Sisustusapuja kaivataan - miten tehdä tästä talvikoti? @@@ muoks 2 sis. kysymyksiä yksityiskohdista, neuvokaahan, PLEASE! @@@

iisa-elina
Ehkä laittamalla tietyn värisiä tavaroita ym. yhteenpaikkaan ja sommittelemalla samavärisiä ja oloisia tekstiilejä ja tavaroita yhdeksi kokonaisuuksiksi. Ja jos haluat selkeyttä, vähennä hiukan tavaraa ja valitse muutama lempivärisi sisustukseen ja noudattele niitä. Missään tapauksessa ei lempitavaroista ja kotoisista elementeistä tarvitsekaan luopua. sisustusintoa ja mukavaa talven odotusta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Niin, ja mieluummin hiukan kotikutoinen sisustus kuin liian steriili. Kirjat ja kasvit tuo sellaista mummolatunnelmaa, josta mä pidän. Jos KAIKKI tavarat on kaapeissa ja pinnat puhtaina, niin mikä koti se sellainen on? Mulle on tärkeää, että kotona on siistiä, mutta visuaalisesti liian steriiliä ei saa olla.
sulla on vain ääripäitä. Jos vähän muuttaa niin, heti tulee steriiliä.

Steriiliä tulee, kun poistaa kaikki kaapit, tavarat, kukat, kuvat, yms ja jättää vain telkkutason telkkuineen. Tämän ja ja nykyisen "sekamelskan" välillä on vielä paljon variaatioita.

Meidän kotia sanotaan "kotoisaksi, boheemiksi, persoonalliseksi" eikä sitä tosiaan kutsuta steriiliksi. Mutta sillä on vissi ero, onko tavarat sekaisin hyllyillä ja pöydillä vai siististi järjestettynä. Tuon sun parjatun kirjahyllysi ulkonäkö muuttuu radikaalisti, jos pidättäydyt kirjoissa, järjestät ne visuaalisesti kauniisti (koko, väri, tms - tähän ei ole yhtä oikeaa tapaa). Ja et tunge sinne esim niitä valokuvia.

Sen kirjahyllynkin voi halvalla tuunata. Tapettivuotaa sisäpinnalle, maalia päälle, jne. Jopa sen voi vanhentaa tyylillisesti vastaamaan mummon lipastoaarretta. Tämän voi vaikka tehdä tosiaan maalaamalla jollain sopivalla tummalla maalilla sen ja laittamalla koristeelliset listat hyllyjen reunoihin ja maalaamalla ne samalla värillä. Kukaan ei tunnista kirjahyllyä vanhaksi. Näitä vinkkejä on sisustuslehdissä ollut usein ja tavaraa ei ole vanhaksi tunnistanut.

Ja kirjahyllyyn moni iskee silmänsä, koska se on ISO ja massiivinen elementti huoneessa ja se ei sovi tyyliin yhtään. Siinä ei pikkuasioiden muuttaminen vaikuta silloin tunnelmaan.
 
voisko
Piirräpä olohuoneen pohjapiirustus ja laita tänne ja merkitse ovet, ikkunat ja huonekalut! Ei tarvii olla absoluuttisesti mittakaavassa, mutta siitä sais paremman kuvan tilasta kuin parista kuvasta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sotkua, rojua ja turhaa krääsää paikat täynnä. Perusteellisen karsinnan tekisin ens alkuun ja laittaisin kaikki krääsät mäkeen, kirjat piiloon jne...
Sotkua? Turhaa krääsää? Selvennä, ole hyvä!
Pikkutavara joka on isketty enempiä asettelematta johonkin muuttuu krääsäksi. Sitten kun se sama tavara pistetään järkevämmin yhteen - se onkin sisustuselementti.

B)

Nyt kuvat, kello (tarvitaanko sitä tässä huoneessa?), kuvat, kukat, pakastusrasia kirjahyllyssä, vaate, pelit, pitsiliinat, lasipullot ja pullot, jne.

Eivät ne kaikki ole huonosti. Ei se sitä ole. Esim siinä matalassa hyllyssä olevat kuvat on ihan kivasti aseteltu. Mutta kaiksita kannattaa miettiä, onko kaikki tarpeellista pitää tässä huoneessa.

sitten nyrkkisääntönä toki on, että kun kukille samanlaiset ruukut - se vaikuttaa yleisilmeeseen. Siis sävy ja myös kokokin. Lisäksi kuvilla kannattaa olla samantyyliset kehykset... Se rauhoittaa runsautta. Mutta ei tee steriiliksi toki
 
Alkuperäinen kirjoittaja voisko:
Piirräpä olohuoneen pohjapiirustus ja laita tänne ja merkitse ovet, ikkunat ja huonekalut! Ei tarvii olla absoluuttisesti mittakaavassa, mutta siitä sais paremman kuvan tilasta kuin parista kuvasta...
Yritän illalla.

En vaan näe nyt tässä kauheasti pointtia, kun mä olen ihan tyytyväinen meidän nykyiseen järjestykseen ja melkein kaikkiin huonekaluihinkin.

Kysyin apua tekstiilivalintoihin, mutta aika lailla kaikkea muuta on tullut, paitsi niitä.
 
metsänpeitto
Mä pidin eniten siitä punavalkoisesta kaalinpää-kankaasta.

Toinen oli se talvipuutarha tms, mutta siinä mua henkilökohtaisesti miellytti se mustavalkoinen enemmän kuin harmaa.
 
iisa-elina
..no voisitko kuvitella pääsävyiksi punaisen, valkoisen ja beigen. virittelisit valkoisten verhojen kaveriksi ne beiget ja virittelisit joillain kauniilla verhopidikkeillä..ok, yritetty on ainaski..
 
Alkuperäinen kirjoittaja iisa-elina:
..no voisitko kuvitella pääsävyiksi punaisen, valkoisen ja beigen. virittelisit valkoisten verhojen kaveriksi ne beiget ja virittelisit joillain kauniilla verhopidikkeillä..ok, yritetty on ainaski..
Voisin kuvitella :).

Se konikesä-taulukin voisi sopia aika kivasti tähän? Ja äiskä lupasi tarvittaessa lainata valko-beigeä mattoakin...

Olisko yhtään tekstiilipoliittista ideaa?
 
iisa-elina
..beige: pellavakangas? (tai pellavan tyylinen) tai jos tykkää kiiltävästä niin satiini tai tafti- kangas. valkoinen: sulla taisi olla lumivalkoista.. nyt kaapit ja laatikot mullin mallin ja kaikki valkea ja kaunis esille.. lampunvarjostimet ym.. punainen: se sävy jota on sohvissasi.. sitä voisi laittaa esim lasilyhdyissä, matossa, tyynyissä esille. Jos näitä värejä noudattelisi, saisi minun mielestäni aika yhtenäisen ilmeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sotkua, rojua ja turhaa krääsää paikat täynnä. Perusteellisen karsinnan tekisin ens alkuun ja laittaisin kaikki krääsät mäkeen, kirjat piiloon jne...
Sotkua? Turhaa krääsää? Selvennä, ole hyvä!
Pikkutavara joka on isketty enempiä asettelematta johonkin muuttuu krääsäksi. Sitten kun se sama tavara pistetään järkevämmin yhteen - se onkin sisustuselementti.

B)

Nyt kuvat, kello (tarvitaanko sitä tässä huoneessa?), kuvat, kukat, pakastusrasia kirjahyllyssä, vaate, pelit, pitsiliinat, lasipullot ja pullot, jne.

Eivät ne kaikki ole huonosti. Ei se sitä ole. Esim siinä matalassa hyllyssä olevat kuvat on ihan kivasti aseteltu. Mutta kaiksita kannattaa miettiä, onko kaikki tarpeellista pitää tässä huoneessa.

sitten nyrkkisääntönä toki on, että kun kukille samanlaiset ruukut - se vaikuttaa yleisilmeeseen. Siis sävy ja myös kokokin. Lisäksi kuvilla kannattaa olla samantyyliset kehykset... Se rauhoittaa runsautta. Mutta ei tee steriiliksi toki

:( Musta se pakasterasia kirjahyllyssä oli se mun sisustustaidon huipentuma.
 
mitäh
Mä en näe sun sisustuksessa muuta suurta ongelmaa kuin pintamateriaalit. Siis toi lattia, se on aika kamala. Mutta vuokrakämppä, niin ei voi mitään.

Toisin kuin joku tossa ehdotti, en todellakaan alkaisi tuunaamaan vanhoja huonekaluka, esim. sitä kirjahyllyä. Vanhat esineet ovat kauneimmillaan juuri sellaisina kuin ovat, aitoina! Ei saa korjata, maalata tai tuunata piloille.

Sekin on mun mielestä sun sisustuksessa hyvää, että tavara on läjissä. Siis ei ole siellä täällä jotain, vaan erilaisissa sommitelmissa ja ryhminä. Se tuo ehdottomasti kodikkuutta.

Sohva on aika ruma. Koska olkkarissa kirjahyllyt ovat runsaat ja kodikkaat, voisi sohva olla moderni. Niin tulisi vastapainoa vanhalle. Nythän on muutenkin tosi muodikasta yhdistellä vanhaa ja uutta sisustuksessa, tulee kerroksellisuutta ja elämänmakua.

Mut joo, enempi ku sisustus, on noi pinnat ongelma.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mitäh:
Mä en näe sun sisustuksessa muuta suurta ongelmaa kuin pintamateriaalit. Siis toi lattia, se on aika kamala. Mutta vuokrakämppä, niin ei voi mitään.

Toisin kuin joku tossa ehdotti, en todellakaan alkaisi tuunaamaan vanhoja huonekaluka, esim. sitä kirjahyllyä. Vanhat esineet ovat kauneimmillaan juuri sellaisina kuin ovat, aitoina! Ei saa korjata, maalata tai tuunata piloille.

Sekin on mun mielestä sun sisustuksessa hyvää, että tavara on läjissä. Siis ei ole siellä täällä jotain, vaan erilaisissa sommitelmissa ja ryhminä. Se tuo ehdottomasti kodikkuutta.

Sohva on aika ruma. Koska olkkarissa kirjahyllyt ovat runsaat ja kodikkaat, voisi sohva olla moderni. Niin tulisi vastapainoa vanhalle. Nythän on muutenkin tosi muodikasta yhdistellä vanhaa ja uutta sisustuksessa, tulee kerroksellisuutta ja elämänmakua.

Mut joo, enempi ku sisustus, on noi pinnat ongelma.

Lattiasta ja sohvasta olen älyttömän paljon samaa mieltä! Mutta joo, lattialle ei nyt just voi mitään, vuokralla kun ollaan. Ja se ensi kevään rempparaha tuskin riittää senkin uudistamiseen :(. Sohvan väri on ihan OK, mutta muodoiltaan se on miusta ruma. Se vaan, että mies oli ostanut sen juuri ennen kuin tavattiin, joten se on vielä ihan hyväkuntoinen. Ja mies tykkää siitä. Rahanreikiä on sen verran muitakin, että ihan hetkeen ei uutta sohvaa saada.
 
Ohis
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sotkua, rojua ja turhaa krääsää paikat täynnä. Perusteellisen karsinnan tekisin ens alkuun ja laittaisin kaikki krääsät mäkeen, kirjat piiloon jne...
Sotkua? Turhaa krääsää? Selvennä, ole hyvä!
Pikkutavara joka on isketty enempiä asettelematta johonkin muuttuu krääsäksi. Sitten kun se sama tavara pistetään järkevämmin yhteen - se onkin sisustuselementti.

B)

Nyt kuvat, kello (tarvitaanko sitä tässä huoneessa?), kuvat, kukat, pakastusrasia kirjahyllyssä, vaate, pelit, pitsiliinat, lasipullot ja pullot, jne.

Eivät ne kaikki ole huonosti. Ei se sitä ole. Esim siinä matalassa hyllyssä olevat kuvat on ihan kivasti aseteltu. Mutta kaiksita kannattaa miettiä, onko kaikki tarpeellista pitää tässä huoneessa.

sitten nyrkkisääntönä toki on, että kun kukille samanlaiset ruukut - se vaikuttaa yleisilmeeseen. Siis sävy ja myös kokokin. Lisäksi kuvilla kannattaa olla samantyyliset kehykset... Se rauhoittaa runsautta. Mutta ei tee steriiliksi toki

:( Musta se pakasterasia kirjahyllyssä oli se mun sisustustaidon huipentuma.
Ei ihme, että sun kotis näyttääkin tuolta...
 
En jaksanut lukea koko piiiiitkäää ketjua, anteeksi siitä.

Ehdottaisin ruskeaa tuon punaisen kaveriksi. Esim ruskeat verhot ja ruskea kynttilä, ei sen kummempaa.

Toi seinäkangas on keväinen, mutta mä en lähtisi sille tekemään mitään. Onhan toisilla esim limenvihreät seinät, enkä usko että maalaavat ne talvisiksi syksyisin ;)
On asioita, joille ei voi mitään eikä niitä kannata jäädä murehtimaan.
 

Yhteistyössä