Sikiön viikkoja pienempi pää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sinnlos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sinnlos

Jäsen
13.08.2010
115
0
16
Olen 25-vuotias esikoisen odottaja. Olin nyt viikolla 25+4 tarkastusultrassa rakenneultran aikaan (20+5) päässä havaitun pien plexus kystan vuoksi (3x3 mm). Kävin välissä 4D:ssä viikoilla 23+5 ja kysta oli silloin jo kuulemma hävinnyt. Nyt 26. viikolla lääkäri oli ensin näkevinään pari kystaa, mutta tulkitsi ne väärin, toinen lääkäri tutki saman ja totesi ettei kystaa ole mutta pää on hieman liian pieni viikkoihin nähden. Muu kehitys vastasi viikkoja. Kuulemma 1-2 viikkoa liian pieni pää. Onko tässä aihetta huolestua vai onko tällainen normaalia? Mistä tällaiset teoriassa voisivat kertoa?
Painoarvio oli 800 g luokkaa eli kai ihan normaali, ja 4D:n mukaan tulossa olisi tyttövauva. Huolettaa kovin, että kaikki ei olisikaan kunnossa.

...kokoa olen minäkin tuumaillut, tosin toisin päin. Vauvelilla oli viimeksi ultrassa pään koko jotain 2 vkoa edellä muun kropan kasvua. Voiko se olla merkki jostain syndroomasta tms?

Hei vaan molemmille!

Päänkasvu on tärkeä tekijä sikiön kasvua seuratessa, mutta aina kannattaa myös muistaa, että senkin kasvu sikiöillä on yksilöllistä. Varmasti jos asiassa olisi jotain mistä pitäisi huolestua, olisi katsottu aiheelliseksi seurata kasvua edelleen.
Mitään arvailuja sen suhteen, onko kysymys jostain syndroomasta tms. en uskalla tässä lähteä arvailemaan. Jos asia vielä huolestuttaa, kannattaa asiasta puhua neuvolassa ja pyytää mahdollista lähetettä äitiyspoliklinikalle tai sitten käydä yksityisesti ultraäänessä esim. erikoislääkärin luona.
Onnea odotuksillenne!

Yhteistyössä