SOKERIKLUBI

Maanantairaportin aika!!

- paino tänään aamulla 85,6 eli vissiin 200 grammaa enemmän kuin viikko sitten, ei paha

- arvot melkolailla kurissa, tänään paasto tosin 5,2 eli pitää harkita josko nostaisin iltainsuliinin määrää 8:sta 10:een.

- viime viikolla repsahtelin aika-ajoin, mm. mäkkärikeikka ja lauantaina suklaakarkkeja ja sipsejä...

- tänään rv 33, painoa ekasta neuvolakäynnistä tullut vajaa 8 kiloa eli alle 250 g viikossa

- vähän alkaa ote lipsua, ei enää huvita niin tarkasti katsoa syömisiä, nyt tarvitaan tsemppiä ystäväiseni!

- tänään luvassa jokakuukautinen ravintolatreffaus parhaan ystäväni kanssa, eli hyvää pihviä ja mahd. uuniperunaa, nam! ;) :p

Hohhoi, mites muiden viikko on lähtenyt käyntiin? :wave:

masunen

Maanantaita!

Raporttia täältäkinpäin:

Paino oli tänä aamuna 83,8, siis 200g noussut viime viikosta, ihan jees. Sekin tuli varmaan viikonloppuna eli arki meni ihan hienosti, mutta viikonloppuna tuli kyllä verotettua poikien sipseistä ja nameista oikein kunnon veroprosentilla...
Mutta taas tsempataan!

Odotuspuolelta luin, että Kipinätär on saanut pojan, joten onnea vielä täältäkin kautta koko perheelle!!! :flower: :flower:

masunen

Tällainen uutinen sieltä löytyy:

"Onnittelemme kaikki yhdessä Kipinätärtä ja hänen perhettään viidennestä pojasta joka syntyi 21.8.05 kello 17.23
Terve poika oli 3750g ja 53cm, kyllästyi kohtuilemaan viikoilla 36+4."

Elikäs ihan reippaankokoinen miehenalku noille viikoille. Ja nythän mua alkoi jännittämään myös Linnean kokoarvio ja synnytystapa-arvio? Ei kait ne sua sinne jättäneet meitä kannustamasta??? Ilmoittaudu heti klubille ja kerro kaikki =)

Elikkäs tilanne ihan ok! Paino oli noussut n. 1kg, tosin on vähän turvotusta tällä hetkellä kun olen syönyt niin suolasta ruokaa lähipäivinä... Eli viimeks paino 90kg ja nyt jotain 91kg... Vaikea saada tarkkaa määrää kun en omaa digitaalista vaakaa! Tiesin kyllä et mässäilyn jälkeen olis noussut :( Mut ei se mitään! Sainpahan taas uutta puhtia pysyä ruokavaliossa kun huoma miten helpolla painoa kerran tulee :)

Viikkoja tänään tasan 25 ja lähtöpainohan on ollut tuo 90kg...

Tänään on ollut tosi mukava päivä... Just lähti tosta äsken yks nainen joka oli huomannut myydään ilmotuksen kirppispalstalla ja se tuli ostaan vaatteita multa... Tultiinkin niin hyvin juttuun et sovittiin et menen pojan kans sinne ens viikolla kylään :) Mukavaa kun mulla ei ole juurikaan kavreita joilla olis lapsia niin on kiva jutella toisen äidin kanssa joka tietää mistä on kyse kun valittelen asioista!

Ja sain lisäks eilen kaverilta varmistuksen et on normaalia kun valuu hiivalääkityksen jälkeen vaaleanpunaista nestettä, eli sen puyolesta kaikki kunnossa ja sitä ei olekaan enää tänään vuotanut!

Olen siivonnut tänään kämpän perusteellisesti ja on ihanan raikasta ja KARVATONTA! Meillä kun on lapukka josta lähtee AINA karvaa ihan tajuttomasti!

Mites Linnealle on käynyt...?

Kipsulle onnea pikkuvaavista (kateellinen, kun alkaa nää lämpöset säät ahdistaa...) :flower: :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2005 klo 13:13 masunen kirjoitti:
Tällainen uutinen sieltä löytyy:

"Onnittelemme kaikki yhdessä Kipinätärtä ja hänen perhettään viidennestä pojasta joka syntyi 21.8.05 kello 17.23
Terve poika oli 3750g ja 53cm, kyllästyi kohtuilemaan viikoilla 36+4."

Elikäs ihan reippaankokoinen miehenalku noille viikoille. Ja nythän mua alkoi jännittämään myös Linnean kokoarvio ja synnytystapa-arvio? Ei kait ne sua sinne jättäneet meitä kannustamasta??? Ilmoittaudu heti klubille ja kerro kaikki =)
Ilmottautuu ja kiittää hengessä olosta! :hug: Masuselle!

Ja ihan ekaksi ONNEA KIPSULLE! :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
Meidän sankari!!

Mie se palasin häntä koipien välissä sairaalasta kotiin, puoli kasilta lähdettiin ja kahelta kotiin! Pientä väsymystä miulla ja mukana olleella apotilla ja esikolla :whistle:

Lääkäri oli ihana, voi peeveli. En miustanut mitään mitä miun piti siellä posmentaa. Sai miut puhuttua ulos sterilisaatiostakin eli otan hormoonikierukan sitten.

Tutkimus oli ihan kakunpala eli peace of Kauko, ei sattunut tai mitään. Pelkäsin, kun joolekinoli tynnetty (yöks!) nyrkki, tiiätte minne.
Ultrattiin ja otettiin verikokeet ja röntgen. Röntgenissä tunsin itseni fakiiriksi, kun oli niin hassuja asentoja missä piti kököttää.

Lantio oli 10.2 tai 10.8, en muista kumpi, ja kuulemma saa olla 11. Pommiuutinen oli painoarvio: tadaa; 2900g (36+6)!

Sanoi, että ei tule nelikiloista... samaan tyyliin puhuttiin esikoisenkin kohdalla. :/ heitti siis painoarvio silloin puolella kilolla.

Laitettiin siis kotiin KYPSYMÄÄN, ja annetaan mennä vaikka yli jos ei tilanne muutu. Tekevät uuden arvioinnin viikolla 39 eli 5. syyskuuta.

Luulin, että kypsyttää ihan sikana tämmönen, kun esikoisen synnytyssessio oli niin h**vetillinen. kumma kyllä ettei hirveesti edes ota päähän. on vaan kauhean väsynyt olo. pitää miettiä näitä sitten hahka jaksaa.

MAANANTAIRAPORTTI

-paino aamulla 75kg = sama,kun ekassa neuvolassa
kun olin pungertanut lääkäriin, oli jo tullut 1,5kg lisää, mutta silti lääkäri sanoi, että olet tainut laihduttaa vähän liikaakin. Enkä oo! mutta sillä verukkeella söin ja aion vielä syödä lisää anopin tekemään ihanaa, eikä edes kovin epäterveellistä omenapiirakkaa. voin pistää teille ohjeen, se on ihanaa! vaikka ei mikään sokeripommi, ei mennyt edes "sokrukänniin" siitä.

- sokerit ok. ne heitot ei kuulemma ole huolestuttavia, jotain, että elimistö alkaa huolehtia omista sokereistaan.

-jotain varmaan unohtuu, kun on nyt niin pöhnä,mut mie tulen teitä kuteskin morjesteleen niin usein, että tuskimpa vältytte miltän kovin olennaiselta tiedolta.

-ollaan kyllä aika hyvin kuosissa myö sokeritoukkien tekijät, miulla on semmoinen tutina. Hyvä myö! :saint: :) =) ;) :hug: :flower: :D

Palaan taas linjoille.

Viimeksi,kun luin noi teidän viestit pyöri ajatukset niin pientä ympyrää oman navan ympärillä, etten tajunnut siis yhtään mitään, sori siis.

kiitti siis kauheesti kaikille synn.arviossa hengessä mukana olleille!!!! :hug: !!!!!!!

Ja yksi kilo champpion, on tosi "naiselta". Se tarkoittaa, jotta hienosti!

Seltsu, nyt et ala lepsuilemaan, vaikka arvot onkin ok! Pitää pysyä skarppina tai turmio ja ISSSSSOOOO VAUVAAA tullee! Tuo oli peloitus-psykologiaa, toimiiko? Nyt otat sen kauniin käden ja laitat sen niskaan ja vähän ravistat... toimiihan?

Eilen Kipunättärelle annoin neuvoja miten sais supparit alkamaan (syysmammoissa) ja nyt yritän sitten noudattaa omia ohjeitani, kun lääkärin mukaan saa alkaa vaikka supistelemaan. Käytiin sitten meidän isun kanssa oikein käsi kädessä :heart: kävelemässä siihen malliin, että alkoi kyllä supistelmaan. Esikko oli sen ajan mummon huomassa. luksusta!

Taisin ehtiä retostaa sillä omenapiirakalla, että ei tunnu missään, on niin terveellistä ja lässytilää. Kyllä kolmas pala tuntuu, jos sen vetää päivällisen (sekin isompi, kun laki=ruokavalio sallii)! Hirvee sumu-sokeriaivot paukahti päälle, eikä meinannut hevillä taas alkaa järki juosta. Veden hillitön killitys onneksi auttoi, luulen ma.

Anoppi-ah niin, armas ja hyvä ihminen,mutta kun käytti hedelmäSOKERIA ja meinaa, et se on vähemmän paha kuin makeutusaine (Canderol). Ei vaan toimi sokeritaudissa, niin. No, itsehän sitä herkkua piti napaansa vetää. Voitte torua --- "ai, ai, kadun" "ei saa löydä" \|O "Apuaa, anoppii, nuo kiusaa".
:saint:

Huvit ne on miullakin, elkee suuttuko! Ja voikee oikein hyvin koko konkkaronkka! :flower:

Terveiset ravintolakeikalta! Ei tehny yhtään mieli mitään pihviä tai mitään, niin voitteko uskoa: söin fetasalaatin ja join vettä?! Mies katto suu auki ku tulin kotiin, että voiko kukaan täysjärkinen ihminen mennä RAVINTOLAAN SYÖMÄÄN SALAATTIA?! :LOL: Minäpä voin, ja olen siitä ylpeä. Jälkkäriksi latte, nam. Oon oikein tyytyväinen siis. Toki tuossa fetajuustossa on paljon rasvaa, mutta eiköhän silti ollut keveämpi vaihtoehto mitä pihvi. Eikä muuten ollut salaatinkastikettakaan! Ja hyvääääää oli. :p

Eli Linnea, kiitos tsemppauksesta vaan, niskasta on otettu kiinni ja ravisteltu. Mies teki juuri iltapalaksi itselleen aurajuustotoastia ja mä kuolasin vieressä, tuoksu leijuu edelleen täällä koko talossa, mutta mä pysyn lujana enkä syö enää mitään...

Tässä on parina kertana ollut aamun paastot tasan 5, tänään himpun ylikin, ja taistelen itseni kanssa että pistäisinkö nyt 8 yksikköä vai nostanko määrän kymppiin... Jospa kokeilen vielä yhden illan tuolla kahdeksalla.

Linnea, vai oot sinä käsi kädessä miehen kanssa kävelly, etkös tiedä että siihen synnytyksen käynnistymiseen suositellaan jotain vielä intiimimpää kuin käsistä kiinni pitely..? ;) :D

Hyvää yötä nyt, palaillaan huomenissa! :wave:

Onnea Seltsulle kevyestä ravintolareissusta! Mut eikö olekin ihan tavallinen Fetasalaatti loppupeleissä hyvää, eikä närästä...?!

Mä lipitin eilen vettä ja ramppasin koko yön vessassa ja se kilo oli tippunut pois! Kuten epäilinkin niin johtui turvotuksesta! Eilinen sujui syömisen osalta hyvin ja saa nähdä miten tänään... Ei aainakaan nyt vielä syöpötä, mut toi ukko menee illaks töihin niin on liikaa ainkaa mässätä :snotty: POIS SE MINUSTA! Pojun kummitäti tulöee käymään... Täytyy ehdottaa sille jos mentäis kans syömään ravintolaan fetasalaattia :p Alkoi tehdä mieli, kiitos ton Seltsun!

Täään oonkin ihan aamuvirkkuna kun poju kömpi huoneestaan puoli kuudelta hyppiin meidän sänkyyn :eek: Yritetään saada se nyt nukkuun et päästäis itekin! Viimeyö oli ihan ihme pyörimistä mun kohdalla ja on vähän flunssainen olo... Heräsin yhdessä vaiheessa yötä ja mun toinen puoli takapuolesta oli puutunut ihan tunnottomaks! Oliko vähän tyhmän tuntuista! Pissalla ramppasin miljoona kertaa! Toinen mikä valvotti oli se et isäntä ja koira kuorsas kilpaa, enkä osannut sanoa kummasta lähtee kovempi ääni! Isäntää voi tökätä kylkeen mut koira kuorsas sängyn alla... Ja sitten kun viimein hiljeni päätti tää uus tulokas ilahduttaa äitiään heittämällä volttia niin että tietyt asennot teki oikein kipeetä!

linnea75 harmaana
Morjensta!

Mestari, tosi hyvä juttu toi veden juonti, on se hassua miten vedet lähtee vettä juomalla. Monimutkaista miusta :D mutta toimii.

Ja Seltsu sie senkin vääräleuka... kyllä mie viel hämärästi muistan sen tehokkaammaksi väitetyn (miesten keksimään propagandaa) keinon käynnistää synnytys. On vaan viime kerrasta niin huvittavat mielikuvat; ihan kuin valas (siis mie) yrittäisi kellistää tulitikkua (siis mies, kokonaan, ei SE). Semmoista pyörimistä, että mistä kulmasta sitä yltäisi (eikä nyt vitsailla sit pituudesta!! Tsot tsot!) ja vessassa pitää juosta kesken ja välillä sen semmoisen. :snotty: ja kun painaa ja kutittaa ja naurattaa...

Mutta on mieli kyllä nyt niin korkealla, että pitää varmaan yrittää hassutella hysteriankin uhalla, kunhan miehen äiti lähtee. Anoppi viereisessä huoneessa jotenkin tuo vähän omaleimaisen tunteen jo muutenkin omituiseen loppuraskauden yritykseen hoitaa parisuhdetta.

Asialinjalle palatakseni *kröhöm tärkeänä*
saanen huomattaa, että on todellakin mukavaa, että ravintolassa tekee ihan mieli syödä vihreitä! Tiedän tunteen. Ja onhan ne yleensä niin hyvin laitettuja, että pelkkä kaalinlehti kellastuu kateudesta. Samoissa fiilareissa senkin suhteen, että meillä mies teki illalla nami pitsan ja miun ei tehnyt edes mieli lokittaa häntä. Jotenkin ällötti :LOL: (on sitä aikoihin eletty) se juusto ja vehnäjauhot, kovin epäterveellistä. Alkaa tämä hulluksi mennä :D

Äsken kävin käpöttämässä monen kilsan lenkin aivan YKSIN!!!!!!!! Siis nyt pitää keksiä jokin juoni, ettei mummo lähtisi, sitten on ihan mahdotonta kuvitellakaan käyvänsä edes vessassa ilman kaksivuotiasta kaunotar-prinsessaa. Vaikka on hän mukava, mutta vielä mukavanpaa on olla aivan itsekseen!!!!!! Pitääkin kehittää tältä istumalta joku UUSI IHAN OMA HARRASTUS, että voi sitten jättää lapsen syntymän jälkeen miehen ja lapset hyvällä omallatunnolla ja lähteä jonnekin eukkoinkerhoon vaikka kerran viikossa. Onko kukaan harrastanut pitsinnypläystä, se koki juuri mielettömän arvonnousun täällä susirajalla yhden näppäimistön ääressä...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2005 klo 11:01 linnea75 harmaana kirjoitti:
ja kun painaa ja kutittaa ja naurattaa...
:LOL: Painaa ja kutittaa! Tuo on kyllä niin hyvin sanottu, lienet Linnea lukenut Häräntappoaseen? (Itse lukenut sen muistaakseni 14 kertaa, edelleen ihan huippu vaikka olenkin iältäni vissiin jo kohderyhmän ylittänyt..?)

Aamun paasto oli taas tasan 5, elelen edelleen niin että pistän illalla sen 8 yksikköä, jos tuosta alkaa nousta niin sitten vasta nostan itsekin. (Sekavaa.)

Champion, eikö oo kivaa ku täällä puhutaan lähes koko ajan ruuasta niin heti tulee nälkä kun avaakaan Kaksplussan sivut..? :D Mä söin lounaaksi taas salaattia, nyt itsetehtyä: herne-maissi-paprikaa, kurkkua, tomaattia ja puoli purkkia tonnikalaa vedessä, sekä light-salaatinkastiketta pieni loraus. Ja 1 ruisleipäviipale. Kyllä oli hyvää, ja sokerit 1,5 tuntia syömisestä 5,4 eli h y v i n :)

linnea75 harmaana
Voi miten terveellistä.

Ai siksi miun kaverit rupes jouskus vuosia sitten nauramaan tuota "painaa ja kutittaa"-juttua. Mie olen katsonut sen sarjan ja varmaan joskus lukenut kirjankin. Mutta tällä päällä en niin monta kertaa, että olisin tietoisesti tiennyt tekeväni tämmöisiä kultteurellejä kirjallisuus lainauksia. Näin sitä on blondikin kovin fiksu ihan tietämättään :D Anna-Leena Härkönen on kyllä tosi COOOL!

Pitäisi vielä käydä kipaisemassa toiseen kertaan se pitkä lenkki, että saisi nähdä alkaako action synnytysrintamalla ennen kuin laskee mummon kotiinsa, asuu kaukana taka-Savon sydänmailla. Mutta kun ei jaksa, kun piti istua ja ottaa aurinkoa hiekkalaatikolla ja viltillä varjossa täytyi syödä omenaa. Siis tää lastenhoito on niin rankaa.. :LOL: ja silmä vaan luppasee.

Huomenta. Rapujuhlien mässäilyjen jälkeen on aika taas palata ruotuun ! Illalla tulee vieraitakin ja olen tehnyt valmiiksi tarjolle kesäkurpitsakeittoa.

Ainoa vaan että viikon päästä saan tietää että onko sitä raskaana vai ei, joten tähän jännitykseen voisin syödä vaikka kaapit tyhjiksi ; ) Pitänee yrittää keksiä jotain muuta tekemistä ja pitää ittensä kiireisenä.

masunen

Onnea odotuksen odotukseen, Henneri: piiitkä viikko tulossa sulla, mutta kyllä se siitä!
Ja actionia Linnealle, miksen mäkin ole jo noilla viikolla...

Feta-salaatti on muuten minunkin suurta herkkua, kunhan nappii oliivit hiiteen :p Kätevää on siirtää ne myös miehen lautaselle, jos sattuu olemaan paikalla.

Hehee! Eilen poju heräs puol kuus aamulla ja tänään kävin herättään sen kymmenen yli kymmenen! Saa nhädä tuleeko meille minkäänlaista unirytmiä nyt ton uuden sänkyn vuoks vai onko jokatoinen aamu aikainen ja joka toinen aamu myöhäinen :)

Hennerille plussasäteitä! Toisaalta on ihanaa kun odottaa tota odotuksen alkua! Kaikki on niin jännää ja hienoa sitten kun sen plussan saa... Onko mitään edes pientä oiretoivoa? Toivottavasti saat heti jatkaa odottajana meidän seurassa :D

Kaksi päivää sujunut hyvin dieetin kanssa, paitsi että uutena piirteenä on tullut iihan tajuton yö-nälkä! Kahtena yönä on ollut kertakaikkiaan pakko mennä syömään kun vatsalaukku on heittänyt häränpyllyä! Hauskaa vaikka yritän syödä kauheen hyvin ennen nukkumaan menoa! Mitenköhän pärjään kun ens tiistaina on se helvetin sokerinrasitus! Kasista kasiin syömättä kun nytkin tekee tiukkaa :/
No yritän syödä ihan sillai kevyesti yöllä, esim. nyt join lasillisen piimää ja söin yhden leivän... Pääasia et nälkä jotenkuten lähtee...

Pääsis vielä eroon tästä kurkkukivusta... Mulla on joko flunssa joka ei ala kunnolla tai sitten tää johtuu siitä et sorruin vetään apri tupakkaa viikonloppuna :ashamed: Tosin jos johtuu tupakasta niin ihan oikein mulle! Sais tulla aina kurkku näin kipeeks pelkästä ajatuksestakin niin ei tulis enää ollenkaan sorruttua edes odotusajan jälkeen!

Mites muilla keskiviikkofiilikset?

Ärsyttävää muuten kun tässä vaiheessa jo alkaa tulla turvotusta! Vaikka en oo nyt edes syönyt mitenkään suolasta! Huomaa vihkisormuksista et on sormet turvoksissa... Täytyy kohta ottaa ne pois kun muuten jämähtää sormeen (isä päivystyspolilla töissä ja on pelotellut kuinka jotkut odottavat äidit joutunut käymään napauttaan siellä sormukset poikki kun on niin turvonneet sormet ettei veri kierrä)... Mun sormuksia ei kyllä leikata poikki kun vihkisormuskin on vasta vajaan vuoden vanha :) Heh ja arvokkain omaisuus mitä multa löytyy ;)

En edes uskalla ajtella että olisko oireita. Toiveikkaana keksisin niitä varmaan liudan : )

Meillä on esikoinen hoidossa tän viikkoa ja kuopus 1v koisii pinnasängyssä. Ihana rauha : )

Tsemppiä kaikille meille : ) Jääkaapissa miehen kebab ainekset kutsuvat kovasti, mutta onhan se kasviskeittokin ihan hyvää...

Keskiviikkoa kaikille!

Mie tein hyvänä immeisenä kaalikeittoa, mutta paljon tuo auttaa, kun piti kaksin käsin vetää pullaa (no 2 siivua ja kuorin pahimmat sokerit päältä) naamariin. Ostin huomiseksi, kun tulee vieras, vaikka olis kyllä ollu kaapissa ihan keksiä yms tai sit olisin voinut leipoa jotain ei niin epäterveellistä. Mutta jospa tuo ei nyt maailmaa kaataisi. Ja olihan se hyvää... :p

Hernerille peukkuja ja varpaita pystyttämään. Vähänkö ihailtavaa se kesäkurpitsakeitto, kuulostaa sit niiiin terveelliseltä, että! ;) Ostin miekin lanttuja, eli varmaan kasvispihvejä tulee tässä pykättyä, ne on ihan kyllä jees. Olen kyllä huomannut, ettei miusta ihan kasvisyöjäksi tuosta vaan olisi. Tuntuu, että tulen äkäseksi ja virrat loppuu, jos en syö edes pientä murua lihaa päivässä. Siis vaikka jonkun broileripullan tai sen sorttisen siivun. Lihansyöjä mä oon, pistän suihketta kainaloon. Joo...

Masunen, siun masu saa miut viikoissa kiinni kuiteski. Kun miulla on taipumusta tuohon yliaikaisuuteen, viimeksi vaan 15 päivää...
:whistle: Kiitos actiontoivotuksesta, sitä toisiaan kaivataan. :) Miun pitää käydä kohta kurkkimassa paljon siulla niitä viikkoja oli, kun hyvä tällä päällä, että omansa muistaa. Niissäkin mie olen ollut ihan sekaisin, vasta viime viikolla pääsin tarkkaan kärryille, jos suoraan sanotaan. Ekan kanssa mie tiesin hyvä, ettei minuutin tarkkuudella missä mennään.

Champpion, mie olin siinä luulossa raskauden alussa, että tästä vaan paisun loppuelämäni - otti päähän - kävin suurennuttamassa sormukset. Oli tosi fiksua: makso 40 euroa!!!!!!!! Voi taivas!!!!!!!! Ja nyt tässä vaan laihdutaan ja arvaa vaan, kenen pitää kohta hilppaista pienentämään niitä samaisia sormuksia. Ainakin jos tässä viel 15 kg lähtis, niin ihan salettiin tippuuvat. Saisikohan mie jonkun alennuksen, jos menisin samaan liikkeeseen. Se myyjä pitää varmaan muutenkin jo vähän outona, kun sanoin sormusten kutistuneen pesussa. Toisaalta tää on semmoista suloisen ihanaa tuskaa näinpäin, vähän vastaavaa, jos joskus huomaisi, et joku vaate oliskin LIIAN ISO. Hahaa, koittakoon se päivä tällä vuosituhannella. Ei kyllä kannattaisi hirveen nopeesti pudottaa painoo, kun kaikki sanoo, et se tulee takas. Mutta ei se kyllä harmitakaan. Mie olen sitä kaalia vetänyt turvotukseen, niinkun nyt olen varmaan mainostanut vaan sen miljoona kertaa. Naamassa on turvotusta, se ei häviä siitä millään poppaskonstilla.

Voi siun yönälkää! Miulla meinas tulla kans välillä ja hapot alko ihan nostamaan tulehdusarvoja ja valkuaisia aamuvirtsassa. Pitäsiköhän siun syödä vaikka ruisleipää vähän enempi vielä. Olit sie tuolla etusivun ruokavaliolla? Ehkä se kalorimäärä on siulle vähän liian pieni, sitähän voi hiukan nostaa just leivällä, marjoilla ja puurolla. Kahteen vikaan puoli desiä lisää iltapäivällä ja illalla. Ja leipiä kahden sijasta rouskutat kolme. Mie olen tehnyt silleen illalla, että olen juonut lasin vähäkalorista mustikkakeittoa illalla sen muun iltapalan lisäksi, jos on siltä tuntunut. Muista ottaa sinne rasitustestiin sitten mukaan evästä, että saat syödä jotain sitten, kun hyö antaa luvan. Siis testin jälkeen. Käytät sie mitään maitotuotteita? Mie jäitin ne viiliä lukuunottamatta pois ja sekin laski miulla sitä kalorimäärää. Mutta tasaahan se sokereita. Joskus kyllä tuntuu, varsinkin jos liikkuu paljon päivällä, että nyt on varmaan liian vähän energiaa immeisessä. Mutta se kai lienee yleinen vaiva loppuraskaudessa, varsinkin jos ei ole mahdollisuutta levätä päivällä. Tää koneella käynti on ihanaa lepoa ja teidän juttuja on kiva lukea.

Voikee mainiosti ja yrittäkää jaksaa näiden ruoka-asioiden kanssa taplaamista, vaikka ne aika monimutkaisilta ainakin miusta jokus tuntuukin.

Liityn minäkin tänne :( Olo on ihan masentunut, arvasin, että minulle tulee raskausajan diabetes! Äidilllä eikä sisaruksilla ole, mutta mummolla ja tädillä kylläkin 2.tyypin diabetes.

Minulla oli se ensimmäinen arvo kohollaan 4,9 ja se saisi olla 4,8. Eli puhutaanko nyt, että minulla on raskausajan diabetes? Joudun nyt sille diabeetikon ruokavaliolle. Miksi tämä diabetes tuli? Johtuuko se lähtöylipainosta, geeneistä ja vai siitä, että olen syönyt makeaa? Pitääkö minun mennä nyt useammin sokerirasituskokeeseen, pitääkö ruveta itse mittailemaan sokeriarvoja ja putoaako minulla nyt paino, kun alan noudattamaan ruokaohjeita? Kertokaa vähän faktoja, pliis! Kiitos jo avusta etukäteen.

linnea75 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2005 klo 15:14 Syys kirjoitti:
Liityn minäkin tänne :( Olo on ihan masentunut, arvasin, että minulle tulee raskausajan diabetes! Äidilllä eikä sisaruksilla ole, mutta mummolla ja tädillä kylläkin 2.tyypin diabetes.

Minulla oli se ensimmäinen arvo kohollaan 4,9 ja se saisi olla 4,8. Eli puhutaanko nyt, että minulla on raskausajan diabetes? Joudun nyt sille diabeetikon ruokavaliolle. Miksi tämä diabetes tuli? Johtuuko se lähtöylipainosta, geeneistä ja vai siitä, että olen syönyt makeaa? Pitääkö minun mennä nyt useammin sokerirasituskokeeseen, pitääkö ruveta itse mittailemaan sokeriarvoja ja putoaako minulla nyt paino, kun alan noudattamaan ruokaohjeita? Kertokaa vähän faktoja, pliis! Kiitos jo avusta etukäteen.
Hei ja tervetuloa! Tieto on varmasti shokki jokaiselle silloin alussa, mutta äkkiä ajatukseen tottuu. Ja se ruokavalio ei ole mitään kauheeta hirveetä, älä yhtään huoli. Sen avulla saat painosi pysymään ruodussa ja hyvällä säkällä vältyt insuliiniltakin. Katso tuolta eka sivulta ruokavalio-ohjeita, jos et neuvolasta saa tarpeeksi selkeitä.

Allekirjoittaneella paino karkasi käsistä raskauden alussa ja olisi varmaan noussut samalla tavalla kuin ekassa raskaudessa (22kg!), jollen olisi testissä kärähtänyt. Nyt painoa on pudonnut ihan huomaamatta ruokavalion avulla ja tällähetkellä viikkoja on 37 ja kilot suunnilleen samat kuin ekassa neuvolassa. Meinaan jatkaa raskauden jälkeen kaidalla polulla viel 15kg ihan siksi, etten sitten sairastuisi diabetekseen. Ja täytyy sanoa, että olo on terveempi kuin mitä oli näillä viikoilla ekassa raskaudessa. Tunnen olevani suorastaan eri hehkeäkin pitkästä aikaa, kun peilistä katsookin hoikkempi immeinen, kuin aikoihin.

Syitä sairastumiseen voimme pähkäillä ja kaipa ne ovat pitkälti niitä mitä mainitsit. Olennaista on kuitenkin se, että onneksi meillä on niin toimivat neuvolat, jotka huomaavat tälläiset ajoissa niin, että voimme ainakin tietoisesti yrittää vaikuttaa siihen, ettemme myöhemmin sairastu vakavammin.

Ja yksi pointsi vielä. Joskus sokerilla kasvaneet kohtuvauvat tulevat aika isoiksi ja ovat hankalia synnyttää, miulla oli ihan tekemätön paikka silloin esikoisen kanssa. Silloin siis lihoin, mutta selvisin nippa nappa testistä. Tällä kertaa lääkäri väittää, että tulokas olisi pienempi. No saa nähdä, on noita kasvugeenejä isän puolelta siinä määrin, että isoksi saattaa kohdussa kasvaa vaikka äiti seisoisi päällään. Meni nyt vähän asian vierestä, mutta se ei haittaa täällä mitään. Meillä on täällä oikein mukava porukka ja kyllä myö siutkin vielä hyvälle mielelle saadaan!

Ai niin vielä. Sokereiden mittaamiseen tottuu ja se ei satu. Sillä on hyvä saada sympatiaa ja pelotella kanssaihmisiä. Sokerinrasitust tehdään ainakin täällä uudellen vuoden päästä synnytyksestä ja seuraavan kerran neljän vuoden kuluttua. Ja niinkuin tuossa oli jo puhetta, painosi putoaa tai nousee ainakin hillitymmin, kuin mitä se tekisi ilman ruokavaliota. Ja synnytyksen jälkeen ainakin pudotellaan, eiköstä niin?

:hug:

Kiitos Linnea rohkaisevasta kommentistasi! Niin, minä oon nyt tässä tämän illan pähkäillyt tätä asiaa ja saanut ystävältäni joka on terveydenhoitaja samanlaisia kannustavia kommentteja kuin sinultakin. Eikä se enää tunnu edes niin pahalta. Minun ja vauvan parhaaksihan kaikki tehdään ja ei pidä ajatella sitä ruokavaliota varsinaisena "diettinä". Syön vaan terveellisemmin (aivan kuin ennen raskauttakin!!!) ja yritän liikkua parhaani mukaan, niin uskon, että diabetes pysyy sillä loitolla. Ja olen aiemminkin tiennyt, että en voi lihoa ihan muodottomaksi, koska on tuo sukurasitekin. Itse asiassa tuntuisi ihan kivalta, jos niitä kiloja ei nyt tulisikaan niin paljon raskauden aikana, on sitten helpompi pudottaakin niitä....Maanantaina menen hakemaan ruokaohjeet neuvolasta ja vähän vielä juttelemaan asiasta. Eiköhän tää tästä :heart:

Tervetuloa joukkoon SYYS! Täällä on ihan mukavaa... Meitä vapaaehtoisiakin löytyy noudattamaan ruokavaliota ison painon takia ja se todella toimii :)

Tein eilen ison satsin porkkana-parsa-ja kukkakaalikeittoa ja nyt alkanut illalla perästä kuulua :snotty: Tuntuu et isäntä taitaa nukkua koiran kans sängyn alla yön :LOL: Voi ressukkaa! Kun se tulee töistä niin vihreä pilvi leijuu täällä asunnossa (sen vuoks esikko meni tod. näk. niin helpolla nukkuun kun meni taju kankaalle)!

Mutta kyllä voi sosekeitto olla hyvää :p Yritän nyt syödä muutaman ruisleivän enemmän kun alan tekeen iltapaa kuten LINNEA neuvoit... Katsotaan mitä yöstä nyt tulee... Sain jopa itsestäni irti sen verran et kävin kävelyllä (oli pakko kun vaipat loppu pojulta ja auto oli isännällä töissä) joten tuli ulkoiltua... Nyt kyllä jomottaa alavatsassa ikävästi kun unohdin laittaa tukivyön päälle... Mut ei pikkumitään!

Täytyy yrittää vääntää kaalikeittoa... Alkoi ihan oikeasti tehdä mieli kun toi Linnea sitä vääntää... Isäntä vaan inhoaa meillä kkaalin hajua, mut eipä erota mun tän hetkisestä hajusta sitä :) Mua itteeni kans tympii se kaalin keittäminen! On ärsyttävää hommaa, sen vuoks en sitä pahemmin ole tehnyt! Saispa sitä valmis raasteena jostain niin olis kivempi alkaa tekeen!

Hyvä salaattivihje nesteen poistoon: rastettua kaalia, ananaspaloja (omassa mehussa ja tuoretta tilliä reilusti ja vähän punaista säilyke paprikaa! Siihen vielä vähän jotain hyvää raikasta esim. jugurttikastiketta sekaan, niin nami! Sitä vedin himooni esikoista odottaessa! Oootteko muuten kuulleet et mansikat poistaa myös nestettä, joten jos vaan sokerit ei nouse niin niitä popsimaan (mahtaako edes saada enää mistään)!

Kipinätär harmaana
ette muuten usko mitä luin synnytyspapereista!
Mulla on ollut edellisen raskauden aikanakin raskausdiabetes. Oli ihan kiva kuulla se nyt. Tosin kaksospojat tuskin olisivat olleet lähes 3 kiloisia viikolla 35 kun syntyivät jos ei olisi rd:tä ollut.

Tänään on sitten eka aamu kotona synnytyksen jälkeen. Aamu pala tuli kyllä syötyä tossa 3 jälkeen yöllä kun olin imettänyt kolme tuntia putkeen.

Tyksissä oli yksi hoitaja joka kertoi mulle että nyt kun mun tarvii laihduttaa ettei mulle tule sokeritautia, niin mä en saa syödä iltaisin enää kuuden jälkeen mitään ja aina tarvii juoda vetta kun on nälkä... Mitenköhän tuo vaikuttaisi maidon tuloon?

Synnytyksessä lähti kaikki mitä raskauden aikana oli tulut. Käyn tänään vielä neuvolan vaa´alla varmistamassa.

Ai niin eilen tilattiin pitsaa sen kunniaksi että päästiin kotiin. Söin 2 pitsa "slaissin" kokoista palaa.

Ihanaa muuten kun taipuu kotitöihin ja ei supistele kun kulkee kellarin tai vintin portaita. Koiraakin pääsee lenkittämään kunnolla:D

Vauvalla nälkä...

Kipinätär
:wave: :wave:

Onnea kippinätär kotiutumisen johdosta ! Kyllä sitä kelpaa pitsalla juhlistaakin : )

Pistelin juuri lautasellisen pastaa ja kuopuksen kanssa vetelimme vielä kermajäätelöä päälle ! Hitto että on tukusa olo ja morkkiskin , mutta hyvää oli! Pitää taas tehdä iso kattilallinen keittoa kaappiin valmiiksi, niin voi syödä suoraan sitä ennenkun alkaa ajatella mitä mieli tekisi : )

Vieä olisi muutama päivä sinniteltävä ennenkun tiedän kuulunko samaan lahkoon kanssanne eli onko maha täynnä ; ) Syytä olisi nyt skarpata taas tän ruokailun kanssa.

Mukava lukea kuinka loistavasti te olette onnistuneet kanssa ihmiset ! Huikeaa itsekuria! Ehkäpä minäkin seurassanne pystyn eikä seuraava vauva olisi elämää suurempi ; )

Yhteistyössä