Sikainfluenssarokotus raskaana oleville mietityttää

• Viestiketjun aloittaja Katinka 74
  • Ensimmäinen viesti
Katinka 74
Pian on se aika kun sikainfluenssarokotukset ovat saapuneet ja meidät raskaana olevat rokotetaan ensimmäisten joukossa. Mutta olen kuullut että näitä rokotteita ei ole vielä testattu kunnolla ihmisillä ja me siis olisimme ihmiskoekaniineja ensimmäisinä. Onko kenelläkään asiantuntijatietoa rokotteen turvallisuudesta, mahdollisista oireista ja rokotteen ottamatta jättämisen riskeistä? Ja mitä sikainfluenssa voi aiheuttaa raskaana olevalle tai sikiölle? Itse olen viikolla 15 menossa ja tämä aihe mietityttää kovasti.

Tuskin on olemassa ketään, joka voisi varmuudella vastata kysymyksiin. Toki moni asiantuntija selostaa omaa näkemystään varman oloisena, mutta eipä ne oikein mihinkään faktaan voi ajatuksiaan perustella. Neuvoja voi tietysti kuunnella, mutta jokainen on loppujenlopuksi itse vastuussa omista valinnoistaan. Tai ainakin itse sitten kärsii mahdolliset katastrofit. Siinä vaiheessa ne asiantuntijat sanoo vaan että "oho".

Käypä katsomassa tuolla odotuspuolella...kun siis klikkaat odotus niin sieltä löydät varmaan jo eka sivulta ketjun jossa on pohdiskeltu sikainfluenssarokotuksen hyötyjä ja haittoja! Siellä on myös monia jotka osaavat vastata kysymyksiisi(ehkä)! Tai ainakin löydät hyviä näkökantoja...niistä vastauksista kun ei kukaan oikein tiedä varmuudella...

vieras
täytyi tulla kertomaan, että viime yönä näin unta tästä aiheesta. Unessa olin jossain lääkäreiden kokouksessa missä kerrottiin, että raskaana olevat saavat vakavia oireita tuosta rokotteesta. Itse en siis ole raskaana, enkä ymmärrä mistä moinen uni tuli.. mutta vaikka olisinkin raskaana en tuota rokotetta ottaisi

Eihän se ole kokonaan uusi rokote. Joka vuosi tehdään uusi influenssarokote.

Yleensäkin vakava sairastuminen raskausaikana on aina sikiölle vaarallista. Varsinkin virustaudit ovat arvaamattomia ja ne voivat vaikuttaa vakavasti lapsen tulevaan terveyteen. Raskaus lisää riskiä saada sikainfluenssatartunta ja raskaanaolevilla tauti kehittyy useammin vakavaksi ja päädytään sairaalahoitoon. Asiantuntijat ovat arvioineet, että rokotteen aiheuttamat riskit ja haitat ovat pienemmät kuin sikainfluenssaan liittyvät riskit ja haitat.

Joskus on vain valittava pienempi paha :/ .

Mä päätin, että otan sen rokotteen vain, jos se alkaa tosissaan jylläämään täällä meidän kylällä.
Kai sen nyt voi ottaa myöhemminkin, jos katsoo tarpeelliseksi.
Mulla oli tänään neuvola eikä mainittu sanallakaan koko rokotteesta tai influenssasta. En kyllä kysynytkään.

Pohdittavaksi
Tieteelliseen tietoon pohjautuvia perusteluita H1N1-rokotteelle raskausaikana:

-Rokotetta suosittelee mm. perinatologian dosentti, joka on siis sikiöajan asiantuntija (tämä kyseinen ihan kansainvälisesti tunnettu)

-Vaikka tutkimustieto on joiltain osin ristiriitaista, on näyttöä että jo pelkkä äidin korkea kuume voi aiheuttaa sikiövaurioita, pahimmassa tapauksessa keskenmenon. Vauriot voivat olla mm. älyllistä kehitysvammaisuutta, on viitteitä myös äidin raskausaikana sairastaman influenssan yhteydestä lapsen myöhempään skitsofreniaan.

-Sikainfluenssarokote muistuttaa äärimmäisen paljon jo pitkään käytössä olleita influenssarokotteita. Virus on toki eri, mutta koska käytössä ovat kuolleet virukset, ei sikiölle ole havaittu aiheutuvan mitään haittaa rokotteesta.

-HUOM! Alle 6 kk vauvaa ei voida rokottaa eikä hänelle mielellään anneta influenssalääkettäkään. Jos äiti on saanut raskausaikana rokotteen, on syntynyt vauva suojassa taudilta ensimmäiset 3-6 kk. Tämä on ainakin itselleni erittäin vahva perustelu rokotteen ottamiselle.

Olen itse terveydenhuollon ammattihenkilö, ja suosittelen kaikkia harkitsemaan rokotetta vakavasti.

en
En aio ottaa vaikka täällä päin sitä onkin liikeellä.

Olen sen verran pitkällä jo raskaudessa että ei mitään merkitystä ole vaarantaa sikiöitä uudella rokotteella.
Lähinnähän se on alkuraskaudessa keskenmenon riski ja tulehdusriski, mutta ei sen jälkeen.

Täyttää soopaa jaa huuhaata koko sikaflunssa hysteria.
En ottais ns. tavan influenssa rokotettakaan niin miksi tätäkään.

juupa juu
Alkuperäinen kirjoittaja Pohdittavaksi:
Tieteelliseen tietoon pohjautuvia perusteluita H1N1-rokotteelle raskausaikana:

-Rokotetta suosittelee mm. perinatologian dosentti, joka on siis sikiöajan asiantuntija (tämä kyseinen ihan kansainvälisesti tunnettu)

-Vaikka tutkimustieto on joiltain osin ristiriitaista, on näyttöä että jo pelkkä äidin korkea kuume voi aiheuttaa sikiövaurioita, pahimmassa tapauksessa keskenmenon. Vauriot voivat olla mm. älyllistä kehitysvammaisuutta, on viitteitä myös äidin raskausaikana sairastaman influenssan yhteydestä lapsen myöhempään skitsofreniaan.

-Sikainfluenssarokote muistuttaa äärimmäisen paljon jo pitkään käytössä olleita influenssarokotteita. Virus on toki eri, mutta koska käytössä ovat kuolleet virukset, ei sikiölle ole havaittu aiheutuvan mitään haittaa rokotteesta.

-HUOM! Alle 6 kk vauvaa ei voida rokottaa eikä hänelle mielellään anneta influenssalääkettäkään. Jos äiti on saanut raskausaikana rokotteen, on syntynyt vauva suojassa taudilta ensimmäiset 3-6 kk. Tämä on ainakin itselleni erittäin vahva perustelu rokotteen ottamiselle.

Olen itse terveydenhuollon ammattihenkilö, ja suosittelen kaikkia harkitsemaan rokotetta vakavasti.
Niin, kuka usko kehenkin "asiantuntijaan".
Kuumehan voi tulla odottavalle muutenkin kuin tämän sikainfluenssan kautta joten....

Alkuperäinen kirjoittaja AlterEgo:
Mä päätin, että otan sen rokotteen vain, jos se alkaa tosissaan jylläämään täällä meidän kylällä.
Mulla oli tänään neuvola eikä mainittu sanallakaan koko rokotteesta tai influenssasta. En kyllä kysynytkään.
No kun ei siitä ole hyötyä myöhemmin otettuna. Sun on tehtävä päätös lähiaikoina.

noh
Alkuperäinen kirjoittaja en:

Olen sen verran pitkällä jo raskaudessa että ei mitään merkitystä ole vaarantaa sikiöitä uudella rokotteella.
Lähinnähän se on alkuraskaudessa keskenmenon riski ja tulehdusriski, mutta ei sen jälkeen.

Vasta kuoli Norjassa vasta synnyttänyt terve nainen - että mietipä sitä.

niin
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja AlterEgo:
No kun ei siitä ole hyötyä myöhemmin otettuna. Sun on tehtävä päätös lähiaikoina.
Kestää noin kaksi viikkoa rokotteen ottamisesta, että suoja tulee... se on myöhästä sitten kun epidemia on jo päällä...

vierestä seuraava
Alkuperäinen kirjoittaja noh:

Mihin tämä terve nainen sitten kuoli?

Tavallisen kausi-influenssan rokotetta ei suositella raskaanaolevalle, koska siinä rokotteen riskit on arvioitu suuremmaksi kuin siitä saatava hyöty. Sen sijaan sikainfluenssassa rokotteen riskejä pidetään pienempänä kuin tautiriskiä.

Kuten aiemmin sanoin: joskus pitää valita vähiten huono vaihtoehto.

Pohdittavaksi
Kukin tosiaan valitsee mitä uskoo, mutta kaiken tarkastelun valossa perinatologi on itselleni luotettavampi lähde kuin keskustelupalstat tai salaliittoteoreetikoiden nettisivut.

Toki voimme laittaa lainausmerkit kaikkien "asiantuntijoiden" ympärille, mutta uskon valtaosan meistä kuitenkin kääntyvän sellaisten puoleen kiitollisuudella kun itsellämme tai läheisillämme on hätä. Tällaiseksi yhteiskunta on muodostunut, ja olen siitä kiitollinen - voimme verrata omaa ylellistä tilannettamme esim. Afrikkaan missä asiantuntijoita ei usein ole käytössä edes lainausmerkkien kanssa.

Pitää myös paikkansa että kuume raskausaikana voi johtua muustakin kuin sikainfluenssasta, mutta hyvin harva tavallinen flunssa nostaa aikuisen kuumeen 39-40 asteeseen. Nimenomaan tällainen korkea kuume odottavalla äidillä on sikiölle vaarallinen.

en

Joo, kumma kun näistä jotka on kuolleet muka sikainfluenssaan ei ole paljastettu niitä muita sairauksia joita taustalla on ollut vaan väitetään olleen terveitä.
Eli käyppä lukasemassa vähän faktaa niin sieltä se selviää mikä se kuolin syy on oikeasti ollut, eikä se mitä media väittää.

mä aion ottaa ja mun neuvolalääkäri sitä ihan ehdottomasti kyllä suosittelikin. vertasi asiaa turvavöihin. joissain todella harvoissa tapauksissa saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä mutta että hyötyjä ja mahdollisia haittoja punnittaessa hyödyt ovat ehdottomasti suurempia.

?
Tavallisen kausi-influenssan rokotetta ei suositella raskaanaolevalle, koska siinä rokotteen riskit on arvioitu suuremmaksi kuin siitä saatava hyöty. Sen sijaan sikainfluenssassa rokotteen riskejä pidetään pienempänä kuin tautiriskiä.

Mutta, miksi ottaa rokote kun ei ole varmaa että edes koko tauti tulee?
Eli, silloin aivan aiheetta varaantaa sikiön tälle rokotteen riskeille, ihan samalla tavalla kuin "normaalin" influenssa rokotteen kanssa.
Miten siis voi olla pienempi riski ja suurempi hyöty jos sikiö altistetaan suotta rokotukselle, jota ei sitten tarvittukkaan?

niintaas

Joo, kumma kun näistä jotka on kuolleet muka sikainfluenssaan ei ole paljastettu niitä muita sairauksia joita taustalla on ollut vaan väitetään olleen terveitä.
Eli käyppä lukasemassa vähän faktaa niin sieltä se selviää mikä se kuolin syy on oikeasti ollut, eikä se mitä media väittää.
Jahas no mistäpä sitä faktaa nyt sitten löytyy, että mihin kuoli jos ei sikainfluenssaan? Linkkiä tähän kiitos!

niinpä
Alkuperäinen kirjoittaja juupa juu:
Kuumehan voi tulla odottavalle muutenkin kuin tämän sikainfluenssan kautta joten....
En mä ainakaan kävele motarilla, vaikka auton alle voi jäädä muuallakin...
Moniko on jäänyt auton alle motarilla?
Aika harva vrt. suojatie.

täällä on
Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Mutta, miksi ottaa rokote kun ei ole varmaa että edes koko tauti tulee?
Eli, silloin aivan aiheetta varaantaa sikiön tälle rokotteen riskeille, ihan samalla tavalla kuin "normaalin" influenssa rokotteen kanssa.
Miten siis voi olla pienempi riski ja suurempi hyöty jos sikiö altistetaan suotta rokotukselle, jota ei sitten tarvittukkaan?
Mä asun Itä-Suomessa ja täällä on jo ollut paikallisia epidemioita ihan viime aikoina, joten läheltä jo liippaa ja siksi aion kyllä rokotteen ottaa, ei se jää siihen...

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja juupa juu:
En mä ainakaan kävele motarilla, vaikka auton alle voi jäädä muuallakin...
Moniko on jäänyt auton alle motarilla?
Aika harva vrt. suojatie.
Sanottaisiinko sitten näin: mä kävelen mielummin suojatiellä kuin motarilla.

Yhteistyössä