Soittotunnit vain rikkaiden lapsille =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyyh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja jos haluat ns. oikeille soittotunneille musiikkiopistoon niin hae kunnan tukemaa paikkaa. Itse olen sellaisella aikanaan opiskellut ja hämärä muistikuva että täysin persaukisille joilla lahjakas lapsi mahdollisuus jopa maksuttomaan paikkaan. Mutta siinä kohassa sen penskan pitää oikeasti olla lahjakas

"Köyhä" saa vaikka sossusta harkinnanvaraisena tukena apua lapsen harrastuksiin, jos niin huono on taloustilanne. Tai sitten hyväksyy sen, ettei niitä tunteja voi pitää ihan niin montaa mitä tahtoisi ja rajoittaa niiden määrää esim. yhteen-kahteen viikossa.

[QUOTE="vieras";28073164]Ja jos haluat ns. oikeille soittotunneille musiikkiopistoon niin hae kunnan tukemaa paikkaa. Itse olen sellaisella aikanaan opiskellut ja hämärä muistikuva että täysin persaukisille joilla lahjakas lapsi mahdollisuus jopa maksuttomaan paikkaan. Mutta siinä kohassa sen penskan pitää oikeasti olla lahjakas[/QUOTE]

Noi kunnan tukemat soittotunnit maksaa nykyään n.300e/lukukausi. Siis 600e/vuosi...ihan älyttömäksi mennyt! Oikeasti ei nykyään mitään maksuttomia paikkoja ole.

Työväenopiston tunnit on 20 minuuttia per lapsi! Ihan hölynpölyä tuollanen - ja lisäksi lapsi ei halua soittaa pianoa eikä viulua ja nuo ainoat soittimet, joiden opetusta tarjolla. Ja tosiaan parinkytä minuutin vuoksi en alkaisi lasta kuskaamaan edestakaisin. Miettikää nyt kuinka paljon musiikinopetusta tuohon aikaan sisältyy siirtymisineen ym....

Työväenopistolla on ainaki tässä kunnassa mahdollisuus hakea vapautusta lapsen harrastusmaksuista jos vanhemman tulot ovat hyvin pienet. Vapaa muotoinen anomus työväenopiston rehtorille ja joku todiste tuloista :) ei maksa soittotunnit mitään. Ja niinku joku jo maintsi musiikkiopistolla on mahdollisuus vapaa opiskelija paikkaan lapselle/nuorelle jos vanhemmat hyvin pienituloisia. Lisäksi sossu kustantaa lapsen harrastusmaksuja jos on toimeentulotuen asiakas.

Noi kunnan tukemat soittotunnit maksaa nykyään n.300e/lukukausi. Siis 600e/vuosi...ihan älyttömäksi mennyt! Oikeasti ei nykyään mitään maksuttomia paikkoja ole.

Työväenopiston tunnit on 20 minuuttia per lapsi! Ihan hölynpölyä tuollanen - ja lisäksi lapsi ei halua soittaa pianoa eikä viulua ja nuo ainoat soittimet, joiden opetusta tarjolla. Ja tosiaan parinkytä minuutin vuoksi en alkaisi lasta kuskaamaan edestakaisin. Miettikää nyt kuinka paljon musiikinopetusta tuohon aikaan sisältyy siirtymisineen ym....

Ei niitä vapaaoppilas paikkoja mainosteta missään vaan niistä pitää itse älytä kysyä. :) ja pitää esittää dokumenttia siitä, että on vähävarainen. Myös yksityisissä musiikkikouluissa on erilaisia maksujärjestely kuvioita jos niistä vaan kysyy.

No eikö mielestäsi ole oikein, että ne harrastavat jotka tekevt töitä enemmän sen eteen. Kaikki pitäisi ilmaiseksi saada, ikävä kyllä taidat tämänkin jostain sossusta saada ettei tule suru kun muut ihan omalla työllään ansaitsevat harrastukset ja muut...

Priorisointikysymys. Samassa suhteessa kalliita nuo musiikkiopistojen tunnit ovat olleet kauan. Tästä huolimatta minä ja sisarukseni saimme soittaa useampaa soitinta koko lapsuus- ja nuoruusvuosien ajan, vaikka mitään rikkaita ei oltu. Tämä tosin tarkoitti sitä, ettemme koskaan matkustelleet perheen kanssa etelään tms mitä muut perheet tuntuivat vuosittain tekevän. Muutenkin vanhempamme tinkivät omista huvituksistaan ja tietyistä luksusasioista jotta saivat tarjota meille musiikkiharrastusmahdollisuudet. Olen tästä äärettömän kiitollinen. Koen saaneeni musiikkiopistolta valtavan paljon enemmän kuin olisin saanut joiltain turistirysäetelänmatkoilta.

20 min on lyhyt aika, mutta on se parempi kuin ei mitään. Kyllä siinä jo oppii jos on motivoitunut ja harjoittelee ahkerasti itsenäisesti. Varsinainen oppiminen tapahtuu joka tapauksessa oman harjoittelun kautta, oli viikottaisen soittotunnin pituus sitten 20min tai 45min (kuten musiikkiopistossa). En ymmärrä tuota asennetta, että 20min soittotunnin takia ei viitsi kuskata. Kuulostaa siltä, ettet sittenkään pidä soittoharrastusta kovin tärkeänä. Vai kuinka pitkä matka teillä sitten olisi?
Se on tietysti harmillista, että soitinvalikoimaa ei kansalaisopistolla tuon enempää ole, mutta asian voi ajatella niin, että kun jollain "perussoittimella" aloittaa niin siitä on sitten helpompi joskus myöhemmin siirtyä siihen omaan haavesoittimeen. Nuotinlukutaito, rytmitaju, sävelkorva ym. yleiset soittamiseen liittyvät taidot kehittyvät kuitenkin.

Ja tosiaan, 600€/lukuvuosi tarkoittaa 50€/kk, mikä ei mielestäni ole kovin kallis harrastus, jos nyt vain tätä yhtä lasta miettii. (Toki jos on monta lasta ja kaikilla maksullisia harrastuksia niin yhteissumma helposti hujahtaa suureksi.) Mieti vielä rehellisesti, onko tuo summa todella mahdotonta nipistää muista menoista. Olisiko lapsi valmis itse osallistumaan esim. viikkorahoillaan (jos saa sellaista), pyytämällä syntymäpäivä-/joululahjaksi muun tavaran sijaan rahaa noihin maksuihin jne. ?

Viimeksi muokattu:
Mitä soitinta hän haluaa soittaa? Kitaraa? Kyselepä tutuilta tai laita oppilaitoksiin ilmoituksia, että etsitään lapselle soitonopettajaa. Varmasti löytyy joku opiskelija, joka taitaa lapsen haluaman soittimen ja voisi pientä korvausta vastaan opettaa.

Kaikki pitäisi joillekin ihmisiille olla ilmaista? Kansalaisopistojen ja musiikkiopistojen tunnit eivät ole kalliita. Se 20min. riittää aluksi aivan hyvin.

Lakkaa valittamasta!

Aivan.. ketkäkähän upporikkaat hyväntekijät niitä soittotunteja mahtaisivat ihan ilmaiseksi pitää, raahata itseään jonkun kiittämättömän kakaran kankeita sormia soittimelle järjestelemään ja niiden hönttien äitien ininöitä kuuntelemaan.

P.s. ei siitä todella paljon makseta...

[QUOTE="vieras";28073330]Luulisi köyhää motivoivan jos haluaa lapselle jotain tarjota.[/QUOTE]

Pääasia kuulkaa että sompuille ja muille tuontilaiskoille riittää ruokaa, lämmin asunto ja virikkeitä. Kannamme vastuuta.

Tänään itse sain todistaa, kuin somalimuija ajoi pienellä henkilöautolla ja laittoi auton parkkiin Keölan eteen siksi aikaa kun asioi Kelassa. Varmaan haki bensarahoja.

Täällä lukukausimaksu musiikkiopistossa on 80-90e kieppeillä,oon laskenu että tekee soittotuntia kohtaan 4e,vähemmän kuin uimahallimaksu. Pitää olla kyllä tosi köyhä jos ei millään keinolla saa kasaan tuota summaa.

Ap, kattele esim muusikoiden . net suvuilta löytyskö sieltä mitään. Tai sit joku musiikin opiskelijakin saattaa monesti antaa soittotunteja. Ja jonoon vaan noihin opistoihinkin.

Vapaaoppilaspaikka! Sillä meidänkin lapset pystyivät musiikkiopistossa opiskelemaan, kunhan pääsivät sisään. Ei nimittäin mitenkään itsestäänselvyyttä sisäänpääsykään...

Yhteistyössä