SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

Mulla tuli ekassa raskaudessa 25 kg painoa, mut siinä ei paljon sit tainnu "ylimäärästä" olla ku sairaalaan niistä jäi 13 kg sit tippu kilo päivässä viikon ajan. Eipä mulle taittu siitä painosta silloinkaan mitään sanoa vaikka sitä niinkin paljon tuli. Loppuraskaudessa siitä vähän huolestuttiin ku oli tullu 3 kg puolessatoista viikossa, mutta mulla olikin sit lievä raskausmyrkytys. En aijo kyllä mitään ressiä tosta painosta ottaa, koska esim mulle sitä tuli silloin ihan hulvattomasti vaikka tiukalla ruokavaliolla olinkin enkä todellakaan mitään ylimääräistä syönyt. Tähän mennessä mulla on pudonnut kilon verran siitä mitä tulin raskaaksi. 16:ta viikko on nyt sit menossa.

Mullahan olis noiden joidenkin paikkakuntien ohjeiden mukaan arvot aivan huippuhyviä, koska yleensä tunnin päästä syömisestä ollaan jo alle 6.7.

Ansku: Mie kans epäilen et mulla tää lyhyt väli näiden raskauksien välillä (esikko nyt 8kk) vaikuttaa näihin arvoihin. Musta tuntuu et mulla tässä raskaudessa tää lähti jatkumaan huonompaan suuntaan siitä mihin esikon kanssa jäätiin. Yleensähän arvot vaan huononee loppuakohti.

Juu: Tällä Lapissa on ihan oikeesti kaikista tiukimmat rajat ja seuranta, mut on täällä mun mielestä vastaavasti asiantuntevin ruokavalio neuvonta myös.

Mimoska: mulle taas puuro on siellä TOSI KIELLETTYJEN listalla. Ei puhettakaan et saisin sellasta mennä syömään koska silloin saisin liian paljon hiilareita yhellä kertaa. Tietenkin jos söisin vain lusikallisen tunnin välein ;)

On tää vaan niin ohjeiden sekamelskaa ja tuntuu jo ihan naurettavalta kuin erilaisia ohjeita raskaanaolijat saa. Muutenkin niin hämmentävässä tilanteessa pitäs osata sieltä ne tärkeimmät jutut poimia.

VUOTARAAPUTIN: Minulla nyt tuo kuopus 1.2 v.
KOJO: Eikö tuntuiskin että rd ruokavaliot ja ohjeistukset täytyis olla suht samoilla linjoilla kautta maan..tuntuu ihan typerältä että näin sekamelskaa näissä tosiaan on..Hehheh..

Itse tuossa juuri ajattelin että kyllä haluan jo ennakkoon sinne ruokavalio ohjaukseen ja kyselen sit samalla mistä moinen johtuu että kaikilla eri raja arvot ja muutenkin ohjeistukset. Kuka sit tai missä loppupelissä tiedetään asiat senverran hyvin että ne meneekin niinkuin oikeaoppisesti ;)

No senverran ainakin tiiän että rasva ruoan yhteydessä nostaa noita arvoja monta tuntia ruoan jälkeen, näin ainakin itsellä joten esim pitzaa ei kannata edes haaveilla koska sitä vois ottaa vain millin siivun ja siitähän tulee vaan ärtyisäksi..Lähinnä yritän syödä tasaisesti pitkin päivää eli 2-3 tunnin välein suuhuni jotain nakkaan ja iltaisin otan vielä tuossa kymmenen maissa pientä iltapalaa koska muuten sokerit on aamulla koholla.
Toki niinä päivinä kun liikun paljon huomaa että sokrutkin on paljon paremmalla mallilla, mutta eipä tuota joka päviä tule lenkille lähdettyä kun kelitkin on taas mitä on.

Tuli tässä mieleen, että voisiko nuo eriävät ohjeet johtua siitä, että osa on insuliinihoidossa ja osa ruokavaliohoidossa? Minulla nimittäin ruokavaliohoidossa niin lounas, kuin päivällinenkin saa sisältää max 50-60g hiilareita ja siihen kyllä mahtuu lautasellinen puuroa. Puuroa ehdotellaan ainakin HUSin dieettiohjeissakin.

Mikä vaan jaksaa hämmästyttää, on nuo raja-arvojen paikkakuntaiset erot. Taitaisi pääkaupunkiseudun äippäpolit olla täynnä rd-potilaita, jos täällä olisi pohjoisen rajat! :whistle: Toisaalta, eihän se noin saisi olla, mutta en ihmettelisi.

Mimoska: Mullakin on siis vielä ruokavaliohoidolla tämä. Saas vaan nähä et kuin kauan. Edellisessä raskaudessa siis pärjäsin loppuun asti ruokavaliolla eikä insuliinejä silloin tarvinut aloittaa.

Mimoska: Minulla oli siinä eka raskaudessa insut, toisessa käytin metuja sillä pääsin mukaan kliiniseen tutkimukseen. Mutta samoilla ohjeilla mennyt molemmissa hiilareitten suhteen ja nyt myös samaa kaavaa vaikkei insuja mukana vielä olekaan. Ja muutkin arvot on olleet kaikissa samat..että tiiä sit ;)

Kojo Miten teillä siellä pohjoisessa sitten jaetaan päivän hiilarit eri aterioille ja saitko äippäpolilta mallipäivän ateriaohjeita? Mielenkiinnosta viitsitkö kirjoittaa sellaisen tänne?

On kyllä todella erikoista, että tässä muutenkin kaoottisessa tunnelmassa on tuhatta eri ohjeistusta. Ei voi ymmärtää!!! :eek:

Mie kopsaan tänne noita miun saamia ohjeistuksia;

Esimerkkejä 1800kcal:n päivittäisistä aterioista

Aamupala;
2,5dl muroja tai puuroa
1 lasi rasvatonta maitoa
2 dl teetä

Lounas;
n. 4-5 kpl kalapyöryköitä
n. 2dl perunasosetta tai 1-2 perunaa
0,5dl vaaleaa kastiketta
1-2dl kypsiä kasviksia
1 lasi rasvatonta maitoa
kurkkua, tomaattia, paprikaa
2 palaa näkkäriä
2tl rasiamargariinia

Välipala;

purkki (150g)rasvatonta jugurttia
1 täysjyväsämpylä
1-2 viipaletta keittokinkkua
1 tl rasiamargariinia

Päivällinen;

3dl jauhelihamakaroonilaatikkoa
1 täysjyväleipäviipale
2dl juuresraastetta
1tl rasiamargariinia
1 lasi rasvatonta maitoa
hedelmä

Iltapala;

1 viipale täysjyväleipää
1 viipale juustoa
1 dl täysmehua laimennettuna

II

Aamupala;

1 dl tuoremehua laimennettuna
1,5dl rasvatonta jugurttia
2 palaa ruisleipää
2tl rasiamargariinia
2 viipaletta rasvatonta kinkkua
tomaattia, kurkkua, paprikaa
teetä

Lounas;
3dl kalakeittoa
2 palaa näkkäriä
2tl rasiamargariinia
1 lasi rasvatonta maitoa
hedelmä

Välipala;

2 dl kaakaota
1 karjalanpiirakka
1tl rasiamargariinia
1 viipale juustoa
hedelmä

Päivällinen;

2dl broileri-kasviskastiketta
2dl täysjyväriisiä
2dl juuresraastetta
1 viipale ruisleipää
1 tl rasiamargariinia

Iltapala;

2 Viipaletta täysjyväleipää
2tl rasiamargariinia
vajaa 1dl raejuustoa
2dl marjoja ai hedelmä
vihanneksia
teetä

Suoranaisia ateria esimerkkejä en ole saanut. Sain sellaisen vihkosen missä on merkattu perus elintarvikkeiden hiilarimäärät. Sitten kokeilemalla löytyy se et paljonko mun oma elimistö kestää hiilareita per ateria eri vuorokauden aikoina. Sit kun huomaa sen et paljonko kestää esim. aamupalalla syödä että arvot pysyy hyvänä niin sittenhän sitä osaa seuraavinakin päivinä syödä suurinpiirtein saman hiilarimäärän.

Mun esimerkkejä:
Päivän hiilarimäärä oltava n. 120 g
Minä otan aamulla 7,5g guaremia ja sit kestää syödä kaksi viipaletta ruisleipää ja kuppi teetä jossa on yhteensä n. 20 g hiilareita. Sokerit nousee 6.5-6.9. Muuta en oikeastaan aamupalaksi syökkään. Ehdottivat äitipolilla munakkaan tekoa, mut en jotenkin saata heti aamusta sellaista mennä syömään.

Lounaaksi yleensä paistan kasviksia ja siihen jotain lihaa sekaan. Hiilareita ei ole oikeastaan niissä yhtään joten guaremia ei tarvitse ottaa.
Jos syön leipää kaveriksi niin sit taas guarmeia pohjalle.

Välipalaksi yleensä syön 1 viipaleen leipää.

Päivällä voin syödä n. 15 g hiilareita ilman et sokerit nousis.

Päivällisellä syön yleensä pääsääntöisesti normi ruokaa josta jätän pois mahollisesti siinä olevan perunan, makaroonin tai riisin. Kastikkeen lisäkkeeksi keitän yleensä kasvispussin taikka sit voin syödä desin tummaa spagettia, riisiä tai makaroonia.
Iltapalaksi sitten taas teetä ja leipää. Silloin otan guaremia 7,5g jotta sen vaikutus kestäis hieman yöhönkin niin se kuulemma vois auttaa niihin paasto-arvoihin. En oo kyllä huomattavaa eroa huomannut.

Välipaloihin oon sit yrittänyt mahuttaa nuo puuttuvat hiilarit pienissä erissä. Ohjeen mukaan mun pitäs olla jotain syömässä 1-1 1/2 välein, mut käytännössä se tuntuu aika mahottomalta pienen lapsen kanssa ollessa.
Käytännössä käytän kasviksia, juureksia ja lihaa paljon. Herkkuja (karkki,sipsi ym) en oikeestaan oo syöny ollenkaan. Olen syönyt herkuksi esim. kohmeisia mansikoita flora vanilja vispi 12% kanssa.

Voin myöhemmin laittaa noita vihkosessa olevia hiilarimääriä noista perus elintarvikkeista jos kiinnostaa.

Mut nyt häippään saunaan miehen kanssa... palataan astialle :wave:

Kojo

Vilkasin noita Heilin antamia esimerkkejä ja jos mie menisin syömään samalla ruoalla kaikki noi leivät, maidot ja makaronit niin mie olisin ollu insuliinillä jo ajat sitten. Ihana jos te noinkin hyvin pystytte syömään.
Mun on ollu esim pakko jättää maito/ maitotuotteet kokonaan pois ja siirtyä kalkkitabletteihin koska maitosokeri on mulle ihan paholainen :/

Syö päivittäin näistä ryhmistä n. 1800kcal

Maito ja maitovalmisteet 3-4 annosta
(2dl rasvatonta maitoa/vähärasvaista viiliä/rasvatonta jugurttia tai 3-4 siivua juustoa)

Leipä- ja viljavalmisteet 6-8 annosta
(1 leipä tai näkkäripala/ 1 rkl mysliä tai 1dl muroja tai hiutaleita/ 1dl puuroa)

Peruna, riisi, pasta 2-3 annosta

Liha-kala-kananmuna 4 annosta
(30-49g lihaa, kalaa, leikkelettä, broileria tai 1 kananmuna)

Hedelmät, marjat 3 annosta

Kasvikset vähintään 3 annosta

Rasvaa 30-40grammaa

Kertokaapas kokeneemmat mitä olette mieltä minun "sokerihommasta":
Kävin eilen sokerirasituskokeessa bmi:n takia (odotan toista lasta, ekaa odottaessa arvot olivat ok).
Nyt jouduin kotimittaukseen, kun paastoarvo oli 5,7 (meillä raja 4,8). Loput 2 arvoa olivat ihan normaalit.
Tänään olen mittaillut sokereita ja kaikki arvot ovat olleet alle rajojen. Siis hyvät.
Söin sokerirasitusta edellisenä päivänä karkkia aika reilusti :ashamed:
Olisko voinut johtua vaan siitä?
No nyt kuitenkin mittailen ja tarkkailen ja vältän sokereita, katsotaan minkälaisia tuloksia tulee, mutta tosiaan tähän mennessä kaikki ok.

Mannu Minulla oli keskimmäinen arvo raja-arvo, elikäs 10. Täällä siis keskimmäinen raja-arvo on kymmenen.. (suoniverikokeilla mitattuna). Ei minullakaan aiemmissa raskauksissa ole ollut koskaan mitään ja minulle tehtiin rasitus heti uuden vuoden jälkeen; Eli siis olin mässynnyt joulun aikaan kolme suklaakonvehtirasiaa ja uutena vuotena vielä loput joulukarkit ja herkut.. :ashamed: Niin mietin itsekin, että noinkohan nuo syömiset ovat sekoittaneet mittausta. Mutta.. Toisaalta, mietin sitäkin että jos kaikki olisi täysin OOKOO, niin eihän niiden arvojen kai pitäisi olla yhtään koholla...? Vai mitä ihmiset olette mieltä? Kotimittauksissa minullakin arvot ovat olleet matalia, alle kaikkien tavoitteiden ja pari kertaa testasin, että miten ne suhtautuu siihen jos ruoan jälkeen syön vähän herkkuja (suklaa), niin ei ollu siltikään mitään korkeita lukemia, vaan pysyttiin vielä alle raja-arvojen. Mutta, mitattava on edelleen ja tuota ruokavaliota yritän noudattaa.

Minullakaan ei edellisessä raskaudessa ollut sokerien kanssa ongelmia. Päinvastoin, arvot olivat loistavat. Tässä raskaudessa noudatin alussa terveellistä ruokavaliota ja kiinnitin syömisiini huomiota. Joulukuussa kuitenkin repesin ihan täysin ja käytännössä elin sokerilla. Söin keksiä, karkkia ja mitä vaan, jossa oli makeaa. Ruokapuoli meni ihan hunningolle ja kasviksista en nähnyt edes unta. Kolme viikkoa tätä jatkettuani menin sokerirasitukseen ja kaksi ensimmäistä arvoa olivatkin koholla. Kysyin äippäpolilla, voisiko tuo "pieni retkahdus" aiheuttaa tilapäisen sokeriarvojen nousun, mutta hoitaja sanoi suoraan, että jotain ongelmia verensokerissa on, kun arvot ovat kohollaan. Normaalisti seuraavana päivänä ei näy edellisen päivän "huono elämä".

Että on se vaan nieltävä, että jotain ongelmaa on. :/

Heili Karjalasta Minun saama ruokaohjeistus on hyvin paljon samantyylinen, kuin sinunkin. Hiilarirajat on asetettu jokaiselle aterialle ja välipalalle. Hämmästyin kun aloin seuraamaan dieettiä, miten täynnä sitä koko ajan on! Oikein ahdistaa toisinaan, kun TAAS joutuu jotain syömään... Mutta kyllä se kuitenkin makeanhimon taltuttaa, kun masu on jatkuvasti vähän täynnä. :)

Mimoskan kanssa samoilla linjoilla! Minäkin siis olin makean syömisestä lakossa elokuusta tuonne joulukuulle asti. Eli siis karkit, suklaat, pullat ja herkut jätin syömättä. Ja peruste sille oli se, ettei tulis itelle eikä vauvalle painoa odotusaikana niin paljoa. Enkä olisi voinut kuvitellakaan, että sokereissa olisi koskaan mitään ongelmaa.. :whistle: Ja tuon ruokavalion syömisten määrä on ihan hurjasti, siis tosiaankin tuntui alkuun varsinkin ihan sille, ettei jaksais millään niin paljon. B)

RouvaSumppisuu
Nyt on käyty sitten sokerirasituksessa ja arvot olivat 4,3/9,8/8,0. Dieetille joudun/pääsen ja sokereita syynätään tarkemmin. Mittaria en kyllä ainakaan vielä kotiin saanut. Tietääkä muuten joku, onko arvoissa aroa, jos otetaan kapillaarinäyte sormenpäästä tai laskimoverinäyte? Täällä kai säästetään tässäkin ja nipsastiin vaan veri sormenpäästä...

Sumppis rv. 16+1

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaSumppisuu:
Nyt on käyty sitten sokerirasituksessa ja arvot olivat 4,3/9,8/8,0. Dieetille joudun/pääsen ja sokereita syynätään tarkemmin. Mittaria en kyllä ainakaan vielä kotiin saanut. Tietääkä muuten joku, onko arvoissa aroa, jos otetaan kapillaarinäyte sormenpäästä tai laskimoverinäyte? Täällä kai säästetään tässäkin ja nipsastiin vaan veri sormenpäästä...

Sumppis rv. 16+1
Mut nuo arvothan ovat ihan selvästi alle sen mikä täällä ainakin on rajana... :eek: :eek: :eek:
Kapillaarikokoveri (sormenpäästä ) 4.8 / 10.0 / 8.7
Laskimokokoveri 4.5 / 9.1 / 7.9
Minkälaiset raja-arvot sitten teillä on käytössä???

RouvaSumppisuu
Kata76: Raskauden aikana, normaali glukoosin sieto (P -Gluk, laskimonäyte)

0-näyte 1 h näyte 2 h näyte
alle tai = 5.1 alle tai = 10.0 alle tai = 8.7

Eli nämä samat arvot pätee täälläkin, tosin tuossa lukee, että laskimonäyte ja siksi mietin eroaako kapillaarinäyte siitä jotenkin. Terkka oli sitä mieltä, että tuo keskimmäinen arvo oli niin hilkulla (9,8) ja sen yhteydessä annetussa virtsanäytteessä oli sokerit plussalla (täällä ainakin piti antaa aamuvirtsa-, 1h virtsa- ja 2h kohdalla virtsanäyte), että paras aloittaa dieetti.

Oon nyt jo jonkun aikaa jättänyt syömättä sokerit ja turhat nopeat hiilihydraatit. Jonkun pienen keksin tai yhden suklaapalan voin toisinaan ottaa teen/kahvin kanssa. Pieniä annoksia periaatteessa kolmen tunnin välein (aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen, välipala, iltapala). Enemmän proteiinipitoista ruokaa, vaikka kyllähän noita hiilareitakin täytyy saada. Rahkaa, raejuustoa ja kalaa/kanaa syön aika paljon. Ja tietty kasviksia. Tän kerroin nlan terkkarille eikä sillä oikein ollut lisättävää :/ . Siinä siis mun ruokavalio-ohjaus...

Sumppis

Sumppis Ihan sen takia vaan ihmettelin, kun tuntuu, että rd-leiman saa nykyään tosi helposti, ja välillä vähän väärin perusteinkin. Itse olen vakaasti sitä mieltä, että ekan raskauden rd oli väärä diagnoosi, koska en osannut syödä "oikein" rasitusta edeltävänä päivänä vaan tankkasin oikein kunnolla hiilihydraatteja juuri ennen paaston aloitusta :ashamed: ja eka arvo oli ihan rajalla ja sen vuoksi sitten tarkka seuranta äitipolilla (no se kyllä oikeasti oli ihan kivaa koska pääsi ultraan usein... :D )

Sumppis ja Kata-76 Minäkin ihmettelen monia asioita tässä rd-asiassa. Tänään otan vuorokausiarvoja ja toistaiseksi mikään ei ole ollut yli vaaditun arvon, vaikka eilen olikin pientä "juhlasyömistä" ilmoilla. Verinäyte suonesta on tarkempi. Sormenpäästä saattaa tulla mukaan nesteitä, jotka vääristävät arvoa. Sokerirasituksessa minulta otettiin ensin sormenpäänäyte, joka näytti 4,5. Verikokeen arvo minuuttia myöhemmin mitattuna ja suonesta otettuna olikin jo 5,5.

Ei tässä voi enää kuin päätä pyörittää ja yrittää seurata omia ohjeitaan. Vertailu muihin kun tuntuu olevan ihan mahdotonta. Niin erilaisia raja-arvoja ja ravinto-ohjeita tuntuu olevan tarjolla!

Heip,

en olekaan vissiin tähän ketjuun aiemmin kirjoittanut, mutta seurannut olen keskustelua. Ja silmään ovat pistäneet noi eri paikkakuntien erilaiset rajat/suositukset. Juttelin oman db-hoitajani kans täällä Oulussa ja hän sanoi, että Suomessa ollaan yhtenäistämässä näitä raskausdiabeteshoitoja koko maahan. Liikaa on kirjavuutta. Oulussa ollaan kuulemma edelläkävijöitä, tiiä sitten.

Ja toisekseen, itsekin ajattelin aluksi, kun mulla rasituksessa oli 1h arvo 0,2 koholla, että virheliike oli illalla mässätä likkakavereiden kanssa ja sen takia "jäin kiinni". Mut tarkemmin kun asiaa ajattelin, tulin siihen tulokseen, että täysin terveellä eivät nuo arvot heittele eli parempi vaan tyytyä diagnoosiin ja elää asianmukaisesti. Eihän tuo raskausdiabeteksen ruokavaliohoito kuitenkaan niin kauheaa ole; terveellisillä elämäntavoilla selviää :)

Aamuntorkku, sinäpä sen sanoit. Ei tuo ruokavalio todellakaan (ainakaan meidän ohjeilla) mahdoton ole. Tuleepa kiinnitettyä huomiota annoskokoihin ja ravinnon laatuun. Vihannekset ja kasvikset lautasella täyttävät hyvin ja vaikka tänäänkin söin päivällisellä spagettia ja jauhelihakastiketta - jonka tein ihan niinkuin aina ennenkin - ja runsaasti porkkana- ja kaaliraastetta. Masu tuli aivan täyteen "pienestä annoksesta" enkä kaatunut ähkypuhkussa sohvalle sulattelemaan.

Jos ne arvot palautuvat tosiaan synnytyksen jälkeen normaaleiksi, niin vähän ehkä voi herkutellakin joskus, mutta meinaan kiinnittää koko perheen ruokalautasmalleihin enemmän huomiota jatkossa!

Mikä se Oulun malli on tässä rd-hoidossa ja rajoissa?

Oulun malli...

... no, yritänpä ulkomuistista kaivella noita rajoja, kun oon täällä töissä :whistle: Eli rasituksen raja-arvoja en muista, mut mun tulokset oli: paasto 4.7, 1h 11.2 ja 2h 8.3. Ja kuulemma vain tuo toka arvo oli 0.2 koholla. Diagnoosi raskausdiabetes ja ruokavaliohoidolla mennään.

Diabeteshoitajan juttusilla kävin ja hän selitti kyllä tosi seikkaperäisesti verensokereista ja ruoka-aineista. Verensokerikäyrä tulee ottaa 2xvko ja siinä rajat: paasto 5.3 ja 1½h ruokailuista 6.7. Myös virtsan ketoaineet otettava 2xvko.

Muuten ohjeina oli säännöllinen ruokailu 2-3h välein. Hiilareita ~200g/vrk (aamupala 15-30g, lounas 45-60g, päiväll. 45-60g ja loput välipaloihin). Suositeltiin liikuntaa, vähärasv. ruokavaliota ja kasviksia. Loppuraskaudessa sitten ultra. Näillä ohjeilla oon jolkuttanut ja hyviä arvoja onneksi mittaillut :)

Yhteistyössä