Sikainfluenssarokotusgaluppi!

Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Tuon sivuston tarjoamista näkemystä voi olla montaa mieltä Lumileopardi. Jos rokotetta vastustaa saa varmasti hurmoshenkistä tukea mielipiteelleen tuolta. Tämä on minun mielipiteeni siis tuosta sivustosta.

Mitä siellä oikein sitten sanotaan. "The new swine flu jabs have to be without the adjuvant "squalene" because these increase the side effects." Eli halutaan varmistaa mahdollisimman haittavaikutukseton rokote. Hyvä tavoitehan tuo on.

Yleisiä sivuvaikutuksia rokotteista ovat punotus, turvotus, kivut, mustelmat, kuume, yleinen epämukavuuden tunne, vilunväristykset, väsymys, päänsärky, hikoilu ja lihas- tai nivelsärky. Missään ei käsittääkseni puhuttu vaarallisista sivuvaikutuksista mitään.
Mä olen aika lailla samaa mieltä, Sapfo.

Mulle ei riitä syyksi rokottamattomuuteen se, että rokotteessa on sivuvaikutuksia aiheuttavia ainesosia. Haluan tietää mitä sivuvaikutuksia -ja ne todennäköisyydet niille. Tämä on tärkeä pointti mulle. 100% turvallista rokotetta ei ole olemassakaan, ei mitään tautia vastaan, joten jopa se pahin (ja myös harvinaisin) vaihtoehto on aina läsnä.

Tietenkin on tärkeää, että saadaan mahdollisimman 'puhdas' rokote ja siihen pitääkin pyrkiä. Mutta jos vaihtoehdot ovat rokote, joka aiheuttaa sivuvaikutuksia, tai ei rokotetta ollenkaan, taidan ottaa rokotteen. Mun hengityselinsairashistorialla en valitettavasti voi ottaa riskiä, että saisin kovan tulehdustaudin sille alueelle - nyt raskausaikana varsinkaan kun vastustuskyky on muutenkin alentunut. :/

Lisämotivaationa rokotukselle on vielä se, että työpaikallani on nyt todettu sikainfluenssa. Onneksi tämä on iso talo ja firma tekee kyllä paljon suojatakseen muita työntekijöitä. Nyt vain odotellaan moniko taudin on saanut ja lähteekö se leviämään.. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Snow Leopard:
Jos en olisi raskaana, suhtautumiseni tähän rokotteeseen ei olisi näin jyrkkä. Sisälläni kasvava lapsi on minulle kuitenkin niin tärkeä, että en halua asettaa häntä lääketehtaiden koekaniiniksi näin kyseenalaiseen kokeeseen. Toivottavasti rokotteella ei ole vakavia sivuvaikutuksia sikiöihin, mutta sitähän ei voida tietää varmaksi kuin vasta monen vuoden kuluttua.

Ja tosiaan, tiomersaalin käyttö rokotteissa on Suomessa normaalisti kielletty. Mutta tämän Pandemiarokotteen kohdalla sen suhteen tehdään poikkeus. Kyseessä ei siis ole ihan normaali säilöntäaine.
Ihan mielenkiinnosta, jos sattuisit sairastumaan niin aiotko ottaa Tamiflu -lääkityksen jonka vaikutuksista sikiöön ei myöskään ole kunnon tutkimuksia? Sitähän ei siitä syystä normaalisti suositella.Mua pelottaa se lääkekin.

Olisipa vaihtoehto ettei tarvisi miettiä tälläisiä :(
 
No tietenkin me luemme täällä sen linkin minkä tekstiisi laitoit meidän luettavaksemme ja kommentoimme sitä :headwall:

Tiomersaali on yleisesti rokotteissa käytetty säilöntäaine vaikkakin siitä pyritään pois kun on kyse lasten rokotteista. WHO:n mukaan tiomersaalista ei tarvitse luopua rokotteiden turvallisuuden vuoksi. Tiomersaali tuojaa rokotetta vierailta mikrobeilta. Silti uusissa rokotteissa on myös elohopeaa mutta se on käsittääkseni sellaisessa muodossa että tulee pissan mukana pois eikä jää elimistöön. Tiomersaalista pyritään pois lähinnä varmuuden vuoksi. Se aiheuttaa myös kosketusihottumaa vaikka välitön yliherkkyys tälle aineelle on harvinaista. Jäänteitä valmistusprosessin aikana käytetystä tiomersaalista voi edelleen esiintyä Suomessakin käytetyissä rokotteissa (esimerkiksi 3, 5 ja 12 kk iässä annettavissa).

Kukin päättää itse mihin luottaa ja mitä tekee.

Ja tuosta Tamifluusta. Siitä todellakin tiedetään enemmän kuin tästä rokotteesta. Siksi se olikin vielä vähän aikaa sitten raskaana oleville kielletty.
 
Terveisia taas Norjasta. Taalla rokotusvastaisimmat neuvolantaditkin ovat muuttuneet suopeammaksi rokotetta kohtaan kun ihmisia on oikeasti alkanut kuolemaan ja usea raskaanaoleva on karsinyt todella pahoista oireista. Antibioottien on huomattu olevan melkoisen tehottomia virusinfektioihin ja jalkitauteihin. :(

Itse olin skeptinen rokotetta kohtaan aiemmin, mutta jo olemassa oleva perhe ja riskiryhmaan kuuluvuus painaa vaakakupissa paljon. Rokotteen saan siis luultavasti jo ensi viikolla!

Luulen myos etta epidemia tosissaan puhkeaa. Taalla ehti tilanne jo hiukan rauhoittua ja nyt sikainfluenssa on alkanut leviamaan tehokkaasti sikojen parissa., tartuntariskit ihmiseen ovat suuret. Lisaksi taalla todetaan viikottain monia kymmenia uusia tartuntoja (pahimpina viikkoina satoja).

Paikallinen Folkehelseintitute vakuutteli eilen ettei rokotteeseen liittyisi mitaan tavallisista rokotteista poikkeavia riskeja. Taalla rokote annetaan vain yli 12 viikon yli raskaudessa paasseille, varmuuden vuoksi. Tutkimukset ovat taalla kuitenkin todenneet etta raskaana olevilla on yli 10 kertainen riski vakaviin komplikaatioihin tavalliseen vaestoon verrattuna. Pistaa mut kylla hiukan hiljaiseksi. Taman laskelman mukaan siis positiivisimmillaankin joka 100-300. raskaana sikainfluun sairastunut kuolisi.

Jokainen arvioikoon riskinsa itse, mutta se on jo todettu etta raskaanaoleville tauti ei ole leikinpaikka.
 

Tämäpä on tosi informatiivinen ketju, puolin ja toisin!

Mulla on herännyt yksi kysymys, Snow Leopard.
Nuo tietolähteesi, jotka tähän linkitit ovat siis negatiivisesti rokotuksiin suhtautuvan 'yhden naisen järjestön' ja jenkkiläisten lakifirmojen yhteisorganisaation nettisivut. Tämä ensimmäinen on siis asiantuntija, mutta toinen on kaupallisella taustalla liikkeellä. Miksi heidän julkaisunsa ovat mielestäsi luotettavampaa tietoa kuin lääketieteellisemmät ja/tai virallisemmat lähteet? Eikö parhaimmillaankin kyseessä ole vain asiantuntijan sana vastaan toisen asiantuntijan sana?

Eli esimerkiksi yksi asiantuntijataho sanoo, ettei tiomersaali ole haitallista ja toinen sanoo, että on. Kumman sana painaa enemmän?

Olisiko sulla laittaa vielä lisälinkkejä?
 
Tää keskustelu meni nyt juuri siihen mihin pelkäsin. Te uskotte kaiken mitä THL teille vakuuttaa, vaikka netti on täynnä päinvastaista tietoa. Pyysitte linkkejä, joten laitoin teille sellaisia, jotka on "kansankielellä" kirjoitettu, jotta ymmärtäisitte ne paremmin. Mutta kyseenalaistitte kaiken ilman että edes lähditte hakemaan niihin lisätietoa tai muita sivustoja, joista sama tieto olisi löytynyt.

Poistun tästä keskustelusta kokonaan ja jätän teidän kinaamaan asioista keskenänne. Jos teillä kiinnostusta asiaa kohtaan löytyy, niin hakekaa sitä netistä. Sieltä sitä löytyy.



 
Samanlaisia mietteitä kuin Anniella.

Kyllä se on hirvittävää jos ei voi luottaa suomalaiseen terveydenhuoltoon vaan pitää epäillä että ne myrkyttävät meidät raskaana olevat ja tappavat lapsemme. Ja ei, en puhu sokeasta uskosta viranomaisiin mutta en voi uskoa että he tahallaan antaisivat käyttöömme vaarallisia aineita jotka voivat aiheuttaa merkittävää haittaa.

Aina löytyy vastarannan kiiskejä ja keskustelua on hyvä käydä mutta asiasta kuin asiasta saadaan aina väittely aikaiseksi jossa vedotaan provokatiivisiin kirjoituksiin ja yksittäistapauksiin. Netissä on niin paljon aineistoa että kukaan ei-asiantuntija ei voi tietää mihin lähteeseen voi luottaa ja mihin ei. Siksi meidän tavisten on luotettava meitä lähellä oleviin asiantuntijatahoihin. Kriittisiä kannanottoja kannattaa esittää, minäkin olin aluksi tätä rokotetta vastaan, mutta esimerkiksi THL:n leimaaminen laitokseksi joka välittää eteenpäin pronpagandaa tai feikkitietoa, leikkii ihmishengillä tai on muuten vain turha instanssi, on mielestäni totuuden vääristelyä omiin tarkoitusperiin sopivaksi.
 
Itse kerkeäisin EHKÄ saada rokotteen, viimeisimpien tietojen mukaan tässä kaupungissa rokotukset alkavat viikolla 44 ja LA:ni on samalla viikolla. MUTTA en ota rokotetta itselleni enkä kummallekkaan lapsistani koska:
A) Kukaan ei tiedä tehoaako rokote nyt, saatikka puolen vuoden päästä kun viruskanta on jo kerennyt muuttua
B ) Tautiin sairastuminen ei ole mitenkään varmaa
C) Kukaan ei tiedä mitä vaikutuksia rokotteella on nyt ja kymmenen vuoden päästä
D) Vaikka saisin taudin itse en silti välttämättä saa jälkitauteja ja sitä paitsi keuhkokuume on hoidettavissa
E) Alle kolmivuotiaille ainoaksi jälkitaudiksi on mainittu korvatulehdus, joten jos lapsi sairastuu sikaflunssaan riittää että hän selättää sen, korvatulehdus ei ole tappava tauti

Mielestäni rokotteen ottaminen on riskien kaksinkertaistamista. Tauti voi iskeä vaikka rokotteen ottaisikin. Pahimmassa tapauksessa siis kärsit sivuvaikutukset rokotteesta ja siihen päälle sikanuhan jälkitauteineen. Mieluummin pelkkä sikanuha(+jälkitaudit ) meille, jos näistä pitää valita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
D) Vaikka saisin taudin itse en silti välttämättä saa jälkitauteja ja sitä paitsi keuhkokuume on hoidettavissa
Keuhkokuume ei ole aina niin helppo juttu hoitaa. Tässä tapauksessa ei ole tosiaan mikään pikkujuttu. Olen tehosairaanhoitaja, ja kokemusta on viruksenaiheuttamista vakavista keuhkokuumetapauksista. Siitä on leikki kaukana.

Viruksen aiheuttamiin tulehduksien paranemiseen ei koskaan auta bakteerit; antibiootit ei tapa viruksia. Hoito on silloin lähinnä oireenmukaista (kuumeenlaskua, hengitysvaikeuksien helpottamista jne).

Riskit tuon pahimman keuhkokuumeen saamiseen sikainfluenssasta on todella pienet, kyllä. Tosin, raskaanaolevilla on kuitenkin suurempi riski siihen kuin muulle väestölle, siksi sitä rokotusta niin suositellaankin raskaanaoleville ja muille riskiryhmille.

Virusaiheinen keuhkokuume on se vakavin jälkiseuraus sikaflunssalle. Jos sen "saa", niin kuin on useampia tapauksia jo olemassa, kyseeseen tulee tehohoito ja hengityskonehoito vakavan hengitysvajauksen vuoksi. Koska suoraa hoitoa ei ole, sen hoito kestää yleensä pidempään ja sairaus saattaa edetä monielintoimintavajaukseksi (sydämen, munuaisten, ruuansulatuskanavan jne vajaatoiminta keuhkojen vajaatoiminnan lisäksi). Erittäin vakava tilanne. Huolimatta siitä, onko henkilö terve aikasemmaltaan. Sikainfluenssa ei vakavien jälkiseurasten takia ole sama kuin tavallinen kausi-influenssa.

Riski on siis pieni, mutta seuraukset saattavat olla todella vakavat, henkeäuhkaavat, jos on niin epäonninen, että sairastuu noin pahasti. Siksi, ei kannata vähätellä tätä. Siksi rokotusta myös suositellaan.

 
Minua hätkähdytti tuo tieto siitä, että amerikkalaisen otannan mukaan joka kolmas raskaana oleva nainen oli joutunut sairaalahoitoon saatuan H1N1 -viruksen (eli käytännössä siis joutuivat sairaalahoitoon jälkitautien takia).

Sehän on valtavan suuri luku, jos pitää siis paikkansa suuremmassa otannassa edes suurin piirtein. :/

Kun sitten jatkoksi lisättiin, että sadasta sairaalahoitoon joutuneesta raskaana olevasta naisesta 28 kuoli, niin sehän vasta kertookin suuresta riskistä raskaanaolevalle tämän viruksen osalta. Onko jollakulla lisätietoa näistä tai muista luvuista? Nämä tiedot ovat siis Mamacitan laittamissa linkeissä, joiden kautta menin tsekkaamaan lähdettä. Tietojen lähde on USA:n tautivirasto (USA:n terveysministeriön alainen järjestö).

Kiitos Minna77, selvityksestä. Ymmärrettävästi joudut olemaan varsin epäonninen jos a) saat taudin raskausaikana, b) saat jälkitaudin ja c) kuolet siihen. Mutta riski on silti olemassaoleva. Minulle asia on nyt kosketusetäisyydellä, kun täällä työpaikassani tauti on todettu. Ei vielä muita sairastuneita tuon yhden lisäksi, mutta sydän sykkyrällä, suoraan sanoen, odottelen mitä seuraa. :(

Mielestäni on aivan asiallista keskustella tietolähteiden luotettavuudesta tässä ketjussa. En luota sokeasti yhteenkään tahoon, mutta haluan selvitellä tietojen paikkansapitävyyttä lähteiden luotettavuuden perusteella (edes sen verran mitä pystyn maallikkona ymmärtämään). Minun puolestani ihan vakavia ja tieteellisiäkin tekstejä (englanniksi tai vaikka ranskaksi) saa linkittää tähän ketjuun, luen niitä mielelläni.

Sikainfluenssarokotteen vastaisuus on noussut kovasti myös esim. täällä Hollannissa ja myös Ranskassa. Esimerkiksi osa sairaalahenkilökuntaa ei aio rokotuttaa itseään. Hollantiin on tilattu 34 miljoonaa rokotetta ja nyt maassa pohditaan mitä niille kaikille tehdään (täällä noin 16 miljoonaa asukasta). :) Hieman ylitilausta taidettiin tehdä.
 
En ota rokotetta.

En myöskään luota suomalaisiin "asiantuntijoihin" kuten thl:n edustajat ja ylilääkärit. Pyrin hakemaan kaiken terveyteen liittyvän tiedon muista lähteistä, kuten kirjoista ja ulkomaisista tiedejulkaisuista. Näin omalla kohdallani, mutta jokainenhan saa päättää nykymaailmassa mihin tietoon uskoo, ja hyvä niin.
 
Kävin eilen yksityisellä yleislääkärillä ihan muissa asioissa mutta kysyin hänen kantaansa sikainfluenssarokotuksiin: hän oli kovin rokotusmyönteinen mitä raskaana oleviin tulee. Hänen mielestään rokotuksen voi antaa kaikissa raskauden vaiheissa. Vauvahaaveita ei myöskään hänen mielestään tarvitse lykätä sikainfluenssaepidemian vuoksi. Hän myös totesi että sikainfluenssasta kohistaan turhaan näin maksimaalisesti ja mielipiteitä on joka lähtöön. Mediapelistäkin hän puhui. Hän siis vähätteli ko. tautia ja vertasi kausi-infuenssaan. Hänen mielestään ko. rokotteesta ei ole mitään vaaraa sikiölle.
 
Mamacitan linkeissä oli kyllä hätkähdyttävän korkeat kuolleisuusluvut raskaana olevilla, suorastaan tyrmäävät. Joka kolmas hoitoon hakeutunut raskaana ollut kuollut jenkeissä?

Mutta miten tuo elokuinen uutinen jonka lopussa sanottiin raskaana olevista ja sikafluhun kuolleista: "Viruslääkitystä he olivat saaneet aikaisintaan kuusi vuorokautta oireiden alkamisesta." - Eikös sitä lääkettä pitäis ottaa nimenomaan heti ja pikaisesti, eikä vasta viikon sairastelun jälkeen? Nostaa kuolleisuuslukuja varmasti hurjasti. Väkisinkin tulee mieleen että nämä ovat USAssa sellaista väestönosaa jotka eivät ole olleet perillä sikaflun riskeistä raskaana oleville ja ovat sitten hakeutuneet hoitoon aivan liian myöhään.
 
Uusinta tietoa H1N1-tartunnan erityislaadusta - minusta ei kuulosta miltään tavalliselta flunssalta:

Tutkimusten mukaan H1N1-virus voi aiheuttaa veritukoksia ja muuta tavanomaisesta poikkeavaa vahinkoa keuhkoille, ja lääkärien pitää olla tarkkana. Näin sanoivat yhdysvaltalaistutkijat uutistoimisto Reutersin mukaan.

Kahden eri tutkimuksen mukaan H1N1-potilaiden keuhkot tulisi kuvata poikkeuksellisten oireiden varalta. Tutkimukset myös huomauttavat, että sikainfluenssa voi olla vaikea diagnosoitava joillain kaikkein sairaimmilla potilailla.

Yksi sikainfluenssaan kuollut keski-ikäinen mies diagnosoitiin vasta hänen kuolemansa jälkeen. Miehen keuhkoista otetuissa ruvissa näkyvät epätavalliset varjostumat voivat kuitenkin auttaa vastaisuudessa, Reuters kertoo. Toisessa tutkimuksessa potilailta löydettiin keuhkoista veritulppia.
 
Mullahan tuo rokotusaika on alustavasti keskiviikkona mikali neuvolaan on rokotteet silloin tulleet. Piatisi olla siis maanantaista lahtien kaikissa norjan neuvoloissa tarjolla. Kylla mua hiukan tuo rokottaminen stressaa, mutta kun oma kunto ja astma eivat talla hetkella ole kovin hyvat niin laakarin mielesta ainoa jarkeva ratkaisu on ottaa rokote. Taytyy vaan ajatella kaikkea silta kannalta, etta tuskin terveydenhuollon ammattilaiset meille raikeasti valehtelisivat riskeista ja etta sita olemassa olevaakin perhetta tulee ajatella,

Briteissa muuten talla viikolla kuollut 3 odottavaa aitia. :/
 
Pandemrix has been authorised under 'Exceptional Circumstances'. This means that it has not been possible to obtain full information about the pandemic vaccine.

Which measures are being taken to ensure the safe use of Pandemrix?

The company that makes Pandemrix will collect information on the safety of the vaccine while it is being used. This will include information on its side effects and its safety in the elderly, pregnant women, patients with severe conditions and people who have problems with their immune systems.

Kivaa päästä koekaniiniksi :headwall:
Keskustelin neuvolassa sellaisesta vaihtoehdosta että ottaisin rokotteen heti synnytyksen jälkeen. (pelkään siis että rokotteesta voisi olla vauvalle jotain haittaa)
Äidinmaidon kautta saisi vauvakin sitten vasta-aineita influenssaa vastaan.
Nyt raskausviikkoja 35.
 
Olen edelleen rokotteen kannalla, mun päätä ei ilmeisesti helpolla käännetä :D . se on jännä että kaikkien niiden lääkäreiden, joiden kanssa olen keskustellut, mielestä ei rokotteella ole sikiölle mitään haittaa...päinvastoin saa vasta-aineet. Tämä viimeisin lääkäri jostatännekin kirjoittelin jopa ihmetteli että mitä haittaa siitä nyt sikiölle voisi olla???!!! :whistle: Tuntui jopa siltä etä kyselin ihan hassuja kun tuollaisia epäilin.
 
Tähän aiheeseen on vaan edelleen pakko tarttua..

Uusimmassa Duodecimissä (lääketieteen tutkimuksen kotimainen julkaisu) esitettiin amerikkalainen tulos juuri noista kuolleisuusluvuista ym. raskaanaolevilla. Tämänkin referaatin mukaan kuolleisuus- ja vakavasti sairastumisluvut ovat raskaana olevilla huomattavan korkeat. Joten useammassa maassa on jo todennettu, että tauti aiheuttaa merkittäviä riskejä JOS sairastuu VAKAVASTI.

Suomalaisten infektiolääkäreiden mukaan (mm. Jukka Lumio, Tays) riski vakaviin komplikaatioihin on tässä taudissa suurempi kuin kausi-influenssassa, koska se aiheuttaa mm virusperäistä keuhkokuumetta ja muita virusperäisiä komplikaatioita, joita on vaikeampi hoitaa kuin "normaalia" bakteeriperäistä keuhkokuumetta.

Hyvä kysymys tällä hetkellä lienee kuitenkin taudin leviäminen. Suomessa raportoituja tapauksia on edelleen vähän. Epidempia näyttää kovasti laantuneen alkuperäisestä ja itse kausi-influenssa jyllää tällä hetkellä voimakkaampana.

Rokotteen puolesta tai vastaan on mahdotonta esittää aukottomia perusteluja tai löytää riittävän laajaan tutkimukseen perustuvaa objektiivista lähdettä suuntaan tai toiseen. Jokainen joutuu edelleen punnitsemaan itse, mistä riskin haluaa kantaa, rokotteesta vai omasta vakavasta sairastumisesta.

Oma kantani on se, että niin kauan kun epidemia pysyttelee tällä tasolla, en ota rokotetta vaan luotan sairastuessani pikaisesti aloitettuun lääkitykseen. Jos epidemia taas selkeästi voimistuu, harkitsen rokotetta. Huolimatta rokotteen nopeaan etenemiseen tutkimuksesta valmistukseen ja joistakin säilöntä tms. aineisiin liittyvistä epäselvyyksistä riski sairastua rokotteesta on todennäköisesti huomattavasti pienempi kuin se riski, jonka vakava sairastuminen itselle aiheuttaa. Kun rokoteen puutteita tarkastellaan, voi ihan samoin lähteä ruotimaan jokaiseen lääkkeeseen liittyviä sivuvaikutusriskejä, niitä on kaikissa ja silti käytössä on valtava määrä lääkkeitä ilman näin saivartelevaa keskustelua. Sama pätee elintarvikkeissa käytettävien lisäaineiden vielä tuntemattomiin vaikutuksiin jne.

Mitä lähteisiin tulee, ulkomainen lähde ei välttämättä ole yhtään sen pätevämpi kuin suomalainen. Lääketieteen julkaisuja on tuhansia ja niiden taso vaihtelee. Lisäksi jokaista lähdettä arvioitaessa pitäisi katsoa ainakin referoituun tutkimukseen osallistujien määrää, tekotapaa, tekijöitä ja tutkimuksen rahoittajaa. Suurinta osaa lääketutkimuksista rahoittaa lääkkeen kehittäjäyhtiö, jokä saattaa näkyä myös tutkimustuloksissa. Pointti oli vain todeta, että mikään autuaaksi tekevä seikka ulkomainen lähde ei ole. Varsinkin kun esim. Yhdysvalloissa terveydenhuoltojärjestelmä toimii täysin eri pohjalta kuin meillä, jolloin hoitoon hakeutumisen kynnys ja aika vaikuttavat koko taudin sairastuvuuteen. Esim. vakuuttamattomat potilaat päätyvät hoitoon siellä huomattavasti myöhemmin, jolloin tauti on jo edennyt pidemmälle ja tästä syytä myös tautiin vakavasti sairastuneiden ja kuolleiden osuus kasvaa. Tutkimuksia ja tilastoja pitäisi tarkastella myös tästä näkökulmasta.

Minä yksinkertaisesti toivoisin, että itse epidempia laantuu, kuten kävi SARS:ille ja lintuinfluenssalle hirveästä kohusta huolimatta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vaahtokarkki:
Oma kantani on se, että niin kauan kun epidemia pysyttelee tällä tasolla, en ota rokotetta vaan luotan sairastuessani pikaisesti aloitettuun lääkitykseen. Jos epidemia taas selkeästi voimistuu, harkitsen rokotetta.
Mutta saako sen rokotteen silloin kun haluaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Briteissa muuten talla viikolla kuollut 3 odottavaa aitia. :/
Mistä kuulit?

Ja nyt se eka aalto on täällä Suomessa. Ehtisi nyt saada sen rokotteen.
http://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/2009101610437591_si.shtml
Oli eilen taalla norjassa meilla uutisissa. Yksi ressukka oli vasta 17-vuotias ja vauvakin meni samalla. Kylla noi uutiset vaan niin jarkyttaa, etta mulle sen rokotteen saa keskiviikkona pistaa vaikka kuinka jannittaisi.
 

Yhteistyössä