SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

Pakko tulla hehkuttamaan (.) nimittäin aamupaastot vihdoin 5.2! =) Ja metuja vasta viikko takana minipienillä annoksilla. Josko tää nyt tästä järjestyisi ja tosiaan pikkusairaalassa syntyisi terve ja hyvinvoiva lapsukainen... Hyvää viikonloppua!
 
Sumutin: Hieno juttu että alkaa vaikuttaan. Kyllähän se mieltä piristää :)

Oma (.) Mulla on aamupala arvot nyt pysyneet alle sen seiskan kun syön enää yhden viipaleen ruisleipää ja kupin teetä. Oon yrittäny muistaa aamupalan ja lounaan välissä syödä välipalan, mut tuntuu jotenkin ihan älyttömän hankalalta edes keretä syömään. Yleensä kun ollaan esikoisen kanssa siinä jo kerhoon tai puistoon menossa niin aika usein se jää väliin. Muutenkin on helpommin alkanu arvot nouseen, mut luulen ja uskon kyllä selviäväni loppuun asti ruokavaliolla ja tolla guaremilla. Herkutteluun oon sortunu vähän liiankin usein, mut se ei niin kauheesti oo arvoihin vaikuttanu. Hankalinta kait nyt on ollu tuo kun oon aika paljon käyny kaupungilla kahvittelemassa niin on tullu sorruttua leivän tai pienen herkun syöntiin. Oon vaan miettiny et kun en silloin mittaa et nouseekohan ne sokerit noilla välipalaloilla kun ei sitä guaremiakaan silloin ota. Viikon päästä mulla on sit taas äitipoli käynti ja näkee taas painoarviota ja onko sit vielä edelleen perätilassa...

Kojo 35+2
 
Jeps, eli meille saapui maanantaina klo 1.14 tyttövauva, paino hänellä 3660g ja pituutta50cm. Eli tosi hyvänkokoinen "sokerivauva". Sokerit pysyi hyvänä vauvalla ja vieri hoidossa oli koko ajan. Synnytys meni hyvin, pitkään kärsin supistuksista tai siis no "pitkään" sunnuntaina aamusta alkoi poltot ja tihenivät 3-5min välisiksi vasta klo 21. Neiti sitten tuli lopulta rytinällä ammeeseen ja ilman puudutuksia että luomu vauva :)
Vanhingossa ammeeseen, kun en sieltä enää pois ehtinyt, niin nopeaa oli toiminta neidillä :) Tuossa se tuhisee vieressä ja minä nautin elämästä ilman RD:tä.

Kovasti tsemppiä kaikille! Ja woimia! Lopussa kiitos seisoo!

Neanmamma ja tyttö 4vrk :heart:
 
Onneksi olkoon Neanmamma!! :flower:
Ihanaa että kaikki meni hyvin ja ei ollu vauvallakaan sokeri ongelmia. Joko sun omat arvot on tasaantuneet? Mulla meni varmaan 3-5 ov ennenku arvot tasaantu. Ennen sitä ne meinas pomppia hieman korkeista liian mataliin. Milläs viikolla tyttö muuten syntyi?
Kojo 35+2
 
Oletteko huomanneet, että loppuraskaudessa verensokeriarvot olisivat radikaalisti muuttuneet? Itselläni arvot hyviä herkuttelusta huolimatta, kun vielä vähän aikaa sitten ei mitään kärsinyt syödä. Miten teillä muilla. Itselläni siis ruokavaliohoitoinen radi ja raskausviikkoja 38.
 
Onnea Neanmamma!
Miten ol, oliko vatsanympärys iso vai oliko mittaus lipsahtanut? Käynnistettiinkö ja olitko naistenklinikalla? Aivan ihanaa että ne vauvan sokeriarvot olivat ok ja sait pitää vierihoidossa!

Itse tässä edelleen vaan odottelen. On vähän hassua että neljättä menen synnyttämään mutta en muista että olis ollut aiemmin näin ristiriitaiset fiilikset. Toisaalta odotan että pääsis näistä krempoista ja ruokavalioista eroon ja toisaalta taas kauhistuttaa synnytys. En muista että olis aiemmin ollut tällasta. Mutta jos tää menee yli paljonkin niin voi olla että sitä on jo sitten niin kypsä että ei aattele enää mitään muuta kuin että tulis jo.

Itse en ole enää juuri mittaillut arvoja. TAi no tänään mittasin aamupalan jälkeen, luulin mitanneeni 1,5 h arvon jälkeen mutta olikin makkarin kello väärässä ajassa ja mittaus oli 2,5 h jälkeen. Arvo oli 4,9 joten ei kai siitä mitään voi päätellä. Olo oli vaan niin pahoinvoiva joten oli pakko tarkistaa. Söin jotain ja olo parani. Itsekuria yritän pitää yllä edelleen mutta repsahduksia sattuu. Liuskat on niin vähissä että senkään takia en ole kauheasti mittaillut. Ja liikunta on kyllä olematonta, mitä nyt pihahommia olen tehnyt, kerännyt kiviä ja kärrännyt kottikärryllä.

Anoppikin tuli jo varuille meille, on vähän yli viikon joten sais kai se vauveli luvan syntyä piakkoin.

Soha 39+6
 
Onnea Neanmamma! :flower: :heart: :flower: :heart: Ihanaa että pieni voi hyvin ja sait pitää vieressä. Hieno myös toi sun luomusynnytys, taidan itsekin viivytellä ammeessa jos sinne pääsen niin pitkään kuin mahdollista jos vaikka onnistuis sama temppu :)

soha-ressu, toivottavasti kauhistus vähitellen helpottaa. Voin kuvitella että itelläkin on noilla viikolla aika ristiriitainen olo, nyt vasta on ihan todenteolla alkanut ajoittain tulla se synnytys mieleen kun parin aiemman raskauden päättyminen keskenmenoon on pitänyt aika varpaillaan sen suhteen että tuleeko sitä lasta ikinä. Nyt voi ajatella ainakin über-pessimistisesti että ainakin sen jo joutuu ihan tosissaan synnyttämään, vaikka mitä kävisi :/
 
Menin keskiviikko aamuna sairaalalle ja suoraan labraan ekaan näytteeseen. Sen jälkeen menin sairaalan kanttiiniin ja söin voileivän kahvin kera. Sitten ilmoittautumaan äitipolille. Siellä vauvaa ultrattiin ja eihän se vauva nyt vielä ainakaa ole iso, ihan keskikäyrällä kulkee mallikelpoisesti. Painoarvio oli siis 1,6kg ja viikkoja sairaalan mukaan tasan 30+0. Sitten mä kirjoittauduinkin jo osastolle.Pääsin huoneeseen jossa oli kaksi muutakin odottajaa. Laitoin tavarat kaappiin ja kävelin taas seuraavaan näytteeseen klo 11. Ruoan kävin syömässä osastolla klo 11:15 jonka jälkeen lähdin kävelylle kaupungille. Ilma oli kuuma ja kaduilla oli hirmuisesti ihmisiä. Se paraati järjestettiin tuolla kapungissa. Tulin takaisin osastolle vähän enne yhtä ja menin taas labraan yhdeksi viimeistä näytettä varten. Sit osastolle taas. Toinen huoneessa olleista odottajista pääsi kotiin, toisen synnytystä yritettiin käynnistää.

Kävin taas kävelyllä ulkona iltapäivällä ruoan jälkeen. Loppuilan makoilin , luin lehteä ja jutustelin vieruskaverin kanssa. Illalla näyte otettiin klo 19. Iltapalan jälkeen katsoin csi;n juteltiin edelleen vieruskaverin kanssa ja kävin nukkumaan.
Yöllä haettiin verikoe klo 24.

Vieruskaverilla synnytys käynnistyi joten yö oli vähän levotonta. Mulla myös oli kuuma, sattui lonkkaan ja pissillä piti juosta vähän väliä. Nousin ylös klo 5 ja hyvä että nousin kun vieruskaveri lähti synnytyssaliin eikä siitä ahtaasta huoneesta saanut sänkyä ulos siirtämättä mun sänkyä vähän linkkuun.

Kävin suihkussa ja hohhailin. Sit mä olin nukahtanu jotenki vähäks aikaa kun havahduin siihen että näytteen ottaja tuli klo 7 hakemaan vihonviimeistä näytettä. Aamupalan jälkeen juttelin hoitajan kanssa että mulla on lääkäri 9:45 ja sen jälkeen vielä ohjausryhmään meno klo 13.
Yks tuttu laitto viestiä että on kapungissa joten mentiin kanttiiniin kahville klo 9. Sit mulla puolelta puhelin jo soikin että pitääki mennä lääkäriin jo heti, olin onneksi jo sinne matkalla kanttiinista.

Lääkärin kanssa juteteltiin ja mun verikokeissa kaikki muut arvot on ok, paitsi se paastoarvo on koholla kaikissa, näin ollen siis aloitetaan insuliinit. Sain reseptin siis siihen ja tietoa muutenkin tilanteesta.

Osastolla kävin vielä syömässä jonka jälkeen lähdin sitte kävelylle ja kirjoittauduin ulos osastolta. Oli tarkoitus mennä vielä ohjausryhmään. Hoitaja sanoi että diabetes hoitaja opettaa pistämisen mulle ohjausryhmän jälkeen. No menin sinne ohjausryhmään ja eihän se mulle mitää opettanu ku sano vaan että se insuliinin alotus siis riippuu nyt siitä millon hänellä on aikaa mut ottaa vastaan. Ainoa aika siis löyty ensi tiistaille eli sillon aamulal meen sitte opettelee ja insuliinikynä mukana.Ryhmässä käytiin läpi mitä raskausdiabetes on (en siis oppinut mitään uutta) ja ruokailun merkityksen siihen. Että etenkin kovat rasvat on haitallisia. Pehmeitä rasvoja voi käyttää normaalisti ja piilorasvoja pitää varoa. Suurin osa energiasta pitäs tulla hiilareista. No mä kyllä syön hiilareita mutta en perunaa, valkoista pastaa tai valkoista riisiä. Eli ihan täysin varauksetta en allekirjoita noita ohjeita. Mutta rasvoista olen osittain samaa mieltä että kova rasva ei välttämättä ole terveellistä..En silti aio luopua partaäijästä!!!Enkä vaihda fetaa mihinkään rasvattomaan versioon kun se on sama ku söisä jotai styroksia yök!

Eli se mitä syö satunnaisesti joskus ei haittaa vaan sillä on merkitystä mitä valitsee joka päivä. :) Eli saan syödä mitä vaan, kunhan en syö esim karkkia jokapäivä. Sitäkin korostettiin että syömällä en ole saanut aikaiseksi tätä tilaa vaan se on hormonien sanelemaa, joten turha syyllisyys pois. Lisäksi sitten se että en saa välttämättä syömisella arvoja laskettua vaan siihen tarvitaan se insuliini lisäksi. Näin ollen millää tiukalla dieetillä mun ei tarvii olla mutta syömisen pitää olla järkevää! Elikä siis en syö itteeni ähkyyn vaan annoskoko sellainen jotta nälkä lähtee mutta siitä ei saa liikaa energiaa.

Noh insuliinin aloitus mua vähän jännittää, muuten pystyn suhtautumaan tähän ok. Vauvalla on asiat ainakin kunossa ja siis ultran mukaan napasuoni virtaus on hyvä+osastolla otettujen sydänääni käyrien mukaan vauva voi loistavasti. Ymmärsin myös että vauvan ei anneta kasvaa yliajalla isoksi mutta jos on lasketun ajan tienoilla ns normaalin kokoinen eikä lainkaan iso niin ei sitä pelkän tän diabeteksen takia aleta synnytystä käynnistämään. Vauvan vointi siis mahassa ratkaisee ja se koko..
 
Unohtui siis laittaa vielä tähän onnittelut Neanmammalle :heart:
En muistanut tulla heti laittelemaan raporttia, meni sillo torstaina niin myöhäiseksi se kotiinpaluu ja perjantaina jouduin olemaan kokopäivän lapsenvahtina kun ukko meni johonki työpaikan juttuun heti työpäivän jälkeen. Eilenen sit oltiin pihalla aamupäivä ja iltapäivällä käytiin mökillä rantasaunomassa ja vasta aika myöhää oltiin kotona.
 
Onnea NEANMAMMA pienokaisesta :flower: :flower:

SUMUTIN: Kyylä kolmaski S tuli käytettyä ;) Mutta ilman mitään tehoja..hahhah..
Ja hyvä että metut vaikuttaa, se helpottaa kummasti omaa oloa ja on paljon helpompaa kuitenkin kuin insut.

Maarella: Hienoa että koet asian helpoksi. Eikä todella tuo isujen pistokaan ole mitään kun neula niin pieni. Pääasia todellakin se että vauva kasvaa hyvin ja voi hyvin. Sekä oma olo!!

ON: Huomenna tulee viikkoja 39. Ihmeen hyvä olo on ollut edelleen eli jksan touhuta kaikkea..tänäkin aamuna nousin ylös klo 4.30 ja pesin pesuhuoneen. Tarkoitus vielä tälle päivää leipoa huomiselle tw kutsuille raparperi-mansikka piirakka, kookos-hedelmä piirakka ja pari pelti leipää. Mikäli kutsuilta jää yli niin ompa sit valmiina vieras varaksi.
Insu annoksia olen joutunut himena nostaa eli aamuisin menee 2 yksikköä ja lounaalla sekä päivällisellä 3. Luulen että yötä varten joudun nostaa vielä yhdellä yksiköllä. Toisaalta taas iltaisin on tullut syötyä hiukan enemmän kuin pitäsi. Mutta en hirveesti ole stressiä repinyt tästä. Aika olkaa olla kuitenkin käsillä..

Nyt kotihommien kimppuun!!!

Ansku71 rv 38+6
 
Typerä kysymys mit on metut :ashamed:

Ylihuomenna ois taas se pelätty äippäpoli...oikeesti hermoilen jo nyt. Arvotkin näyttää päivä päivältä huonommilta...siis omiin silmiin. Ei mulla muuten insuja vastaan oo mitään, mut vissiin automaattisesti joutuu osastolle yön yli ja mä en sit millään haluis...Mut raportoin sitten lisää, kuhan olen siellä käynyt.

Ja onnittelut täältäkin pikkuprinsessan johdosta =) :flower:
 
ENNU: Metut tarkoittaa diabetes lääkettä , lyhenne siis vaan. Oikee nimi metformiini ja niitäkin monenlaisia.
Jokapaikassahan ei tätä käytäntöä ole että joutuis osastolla olemaan kun insut aloitetaan...Mutta ainakin täällä kainuussa joutuu olemaan. Ja toisaalta jos ne ei ruokavaliolla siltikään pysy arvot aisoissa niin pieni pahe on yhdeksi-pariksi yöksi mielestäni joutua osastolle kuin kärsiä huonosta olosta ja pelätä sitä vauvan liika kasvua. Sillähän vaan taataan vauvan turvallisuus!!
 
Joskus alkuraskaudesta taisin tänne kirjoitella, nyt viikkoja mulla 31 ja risat:) tämä on toinen raskaus, mulla oli ekassakin insuliinihoitoinen raskausdiabetes.

Mulla on nyt parisen viikkoa ollut käytössä aamuinsuliinit, ruokavaliohoidolla saan tavallaan pidettyä sokerit aisoissa, mutta sitten en todellakaan voi syödä juuri mitään. Sairaalan ruuatkin nosti tosi korkealle arvot enkä edes syönyt koko annosta...Paastoarvot on mulla pysyneet ihan hyvinä, silloin tällöin vain hiukan voivat kohota. Insuliinit aloitettiin juuri siksi kun katseltiin lääkärin kanssa mun ruokapäiväkirjaa ja arvoja, ja sitä mieltä hän oli ettei lapsi saa välttämättä tarpeeksi ravintoa(ruokavalio oli oikeastaan vain viiliä ja näkkileipää ja salaattia...). Onneksi on kasvanut hyvin kuitenkin! Pistäminen on kieltämättä mun mielestä vähän inhottavaa, olen aika laihakin ja vatsanahka on "kireällä" joten ihoa on vaikea saada neulan alle venytettyä, sekä mustelmia jää... mutta pieni murhe tuo on, parasta että saadaan sokeriarvot kohdilleen:)

Mä en joutunut sokeriseurannassa jäämään yöksi osastolle, vaan sain sensorin ja mittarin kotiin mukaan, pidin ruokapäiväkirjaa ja menin sitten parin päivän päästä taas käymään osastolla. Osastokäynnit kesti kerrallaan muutaman tunnin, ekassa raskaudessa taisin olla aamusta ehkä viiteen asti iltapäivällä. Nyt sitten vaan käyn äitipolin kontrolleissa viikoilla 32, 36 ja 40:)
 
Huomenta Pitkästä aikaa =)

Paljon en ole viime aikoina tänne kirjoitellut, ei oo ollut oikein mitään kirjoitettavaa kun kaikki ollut ihan ok. Nyt viimesen viikon aikana aamupaasto ollut 5.1-5,3 eli hieman koholla kun alle 5 pitäis olla. Tai en oikein tiedä mikä se raja mulla oikeasti on kun olen saanut kahdelta lääkäriltä eri rajat.. toinen sanoo että alle 5 ja toinen että alle 5,3.

No kohta tämän kaiken pitäisi olla ohitse (toivottavasti) ellei sitten käy niin että tämä ei häviä synnytyksen jälkeen!!

Tsemppiä kaikille sokereiden kanssa kamppaileville :flower:

kaalimaankakara 39+6
 
Mullakaan ei paljon asiaa tässä viime aikoina ole ollut kun kaikki on menny niinkuin ennenkin. Perjantaina on sit äitipoli aika sinne kokoarvioon ja synnytystapa suunnitteluun.
Vauva on vissiin edelleen perätilassa. Kovasti toivon et kääntyis vielä tai sit ulkokääntö onnistuisi. Sektiota en pitkän toipumis ajan vuoksi halua kun tuo vuoden vanha esikoinen tarvii kuiten äitiään... No perjantaina olen sit paljon viisaampi...

Kojo 35+6
 
Eli tänää kävin opettelee homman ja kyllä oli yllättävää se kuinka se neula ei tunnu yhtään =) Toivon mukaa tää nyt pitäs sen paaston kurissa. Mites muilla on raskausdiabeteksen aikainen seuranta polilla. Tiheneekö käynnit loppuakohti, saako raskaus mennä yli lasketusta ajasta mikäli vauva on ok eikä vaikuta liian isolta? Mulla ei ole koskaan synnytys käynnistynyt joten sikälis en usko että enne laskettua tää ulos on tulossa saati sen jälkeen enneku joskus 42+++.
Nyt sitte mittailen 2kertaa viikos sokereita, ensi viikol sitte labra ja lääkäri+ultra.
 
Mulla kyllä se neula tuntuu! :ashamed: Mulle sanottiin, että ei päästetä lasketun ajan yli, vaan sitten leikataan. Mulla voi tietysti vaikuttaa sekin että esikoisen painoarviot meni alakanttiin ja silloinkin siis leikattiin...synnytys käynnistyi itsestään kolme päivää ennen laskettua, mutta pysähtyi. Saa nähdä miten käy, toivotaan että syntyy normaalisti:)
 
Eli mun kärvistely päättyi onneksi aika nopsaan. Tyttö syntyi 8.6. klo 19.29 kun sairaalaan mentiin vähän jälkeen klo 17.00, rv 40+1. Tytöllä oli painoa 3590 g ja 50 cm pituutta. Päänympärys 35cm joten ihan sopivan kokoinen (painoarviohan oli siis nakkarilla samal viikol sen 3800g (itse heitin lääkärille silloin että luulen että se on 3500g mutta lääkäri sanoi siis että isompi ompi!!!).
Synnytys oli nopsa, ponnistus 3 minuuttia.
Ja mikä ihaninta, vauva voi loistavasti, sokereita seurattiin mutta ne oli loistavia koko ajan (4h arvo 4,1 sitten 3,4, 3,7, 3,2 ja 3,0), päästiin kotiin 1,5 vuorokauden jälkeen kun kaikki oli vauvalla hyvin. Vierihoidossa oli koko ajan ja yhtään tippaa lisämaitoa ei tarvittu, jee. Se oli mulle tosi tärkeää. Itseasiassa yökkö ekana yönä kertoi että jos arvot ovat alakantissa he ensin lypsävät äidin omaa maitoa ( sitä ns. ternimaitoa) teelusikkaan ja antavat sitä.
Alaraja arvoille heillä on 2,7. 2 vuorokautta oli heillä uudet määräykset että sokereita seurataan vaikka ne olisivatkin hyviä ( ennen vaadittiin 3 hyvää arvoa ja mittaukset päätettiin). Me päästiin kotiin kun tyttö oli 1,5 vrk ikäinen. Ja vaikka ylipäätään 2 vrk on kuulemma tosi tarkka heillä että päästetään vauvaa ylipäätään kotiin ( tai siis pitäisi sitten tulla uudestaan näytille) niin meidän ei tarvinnut takas enää tulla, vauvan arvot ja vointi ylipäätään muutoinkin hyvät.
Ja kun omakin vointi on hyvä ja muutamat herkutkin tässä on tullut vedeltyä niin voin vaan sanoa että fiilis on loistava.
Lohjan sairaalaa voin suositella kaikille. Sinne oli hyvä päättää oma synnytysurani.

Isot veljet ovat onnesta soikeena ja isi ja äiti myös. Vauva on niin söpö ja suloinen ja sylittelijöitä olis vaikka kuinka ( isot veljet siis 8v, 6v ja 4 v).


Soha kera poikasten ja yhden tyttösen
 
Onneksi olkoon Sohalle oikein kovasti :flower:
Ihanaa että kaikki meni noin hyvin ja sun toiveiden mukaan :)
Ootko joutunu mittaan sokereita synnytyksen jälkeen? Onko jo tasottuneet?
Ite vähän kauhistelen synnytyksen jälkeisiä päiviä kun mulla sokerit heitteli silloin hieman korkeista liian mataliin joten olo oli mitä erikoisin niiden osalta. Vaikutti kyllä mulla sekin että raskausmyrkytyksen vuoksi myös verenpaine oli silloin korkealla.

Kojo 36+0
 
Onnea Neanmamma ja Soha!!! :flower: Itelläkin on edessä kolmas synnytys Lohjan sairaalassa, ja ihana paikka synnyttää, mulla ei ole koskaan ollu mitään ongelmia siellä. =)

Maanantaina oli neuvolakäynti ja otettiin paastosokeri, sanoi että 5,1 saa olla, mulla oli 4,3!! :D Että olin helpottunut kun olin jotenkin aivan varma että on taatusti koholla.

mapsu 30+6
 
Onnea Soha :heart:

Mulla aamun paasto nyt ekan insuliiniannoksen jälkeen (iltainsuliini käytössä) oli 5.5 el just se raja-arvo. Mut aterioita ennen arvonkin pitäs olla alle 5.5 ja mulla oli :ashamed: 6,4 ennen lounasta..
Katson sunnuntaihin asti tällä annostuksella ja jos sunnuntainakin on raja-arvossa tai yli aamupaasto niin nostan insuliinin 12 yksikköön...Mä vaan mietin että millä mä saan noi ennen aterioita arvot nyt sitte pysymään
 
Onnea soha! :flower: :heart: :flower: Ihanan kuuloinen sun synnytys&lapsivuodeaika ja mahtavaa että kaikki meni noin hyvin. Lohjallehan minäkin yritän parhaani mukaan... Ylilääkäri oli kuulemma sairaalan alueen neuvoloiden hlökunnan kokouksessa leuhkinut että heillä on nyt ensimmäinen raskausdiabeetikkomamma, jota hoidetaan metuilla. Meidän terkka oli vaan myhäillyt että kyllä hän sen tietää ja tietää senkin ettei L:n sairaalallla ole mitään tekemistä niiden metujen kanssa vaan heitti mut suoraan naikkarille ja luuli ettei enää ikinä tapaa :)

Mapsulla hieno paastoarvo, vau! Maarella, vaikuttaako sulla liikunta yhtään niihin arvoihin? Mulla ainakin vartin rauhallinen kävely jo tiputtaa aika hyvin. Omat arvot vähän nyt heiluu, joskus on hyvät paastot ja joskus pikkasen yli mutta olen rauhallisin mielin kun metuissa oon vasta puolikkaalla annoksella enkä mutuenkaan ole syönyt vielä kahtakaan viikkoa. Että hienoa kun edes jossain välissä menee paastotkin viitteisin. Aterian jälkeiset on ollut nyt kaikki, vaikka vetäisin suklaakakkua kuten tänään kaupungilla :$ (älkää vaan kertoko kelleen ;) )

Nautitaan kaikki näistä vähän viileämmistä päivistä ja sitä kautta helpommasta elämästä. Jaksuja! :wave:
 
Sumutin:
Mä en erityisesti pääse lenkille kuin sillön tällön. Meillä on 5 lasta+mies tekee kolmivuoroatyötä. Nytkin on illassa eli 14-22 työaika. Mulla on siis koko talouden hoito ja lasten hoito yksin illalla. Sit ku sillä on vapaata niin saatan lähteä lenkille kaverin kanssa. Muutenhan tulee hyötyliikuntaa koko päivän kun en istu oikeestaa aloillani paljoa. Pyykit, imurointi, siivuos, vaippojen vaihto, ruoat, astianpesukoneen tyhjennys jne jne jne.
Niinäkin aamuina kun edellisenä iltana kävin tunnin lenkillä , on paasto ollut silti koholla, joten en usko että vartin iltalenkki sais muutosta tuohon arvoon.. (blaaah :/ )
Mut annetaan nyt inskoille aikaa vielä, vastahan mä eilen illalla ekan kerra pistin sen 10 yksikköä..Mites teillä , päästetäänkö raskaus jatkumaan yliajalle jos vauva ei iso vai pyritäänkö käynnistelemään jo aiemmin??

Meillä eivät ees harkitse tablettihoitoa, sanoivat että se vaikuttaa eritavalla kuin insuliini, joka laskee suoraan sen verensokeriarvon. Itse en näistä asioista mitään tiedä.

Maarella ja Viipo 31+2
 

Yhteistyössä