Siis syödäänkö teillä oikeesti MAKARONIMÖSSÖÄ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anis Nin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei syödä. Eipä yhtään houkuttele. Tässä ketjussa oli linkki johonkin blogiin, jossa oli kuva tästä ruokalajista... Ja no... Sanon nätisti, että eipä kyllä yhtään houkuttele.

Ja olen samaa mieltä myös mamma italianan kommentista, että tuosta tulee kypsentämätön vaikutelma. Makaronia ostetaan meillä vain makaronilaatikkoon, ja makaronilaatikossa parasta on se rapea pinta, joka siihen uunissa tulee.

Muuta pastaa syödään kyllä useinkin.

Ite taidan huomenna vääntää meksikolaista makaronimössöä, nam!
meksikolainen_makaronipata_300.jpg

[QUOTE="vieras";25969206]Ruokahifistely ei ole positiivista, jos siihen liittyy toisten syömisten arvostelu. Silloin se palvelee ihan muita tarpeita. [/QUOTE]

Sama asia, kun joku arvostelee ihmisiä, jotka pitävät vähän huolellisemmin valmistetusta ruoasta, eikö? Ks. yllä merkillinen kannanotto, josta ei saa edes selvää.

No koita ymmärtää se, että kaikilla ei näin ole. :) Ei mun lapsuudessa mitenkään hifistelty vaan ihan perusruokaa lähinnä, toki juhlassa jotakin parempaa.

Mä tykkään kokkaalla erilaasia ruokia ja tehdä jotakin hienompaa ihan muutenki vain, mutta mä tajuan, että ei kaikkia tuollaanen kaikkia kiinnosta.

Viittasinkin omaan kasvatukseeni ja sen vaikutukseen omassa elämässäni.

En kritisoi kenenkään pinaattilettuja tai kalapuikkoja, tiedän, ymmärrän ja hyväksyn niiden olevan osa suomalaisten arkiruokaa (joskus meidänkin). Makaronimössöstä en tiennyt.

...Tätäkään en ole ikinä sisäistänyt että ruokaa laitetaan lasten ehdoilla. Mutta en ole kyllä joutunut asian suhteen painimaankaan, omat lapseni ovat aina olleet sellaisia jätemyllyjä, että mikä vaan menee alas, ehkä olen jäävi sanomaan. Ei niille ole kyllä vaihtoehtojakaan annettu.

Ei lasten ehdoilla vaan lasten toiveiden mukaan. Miksi ei saisi joskus lapset toivoa jotakin tiettyä ruokaa?

-Ajatus ei houkuttele ravintoarvoiltaankaan. Ei meilläkään aina syödä terveellisesti, mutta oma terveyteni jo vaatii pienoista paneutumista ravitsemusasioihin, erityisesti vihannesten määrään lautasella.
Mistä olet saanut käsityksen, ettei makaronimössön kanssa voi syödä salaattia, raastetta yms? (PS: Tuolla aiemmin ihmettelit, miksei voi mössön sijaan syödä vaikkapa kastiketta. Mitä erinomaista on kastikkeen ravintoarvossa? Ainakin, jos kyseessä perinteinen käristetty rasva-jauho-seos nesteellä jatkettuna?)

[QUOTE="Jenis";25969247]Tänne pliis ohjeita terveellisistä ja hyvistä ruuista, jotka valmistuu siinä ajassa kun lisukepasta kypsyy![/QUOTE]

Siinä ajassa kun lisukepasta kypsyy (eli ensin vesi kiehumaan ja sitten pasta), paistat vaikkapa kalafileitä. Niin siika, kuha kuin lohikin kypsyy tuossa ajassa.

Samassa ajassa voit myös tehdä tomaattisen katkarapukastikkeen.

Tai jos katkaravut eivät maistu, voit paistaa kampasimpukoita ja hauduttaa niitä hieman vaikkapa valkoviinissä.

Tai sitten voit paistaa broilerinsuikaleita ja kasviksia.

Meillä syödään makaronomössöä useinkin. Ei nyt ihan viikottain mut pari kertaa kuussa. Se on nopeaa ja helppoa ja mikä parasta: se kelpaa kaikille! Meillä lapset on vähän ronkoleita, osa ei syö makaronilaatikkoa tai jauhelihakastiketta, mut makaronimössö kelpaa kaikille. Makaronia, jauhelihaa, sipulia, ketsuppia ja joskus herneitä tai he-ma-pa joukkoon. Mä en ole koskaan ajatellut ettei sitä vois syödä. Tavallista kotiruokaa mielestäni. Salaattia, vihanneksia tietysti losukkeena.

Viime kesän ehdoton helmi oli kalareissun jälkeen tehdä loimuhaukea ja muutama keppana päälle :D Jumalauta, että meinaisi järki lähteä kun oli niin hyvää. Olimme toki loppuillasta niin kännissä, että järkihän silläkin reissulla sitten lähti, mutta eipä ollut ketään hienoperseitä pilaamassa sitäkään kesän kohokohtaa.

Kesää ootellessa........

Viittasinkin omaan kasvatukseeni ja sen vaikutukseen omassa elämässäni.

En kritisoi kenenkään pinaattilettuja tai kalapuikkoja, tiedän, ymmärrän ja hyväksyn niiden olevan osa suomalaisten arkiruokaa (joskus meidänkin). Makaronimössöstä en tiennyt.

Ja et sitten suostu tajuamaan, että ihmisillä on erilaasia kasvatuksia. :D

Mä en nyt ihan tajua. Ei makaronimössön syöminen tarkoita sitä, ettei syödä salaatteja tai raasteita.

Meillä pojat kilpasuunnistavat ja usein kisojen jälkeen hinkuvat makaronimössöä (sis. tummaa makaronia, sipulia, valkosipulia, paistijauhelihaa, paria kolmea eriväristä paprikaa): syövät siis tuota mössöä kera ison kasan salaattia tai raastetta tms. Meidän perheessä erittäin toimivaa "palautumisruokaa".

Jossain ruskeassa tai valkoisessa kastikkeessa taas ei mun mielestäni ole mitään terveellistä.

Tuota mietis nyt sitä virallista, hyvin suosittua ruokalajia: spagetti ja jauhelihakastike.

Periaatteesahan se eroaa tuosta "mössöstä" tasan siten, että siinä on lisäksi voissa ruskistettuja vehnäjauhoja (helkkarin epäterveellistä) ja vettä.

Millä hiton tavalla se siis on "parempaa" tai "enemmän".

Ja ei, en syö kyseistä mössöä, enkä jauhelihaa tai lihaa ylipäänsä. Tonnikala-makaronimössöä sen sijaan saatan joskus syödä, ja ai että on hyvää. Tosin aina siinä muutakin on: kaapista löytyneitä vihanneksia, kasviksia, tuorejuustoa, turkkilaista tm. jogurttia jne. Mössö se silti on.

Suurimmalla osalla mun tekemistä (pirun hyvistä ja monipuolisista, vaikka itse sanonkin) ruoista ei muuten ole nimeä, sillä sovellan loputtomasti, eikä se nähdäkseni niiden "hyvyyttä" heikennä.

Mistä olet saanut käsityksen, ettei makaronimössön kanssa voi syödä salaattia, raastetta yms? (PS: Tuolla aiemmin ihmettelit, miksei voi mössön sijaan syödä vaikkapa kastiketta. Mitä erinomaista on kastikkeen ravintoarvossa? Ainakin, jos kyseessä perinteinen käristetty rasva-jauho-seos nesteellä jatkettuna?)

En olekkaan. Mutta omaan, henkilökohtaiseen, kenestäkään ulkopuolisesta tai palstalaisesta riippumattomaan ruokavaliooni vaikuttaa muutama seikka, joita noudatan, eikä makaronimössö sellaisenaan oikein sovi siihen, enkä näe erityistä tarvetta lähteä sitä versioimaankaan sopivaksi.

Itse teen jauhelihakastikkeet yleensä tomaattiin.

Perinteisillä ruokalajeilla on mielestäni myös kasvatuksellinen ja kulttuurinen arvo, joka on toki tois-sijainen, mutta silti itse tarjoilisin mielummin esim. tillilihaa.

[QUOTE="heips";25969272]Siinä ajassa kun lisukepasta kypsyy (eli ensin vesi kiehumaan ja sitten pasta), paistat vaikkapa kalafileitä. Niin siika, kuha kuin lohikin kypsyy tuossa ajassa.

Samassa ajassa voit myös tehdä tomaattisen katkarapukastikkeen.

Tai jos katkaravut eivät maistu, voit paistaa kampasimpukoita ja hauduttaa niitä hieman vaikkapa valkoviinissä.

Tai sitten voit paistaa broilerinsuikaleita ja kasviksia.[/QUOTE]

Juu, perus-tomaattisoossiin voi tietty lisätä "täytteeksi" kaikenlaista, ja tommosia wokkityyppisiäkin juttuja meillä on usein. Mutta esim. ahvenfile+pasta on itessään aika tylsää, jonkinlainen kastike tulis tarpeeseen...

[QUOTE="heips";25969319]Aika moni kyllä tietääkseni tekee jauhelihakastikkeen tomaattipohjaan, ei ruskistettuihin jauhoihin.[/QUOTE]

No hyvä. Tai no ihan sama (etenkin mulle). :)

Mä olen vain usein tavannut niitä kärytettyjä ruskea kastike -pohjalla olevia. Ei sillä, hyväähän sekin harvakseltaan on - esim. (soija)nakkikastikkeessa.

Onko se ruskea kastike sit pohjalla perunan kanssa tarjottavalla jauhelihakastikkeella?

[QUOTE="Jenis";25969316]Juu, perus-tomaattisoossiin voi tietty lisätä "täytteeksi" kaikenlaista, ja tommosia wokkityyppisiäkin juttuja meillä on usein. Mutta esim. ahvenfile+pasta on itessään aika tylsää, jonkinlainen kastike tulis tarpeeseen...[/QUOTE]

Kalan kanssa voit tehdä kylmän kermaviilikastikkeen. Siiinä ei kauan nokka tuhise. Tai sitten laittaa paistettujen kalafileiden päälle hieman ranskankermaa (tai ruokakermaa, tai smetanaa) ja antaa kerman kuumeta.

[QUOTE="Jenis";25969316]Juu, perus-tomaattisoossiin voi tietty lisätä "täytteeksi" kaikenlaista, ja tommosia wokkityyppisiäkin juttuja meillä on usein. Mutta esim. ahvenfile+pasta on itessään aika tylsää, jonkinlainen kastike tulis tarpeeseen...[/QUOTE]

Lohisuikaleita pannuun, pikainen paisto. Päälle kermaa ja vähän juustoa tai kermaa ja vettä+vehnäjauhoa. Keittyy aika nopeasti sakeammaksi, sitten sitruunaa, pippuria, suolaa ja tilliä.

Ja et sitten suostu tajuamaan, että ihmisillä on erilaasia kasvatuksia. :D

Millä tavalla O M A S T A kasvatuksestani kertominen, ja itselleni uuden ilmiön ihmettely ja sen selventäminen kielii siitä, etten ymmärrä ihmisillä olevan erilaisia taustoja?

Olen tässä kertonut omista mielikuvistani (jotka kumpuavat omista lähtökohdistani) pyhää makaronimössöä kohtaan, en niinkään lähtenyt sormella osoittelemaan massoja.

Tämä keskustelu on avartanut silmiäni asian suhteen, mutta ei saanut minua ottamaan ruokalajia itse käyttöön, sillä en koe sille mitään tarvetta.

[QUOTE="heips";25969319]Aika moni kyllä tietääkseni tekee jauhelihakastikkeen tomaattipohjaan, ei ruskistettuihin jauhoihin.[/QUOTE]

No nimenomaan! Mä ollenkaan ymmärrä näitä jauhokastikkeita..

Yhteistyössä