mie sit esikoisen kanssa pärjään jos joutuu insuliinejä laittaan ja arvot vahingossa tippuu liian alas tai muuten tulee ihan sekopäinen olo. No empä aijo murehtia tuota asiaa etukäteen. Voihan se olla et pärjään ruokavaliolla loppuun asti...

Heipähei kaikki sokeriodottajat!
Tulen teitä kiittämään ja tsemppaamaan. Sain tästä ketjusta todella paljon tietoa ja vertaistukea rd:n kanssa ja muutenkin kun ajattelee elämää synnytyksen jälkeen, niin suunta välttää kakkostyypin diabetes alkaa olla hallussa. Meille syntyi täydellisen ihana vauva, jolla ei ollut sokeriongelmista tietoakaan. Kokoa oli vähän yli 3 kg ja vireys ja virkeys olivat ja ovat edelleen huippuluokkaa.

Kiitos teille kaikille, jotka piditte neuvoillanne ja tiedoillanne minutkin "pinnalla" ja poissa makean houkutuksista! :flower:

Ottakaa hyvät ihmiset selvää myös insuliinin haitoista ennen kuin alatte pistellä itseänne. Meille ainakin kerrottiin todella huonosti sairaalassa asiasta! Pistin itseeni hullumaisia määriä sitä ainetta ilman minkäänlaisia tuloksia! :eek:
Muutenkin ihmettelen tätä niin sanottua raskausdiabetes asiaa. On hyvä hoitaa sairaita, joilla sokerit todella koholla, mutta terveille ei suotta lääkkeitä pitäisi syöttää! Eli hyvänä neuvona, selvitelkää asiaa ennen kuin otatte kaiken todesta. Itseltä meni kyllä usko neuvola ja lääkäri toimintaan totaalisesti ja vieläkin ketuttaa koko homma.

Hei sokeritoverit,

itselläni on nyt todettu heikentynyt hiilihydraatin sieto. Sokerirasitus (pari kk sitten) oli OK, samoin noin 1kk sitten otettu pitkäaikaissokerikoe, mutta kotiseurantaa olen tehnyt kohta 2kk ja alentunut hh-sieto on sillä todettu. Lääkitystä ei ole. Perunaa en voi syödä lainkaan enkä ruisleipää > yksi leipäviipale nostaa 1,5 tunnin mittaukseen vs-arvot yli kahdeksaan. Pari viikkoa sitten myös näkkileipä alkoi olla liikaa, joten leivättömälle linjalle jäin. Nyt sain vähähiilihydraattisen leivän ohjeen, jonka ajattelin tulla kertomaan tännekin. Itselleni ainakin on mukavampi aloittaa aamu leipäpalalla kuin pekonilla+kananmunalla..

.......................................
VÄHÄHIILARINEN LEIPÄ (noin pellillinen lituskaleipää )

4 kananmunaa
3 dl vähä-hh -jauhoja
1 tl leivinjauhetta
ripaus suolaa
loraus öljyä

Vatkaa munat vaahdoksi. Sekoita keskenään kuivat aineet. Lisää munavaahtoon kuivat aineet ja öljy, sekoita tasaiseksi. Kaada uunipellille leivinpaperin päälle. Paista 200 asteessa noin 15 minuuttia.
.......................................

Itse käytän jauhoina mm. soijajauhoa, mantelijauhoa ja pellavansiemenrouhetta. Niitä erimääriä käyttäessä saa erimakuista leipää, ja taas aamupala maistuu :) .

Toivottavasti jollekulle muullekin on tästä ohjeesta iloa (ja toivottavasti tätä ei vielä ketjussa ollut, en ainakaan pikaselauksella huomannut). Itse nautin jälleen leipäaamiaisesta ja kurissa pysyvistä sokeriarvoista!

Tiila, rv 38+1.

Pistettävää insuliinia ei tarvitse pelätä, se ei läpäise istukkaa! Minulla oli r-diabetes joka hoidettiin lyhyt ja pitkävaikutteisella insuliinilla.
Sokerivauva oli syntyessään 3340g, eli pieni/normaalikokoinen. Verensokerit hyvät syntymänkin jälkeen.

Yhteistyössä