Sikainfluenssarokotus raskaana oleville mietityttää

  • Viestiketjun aloittaja Katinka 74
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja Perri:
Alkuperäinen kirjoittaja q:
Tokan rokotuksen? Nyt on ollut puhetta lehdissä vain yhdestä kerrasta.
Aiemmin oli puhetta, että ensi vuoden puolella saadaan se toka annos jakoon.
Missä oli puhetta? Olen tarkkaan seurannut uutisointia enkä ole löytänyt tällaista tietoa. Nyt kyllä mietityttää jos kaksi kertaa pitää pistää raskausaikana itseään.

Mistä voisi lukea juuri tästä?
On tuosta ollut monessakin mediassa. En muista mistä kaikkialta olen siitä lukenut, mutta tässä yksi lausahdus: "Koko kansan rokottaminen saattaa viivästyä ensi kevääseen. Rokotuskertoja on itse asiassa kaksi. Ensimmäinen rokotus suojaa jonkin verran, toinen on tehoste."

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/terveys-ja-tiede/sikainfluenssa-eristaytya-ei-kannata
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen kääntänyt kelkkani, ehkä!
Aion varmaankin ottaa rokotteen, koska influenssa on niin paska tauti ja tiedän, että mulla toipuminen siitä kestäisi luultavasti aika kauan. Ja mulla on perussairautena astma, joten usein hengitystieinfektio kestää pitkään parantua. Lisäksi raskausviikkoja on jo niiiiiiin paljon, että sikiölle ei enää ole kovin vaarallista rokote tai muutkaan lääkkeet (vrt. eka kolmannes).
Eli ehkäpä sittenkin otan. Muu perhe ei taida ottaa (2 v ja mies).
Jos muu perhe ei ota niin sun riski saada tauti pysyy merkittävänä rokotteesta huolimatta.
 
huh huh..
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen kääntänyt kelkkani, ehkä!
Aion varmaankin ottaa rokotteen, koska influenssa on niin paska tauti ja tiedän, että mulla toipuminen siitä kestäisi luultavasti aika kauan. Ja mulla on perussairautena astma, joten usein hengitystieinfektio kestää pitkään parantua. Lisäksi raskausviikkoja on jo niiiiiiin paljon, että sikiölle ei enää ole kovin vaarallista rokote tai muutkaan lääkkeet (vrt. eka kolmannes).
Eli ehkäpä sittenkin otan. Muu perhe ei taida ottaa (2 v ja mies).
Jos muu perhe ei ota niin sun riski saada tauti pysyy merkittävänä rokotteesta huolimatta.
Nythän sä just kumosit väitteesi että rokete pitää ottaa.. eihän siitä roketteesta ole mitään hyötyä jos sikalenssun saa vaikka rokotteen olis ottanu! :D järki käteen...
 
s
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen kääntänyt kelkkani, ehkä!
Aion varmaankin ottaa rokotteen, koska influenssa on niin paska tauti ja tiedän, että mulla toipuminen siitä kestäisi luultavasti aika kauan. Ja mulla on perussairautena astma, joten usein hengitystieinfektio kestää pitkään parantua. Lisäksi raskausviikkoja on jo niiiiiiin paljon, että sikiölle ei enää ole kovin vaarallista rokote tai muutkaan lääkkeet (vrt. eka kolmannes).
Eli ehkäpä sittenkin otan. Muu perhe ei taida ottaa (2 v ja mies).
Jos muu perhe ei ota niin sun riski saada tauti pysyy merkittävänä rokotteesta huolimatta.
En voi uskoa tähän. Eihän siinä olisi mitään järkeä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Perri:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja Perri:
Alkuperäinen kirjoittaja q:
Tokan rokotuksen? Nyt on ollut puhetta lehdissä vain yhdestä kerrasta.
Aiemmin oli puhetta, että ensi vuoden puolella saadaan se toka annos jakoon.
Missä oli puhetta? Olen tarkkaan seurannut uutisointia enkä ole löytänyt tällaista tietoa. Nyt kyllä mietityttää jos kaksi kertaa pitää pistää raskausaikana itseään.

Mistä voisi lukea juuri tästä?
On tuosta ollut monessakin mediassa. En muista mistä kaikkialta olen siitä lukenut, mutta tässä yksi lausahdus: "Koko kansan rokottaminen saattaa viivästyä ensi kevääseen. Rokotuskertoja on itse asiassa kaksi. Ensimmäinen rokotus suojaa jonkin verran, toinen on tehoste."

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/terveys-ja-tiede/sikainfluenssa-eristaytya-ei-kannata
Siis tuohan on vanhaa tietoa. Nykytiedon mukaan rokotuskertoja on vain yksi ja se antaa riittävän suojan mikäli virus ei merkittävästi muuntaudu.
 
--
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
uusimman tutkimuksen mukaan vain 15% väestöstä kieltäytyy rokotteesta ja melkein 50% on sen ottamassa ja loput eivät ole vielä varmoja. Taitaa tuo 15% kuuluvia olla paljon näissä palstamammoissa, jotka täällä hysterisoivat toisiaan asialla kuin asialla. Juuri eilen olin yksityisellä lääkärillä ja keskusteltiin asiasta monelta kantilta. Hän sanoi, että jokainen varsinkin riskiryhmään kuuluva voi miettiä kumpi on parempi, ottaa heikennettyjä taudinauheuttajia samanlaisessa kokoonpanossa kuin aikaisemmatkin influenssarokotteet vai koko taudin, nimenomaan riskiryhmillä voi olla kohtalokasta. Raskaana oleville suositteli piikitystä ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Kyllä se sitten ääni monella muuttuu kellossa, jos tauti alkaa jylläämään ja tulee ikävää jälkeä. Ystäväni täysin terve hyväkuntoinen nuori nainen sairastui pari viikkoa sitten ja on edelleen sairaslomalla ja on ollut huonossa kunnossa. En välttämättä riskiryhmään kuuluvana halua sitä käydä läpi, koska tiedän että olisin vielä huonommassa kunnossa. Ja te, jotka ette rokotetta aio ottaa, älkää please syyllistäkö niitä, jotka sen tekevät, sillä siten juuri hillitään ja estetään taudin leviäminen, olkaa päinvastoin kiitollisia.

Lainaan edel.kirjoittajaa: "Juuri eilen olin yksityisellä lääkärillä ja keskusteltiin asiasta monelta kantilta. Hän sanoi, että jokainen varsinkin riskiryhmään kuuluva voi miettiä kumpi on parempi, ottaa heikennettyjä taudinauheuttajia samanlaisessa kokoonpanossa kuin aikaisemmatkin influenssarokotteet vai koko taudin, nimenomaan riskiryhmillä voi olla kohtalokasta"

PAITSI, ETTÄ TÄMÄ ROKOTEHAN EI LUPAUKSISTA HUOLIMATTA OLE SAMANLAINEN KUIN TURVALLISEMPI KAUSI-INFLUENSSAROKOTE! SITÄ EI OLE VALMISTETTU SAMOIN VAAN SE ON TEHTY KÄYTTÄEN MALLINA LINTUINFLUENSSAN VIRUSROKOTETTA (Lähde: http://ec.europa.eu/enterprise/pharmaceuticals/register/2008/2008052043489/anx_43489_fi.pdf) JA SEN SISÄLTÄMIÄ HAITALLISIA? AINEITA EI OLE INFLUENSSAROKOTTEISSA (AINAKAAN INFLUVACISSA TAI VAXIGRIPISSÄ)

Olin itse jo varmistunut siitä, että otan ehdottomasti nyt raskaana ollessani 15rv rokotteen, koska itse tauti ja sen jälikitaudit ovat varsin hankalia ja aiheuttavat jo itsenään riskin sikiölle.
MUTTA LUETTUANI SUOMEEN TULLEESTA ROKOTTEESTA PANDEMRIX:IN (GSK:N TUOTE) VALMISTEYHTEENVEDON PÄÄTIN EHDOTTOMASTI JÄTTÄÄ VÄLIIN. ROKOTEHAN SISÄLTÄÄ MUUTAMIA EPÄILYKSIÄ HERÄTTÄVIÄ AINEITA: (VARO SEURAAVA TEKSTI SISÄLTÄÄ FAKTAA!) TIOMERSAALIA (elohopeayhdiste), ADJUVANTTIA ( AS03 kohtalaisen uusi, tuntematon rokotteen vaikutuksen tehostaja) ja FORMALDEHYDIÄ (= karsinogeeninen aine, myrkky. Käytetty inaktivoimaan elävä virus, jolloin on saatu rokotteeseen inaktivoitu virus--> ei siis aiheuta itse tautia)

Suorat lainaukset, jotka laittavat miettimään: "Pandemrixia ei saa antaa potilaille, jotka ovat saaneet anafylaktisen reaktion (vakava allerginen reaktio) jostakin rokotteen komponentista tai jostakin rokotteen hyvin pieninä määrinä sisältämistä aineosista, kuten kananmuna- tai kanaproteiinista, ovalbumiinista (kanamunan valkuaisen proteiini), formaldehydista, gentamysiinisulfaatista (eräs antibiootti) ja natriumdeoksikolaatista. Pandemian aikana näille potilaille voi kuitenkin olla tarkoituksenmukaista antaa rokotetta, kunhan elvytysvälineet ovat saatavilla."

"Pandemrixiä valmistava yhtiö kerää tietoja rokotteen turvallisuudesta sen käytön aikana. Tähän sisältyvät tiedot sen sivuvaikutuksista ja turvallisuudesta vanhuksilla, raskaana olevilla naisilla, vakavasti sairailla potilailla ja ihmisillä, joiden puolustusjärjestelmässä on ongelmia."


"Pandemrixia ei ole tutkittu lapsilla eikä yli 60-vuotiailla aikuisilla.Pandemrixia ei ole tutkittu raskaana olevilla naisilla. Tiedot puuttuvat myös adjuvantin AS03 käytöstä
raskaana olevilla naisilla."

Edel.lähde: ec.europa.eu (sama kuin ensimmäinen lähde koko tässä tekstissäni)

Pistää väkisinkin miettimään, miksei THL (jota olen terveydenhoitajana/sairaanhoitajana pitänyt aina luotettavana tahona) anna kunnon lausuntoja ihmisten huolista, nyt kun on vielä varmistunut,että rokote sisältääkin haitallisia aineita (sitähän ei voi tietää kuinka haitallisia, mutta ennen kuin toisin todistetaan..)???

Miksi Kanada on ostanut raskaana olevalle väestölleen tämän rokotteen lisäksi myös vähemmän haitallisia aineita sisältävän rokotteen? Miksei Suomi? Jotenkin tulee mieleeni raha,raha,raha. Halvemmaksihan se tulee ostaa edullisimmin tarjoavalta lääkefirmalta joku rokote vain. En epäile etteikö rokote olisi muille ihan ok valinta kun taudin haitatkin ovat niin suuret, mutta raskaana olevia kehotan kyllä miettimään kahdesti...

"Kanadan valtio on tilannut 50.4 miljoonaa annosta rokotetta. Rokotteista suurin osa sisältää adjuvanttia - ainetta, joka parantaa rokotteen tehoa. Raskaana oleville naisille on Kanadassa tilattu 1.2 miljoonaa annosta rokotteita ilman tätä adjuvanttia, sillä adjuvanttien haittavaikutuksista on hyvin vähän tietoa. "

Ed. lähde (huom. teksti on suomennus CBS NEWS:lta) : www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=317
 
--
En siis ole rokotteita vastaan yleisesti. ja jos joku voi osoittaa luotettavasti tämän Pandemrix Suomeen otetun rokotteen turvallisuuden ja nimenomaan sen ainesosien turvallisuuden (tyydyn siihen ettei tutkittua tietoa voi vielä olla koko rokotteen haitoista, sillä nythän se tutkimus vasta alkaa kun ekat sen rokotteen ottavat) niin vaihdan kantaani. Tällä hetkellä silti ihan liikaa pelottaa nuo haitat sikiölle (sikiöllähän menee muutenkin aineet helposti aivoihin ilman aivoverieristettä, joka meillä aikuisilla on)... Kauhea paikka...herran haltuunko se häätyy nyt jättää...
 
...
ja minäpä voin kertoa, että norjalaisen tutkimuksen mukaan raskaana olevilla on kymmenkertainen riski kuolla sikainfluenssaan/saada erittäin vakavia komplikaatioita normaaliväestöön verrattuna. Itse otan ehdottomasti rokotteen, näen sen riskin taudin riskejä pienempänä.
 
Lääkärin vaimo
En oikein ymmärrä tätä rokotehysteriaa, jokainen tietysti tekee niin kuin parhaaksi näkee. Mieheni ottaa luonnollisesti rokotteen, koska on sairaalassa töissä, vaikkakin erikoislääkärin hommissa. Nyt kun minäkin olen raskaana, otan ilman muuta rokotteen, muuten tuskin olisin sitä vailla - kuten myöskään kouluikäisiä lapsia ei olla rokottamassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen kääntänyt kelkkani, ehkä!
Aion varmaankin ottaa rokotteen, koska influenssa on niin paska tauti ja tiedän, että mulla toipuminen siitä kestäisi luultavasti aika kauan. Ja mulla on perussairautena astma, joten usein hengitystieinfektio kestää pitkään parantua. Lisäksi raskausviikkoja on jo niiiiiiin paljon, että sikiölle ei enää ole kovin vaarallista rokote tai muutkaan lääkkeet (vrt. eka kolmannes).
Eli ehkäpä sittenkin otan. Muu perhe ei taida ottaa (2 v ja mies).
Jos muu perhe ei ota niin sun riski saada tauti pysyy merkittävänä rokotteesta huolimatta.
En voi uskoa tähän. Eihän siinä olisi mitään järkeä.
Miksi ei olisi? Taudin saa silloin, kun altistuu taudin aiheuttajalle. Jos kotona muut ovat sairaita niin todennäköisyys saada se kasvaa suuremmaksi.

Riskiryhmiä määriteltäessä on ainakin kaksi eri kriteeriä. Ensinnäkin se, että miten paljon taudille altistuu (esim. terveydenhuollossa, jossa potilaita ja armeijassa, jossa on paljon ihmisiä jatkuvasti lähekkäin) ja toiseksi se, että miten tauti vaikuttaa (tarttuuko helposti, miten rajuna tulee ja/tai jälkitautiriskit).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Perri:
^ En mäkään, koska eihän sitä kaikille edes anneta, vaikka perheeseen kuuluisikin joku riskiryhmäläinen.
Kyllähän kaikki sen saavat halutessaan, kunhan rokotetta saadaan tarpeeksi. En väitä, että se olisi hyödytön, jos muu perhe ei sitä saa, mutta paras hyöty on silloin, kun kaikki saavat sen.
 
Sitähän on korostettu että tämä Suomeen tuleva rokote ei sisällä eläviä (ei siis edes heikennettyjä taudinaiheuttajia) vaan vain ko. taudinaiheuttajan kuollutta osaa (pintaproteiineja ym.). Kysyin tuota apteekista. Lisäksi teratologisessa siakaspalvelussa suositeltiin ko. rokkotetta kaikissa raskauden vaiheissa.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Perri:
^ En mäkään, koska eihän sitä kaikille edes anneta, vaikka perheeseen kuuluisikin joku riskiryhmäläinen.
Kyllähän kaikki sen saavat halutessaan, kunhan rokotetta saadaan tarpeeksi. En väitä, että se olisi hyödytön, jos muu perhe ei sitä saa, mutta paras hyöty on silloin, kun kaikki saavat sen.
Eilen oli uutisissa, että vuodenvaihteessa tehdään päätös siitä, että annetaanko rokote koko kansalle. Eli ei sitä vielä tiedä saako kaikki.

 
epätietoinen
"Pistää väkisinkin miettimään, miksei THL (jota olen terveydenhoitajana/sairaanhoitajana pitänyt aina luotettavana tahona) anna kunnon lausuntoja ihmisten huolista, nyt kun on vielä varmistunut,että rokote sisältääkin haitallisia aineita (sitähän ei voi tietää kuinka haitallisia, mutta ennen kuin toisin todistetaan..)??? "

Jaa-a, miksiköhän ei. Jos THL olisi epäluotettava ulkomainen taho, niin voisi epäillä, että laulavat niiden lauluja kenen leipää syövät, eli sikainfluenssarokotteen valmistajan. Mutta kun kyseessä ovat luotettavat suomalaiset, niin tiedämme, että sikainfluenssarokotteen valmistajan maksamat matkat, palkkiot ja palkat (tilattujen tutkimusten rahoittamisen muodossa) eivät millään tavalla vaikuta THL:n toimintaan.

Suomalaiset kun ovat absoluuttisen lahjomattomia, ja miljoonien tulot THL:lle sikainfluenssarokotteen valmistajalta (paluuliikenteenä 37 miljoonaa veronmaksajilta tänä vuonna tilattuun sikainfluenssarokotteeseen ja samaiset 37 miljoonaa viime vuonna tilattuihin lintuinfluenssarokotteisiin), matkojen maksamiset ym. eivät tietenkään millään tavalla vaikuta asiantuntijoiden näkemyksiin eivätkä ilman tarjouskilpailua tilatun rokotteen hankintapäätökseen.
 
Tähän ei oikein ole oikeaa vastausta vaan jokainen pohtii vaikeita kysymyksiä itsekseen,kriittisyyttä peliin,sokealla uskolla en lähtisi päätöksiä tekemään.Sekin jo hämmästyttää kuinka rokotetta "suositellaan"puhumatta lainkaan negatiivisista puolista mutta jokainen kantakoon vastuunsa itse,näillä eväillä mennään..raskaana itsekkin ja rokotetta en ota.
 
s
Alkuperäinen kirjoittaja BlueStarDust:
Tähän ei oikein ole oikeaa vastausta vaan jokainen pohtii vaikeita kysymyksiä itsekseen,kriittisyyttä peliin,sokealla uskolla en lähtisi päätöksiä tekemään.Sekin jo hämmästyttää kuinka rokotetta "suositellaan"puhumatta lainkaan negatiivisista puolista mutta jokainen kantakoon vastuunsa itse,näillä eväillä mennään..raskaana itsekkin ja rokotetta en ota.
Kertaakaan ei ole lasten rokotusten yhteydessä puhuttu mitään haittavaikutuksista. Kukaan ei kertonut sektion yhteydessä nukutuksen haittavaikutuksista. Lista on loputon. Monissa asioissa on riskinsä, rokotteissa aina.
 
haloo
Lääkäreitäkin on jotka vastustavat rokotetta, tässä traumatologian erikoislääkäri, ortopedi Antti Heikkilän mielipiteitä ja tietoa sikainfluenssasta ja rokotteesta http://www.youtube.com/watch?v=t--EWTnfpn0
 
16+5
Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Lääkäreitäkin on jotka vastustavat rokotetta, tässä traumatologian erikoislääkäri, ortopedi Antti Heikkilän mielipiteitä ja tietoa sikainfluenssasta ja rokotteesta http://www.youtube.com/watch?v=t--EWTnfpn0
Anttia voisin kuunnella jos en olisi riskiryhmässä. Hän puhuu yleisesti rokotteesta eikä keskity esimerkiksi raskaana oleviin.
 
annamari
Alkuperäinen kirjoittaja rv12:
Mihin sitä enää uskoa. Jos rokotat - teet väärin. Jos et rokota - teet väärin.
Niin no, olen itse yrittänyt järkeillä sen karkeasti näin: sikainfluenssasta VOI olla vaaraa äidille ja sikiölle äärimmäistapauksessa. Näitä tapauksia on kuitenkin sairastuneiden lukumäärään suhteutettuna todella marginaalinen määrä, ja riski kuolla tavalliseen kausi-influenssaan on lähes sama. Ja sitten se kolikon kääntöpuoli: rokote on hyvin nopeasti väsätty, se ei silti välttämättä suojaa tartunnalta eikä rokotetta eole testattu raskaana olevilla, sen lyhyt- tai pidempivaikutteisista vaikutuksista ei siis ole tietoa tai minkäänlaisia tutkimustuloksia - kukapa nyt haluaisi ryhtyä koekaniiniksi oman syntymättömän lapsensa kustannuksella. Mutta kun pelotellaan riskeillä ja maalaillaan uhkakuvia, monelta unohtuu, että asettelu onkin lopulta juuri se: jokainen rokotuksen ottava odottava äiti on kuitenkin yksi koekaniineista.

Eli ei, en todellakaan ota sitä rokotetta.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja annamari:
Alkuperäinen kirjoittaja rv12:
Mihin sitä enää uskoa. Jos rokotat - teet väärin. Jos et rokota - teet väärin.
Niin no, olen itse yrittänyt järkeillä sen karkeasti näin: sikainfluenssasta VOI olla vaaraa äidille ja sikiölle äärimmäistapauksessa. Näitä tapauksia on kuitenkin sairastuneiden lukumäärään suhteutettuna todella marginaalinen määrä, ja riski kuolla tavalliseen kausi-influenssaan on lähes sama. Ja sitten se kolikon kääntöpuoli: rokote on hyvin nopeasti väsätty, se ei silti välttämättä suojaa tartunnalta eikä rokotetta eole testattu raskaana olevilla, sen lyhyt- tai pidempivaikutteisista vaikutuksista ei siis ole tietoa tai minkäänlaisia tutkimustuloksia - kukapa nyt haluaisi ryhtyä koekaniiniksi oman syntymättömän lapsensa kustannuksella. Mutta kun pelotellaan riskeillä ja maalaillaan uhkakuvia, monelta unohtuu, että asettelu onkin lopulta juuri se: jokainen rokotuksen ottava odottava äiti on kuitenkin yksi koekaniineista.

Eli ei, en todellakaan ota sitä rokotetta.
Samaa mieltä minäkin..

 
Vierailija
Lähdin netistä lukemaan sikainfluenssarokotteesta, mutta pääasiallisesti googlen kautta päätyy keskustelupalstoille. Ja kun jokainen meistä, joka ei ole asiantuntija kertoo omia kantojaan, ei ne voi olla vaikuttamatta ainakaan minun mielipiteisiin ja päätöksiin... Mielestäni on käsittämätöntä miten vähän virallista asiallista ohjeistusta rokotteesta on.
Luin kuitenkin tekstin, jossa sanottiin, että rokote on ns. sama kuin aikaisemmin käytetty, mutta virus on vaihdettu vastaamaan nyt meneillään olevaan aaltoon. Samaisessa artikkelissa painotettiin, että rokote on turvallinen ottaa. Tämä turvallinen rokote nyt on varmasti suhteellinen käsite kun vaikutuksiin liittyy jokaisen meidän omat eroavaisuutemme ja geenimme. Ei kai mikään rokote ole täysin turvallinen? Luin, että Jenkeissä kuolleista oli raskaana olleita 6%, kun normiväestöstä raskaana on yleisesti 1%. Eli verrattaen riski kohdistuu raskaana oleviin. Näiden lukujen taustalla ei kuitenkaan kerrota onko ko. raskaana olevat naiset olleet perusterveitä vai eivät. Sikainfluenssassa vaarallisena pidetään keuhkokuumetta, johon ei virusperäisenä antibiootit päde. Ja raskaana ollessa vastustuskyky heikkenee jossain vaiheessa kun hemoglobiini laskee ja veri laimenee (olen näin ymmärtänyt). Vaikkakin rokote on vielä vieras, niin olen kääntymässä sen ottamisen puolelle... En tietenkään halua riskeerata vauvan terveyttä, mutta on syytä epäillä että vauva mahassa ei kestäisi, jos minä sairastuisin todella vakavasti. Sen verran meinaan kyllä odottaa, että ensimmäinen kolmannes on ohi. Mutta niinkuin muutkin täällä ovat kommentoineet: teet niin tai näin, ei voi mennä takuuseen, että teet oikein.
Ihana iloinen odotus, jota en meinaa pilata murehtimalla asioita, joille en voi mitään vaan luotan asiantuntijoihin.
 

Yhteistyössä