Sofi Oksasella ei ole kaikki palikat oikeilla kohdilla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua kyllä vähän noissa sanomisissa loukkas,että tämä Finlandia-palkittu nainen sanoo,ettei hänen mielestään kenelläkään ole mitään opittavaa Suomesta tai suomalaisista.Miksi hän sitten asuu Suomessa ja on suomalainen jos kerran ei halua olla?Eläisi sitten vaikka siellä Virossa jos pitää enemmän siitä maasta ja kokee sen enemmän omakseen.Näiden lausumien jälkeen mulla kyl meni vähän maku Oksaseen..

Missä kohtaa Oksanen noin sanoo?

Eilisessä Iltalehdessä.Sanatarkkaan lehdestä lainattu:

"Ohjelman lopussa toimittaja yrittää kysyä,mitä Suomesta voisi ottaa opiksi.

-En osaa sanoa paljon positiivisia asioita Suomesta,koska en ole niin rakastunut Suomeen. En usko,että muilla on kovin paljon opittavaa Suomesta, Oksanen toteaa."

Kaiketi tämäkin on vähän tulkinnanvarainen asia,mutta itse satun pitämään Suomesta ja suomalaisista ja jostain kummallisesta syystä minua loukkaa se,että joku suomalainen menee vieraassa maassa puhumaan tällaista.

Mua kyllä vähän noissa sanomisissa loukkas,että tämä Finlandia-palkittu nainen sanoo,ettei hänen mielestään kenelläkään ole mitään opittavaa Suomesta tai suomalaisista.Miksi hän sitten asuu Suomessa ja on suomalainen jos kerran ei halua olla?Eläisi sitten vaikka siellä Virossa jos pitää enemmän siitä maasta ja kokee sen enemmän omakseen.Näiden lausumien jälkeen mulla kyl meni vähän maku Oksaseen..

Missä kohtaa Oksanen noin sanoo?

Eilisessä Iltalehdessä.Sanatarkkaan lehdestä lainattu:

"Ohjelman lopussa toimittaja yrittää kysyä,mitä Suomesta voisi ottaa opiksi.

-En osaa sanoa paljon positiivisia asioita Suomesta,koska en ole niin rakastunut Suomeen. En usko,että muilla on kovin paljon opittavaa Suomesta, Oksanen toteaa."

Kaiketi tämäkin on vähän tulkinnanvarainen asia,mutta itse satun pitämään Suomesta ja suomalaisista ja jostain kummallisesta syystä minua loukkaa se,että joku suomalainen menee vieraassa maassa puhumaan tällaista.

Oksanen hämmästelee median reaktiota.

"Kyseessä oli ohjelma, jossa eri maiden stereotypioita lähestytään kirjailijoita haastattelemalla. Tanskalaiset haastattelivat minua kolmen päivän ajan, ja kävi selväksi, etteivät he halunneet perusteltuja ajatuksia vaan iltapäivälehtimäisiä punch-lineja. En tiedä, mitä ohjelmaan on päätynyt."

Perustelkaa mielipiteenne. Vastaukset tyyliin "Totta joka sana" tai "Täyttä tottahan Sofi puhuu" voi jättää omaan arvoonsa, koska perustelut puuttuvat. Perusteluksi ei riitä että niin on sanonut moni muukin. Joten...perustelkaa ihmiset perustelkaa... Muuten koko keskustelu on pelkkää juupas eipäs vääntöä, joka ei hyödytä ketään.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Totta joka sana.
Nuo asiat on olleet tiedossa jo kaaaauan ennen kuin Sofi Oksanen niistä ääneen sanoi.

On noin sanonut moni muukin, suomalainenkin.

Kylähän Sofikin ON suomalainen, Suomessa syntynyt Suomen kansalainen.

25.11.2009
Sofi Oksanen ja täky Illmanin Mikalle (osa 2)
Kirjailija ja goottityttö Sofi Oksanen sai aikaan haloon esittämällä nykyään hyvin muodikkaita postkoloniaalis-feministisiä näkemyksiä suomalaismiehistä tanskalaisen tv-kanavan haastatteluohjelmassa. Oksasen mukaan ...

"... suomalaismiehet voivat hakata vaimoaan ilman pelkoa, että jatkuva väkivalta toisi kovennetun rangaistuksen."
Ehkä näin on, mutta sama pätee kaikkeen väkivaltarikollisuuteen. Suomessa nyt vain saa hakata ihmisiä ilman pelkoa tuntuvista rangaistuksista. Tämän väkivallan ottavana osapuolena ovat pääsääntöisesti miehet. En oikein ymmärrä, miksi naisiin kohdistuva väkivalta tai siitä langetetut liian lievät tuomiot pitäisi nostaa erillisongelmaksi.

Kaikkein ihmeellisintä on, että silloin, kun kyse ei ole naisiin kohdistuvasta parisuhdeväkivallasta, lepsua rangaistuskäytäntöä pidetään merkkinä suomalaisen yhteiskunnan korkeasta sivistystasosta. Varsinkin naiset itse ovat tätä mieltä.

Oksasen mukaan ...

"... tyypillisellä suomalaismiehellä ei ole kykyä kertoa tunteistaan ja sanojen sijasta hän käyttää väkivaltaa."
En tiedä, kuinka monella tavalla sana "tyypillinen" voidaan ymmärtää, mutta itselleni se tuo mieleen "enemmistön", "suurimman osan". Oksanen siis väittää, että suurin osa suomalaisista miehistä käyttää sanojen sijasta väkivaltaa.

Eihän tämä pidä paikkaansa. Sitä en tiedä, onko suurimmalla osalla suomalaismiehistä kykyä ilmaista tunteitaan Oksasta ja telaketjusisarkuntaa tyydyttävällä tavalla, mutta on yksiselitteinen tosiasia, että valtava enemmistö suomalaisista miehistä ei ole koskaan käyttänyt väkivaltaa ketään vastaan.

Tämän päivän Hesarissa Oksanen puolustautuu toimittaja Saska Saarikosken avustamana:

"Eihän suomalaisen yhteiskunnan epäkohdista tai kansallisista stereotypioista keskustelemista voi kieltää. Se on aivan eri asia kuin rasismi, jossa kritiikkiä käytetään leimaamiseen, jonka takana voi olla muita tarkoitusperiä, esimerkiksi väkivaltaan yllyttäminen."
Jaa... No ei sitten mitään. Selityksestä valaistuneena haluaisin heittää valtionsyyttäjä Mika Illmanille seuraavan täyn:

Tyypillisellä somalimiehellä ei ole halua mennä töihin. Työn sijasta hän turvautuu tulonsiirtoihin.

Eräät kommentaattorit, mm. Osmo Soininvaara, ovat sitä mieltä, että suomalaisista saa sanoa tällaista mutta somaleista ei, koska omaa viiteryhmää saa arvostella mutta vierasta viiteryhmää ei. Tässä tapauksessa ongelma poistuu, sillä Oksanen on virolaisen maahanmuuttajan tytär, eikä siten kuulu kanssani samaan viiteryhmään. Hänen suhteensa suomalaisiin on sama kuin minun suhteeni täällä asuviin somaleihin.

Sitäpaitsi Sofi on nainen, eikä siinäkään suhteessa kuuluu samaan ryhmään kuin arvostelunsa kohteet.

Joku saattaa huomauttaa, että Sofi on kylläkin syntynyt Suomessa. Hienosäädän siis täkyäni hieman, jotta se olisi kaikin puolin vertailukelpoinen:

Tyypillisellä Suomessa syntyneellä somalimiehellä ei ole halua mennä töihin. Työn sijasta hän turvautuu tulonsiirtoihin.

Korostan, että haluan vain käydä keskustelua kansallisista stereotypioista. Se on aivan eri asia kuin rasismi. Lisäksi haluan toivottaa Mikalle hyvää päivänjatkoa.

* * *

Kotimaista epäkorrektia kirjallisuutta joulupukin konttiin:

Jukka Hankamäki: Sensuurin Suomi (2009), tilattavissa linkistä.
Timo Vihavainen: Länsimaiden tuho (2009).
Jussi Halla-aho: Kirjoituksia uppoavasta Lännestä (2009), tilattavissa linkistä.

http://www.halla-aho.com/scripta/sofi_oksanen_ja_taky_illmanin_mikalle.html

Alkuperäinen kirjoittaja hahaa:
Asiaa puhuu, mutta eihän suomalaista saa arvostella saati totuutta sanoa. Se totuus kun sattuu, mutta jos suomipoikaan sattuu, se asia käsitellään nyrkein.

Ei puhu asiaa eikä ihan tottakaan. Yleistys meni ihan pieleen.
Nehän ne tyhmiä on ketkä kuvittelee et Sofi nyt tuolla tarkoittaa sitä et ku jätkät tulee 18ikään,niin nyrkit alkaa heilua ja heti ekat vaimot tapetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ihan niin yleistystä:
Alkuperäinen kirjoittaja hahaa:
Asiaa puhuu, mutta eihän suomalaista saa arvostella saati totuutta sanoa. Se totuus kun sattuu, mutta jos suomipoikaan sattuu, se asia käsitellään nyrkein.

Ei puhu asiaa eikä ihan tottakaan. Yleistys meni ihan pieleen.
Nehän ne tyhmiä on ketkä kuvittelee et Sofi nyt tuolla tarkoittaa sitä et ku jätkät tulee 18ikään,niin nyrkit alkaa heilua ja heti ekat vaimot tapetaan.

Rautalangasta: Suomessa parisuhdeväkivallan uhri on yhtä usein mies kuin nainen. Sofi-femakko puheli vain naisuhreista.

hänen feministisille ja propagandasille suomivastasille väitteille ei löydy tutkimuksellisia todisteita. Jos Oksanen kertoili omasta tuttavapiiristään niin noloa häneltä, todella.

Yhteistyössä