Sikiöseulonnat pakollisiksi vuonna 2010?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehkä sillä tavoitellaan vain sitä, että kaikilla odottajilla olisi tasa-arvoinen asema raskaudenaikaisten tutkimusten suhteen. Nythän nämä vaihtelevat kunnittain. Sikiöseulontoihin kun lasketaan siis myös ultratutkimukset, eikä kaikissa kunnissa tarjota näitä ollenkaan.

(Sikiöseulontaan osallistuminenhan ei sitten ole sama asia, kuin se että kaikki muut kuin terveet raskaudet keskeytettäisiin, ihan vaan ot ennen kuin joku kiehahtaa)


 
Olettaisin että tämä tarkoittaa sitä, että kaikkien kuntien on pakko järjestää odottaville äideille mahdollisuus sikiöseulontoihin tasaveroisesti... ei sitä, että niihin olisi pakko osallistua?
 
Jostan kans luin(?) hätäseen että noita käytäntöjä ollaan yhtenäistämässä kunnissa, eli että joka paikassa olisi tarjolla samat systeemit (ultrat sun muut).

Mikään pakkohan niinin ei kuitenkaan ole osallistua, kukaan ei väkipakolla niihin raahaa jos itse kieltäytyy.
 
Niin, kyllä se pakko varmaankin koskee ennemmin kuntia kuin odottavia äitejä.

Mutta onko käytäntö nyt niin kirjavaa, että sillä ei pärjää? Siis eikö kaikki kunnat tarjoa mahdollisuuden (poliklinikkamaksua vastaan) päästä sekä ns. varhaisultraan ja rakenneultraan? Onko lisäksi muitakin seulontoja tai onko joissakin paikkakunnilla edes näitä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kuikka:
Niin, kyllä se pakko varmaankin koskee ennemmin kuntia kuin odottavia äitejä.

Mutta onko käytäntö nyt niin kirjavaa, että sillä ei pärjää? Siis eikö kaikki kunnat tarjoa mahdollisuuden (poliklinikkamaksua vastaan) päästä sekä ns. varhaisultraan ja rakenneultraan? Onko lisäksi muitakin seulontoja tai onko joissakin paikkakunnilla edes näitä?

En itse edes asu Suomessa, mutta mitä kavereilta ja sukulaisilta kuullut niin kovin erilaisia käytntöjä on. Jossain neuvoloissa on ultralaitteet ja saa useamman ultran ilman mitään erillismaksua. Jotkut kunnat tarjoavat yhden tai kaksi ultraa tuolla poliklinikkamaksulla jne. Jossain tarjotaan varhaisultra ja jossain ei.

Sitten oma lukunsa on nuo jatkotutkimuksen (lapsivesipunktio ja istukkabiobsia), niissäkin kuntakohtaisia eroja kelle tarjotaan. Esim. se minkä ikäiset odottajat saavat tuon tutkimuksen jo pelkän iän perusteella. Lisäksi nuo seerumikokeet tms yhdistettyinä np-ultraan, niidenkin tarjoamisissa eroja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kuikka:
Mutta onko käytäntö nyt niin kirjavaa, että sillä ei pärjää? Siis eikö kaikki kunnat tarjoa mahdollisuuden (poliklinikkamaksua vastaan) päästä sekä ns. varhaisultraan ja rakenneultraan? Onko lisäksi muitakin seulontoja tai onko joissakin paikkakunnilla edes näitä?

Eivät tarjoa.

Esimerkiksi omalla paikkakunnallani näitä ei tarjota, ellei ole vähintään 35-vuotias (jolloin saa lähetteen nt-ultraan) tai riskiodottaja (jolloin saa lähetteen nt-ultraan ja rakenneultraan)

 

Yhteistyössä