Sijaissynnytys Suomessa tai ulkomailla

Pioni
[QUOTE="mmmm";26021258]miten toi lapsiajatus käytännössä tapahtuisi jos mies ei hyväksy sijaissynnytystä ja ap ei halua itse synnyttää? ap palkkaa sijaisynnyttäjän salaa ja kulkee 9 kk tyyny paidan alla???[/QUOTE]

No eihän ap:n tarvitsisi miehen takia mitää tyynyä pitää koska eihän he miehen kanssa edes tapaa kuin kerran kahdessa vuodessa. Ap voisi kerran nusaista miehen kanssa juuri silloin kun sijaissynnyttäjä tulee raskaaksi ja sitten netin välityksellä valehdella miehelle, että on raskaana.
 
"ninni"
Mielenkiintoinen ketju.
Toivottavasti et pahastu, mutta kysyisin miksi haluat lapsen?

Ja saanko kysyä myös, missä kaukana poikaystäväsi asuu? Sano vaikka naapurimaa, jos et halua paljastaa liikaa, mutta että lähellä vai kaukana?
Ja about miten vanhoja olette? Siihenkin voit heittää vuoden pari suuntaan tai toiseen, jos on liian tarkka kysymys.

Onko sulla ollut muita suhteita?
 
Minua inhottaa ajatus raskaudesta, ne kaikki vuodot, pahoinvointi, mahdolliset repeämiset, synnytys, raskausarvet, mahdollinen pidätyskyvyn meno jne. Monia juttuja riittää. Mielestäni miehet pääsevät tässä asialla paljon helpommalla. Jos olisi mahdollista saada oma lapsi samalla tavalla miten miehet saavat oman lapsen, niin olisin kyllä tyytyväinen. Helppo osa heillä, kun ei tarvitse olla raskaana tai synnyttää. Tuo sijaissynnytys antaisi myös lasten äidille mahdollisuuden samaan. Myös äiti saisi olla se "siivellä menijä", jonka ei tarvitse olla raskaana ja synnyttää. Ja sijaissynnyttäjälle luonnollisesti maksettaisiin asiasta hyvä korvaus.
Mielipiteitä on toki monia, mutta itse olen ainakin sitä mieltä että olen SAANUT olla raskaana ja synnyttää. Harmittaa miehen puolesta ettei hän ole päässyt sitä kokemaan. Kyllä mulle on ollut raskaampaa se aika raskauden ja synnytyksen jälkeen...
 
[QUOTE="ninni";26021354]Mielenkiintoinen ketju.
Toivottavasti et pahastu, mutta kysyisin miksi haluat lapsen?

Ja saanko kysyä myös, missä kaukana poikaystäväsi asuu? Sano vaikka naapurimaa, jos et halua paljastaa liikaa, mutta että lähellä vai kaukana?
Ja about miten vanhoja olette? Siihenkin voit heittää vuoden pari suuntaan tai toiseen, jos on liian tarkka kysymys.

Onko sulla ollut muita suhteita?[/QUOTE]

Emme ole enää mitään nuoria. Hän on aasialainen ja haluaisin lapsen, en välttämättä nyt, mutta lähitulevaisuudessa. En minä nyt osaa sen kummemmin perustella mitään syitä, minusta vaan olisi mukavaa saada lapsi tai vaikka muutama lapsi. Minä en ole koskaan ollut mikään uraihminen vaan ennemmin juuri kotiäitityyppinen henkilö.
 
"eepu"
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;26021397:
Mielipiteitä on toki monia, mutta itse olen ainakin sitä mieltä että olen SAANUT olla raskaana ja synnyttää. Harmittaa miehen puolesta ettei hän ole päässyt sitä kokemaan. Kyllä mulle on ollut raskaampaa se aika raskauden ja synnytyksen jälkeen...
Täys peesi. Voihan raskaus mennä pahimmassa tapauksessa erittäinkin huonosti, mutta kyllä kohtuulliset pahoinvoinnit ja kolotukset kestää. Syntymän jälkeinen aika on todellakin raskaampaa: yövalvomiset, miehen ja lasten kiukuttelut, oman ajan ja unen puute, listaa voisi jatkaa ja jatkaa... Tosin omalla kohdallani esikoisen vauvavuosi oli todella helppoa, ja mukavaa, mutta mistäs sitä tietää minkälainen lapsi sieltä putkahtaa. Ja kun perhe kasvaa niin samalla haasteet lisääntyvät. Jotenkin jos ei kestä 9 kk aikana epämukavuutta, en oikein osaa ajatella, että sitä jaksaisi sitten seuraavat 20 vuottakaan. Siis eipä silti, onhan lapsista paljon iloakin, mutta raskauden vaivat pikkulapsiajan "vaivoihin" on pientä.

Mutta vastauksena kysymykseesi: Pietarissa onnistuu sijassynnytyksen toteutus, mutta hinnasta en osaa tarkkaan sanoa. Tuttavat ovat tuolla käyneet. Varmasti kymmenissä tuhansissa liikutaan.
 
[QUOTE="eepu";26021508]Täys peesi. Voihan raskaus mennä pahimmassa tapauksessa erittäinkin huonosti, mutta kyllä kohtuulliset pahoinvoinnit ja kolotukset kestää. Syntymän jälkeinen aika on todellakin raskaampaa: yövalvomiset, miehen ja lasten kiukuttelut, oman ajan ja unen puute, listaa voisi jatkaa ja jatkaa... Tosin omalla kohdallani esikoisen vauvavuosi oli todella helppoa, ja mukavaa, mutta mistäs sitä tietää minkälainen lapsi sieltä putkahtaa. Ja kun perhe kasvaa niin samalla haasteet lisääntyvät. Jotenkin jos ei kestä 9 kk aikana epämukavuutta, en oikein osaa ajatella, että sitä jaksaisi sitten seuraavat 20 vuottakaan. Siis eipä silti, onhan lapsista paljon iloakin, mutta raskauden vaivat pikkulapsiajan "vaivoihin" on pientä.

Mutta vastauksena kysymykseesi: Pietarissa onnistuu sijassynnytyksen toteutus, mutta hinnasta en osaa tarkkaan sanoa. Tuttavat ovat tuolla käyneet. Varmasti kymmenissä tuhansissa liikutaan.[/QUOTE]

Minulle ei väsymys ole ongelma, vaan siinä raskaudessa pelottaa ihan jo kuolema ja vammautuminen, itseni ja vauvan kohdalla.
 
"vieras"
Tai näkisivät toisiaan edes lomilla, mutta ap:hän ei halua matkustaa "miehensä" luo koska on ko. maassa jo käynyt :xmas:

No, asia ei kyllä mulle kuulu mitenkään.
Musta jotenkin tuntuu, että sä et hyväksyis munkaan parisuhdetta.

Asutaan eri maissa, nähdään kun ehditään, lomilla ei todellakaan aina nähdä, koska molemmilla on paljon muuta tekemistä, mutta nähdään yleensä kuukauden tai kahden välein ainakin viikonlopun verran.

Mutta me ei olla menossa naimisiin, muuttamassa yhteen tai tekemässä lapsia.
 
"vieras"
Niin vuosikymmenen tuttavuudesta jonkun lähes tuntemattoman ihmisen kanssa ei parisuhteesta.

Mun mielestä saa olla aseksuaali, mutta älä halvenna oikeita parisuhteita tuolla sun leikkisuhteella.
Mun mielestä kukaan ei voi sanoa toiselle onko hänen parisuhteensa parisuhde vai ei. Se voi olla että se ei ole yleinen, normaali tai jopa terve parisuhde, mutta vain parisuhteessa olevat ihmiset voivat päättää sen onko kyseessä parisuhde vai ei.

Minä olen parisuhteessa vaikka näenkin miestä vain noin 4-6 kertaa vuodessa. Parisuhteemme ei ole normien mukainen ja jonkun mielestä ei varmaan ihan tervekään. Mutta se on meidän parisuhde ja tärkeintä on se, että me olemme siinä onnellisia.
 
[QUOTE="vieras";26022620]Musta jotenkin tuntuu, että sä et hyväksyis munkaan parisuhdetta.

Asutaan eri maissa, nähdään kun ehditään, lomilla ei todellakaan aina nähdä, koska molemmilla on paljon muuta tekemistä, mutta nähdään yleensä kuukauden tai kahden välein ainakin viikonlopun verran.

Mutta me ei olla menossa naimisiin, muuttamassa yhteen tai tekemässä lapsia.[/QUOTE]
No siis mä hyväksyn kyllä Akaatinkin parisuhteen. Miksi en hyväksyisi?

Ja mitä sun suhteeseen tulee, niin tehän tapaatte vuodessa yhtä usein kuin Akaatti on tavannut miestään koko liki 10 v yhdessäolon aikana, ja te ette ole tekemässä lapsia...silleen vähän eri asia kuitenkin mun mielestä.

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen aloin pohtimaan sitä, että kuka takaa että sijaissynnyttäjä elää raskausajan ns. nuhteettomasti? Ettei vahingoita lasta esim. alkoholilla, huumeilla, lääkkeillä, tms? Lapsen vanhemmat eivät voi olla koko ajan vieressä vahtimassa kuitenkaan. Ja mikä takaa sen, ettei vauva voisi vammautua synnytyksessä?
 
"vieras"
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen aloin pohtimaan sitä, että kuka takaa että sijaissynnyttäjä elää raskausajan ns. nuhteettomasti? Ettei vahingoita lasta esim. alkoholilla, huumeilla, lääkkeillä, tms? Lapsen vanhemmat eivät voi olla koko ajan vieressä vahtimassa kuitenkaan. Ja mikä takaa sen, ettei vauva voisi vammautua synnytyksessä?
Tämän takia varmaan helpointa olisi jos synnyttäjä olisi esim. sisko tai muu läheinen.
 
"lyyti"
Piikitys ei haittaa, mutta miten monta noita ultrakäyntejä on? Vaikea uskoa, että olisi enemmän kuin raskaudessa.
Munasolun luovutus etenee samoin kuin IVF-hedelmöitys, lukuunottamatta tietysti sitä alkion istuttamista kohtuun. Kyllä niitä ultria tulee siinä muutamiakin, raskaudessahan yleensä keskimäärin on kaksi ultraa. Munasolun luovuttajalle tehdään ensin aloitusultra, sitten hän saa jarrutushoidon (eli oma hormonitoiminta jarrutetaan), sitten aletaan päivittäisinä pistoksina kypsyttää useita munasoluja samanaikaisesti. Näiden munasolujen kypsymistä seurataan vaginaalisilla ultraäänitutkimuksilla. Ja kun munarakkulat ovat oikean kokoiset, annetaan irroituspistos, minkä jälkeen munarakkulat tyhjennetään ultraääniohjauksessa. Eli tämä tyhjennys tapahtuu siten, että emättimen takaseinän läpi työnnetään paksu neula vatsaonteloon ja munarakkulat puhkaistaan ja imetään tyhjiin tällä neulalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
"Lapseton"
Hei!

Itse en voi saada lasta puuttuvan kohdun takia. Luettuani näitä kommentteja, tulee todella paha mieli siitä, että nainen joka voi itse synnyttää oman lapsensa miettii sijaissynnytystä. Jos minulla olisi mahdollisuus synnyttää oma lapsi, synnyttäisin lapseni itse ihan takuu varmasti, olisi raskaus tai synnytys helppo tai ei. Mielestäni sijaissynnytyksen yhtenä perusteena pitäisi olla puuttuva kohtu syystä tai toisesta tai että nainen ei pysty itse kantamaan lasta terveydellisistä syistä tai pari joka on todistettavasti lapseton.

Mutta koska en voi synnyttää omaa lasta, olisi haaveissa saada lapsi sijaissynnytystä apuna käyttäen. Tämä keino olisi todella hieno keino saada oma biologinen lapsi ja todella toivon, että sijaissynnytys tullaan laillistamaan jälleen.
 
21nainen
Sijaissynnyttäjälle ajattelin noin 30 000 euron korvausta + tietenkin kattava vakuutus. "Sijaissynnyttäjämaissa" on varmaan noita vakuutuksia tarjolla, sellainen sitten otettaisiin ja kattava. Itse ajattelen, että 30 000 euroa olisi ihan hyvä korvaus tuosta asiasta, se olisi kuitenkin niin, että ketään ei sijaissynnyttäjäksi pakotettaisi vaan se olisi tietenkin vapaaehtoista rahallista korvausta vastaan.
Mä voin tulla sijaissynnyttäjäksi! Yksityiselle klinikalle vaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="vieras";26077421]Voihan se lapsi kuolla tai vammautua, vaikka joku muu sen sun puolestas kantais, vai kieltäytyisitkö vammaisesta lapsesta, vaikka tutkimuksista huolimatta sijaissynnyttäjä sellaisen sinulle synnyttäisi?[/QUOTE]

Toki voi kuoll ja vammautua, ja tietenkin sen lapsen pitäisin, vaikka hän vammautuisi. Kai kyse on lähinnä siitä, että silloin asiasta ei millään tavalla syyttäisi itseään, kun ei olisi itse ollut se synnyttäjä. Monihan nimenomaan syyllistää itseään sellaisestakin asiasta, johon ei olisi itse voinut edes vaikuttaa. Mutta kyllä minua helpottaisi se tietoisuus, ettei tarvitsisi olla raskaana tai synnyttää.
 
[QUOTE="Lapseton";26076983]Hei!

Itse en voi saada lasta puuttuvan kohdun takia. Luettuani näitä kommentteja, tulee todella paha mieli siitä, että nainen joka voi itse synnyttää oman lapsensa miettii sijaissynnytystä. Jos minulla olisi mahdollisuus synnyttää oma lapsi, synnyttäisin lapseni itse ihan takuu varmasti, olisi raskaus tai synnytys helppo tai ei. Mielestäni sijaissynnytyksen yhtenä perusteena pitäisi olla puuttuva kohtu syystä tai toisesta tai että nainen ei pysty itse kantamaan lasta terveydellisistä syistä tai pari joka on todistettavasti lapseton.

Mutta koska en voi synnyttää omaa lasta, olisi haaveissa saada lapsi sijaissynnytystä apuna käyttäen. Tämä keino olisi todella hieno keino saada oma biologinen lapsi ja todella toivon, että sijaissynnytys tullaan laillistamaan jälleen.[/QUOTE]

Minä ymmärrän sen, että asia voi tuntua loukkaavalta, mutta toisaalta moni hankkii myös adoptiolapsia, vaikka voisi itse synnyttää. Moni hankkii useamman lapsen, vaikka naapurissa saattaa olla joku lapseton tai vain yhden lapsen äiti. Esimerkkejä on lukuisia. Mielestäni sijaissynnytyksen pitäisi olla vaihtoehtoinen lapsenhankintatapa ilman, että siitä syyllistetään.
 
[QUOTE="vieras";26077498]Ap, miten se mies saataisiin sitten isäksi?[/QUOTE]

Olisi luovuttaja ja sitten olisi se paperityöurakka saada lapselle ne oikeat vanhemmat. Itse en tiedä miten tämän Suomessa toimii, kun täällä on sijaissynnytys vielä ihan "lapsenkengissä" moniin muihin maihin verrattuna.
 
"vieras"
Minä ymmärrän sen, että asia voi tuntua loukkaavalta, mutta toisaalta moni hankkii myös adoptiolapsia, vaikka voisi itse synnyttää. Moni hankkii useamman lapsen, vaikka naapurissa saattaa olla joku lapseton tai vain yhden lapsen äiti. Esimerkkejä on lukuisia. Mielestäni sijaissynnytyksen pitäisi olla vaihtoehtoinen lapsenhankintatapa ilman, että siitä syyllistetään.
Täh, mitä sä oikein höpötät. Ethän sä voi olla todellinen ihminen.
 
[QUOTE="vieras";26077519]Siis sille sinun miehellesi sopisi, että sinulla olisi lapsi, jonka isä on joku toinen mies, edes sen luovuttamisen verran?[/QUOTE]

Tarkoitin, että tuo luovuttaja olisi mies, ei kukaan tuntematon.
 
"vieras"
Tarkoitin, että tuo luovuttaja olisi mies, ei kukaan tuntematon.
On kyllä oikeasti ihan oudolta kuulostava juttu, mitä ihmiset olisivat valmiit tekemään, ettei tarvisi olla sukupuoliyhteydessä. Mutta mikäpä siinä. Voi olla, että jonkunlainen henkisen tilan tarkastelu olisi kyllä paikallaan, en tarkoita pahalla. Vaan ihan samoin kuin adoptiovanhempien ja lapsettomuushoidoissa olevien ihmisten henkinenkin tila kiinnostaa hoitavia lääkäreitä ja viranomaisia, miksi ihmiset haluavat lapsen, mutteivat edes yritä sitä itse tehdä, vaikka se olisi mahdollista (mikäli siis olisi?). Kyllä se jotenkin merkilliseltä vaikuttaa.
 
[QUOTE="vieras";26077557]On kyllä oikeasti ihan oudolta kuulostava juttu, mitä ihmiset olisivat valmiit tekemään, ettei tarvisi olla sukupuoliyhteydessä. Mutta mikäpä siinä. Voi olla, että jonkunlainen henkisen tilan tarkastelu olisi kyllä paikallaan, en tarkoita pahalla. Vaan ihan samoin kuin adoptiovanhempien ja lapsettomuushoidoissa olevien ihmisten henkinenkin tila kiinnostaa hoitavia lääkäreitä ja viranomaisia, miksi ihmiset haluavat lapsen, mutteivat edes yritä sitä itse tehdä, vaikka se olisi mahdollista (mikäli siis olisi?). Kyllä se jotenkin merkilliseltä vaikuttaa.[/QUOTE]

Jos olisit lukenut koko ketjun, niin moneen kertaan olen kirjoittanut, että pelkään raskaana oloa ja synnytystä.
 

Yhteistyössä