Sikainfluenssarokotus raskaana oleville mietityttää

• Viestiketjun aloittaja Katinka 74
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Tavallisen kausi-influenssan rokotetta ei suositella raskaanaolevalle, koska siinä rokotteen riskit on arvioitu suuremmaksi kuin siitä saatava hyöty. Sen sijaan sikainfluenssassa rokotteen riskejä pidetään pienempänä kuin tautiriskiä.

Kuten aiemmin sanoin: joskus pitää valita vähiten huono vaihtoehto.
Mutta, miksi ottaa rokote kun ei ole varmaa että edes koko tauti tulee?
Eli, silloin aivan aiheetta varaantaa sikiön tälle rokotteen riskeille, ihan samalla tavalla kuin "normaalin" influenssa rokotteen kanssa.
Miten siis voi olla pienempi riski ja suurempi hyöty jos sikiö altistetaan suotta rokotukselle, jota ei sitten tarvittukkaan?
a´vauvan voi rokottaa vasta 6kk iässä, jos tauti tulee vauvan ollessa 3kk ikäinen eikä äiti ole rokotetta ottanut on tilanne aika kurja. mutta jos äiti ottaa rokotteen raskaus aikana saa vauva suojan tautia vastaan 8-9kk ikään saakka, näin minun nuvolalääkärini mukaan. ja luotan häneen paljon enemmän kuin netin hysteerisiin uutisointeihin

Alkuperäinen kirjoittaja niintaas:
Alkuperäinen kirjoittaja en:
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
En aio ottaa vaikka täällä päin sitä onkin liikeellä.

Olen sen verran pitkällä jo raskaudessa että ei mitään merkitystä ole vaarantaa sikiöitä uudella rokotteella.
Lähinnähän se on alkuraskaudessa keskenmenon riski ja tulehdusriski, mutta ei sen jälkeen.

Täyttää soopaa jaa huuhaata koko sikaflunssa hysteria.
En ottais ns. tavan influenssa rokotettakaan niin miksi tätäkään.
Vasta kuoli Norjassa vasta synnyttänyt terve nainen - että mietipä sitä.
Joo, kumma kun näistä jotka on kuolleet muka sikainfluenssaan ei ole paljastettu niitä muita sairauksia joita taustalla on ollut vaan väitetään olleen terveitä.
Eli käyppä lukasemassa vähän faktaa niin sieltä se selviää mikä se kuolin syy on oikeasti ollut, eikä se mitä media väittää.
Jahas no mistäpä sitä faktaa nyt sitten löytyy, että mihin kuoli jos ei sikainfluenssaan? Linkkiä tähän kiitos!
Esitäpä ensin itse faktaa siitä, että kyseessä oli nimenomaan sikainfluenssa.

muoks. Tarkoitan, että sä esitit alunperin itse väitteen, joka sun on pystyttävä perustelemaan ennen kuin voit vaatia perusteluja väitteesi vastustamiseksi.

Minä otan rokotteen (kuinka mones tämä ketju taitaa olla tästä asiasta täällä ) =) Tietysti tämä puhuttaa meitä raskaana olevia. Ihan haun kautta voisi etsiä noita ketjuja joita on joka päivä ollu täällä.

Mutta pari juttua. Ensinnäkään me emme voi tietää kuinka paljon sikatautia on maassamme koska sitä ei testata kuin ääritapauksissa. Eli mistä tietää koska lapsen, työkaverin, oma nuha tai kuume on sikatautia? Pienelle pronsentille ei nouse kuumetta lainkaan.

Lisäksi jos raskaana saat taudin, estolääkitys pitäisi aloittaa heti ensioireista. Ja estolääkitys on ristiriitaiseksi nimetty Tamiflu, kielletty lääke raskaana oleville vielä vähän aikaa sitten. Nyt katsotaan että tuo tauti on isompi riski (tai ne jälkitaudit lähinnä) ja suositellaan tamifluuta. Jos sairastaa monta kuumetta talvella voi joutua syömään tamifluuta enemmän kuin kerran.

Talvi on pitkä ja sikatautiepidemia on tulossa kyllä, emme vain tiedä koska. Veikkaukset on lopetettu koska muut virukset ovat hidastaneet sikataudin leviämistä. Kun nämä muut viruskannat väistyvät on tämän sikataudin vuoro. Itse en myöskään halua koko raskausaikaani pelätä onko tämä kuume nyt sikaa vai ei.

niintas
Alkuperäinen kirjoittaja niintaas:
Alkuperäinen kirjoittaja noh:

Olen sen verran pitkällä jo raskaudessa että ei mitään merkitystä ole vaarantaa sikiöitä uudella rokotteella.
Lähinnähän se on alkuraskaudessa keskenmenon riski ja tulehdusriski, mutta ei sen jälkeen.

Vasta kuoli Norjassa vasta synnyttänyt terve nainen - että mietipä sitä.
Joo, kumma kun näistä jotka on kuolleet muka sikainfluenssaan ei ole paljastettu niitä muita sairauksia joita taustalla on ollut vaan väitetään olleen terveitä.
Eli käyppä lukasemassa vähän faktaa niin sieltä se selviää mikä se kuolin syy on oikeasti ollut, eikä se mitä media väittää.
Jahas no mistäpä sitä faktaa nyt sitten löytyy, että mihin kuoli jos ei sikainfluenssaan? Linkkiä tähän kiitos!
Esitäpä ensin itse faktaa siitä, että kyseessä oli nimenomaan sikainfluenssa.

muoks. Tarkoitan, että sä esitit alunperin itse väitteen, joka sun on pystyttävä perustelemaan ennen kuin voit vaatia perusteluja väitteesi vastustamiseksi.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1737850

tuossa tuo uutinen. Mutta siis jos tää edellinen kirjoittaja sanoo että käypä lukemassa faktaa mihin oikeasti kuoli, niin sopisi sanoa mistä tätä "faktaa" voi käydä lukemassa!

^^ Se on kyllä mielenkiintoista, että rokotteen vastustamista perustellaan sillä, ettei influenssarokotetta olla ennenkään suositeltu raskaanaoleville, mutta kuitenkin pidetään Tamiflun ottamista hyvänä hoitona.

Tamiflun kohdalla on valittu pienempi riski. Eli jälkitaudit ovat niin suuri riski raskaana oleville että tamiflun haitat koetaan sen rinnalla pienemmiksi. Mutta ei tuota tamifluuta ole mitenkään "puhdistettu" epäilyiltä että se ei sopisi raskaana oleville. Jo tämänkin asian vuoksi otan rokotteen. Olisi kiva joutua syömään muutama tamifluu-kuuri talven aikana.

Sitä rokotetta ei oo ehitty testata riittävästi. Ei oo siis tietoa todellisista haitoista, eikä ole tietoa siitäkään että suojaako se edes ainakaan siinä määrin mitä pitäis.

Mua ihmetyttää se, että viranomaiset tai asiantuntijat ei puhu mitään vitamiineista tässä sikaflunssan ehkäisyssä.
D-vitamiinia 50-100mcg vuorokaudessa, C- ja E-vitamiinit, muita antioksidantteja, hivenaineita. Käytännössä vihreitä kasviksia paljon sekä marjoja, ja D3-vitamiinia purkista/pullosta, paras ois öljypohjaisena (koska D-vitamiini on rasvaliukoinen). Maitohappobakteerit kannattaa muistaa. Liikuntaki tekee hyvää, ym yleiskunnosta huolehtiminen.
Käsienpesua unohtamatta.

Lääketehtaat on vapautettu vastuusta jos tulee haittavaikutuksia (varmasti tulee).
Rokotteen valmistajat ei ite halua ottaa rokotetta sen riskien takia.
Sikainfluenssaa ei enää luokitella vaarallisiin tauteihin.

Tautitapauksia ei juuri testata, joten ei voida määrittää kuinka iso riski on saada possulunssa tai saada siitä jälkitauteja. Tuleeko vaarallinen jälkitauti tai muuten sairaalahoitoa vaativa tauti 1/100 vai 1/100 000 henkilöstä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Tamiflun kohdalla on valittu pienempi riski. Eli jälkitaudit ovat niin suuri riski raskaana oleville että tamiflun haitat koetaan sen rinnalla pienemmiksi. Mutta ei tuota tamifluuta ole mitenkään "puhdistettu" epäilyiltä että se ei sopisi raskaana oleville. Jo tämänkin asian vuoksi otan rokotteen. Olisi kiva joutua syömään muutama tamifluu-kuuri talven aikana.
Mutta sikainfluenssahan voi tulla rokotteesta huolimatta, eikö? Syödäänköhän silloin Tamifluta? Monet tavallisen influenssarokotteen ottajista ovat valitelleet saaneensa taudin rokotteesta huolimatta. Juuri sen vuoksi monet ovat haluttomia niitä enää ottamaan. Sikarokotteenhan sanotaan vaimentavan mahdollisia jälkitauteja, mutta itse tautihan voi tulla silti.

kaisa
Olen sairaanhoitaja ja perehtynyt työnkin kautta jonkin verrana asiaan. minulla on vuoden ikäinen lapsi ja toinen suunnitteilla. En aio ottaa sikainfluenssarokotetta, koska sairastan mieluumin influenssan kuin heittäydyn koekaniiniksi. Sikainfluenssaa vastaanhan suositellaan rokotetta lähinnä siihe mahdollisesti liittyvien jälkitautien vuoksi. Katson rokotteen välttämisen olevan kohdallani parasta vaikka selvä sairastumisriski on olemassa. Enkä mitään estolääkitystä todellakaan ottaisi jos tauti ois tulossa. Mä sairastaisin taudin kotona ja rauhassa, en usko että edesjälkitautiakaan tulisi.

terveisin toinen sairaanhoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Olen sairaanhoitaja ja perehtynyt työnkin kautta jonkin verrana asiaan. minulla on vuoden ikäinen lapsi ja toinen suunnitteilla. En aio ottaa sikainfluenssarokotetta, koska sairastan mieluumin influenssan kuin heittäydyn koekaniiniksi. Sikainfluenssaa vastaanhan suositellaan rokotetta lähinnä siihe mahdollisesti liittyvien jälkitautien vuoksi. Katson rokotteen välttämisen olevan kohdallani parasta vaikka selvä sairastumisriski on olemassa. Enkä mitään estolääkitystä todellakaan ottaisi jos tauti ois tulossa. Mä sairastaisin taudin kotona ja rauhassa, en usko että edesjälkitautiakaan tulisi.
Höpöhöpö. Sairaanhoitajat ei ole mitään asiantuntijoita tässä asiassa.

liisamari
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Sitä rokotetta ei oo ehitty testata riittävästi. Ei oo siis tietoa todellisista haitoista, eikä ole tietoa siitäkään että suojaako se edes ainakaan siinä määrin mitä pitäis.

Näin juuri! Ei ole ehditty testata! Kukaan raskaana oleva ei ole vielä ehtinyt syödä lääkettä ja synnyttää lasta, jolloin voisi arvioida sen vaikutuksia vauvaan. Pitkittäisvaikutuksista puhumattakaan. Jos joku haluaa ottaa rokotteen, voi sen toki ottaa. Tärkeä on vaan ennen sitä miettiä asiaa tältäkin kannalta. Osa luottaa sokeasti lääkäreihin, osa on skeptisiä ja tietää, että asiantuntijat eivät ole aiheesta täysin yksimielisiä.

ohhoh
Uskomatonta että alalla oleva voi olla näin vastuuton.

s
Edelleen täällä hukkuu metsä puilta. Sikataudin jälkitaudit ovat riski raskaana oleville. Rokotteen riskeistä voidaan vain spekuloida. Miksi tämä faktatieto jää tässä toiseksi?

vieras

Tavallisen kausi-influenssan rokotetta ei suositella raskaanaolevalle, koska siinä rokotteen riskit on arvioitu suuremmaksi kuin siitä saatava hyöty. Sen sijaan sikainfluenssassa rokotteen riskejä pidetään pienempänä kuin tautiriskiä.

öö...miksi näin jos kerta sikainfluenssakin muistuttaa tavallista kausi-influenssaa?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja terveisin toinen sairaanhoitaja:
No eihän tuo Kaisa väitäkään olevansa asiantuntija, vaan sairaanhoitaja ammatiltaan. Jotenkin luin ton tekstin niin että siinä on yksi kokemus muiden joukossa eikä mitään ehdotonta faktaa.

Ps. luulen että sairaanhoitaja kuulee työssään enemmän näkemyksiä asiasta kuin Alepan kassa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja terveisin toinen sairaanhoitaja:
no ei todellakaan :/

hohhoijaaaa
Mun mielestä ne jotka haluaa ottaa rokotteen, voivat mennä pikapikaa sen hakemaan. Ne jotka haluavat asiaa miettiä ja pohtia sen tarpeellisuutta, voivat niin syystäkin tehdä. Tällä hetkellä KUKAAN ei voi sanoa, kumpi on oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

öö...miksi näin jos kerta sikainfluenssakin muistuttaa tavallista kausi-influenssaa?
Sikainfluenssan oireet muistuttavat tavallista kausi-influenssaa, mutta itse virus on hyvin erilainen.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaaaa:
Mun mielestä ne jotka haluaa ottaa rokotteen, voivat mennä pikapikaa sen hakemaan. Ne jotka haluavat asiaa miettiä ja pohtia sen tarpeellisuutta, voivat niin syystäkin tehdä. Tällä hetkellä KUKAAN ei voi sanoa, kumpi on oikein.
Ensinnäkään sitä rokotetta ei voi hakea vielä ja toiseksi, se pitää sitten hakea tietyllä aikavälillä. Omaa aikataulua ei tässä asiassa voi noudattaa.

s
Niin ymmärsin että rokotusjärjestys on kaiken a ja o. Eli et voi noin vain mennä sanomaan että haluat rokotteen milloin sulle huvittaa.

Mites jos nyt ei ota rokotetta ja on raskaana niin onko silloin riskiryhmässä kun on mahis ottaa se rokote kuitenkin myöhemmässä raskauden vaiheessa?

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Niin ymmärsin että rokotusjärjestys on kaiken a ja o. Eli et voi noin vain mennä sanomaan että haluat rokotteen milloin sulle huvittaa.

Mites jos nyt ei ota rokotetta ja on raskaana niin onko silloin riskiryhmässä kun on mahis ottaa se rokote kuitenkin myöhemmässä raskauden vaiheessa?
Ei ole. Rokote pitää ottaa tietyllä aikavälillä, jotta siitä olisi hyötyä.

Alkuperäinen kirjoittaja möhköfantti:
En aio rokotetta ottaa, olen 15. vkolla raskaana enkä halua riskeerata syntymätöntä lastani. Raskaana olevia ei rokoteta muutenkaan niin miten tämä poikkeaa..
No sikainfluenssaan rokotetaan raskaanaolevia juuri sen takia, että se poikkeaa muista.

Aiot siis kasvattaa riskiä siitä, että lapsesi tulevaisuudessa sairastuu skitsofreniaan? Äidin raskausaikana sairastama virustauti nimittäin lisää tutkitusti huomattavassa määrin sitä riskiä.

Yhteistyössä