Sijaisperheessä piiskataan..

Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
kohta pitää mennä petiin.. Minulla on vahva tunne, että puhumme samasta pojasta. Kuitenkin kiltti ap, se ei ole nyt tärkeää vaan se, että veljesi elämäntilanne kohentuu ja hän tulee onnelliseksi. Lupaa, että yrität auttaa häntä ja ajaa hänen asiaansa. Hyvää yötä.
Tiedän,se on tärkeää.Mä oon aina auttanut parhaani ja aion auttaa tässäkin.

Öitä! :wave:

pakko merkata tämä kun oli niin mielenkiintoinen ketju.
ap älä anna periksi, ottakaa selvää mitä perheessä oikeasti tapahtuu ja vaatikaa soskua tutkimaan asia. Jos veljeäsi piiskataan niin voitte tehdä pahoinpitely ilmoituksen poliisille jolloin viranomaiset varmasti alkaa tutkia asiaa

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
että käytät energiaa hieman nyt väärin.. Tiedän perheen jossa veljesi on aika suurella todennäköisyydellä, en sattuneesta syystä veljesi asioita (tapaamisia yksityiskohtaisesti jne). Tiesit kai, että sijaisperhe ON vaitiolovelvollinen? Minusta perhe vaikuttaa ihan kunnolliselta. Kurja, että veljesi ei ole siellä onnellinen. Toivottavasti asiat kohenee.
ps. vinkki vähän vanhemmalta ihmiseltä, ei kannata epäillä aina ihmisistä huonointa. En sinua kiusata olisi voinut, kun en sellaiseen kykene. Harmi, että asian noin koit. Voimia sinulle ja perheellesi!
Ei mulla energiaa tässä kulu =) Sä siis vihjaat olevasi perhettä,kun kysyt tiednkö että sijaisperheellä on vaitiolovelvollisuus..? Kyllähän mä sen tiedän,mutten ymmärrä miten se liittyy asiaan,jos et ole perhettä. Enkä mä todella epäile ihmisistä aina pahinta. Olen hyvinkin ennakkoluuloton,mutta se on vähän eri täällä palstalla kirjoitella harmaan kanssa.
lukasin osan tätä ketjua ja ei hyvältä näytä. Ala ihmeessä ottamaan asioista vähän selvää. Perhe kuulostaa kamalalta ja en usko veljesi valehtelevan. Kannattaa alkaa ottaa selvää mitä oikeuksia teillä on jos kerta sossussa vaan lässytetään ja pidetään sen sij.äipän puolta.
Niin ja itse en ole alan ammattilainen mutta minua hirvittää jos lapset joutuvat kärsimään. Tämän asian puolesta kannattaa taistella.

aslö
Mulla on tuttavapariskunta, jotka ovat sijaisperheenä useammalle lapselle. Ja mitä he selittivät, niin suurin osa ihmisistä on hommassa rahan takia. Niillä kun on sellaisia koulutuksia sun muita tapaamisia niin kaikki kysymykset koskevat aina rahaa "mitä korvausta tästä ja tästä saadaan". Tuttavapariskunnalle lapset ovat kuin omia. Näin ajattelisin minäkin.

Niin ja ulkopuoliselle se perhe saattaa esittääki ihanaa ja onnellista,siks ihmiset sanoo,et"ihan mukavalta ne musta vaikuttaa".Ja kumman pitkä tuo aika,ettei pääse takas.kyllä sillon ku isä joi ja sit oli vaikka puol vuotta täysin kuivilla niin me päästiin aina takas kotiin..Eli elkää pliis jättäkö asiaa noin.En usko,et veljes kaikkea tuommosta osais keksiä ja itkua vääntää.Voimia :hug:

Ninni
Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:
Mun poikanikin oli tilapäis jutussa jossa se äiti ryyppäsi yöt ym. Muuta paskaa ilmeni. Tuo oli siis tukiperhe. Ei ole enään
Yks syy miksi mä en suostunut tukiperheeseen laittamaan lastani oli toi, että en vaan luota kehenkään tuntemattomaan noin paljon, että voisin lapseni pistää sinne viikonlopuiks tai lomilla
Kuopus on aloittamassa siltikin tukiperheessä. Toki ollaan nyt etukäteen heihin käyty tutustumassa.

esikoisen kanssa tuntu että oli vain rahan takia ja se ilmeni monista asioista. Ja se että tekivät sitä vain rahantakia esim.
Siis tutustuminen ja perhekulisseja voi huijata vaikka kuinka,vaikka olis näennäisesti tilaa ja mammonaa se ei kerro mitään sijaisperheen toimintatavoista!

vieras
en tarkoita vaitiolovelvollisuutta, mutta en ole asianomainen asiassa. Halusin vaan oikeasti tukea ap:ta, kertomalla, ettei asiat ole mielestäni sijaisperheessä kovin huonosti. Ja neuvoin ajamaan asiaa sos. työntekijän suuntaan ja hakemaan juridista apua jne. Mutta en, en voi kertoa tästä sijaisperheestä muuta, enkä edes halua, koska se ei ole nyt se pointti. Vaan veljesi tilanteen kohentuminen? Eikö?
Mielestäsi? Mitä paskan väliä mitä mieltä joku satutäti täälä on???

Itse olen kans lapsena asunut eri sijaisperheissä; ja voi vaan ihmetellä kuinka kaikille niitä lapsia annetaanki

mä en kyl tajuu miks te ette oo saanu käydä siel sijaisperheessä? Kuulostaa kyl kummalta. Mutta sijaisperheitä ei valvota parin ensimmäisen vuoden jälkeen mitenkään.. Kerran vuodessa on sit sijoituksen uusiminen,mikä tapahtuu jossain toimistossa. Tai näin ainakin yksi sijaisperhe mulle kertoi. Kukaan ei ensimmäisten vuosien jälkeen ole käynyt edes katsomassa miltä perheessä nyt 7 vuoden jälkeen näyttää..

eräs
tiedän myöskin tapauksen jossa luettiin päiväkirjat,kirjeet,kavereille ei saanut soittaa tai muutenkaan olla missään yhteyksissä,eristettiin tai ainakin yrittivät..sossut ei uskoneet väitti nuoren valehtelevan...

HALOO! Salassapitovelvoite
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
ei tullut mieleen etten ehkä edes VOI kertoa sitä?
Jos tarkotat salassapitovelvollisuutta niin olet sen jo rikkonut ;) [/quote

Ei kellään yksityisellä henkilöllä ole salassapitovelvollisuutta!

HALOO!

Kahdelle sijoitetulle lapselle sanottiin heti alkuun, että teillä on vaitolovelvollisuus! Haloo.

Onneksi sijoitetut kirjoittivat ja kertoivat ja kirjeet ovat talleella ja julkaistukkin netissä. Olivat sijoitettuna ollessaan 9- ja 10-vuotiaat.

Paula Risikkoon yhteys!
Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös:
Mm :'( Mun veli on 9v.asunut tossa perheessä kolmisen vuotta,alkuun tuntu et kaikki oli ok,ikävä vain kova.. Mut nyt pidempään ollut jo jotenki outoa touhua.. Äiti osti pojalleen oman kännykän ja prepaid-liittymän joululahjaksi,jotta voivat pitää yhteyttä. Puhelin otettiin pois. Veli saa sen käyttöönsä perjantaisin klo:16-17!!Tuon tunnin aikana,äiti ja me kolme siskoa soitetaan hälle.Jokainen kysyy kuulumiset ym.varmaan aika samoja asioita.. Syy tohon puhelintuntiin on kuulema se,että heidän perheen ohjelmat menee sekaisin jos yks lässyttää puhelimessa mielin määrin. Sosku hyväksyi tämän. Sijaisperheen äiti haukkuu veljelleni meidän äitiä jatkuvasti. "höpöhöpö sillä varaa mihinkään ole"ja kerran:"se missään palvelutalolla voi töissä olla,korkeintaan siivoojana,se on valehdellut sulle"jne jne.. :( Äitin ostamat vaatteet se akka haukkuu. Tietyistä asioista sanovat veljelleni et jos kerrot tästä et koskaan enää näe äitiäs jne..Näitä asioita on esitetty soskussa ja se ämmä vaan kiertelee ja kaartelee:no eihän nyt noin sais sanoo ym. Viime pe kun soitin veljelle se itki puhelimessa et "Leena"ei anna mulle laturia ja akku loppuu ihan just,ei me voida puhua jne..lopulta puhelu katkesi..Soitin äidille ja pyysin häntä soittamaan "Leenalle".Äiti oli kysynyt vain että mihin aikaan me voidaan sitten soittaa Tommylle,jos nyt ei voi puhua?"Leena oli huutanut puhelimeen:-Tossahan se laturi on nyt pöydällä!Ja lyönyt äidille luurin korvaan. Tänään veli oli vihainen mulle asiasta,koska sijaisvanhemmat olivat suuttuneet hälle tapahtuneesta ja kumpikin huutaneet kurkkusuorana. Äidiltä kuulin piiskaamisesta... :'( :'( :'(
:'( Eipä tuommoisessa paikassa olisi kiva olla.Eikö sossusta voida mitenkään puuttua jos siellä puhuu mitä tietää?Tai jos poikakin puhuisi/kirjottaisi paperille?
Kaikki aiemmat tapahtumat oon näyttänyt soskussa,siis kun kirjoitan kaiken ylös. Eipä oo kannanottoa tullut :/ Eiköhän tää asia oikeuteen lähde,jos ei muulla poikaa kotiin saada. Soskua ei taida kiinnostaa.. :(
Kyllä jonkun jotain pitäisi pystyä tekemään :hug:

HUOM! Huostaanoton kokeneet vanhemmat ja lapset
Käykää lukemassa Hesarin keskustelupalsta. Siellä peruspalveluministeri pyytää ottamaan yhteyksiä häneen:

http://www.hs.fi/keskustelu/Lastensuojelu+ehtii+reagoida+vain+vakavimpiin+t apauksiin/thread.jspa?threadID=126546&tstart=0&sourceStart=220&s tart=240

Paula Risikkoon yhteys!
http://www.hs.fi/keskustelu/Lastensuojelu+ehtii+reagoida+vain+vakavimpiin+tapauksiin/thread.jspa?threadID=126546&tstart=0&sourceStart=220&start=240

Paula Risikkoon yhteys!
Suomi24 -sivuilta:

Yhteystiedot
Kirjoittanut: tässä: 13.7.2008 klo 12.11

paula.risikko@eduskunta.fi

http://www.paularisikko.net/yhteystiedot/paula.htm

Ja nyt jokainen, joita on kohdeltu vastoin sekä Suomen, EU:n, että Ihmisoikeuslakeja, ottaa yhteyttä.

Oma mielipiteeni on, että jokainen pakkohuostaanoton kohteeksi joutunut on kärsinyt ihmisoikeusloukkauksen. Kotona ei välttämättä asiat ole olleet kunnossa, mutta muitakin keinoja pitää olla kuin lapsen vieminen. Se ei ole ainakaan lapsen etu eikä auta yhtään niitä vaikeuksissa olevia vanhempiakaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi kyllä kysyä, että miksi joutui ihanasta kodistaan karseaan sijaisperheeseen?
Äitini on alkoholisti. Nyt toipunut hyvin ja ollut kaksi vuotta kuivilla. Kovasti yritetään asiaa vied eteenpäin,että äiti sais jo pojan takaisin,muutaman vuoden näyttö ei kuulema riitä..

Auttaiskohan tosiaan jos hommais asianajajan ja veis asian sitten vaikka oikeuteen jossa tois nämä kaikki jutut julki? Mä olen pitänyt kirjaa kaikesta...
Järkyttävää, jos ei saa takaisin lastaan monen vuoden kuivilla olon jälkeen. Mutta noista huonoista perheistä niitä on vaikeinta saada takaisin, kun vain rahan takia ovat lapset ottaneet. Kuka lypsylehmästä ilmaiseksi luopuiisi.

suomi on oikeusvaltio
itse lastensuojelulakiin ja sen toteuttamiseen tässä maassa tutustuneena ihmettelen jos sossut vain "pyörittelee silmiään". Huostaanotolle on aina vakavat perusteet. Tässä tapauksessa on mahdotonta ulkopuolisten sanoa, mikä on tilanne. Totuushan on, että harvoin huostaanotot tapahtuu sovinnolla ja sijaisperheisiin kohdistuu paljon negaatioita.

Tässä tapauksessa pojan äidin pitäisi kyllä tietää mitä hänen elämässään pitää tapahtua, jotta huostaanotto raukeaa. Suosittelen myös lämpimästi oikeusavun hakemista jos viranomaisviidakko tuntuu mahdottomalta vastapuolelta (haastavahan se aina on).

En puhu nyt tästä tapauksesta, mutta välillä kyllä harmittaa kun viranomaisia kohtaan lietsotaan vihaa. Itsellä on kokemus, että tässä maassa huostaanotto tapahtuu monesti jopa liian myöhään.

Sijaisperheitä kuten bioperheitäkin on joka lähtöön. Tässäkin tapauksessa on paljon toisen käden tietoa jne. Edelleen, suomessa on hyviä juristeja ja niitä saa pienituloisena myös ilmaiseksi oikeusaputoimistosta.

Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas!
Ehkäpä vanhemmat ja huostaanotetut lapset kertovat juuri siitä, minkälaista kohtelua ovat saaneet?

Valehtelevat ja lasten ja vanhempien ihmisoikeuksia polkevat viranomaiset ansaitsevat sen vihan, jonka ovat itse kieroilulla hankkineet.

haloo
viranomaisialla on kieroilla? Tiedättekö kuinka paljon yksi huostaanotto maksaa? SENKÄÄN valossa kuulkaa ei yhtään turhaa tehdä. Ja toiseksi viranomaisia vastaan voi nostaa kanteen jos kokee väärinkohdelluksi, se on jokaisen oikeus. Suomessa ihmisoikeuksia kuitenkin kunnioitetaan, toista se on suuremmassa osassa palloa..

just just
perustele? VÄitätkö sä, että sossut saa provikkaa huostaanotoista? Heh, heh. Kaikkea sitä katkera mieli keksii. Mutta itsessähän ei ole koskaan mitään vikaa... viranomaiset vain vei lapsen rahanahneuksissaan! Tuo väite ei ole tästä maailmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
tiedän myöskin tapauksen jossa luettiin päiväkirjat,kirjeet,kavereille ei saanut soittaa tai muutenkaan olla missään yhteyksissä,eristettiin tai ainakin yrittivät..sossut ei uskoneet väitti nuoren valehtelevan...
Tää on aivan totta, mulla oli just noita mainitsemiasi asioita aikoinaan ja pahempiakin... Äiti valitti paikasta lääninhallitukseen mutta koska sieltä kerrottiin heti laitokseen että valitus on tullut, oli laitoksella aikaa keksiä valheelliset vastineet joka valituksen kohtaan, ennen kuin sinne tehtiin tarkastuskäynti. :|

Ap:lle neuvoisin että jonnekin pitää kirjallisesti valittaa ja mielellään ottaa yhteys myös asianajajaan! :hug:

sisko
Alkuperäinen kirjoittaja suomi on oikeusvaltio:
itse lastensuojelulakiin ja sen toteuttamiseen tässä maassa tutustuneena ihmettelen jos sossut vain "pyörittelee silmiään". Huostaanotolle on aina vakavat perusteet. Tässä tapauksessa on mahdotonta ulkopuolisten sanoa, mikä on tilanne. Totuushan on, että harvoin huostaanotot tapahtuu sovinnolla ja sijaisperheisiin kohdistuu paljon negaatioita.

Tässä tapauksessa pojan äidin pitäisi kyllä tietää mitä hänen elämässään pitää tapahtua, jotta huostaanotto raukeaa. Suosittelen myös lämpimästi oikeusavun hakemista jos viranomaisviidakko tuntuu mahdottomalta vastapuolelta (haastavahan se aina on).

En puhu nyt tästä tapauksesta, mutta välillä kyllä harmittaa kun viranomaisia kohtaan lietsotaan vihaa. Itsellä on kokemus, että tässä maassa huostaanotto tapahtuu monesti jopa liian myöhään.

Sijaisperheitä kuten bioperheitäkin on joka lähtöön. Tässäkin tapauksessa on paljon toisen käden tietoa jne. Edelleen, suomessa on hyviä juristeja ja niitä saa pienituloisena myös ilmaiseksi oikeusaputoimistosta.

No tulihan täällä viimenkin myös toisenlainen näkemys asiasta!

Ei kaikki sijais/tukiperheet oot todellakaan rahanahneita paskoja tai muuten vaan lapsia ja bioperheitä sortavia ja kiusaavia!

Vanhempani olivat ensin tuki- ja sitten myöhemmin sijaisperheenä yhden alkoholistin lapsille. Tukiperhe tuli mukaan liian myöhään ja sen apu oli riittämätön. Lapset olisi pitänyt sijoittaa pysyvämmin jo paljon aiemmin. Jälkeenpäin on tietysti helppo sanoa. Ei ole helppoa tehdä ehdottoman oikeaa ratkaisua, eivät lapset halua lähteä välttämättä omasta kodistaan, vaikka se olisi heidän omaksi parhaakseen. Äiti taas piti kulisseja yllä vahvasti ja pitkään.

Oli todella raastavaa seurata lasten elämää ja tuskaa kun he viikonloppuisin tulivat meille. Meidänkin perheen lapset kärsivät osin samaa tuskaa kuin tuettavat lapset.

Viimein kun lapset otettiin kokonaan pois kotoaan, oli se toiselle jo vahvasti myöhäistä ja nyt on kasvanut seuraava sukupolvi alkoholisteja... Mulla pistää niin mahan nurin aina kun ajattelen tuota nyt nuorta aikuista, en voi häntä enää mitenkään auttaa.

Yhteiskunta teki hänelle oharit jo yli 20v sitten kun ei auttanut ajoissa ja tarpeeksi. Koulussakin hän ponnisteli turhaan, hänellä on lievä FAS, jota ei ajoissa diagnosoitu, vaan häntä pidettiin kurittomana, villinä ja huonotapaisena yms. ongelmatapauksena.

Yksi fiksu ja lahjakas lapsi menetettiin näin ;(

Fiksu ja lahjakas
Mieleeni tulee tuttavan poika, joka oli näyttänyt veistä alaluokalla 90-luvun lopussa - siis ei ollut tehnyt sillä mitään - niin hänet potkittiin pois koulusta, otettiin huostaan, mutta ei sijoitettu mihinkään - oli tutkimuksissa lasten- ja nuorten psykiatrisella, jossa todettiin, ettei ole syytä sijoittaa. Silti sossut yrittivät kaikkensa saada pojan pois kotuaan monien satojen kilometrien päähän, koska poika oli huostattu ja vielä sossut olivat sanoneet sairaalan palaverissa, että HE siitä päättävät! Pojalle ei järjestetty opetusta vähään aikaan, sitten myöhemmin sai kaupungilta yksityisen opettajan muutamaksi tunniksi viikossa, siirtyi muutaman vuoden päästä erityisopetukseen. Oppi myöhemmin lukemaan, mutta kun oppi niin luki kaikki Harry Potterit moneen kertaan, jopa Taru sormusten herrasta, joka minusta on vaikeatajuinen, meni pojalla ahmimalla ja käy ammattikoulua tai on jo valmistunut.

Kavereita pojalla on ollut aina. Jopa samoja kavereita ihan varhaislapsuudesta lähtien. Miten pojan olisi käynyt, jos huosta olisi onnistunut kuten sossu suunnitteli ja olisi sijoitettu jonnekkin takahikiälle satojen kilometrien päähän?

Uusi lapsi tilalle HUONOONKIN sijoituspaikkaan
Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Tää on aivan totta, mulla oli just noita mainitsemiasi asioita aikoinaan ja pahempiakin... Äiti valitti paikasta lääninhallitukseen mutta koska sieltä kerrottiin heti laitokseen että valitus on tullut, oli laitoksella aikaa keksiä valheelliset vastineet joka valituksen kohtaan, ennen kuin sinne tehtiin tarkastuskäynti. :|

Ap:lle neuvoisin että jonnekin pitää kirjallisesti valittaa ja mielellään ottaa yhteys myös asianajajaan! :hug:
Ei ne valitukset auta. Moni vanhempi, joilta lapsi otettu huostaan syystä tai syyttä - esim. lapsi on ollut koulukiusattu - niin kertovat, että sijoituspaikassa lasta pahoinpidelty. Sossut nauravat näille väitteille ja jos sinikäs vanhempi saa ajettua asian niin, että lapsi lähtee sijoituspaikasta - ja ei suinkaan sossut myönnä virheitään ja palauta lasta kotiin vaan uuteen sijoituspaikkaan - niin tämä vanha HUONO JA LAPSIA PAHOINPITELEVÄ sijoituspaikka saa jo ennen kuin lapsi otetaan pois sieltä uuden sijoitettavan tilalle!

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä