SIKAINFLUENSSA ROKOTE

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Hei
Kuinka moni raskaana oleva tai jo synnyttänyt aikoo ottaa sikainfluenssa rokotteen itselleen tai lapsilleen?

Huolestuttaa vähän ne haittavaikutukset jotka voi siirtyä sikiöön tai äidin rintamaidon kautta vauvalle?

Tai isommalle lapselle tulevat haittavaikutukset, kun hän saa rokotteen?

Ei sen rokotteen haittavaikutukset nyt sikiöön/vauvaan siirry! Järki käteen! Haittavaikutuksina voi olla pistopaikan kipeytymistä, lievää jäsenten särkyä, hyvin lievää lämpöä.

No ite sain sellaista infoa, että haittavaikutukset ovat todella pienet verrattuna esim. raskaanaolevien riskiin sairastua vakavammin kuin ei raskaana. Meinasin ottaa, perjantaina olis aika ja ens viikolla muksulle myös. Lisäksi sain infoa terkkarilta, että raskaana otettu rokote suojaa 6 kk myös tulevaa vauvaa syntymän jälkeen.

Ja tosiaan, isäntä kävi sen tänään kun kuuluu siihen 1. "riskiryhmään" ja ei mitään oireita.

Otan itselleni koska olen raskaana, pienin (9kk) on jo rokotettu ja ekaluokkalinen saa sen lähiviikkoina koulussa. Mieskin pohtii rokotteen ottamista sillä hän saattaa sen saada myös.

Otin jo rokotteen, raskausviikko 11 menossa. Pitkään asiaa mietin, mutta lopulta aina päädyin sille kannalle että järkevämpää on rokottaa. Ja miksikö?
Olen terveydenhuoltoalalla, enkä voi välttää tapaamasta influenssaa sairastavia. Saisi olla helkkarin hyvä arpaonni, jos meinaisi selvitä ilman tartuntaa kokonaan. Jos saisin "lievän" taudin, kuuluisin silti raskauden vuoksi lääkehoidettavaan ryhmään ja Tamiflu ei ole yhtään sen parempi vaihtoehto kuin rokote. Seuraava Tamiflu lääkeselosteesta:
"Oseltamiviirin käytöstä raskaana olevilla naisilla ei ole riittävää tietoa. Eläimillä tehdyt tutkimukset eivät osoita suoria eivätkä epäsuoria haitallisia vaikutuksia raskauteen, alkioon, sikiöön tai syntymänjälkeiseen kehitykseen. Oseltamiviiria ei pitäisi käyttää raskauden aikana, ellei lääkkeestä mahdollisesti saatavaa hyötyä äidille arvioida suuremmaksi kuin mahdollista haittaa sikiölle."
-Jos taas tauti olisi vakava, olisi sillä varmasti vaikutusta lapsen kehitykseen ja ennen kaikkea oma selviytyminen olisi huolenaiheena. Perheellä ei ole varaa menettää äitiä. Jos lievänkin influenssan jälkitaudiksi saa keuhkokuumeen, siihenkin voi joutua käyttämään ei-turvallisia lääkityksiä.
Toisekseen äidin rokottaminen suojaa lasta nimenomaan rintamaidon kautta, kun äidillä kehittyy rokottamisen seurauksena vasta-aineita tautia kohtaan. Lasta ei voi rokottaa alle 6kk iässä ja ainakin alkuvuodesta syntyvät vauvat ovat riskissä sairastua.

Haitoista ei kukaan varmaksi tiedä. Samantyyppisiä rokotteita on käytetty ennenkin, eikä ihmeitä ole ilmennyt. Pitää elää sen tiedon valossa, mitä on käytettävissä.
Rokotteesta ei toistaseksi ole tullut pari päivää kestävää käsikipua kummempaa.

kuinka moni täälläkin on okeasti vaarassa kuolla siihen nuhaan?

kuinka moni tietää VARMASTI kaikki haittavaikutukset mitä rokotteesta saattaa ilmeta vielä myöhmmin, kenties jopa VUOSIEN PÄÄSTÄ, ainakin vauvalle?

kannattaisi miettiä kaksi kertaa ja senkin jälkeen vielä parikertaa että onko kannattavaa ottaa sellaista lääkettä kroppaansa, varsinkin jos on vauva masussa.

Näköjään tästä on tullut uusin muoti, vedotaan rokotteen myöhäisvaikutuksiin. Missään listoissa kun ei semmoisia edes nimetä, joten vaikuttaa siltä, että järkevät vastaväitteet on loppu.

Ne jotka vetoavat näihin, varmaankin myös heittävät kännykät menemään samalla kertaa muovilelujen -astioiden jne kanssa, lopettavat kosmetiikan käytön kuin myös karsivat huushollista ja ympäriltään kaikki ei-välttämättömät kemikaalit, lopettavat lääkkeiden syömisen ylipäätään, syövät pelkkää luomua...?

Tällä kertaa sentään yritetään ottaa järkevä riski hengentärkeästä syystä, kun taas nuo yllämainitut riskit otetaan monesti pelkästään mukavuuden nimeen.

En nyt halua ketään ahdistaa entisestään, mutta tosiasia on kuitenkin, että monien meitä arkisesti ympäröivien kemikaalien pitkäaikaisvaikutuksista meillä ei ole mitään tietoa, eikä niiden yhteisvaikutuksista tiedetä mitään. Tämä on hölmöin mahdollinen kohta ruveta huolesta halvaantumaan.

Ja ei, edes periaatteessa pitkäaikaisvaikutuksia ei voida tietää varmasti. Tieteellinen tieto ei ole varmaa - siinä juuri on sen voima. Heikoksi jää koko vastaväite, kun tämän ymmärtää.

Hei ihmiset minä oon ottanu jo monta viikkoo sit sikainfluenssa rokotteen ja nnyt minä sitäsairastan se ei auta mtn:s ja sivuaikutuksiin tuli oksenteluu ja pahoinvointii ja pahimmat päänsäryt ikinä ja myös semmoset nivelsäryt et en pariin päiään kuule kävelly!:S et en suosittele ottamaan ihan huono rokote-:S piikistä sivuvaikutukset pahoina ja sit viel sairastuu siihen jos ´se on annettu hei ihmiset älkää ottakko sitä oottee niiiin ÄÄLIÖITÄ jos otatte koska näin mul kävi :s

Hei ihmiset minä oon ottanu jo monta viikkoo sit sikainfluenssa rokotteen ja nnyt minä sitäsairastan se ei auta mtn:s ja sivuaikutuksiin tuli oksenteluu ja pahoinvointii ja pahimmat päänsäryt ikinä ja myös semmoset nivelsäryt et en pariin päivvään kuule kävelly!:S et en suosittele ottamaan ihan huono rokote-:S piikistä sivuvaikutukset pahoina ja sit viel sairastuu siihen jos se on annettu hei ihmiset älkää ottakko sitä !!

Alkuperäinen kirjoittaja sairastaa nyt sikainfluensaa:
Hei ihmiset minä oon ottanu jo monta viikkoo sit sikainfluenssa rokotteen ja nnyt minä sitäsairastan se ei auta mtn:s ja sivuaikutuksiin tuli oksenteluu ja pahoinvointii ja pahimmat päänsäryt ikinä ja myös semmoset nivelsäryt et en pariin päiään kuule kävelly!:S et en suosittele ottamaan ihan huono rokote-:S piikistä sivuvaikutukset pahoina ja sit viel sairastuu siihen jos ´se on annettu hei ihmiset älkää ottakko sitä oottee niiiin ÄÄLIÖITÄ jos otatte koska näin mul kävi :s[/quot

Juu, en kyllä ota rokotetta... varmaan nuo haittavaikutukset rokotteesta on yksilöllisiä, ikävä kun sulle kävin näin.

Alkuperäinen kirjoittaja sairastaa nyt sikainfluensaa:
Hei ihmiset minä oon ottanu jo monta viikkoo sit sikainfluenssa rokotteen ja nnyt minä sitäsairastan se ei auta mtn:s ja sivuaikutuksiin tuli oksenteluu ja pahoinvointii ja pahimmat päänsäryt ikinä ja myös semmoset nivelsäryt et en pariin päiään kuule kävelly!:S et en suosittele ottamaan ihan huono rokote-:S piikistä sivuvaikutukset pahoina ja sit viel sairastuu siihen jos ´se on annettu hei ihmiset älkää ottakko sitä oottee niiiin ÄÄLIÖITÄ jos otatte koska näin mul kävi :s

Oliko sun nyt ihan pakko tulla tämäkin tänne kertomaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vihainen -.-:
Hei ihmiset minä oon ottanu jo monta viikkoo sit sikainfluenssa rokotteen ja nnyt minä sitäsairastan se ei auta mtn:s ja sivuaikutuksiin tuli oksenteluu ja pahoinvointii ja pahimmat päänsäryt ikinä ja myös semmoset nivelsäryt et en pariin päivvään kuule kävelly!:S et en suosittele ottamaan ihan huono rokote-:S piikistä sivuvaikutukset pahoina ja sit viel sairastuu siihen jos se on annettu hei ihmiset älkää ottakko sitä !!
Elämä on. Joku saattaa altistua virukselle päivää ennen kun käy rokotteen ottamassa, jolloin suojaa ei ehdi muodostua.

Mutta kuten kerroit, tartunnan riski on ilmeinen ja rokote kandee ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja HALOO:
kuinka moni täälläkin on okeasti vaarassa kuolla siihen nuhaan?

kuinka moni tietää VARMASTI kaikki haittavaikutukset mitä rokotteesta saattaa ilmeta vielä myöhmmin, kenties jopa VUOSIEN PÄÄSTÄ, ainakin vauvalle?

kannattaisi miettiä kaksi kertaa ja senkin jälkeen vielä parikertaa että onko kannattavaa ottaa sellaista lääkettä kroppaansa, varsinkin jos on vauva masussa.

Kuinka moni tietää varmasti, mitä pitkäaikainen hiustenvärjäys nykyisillä väreillä teettää ihmisille?

Kuinka moni tietää varmasti, mitä Mobilatin käyttö aiheuttaa kymmeninen vuosien päästä?

Kuinka moni tietää VARMASTI kaikki haittavaikutukset mitä nykyisten hyönteistorjunta-aineiden käyttö hedelmäviljelmillä aiheuttaa kenties jopa VUOSIEN PÄÄSTÄ?

Tutkija: Rokotteiden sivuvaikutukset harmillisia, mutta eivät vakavia

30.10. - 18:19 (Luotu: 17:15) - Kommentit: 1

Sikainfluenssarokotus estää vakavan keuhkovaurion

STT

Sikainfluenssarokotusten sivuvaikutukset ovat olleet paikallisia ja lähinnä harmillisia. Tuoreen ruotsalaisraportin mukaan yhtään vaarallista sivuvaikutusta ei ole tiedossa. Jotkut allergiset ihmiset ovat saaneet reaktioita, toiset lämmön nousua ja pistokohdan arkuutta.

Erikoistutkija Tuija Leinon mukaan H1N1-rokotteen ottaminen on turvallista ja hyvä suoja myös sikainfluenssan aiheuttamaa vaarallista keuhkoreaktiota vastaan. Kukaan ei ennalta tiedä, kenellä influenssavirus laukaisee harvinaisen mutta pahan vastareaktion keuhkoissa. Sairastuminen vaurioittaa keuhkoja, ihminen ei saa happea ja pahimmillaan kuolee.

- Tämä on rokotusohjelman ydinkysymys, sillä me emme voi ennustaa, kenelle tämä tila tulee, sanoo Leino Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (THL).

Vakava tautimuoto kehittynyt eri maissa myös terveille nuorille. Leinon mielestä heidän pitäisi ottaa rokote, koska he liikkuvat paljon ja levittävät virusta myös vanhoille ja sairaille ihmisille.

Myös perjantaina kokoontuneet Maailman terveysjärjestön asiantuntijat sanovat, että rokotteet H1N1-influenssaa vastaan ovat turvallisia, ja jo yksi annos antaa hyvän suojan.

Leinon mukaan erityisesti pienten lasten rokottaminen on tärkeää, koska alle 5-vuotiaat joutuvat eniten sairaalahoitoon. Lisäksi virustauti tuo usein mukanaan korvatulehduksen. Noin 40 prosenttia influenssaviruksia kantavista lapsista saa korvatulehduksen.

Raskaana oleville virus on ollut kaikissa maissa vaarallisempi kuin muille, ja odottavien äitien tautikuolleisuus on suurempi kuin muilla. Leino painottaa, että rokote suojaa äidin lisäksi myös lasta, ja loppuraskauden aikana otettu rokote antaa suojan vauvalle kuuden kuukauden ikään asti. Alkuraskauden aikana sairastettu H1N1 voi aiheuttaa keskenmenon.

Villit väitteet laantumassa
Leinon mukaan pahimmat väitteen rokotteen vaarallisuudesta ovat täyttä kukkua. Rokotteen on väitetty aiheuttavan syöpää, tuhoavan sekä siittiöt että vanhojen rokotteiden tehon.

- Näiden väitteiden levittäminen on onneksi jo rauhoittumassa, Leino sanoo.

Sveitsi ilmoitti perjantaina, että se rajoittaa Pandemrix-sikainfluenssarokotteen antamista. Sveitsissä rokotetta ei anneta raskaana oleville, alle 18-vuotiaille eikä yli 60-vuotiaille. Leinon mukaan tämä ei vaikuta samaa rokotetta käyttävän Suomen tilanteeseen, sillä mitään uusia lääketieteellisiä tietoja haitoista ei ole tullut esille. EU:n ulkopuolinen Sveitsi tekee asiat usein eri tavalla.

- Faktat ovat kaikille samat, Leino toteaa.

http://www.aamulehti.fi/teema/sikainfluenssa/tutkija-rokotteiden-sivuvaikutukset-harmillisia-mutta-eivat-vakavia/160194

Jokainen päättää itse ottaako rokotteen vai ei. Kenellään ei ole varaa tuomita toista koska fakta on se, että kukaan ei tiedä mikä on oikea ratkaisu!

Itse en ota rokotetta siitä syystä, että rokotetta ei ole tutkittu tarpeeksi. Terveys ja hyvinvoinnin laitoksen johtaja Terhi Kilpi myöntää useissa haastatteluissa ETTEI ROKOTETTA OLE TUTKITTU RASKAANA OLEVILLA. Silti hän sanoi että: TEORIASSA riskejä ei pitäisi olla. En ymmärrä kuinka he voivat pitää rokotetta turvallisena kun kuitenkin myöntävät ettei mahdollisista riskeistä syntyvään sikiöön ole tietoa... Eli tuossa yksi syy jo mikä riittää minulle.

Toinen syy on se, että who suosittelee raskaana oleville ensisijaisesti lisäaineetonta (elohopeatonta) rokotetta. Sitten kyllä jos sitä ei ole tarjolla suosittelevat tätä lisäaineellista rokotetta. Miksi Suomi ei ole tilannut raskaana oleville tuota rokotetta mitä who suosittelee ENSISIJAISESTI? Eli jos rokotetta voitaisiin sanoa täysin turvalliseksi raskaana oleville ja tiedettäisiin ettei sikiölle varmasti voi tulla mitään riskejä niin sittenhän he who ei tekisi mitään tuollaisia suosituksia vaan suosittelisi SUORAAN tätä elohopeallista rokotetta KAIKILLE. Eli siinä jo toinen syy..

Ja sitten tuo elohopea, tiomersaali mitä tämä sikainfluenssarokote sisältää. Miksi tiomersaali on suomessa lopetettu rokotteissa? Johtuisiko siitä, että tiomersaalin on epäilty aiheuttavan autismin kaltaista sairautta. Epäilyä ei ole vahvistettu mutta, itselleni riittää jo pelkkä epäily koska usa, suomi ja eurooppa ovat kuitenkin ryhtyneet sen jälkeen toimenpiteisiin. Joten jotain perää tossa epäilyssä siis täytyy olla. EUROOPAN LÄÄKEARVIONTIVIRASTO EMEA SUOSITTI VUONNA 2000, ETTÄ LASTEN JA ERITYISESTI VASTASYNTYNEIDEN ROKOTTEISSA TULISI SUOSIA ELOHOPEATTOMIA VAIHTOEHTOJA. Vastaava suositus on annettu myös Usa:ssa v. 1999 ja useassa osavaltiossa on säädetty laki jossa KIELLETÄÄN TIOMERSAALIN käyttö LASTEN ROKOTTEISSA. Ja SUOMESSA TIOMERSAALIA säilöntäaineena sisältävät rokotteet jäivät lähes kokonaan pois käytöstä v.2004-2005 jolloin kansanterveyslaitos LOPETTI ROKOTTEIDEN VALMISTAMISEN. Nyt sitä sitten tilataan ulkomailta ja sama myrkky laitetaan raskaana oleviin ja lapsiin vaikka suomessa sen käyttö on lopetettu. Eli miksi?? Ja joo, tiedän, että rokotteesta on varmasti hyötyä koska riskit ovat isot. Mutta, MITEN KUKAAN VOI HYVÄLLÄ OMALLA TUNNOLLA SANOA ROKOTTEEN OLEVAN TÄYSIN TURVALLINEN!!!! Eli suuresti ihmetyttää ja ärsyttää kun viranomaiset vakuuttelevat rokotteen olevan täysin turvallinen. Olisi kiva saada heiltä vastauksia näihin kysymyksiin.

Yhteistyössä