Siis pitääkö niihin vaunuihin oikeasti laittaa joku rätti roikkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KaijaK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Murre muuttaa sanojen merkitystä ja se ajattelutapa, mikä on lähinnä omaa arvomaailmaa. Minulle tuiskeesta tulee mieleen lumisade ja kova tuuli, jotka muodostavat tuiskeen. Ymmärrän myös sanan tuisku, ajaa itsellä samaa asiaa kuin sana tuiskekin.

Juu, mun kotipaikkakunnalla sanotaan "tuulessa ja tuiskeessa" :) Mutta, korjasin, ettei vaan tule epäilyjä ;)

Kyllä on taas naurettavaks menny ketju. Aloittaja kysyy liian voimakkaasti, joo, kyllä, mutta vastaajat taas keskittyy epäolennaiseen, eli rattaiden hintaan.
Kyllä se on vaan uskottava, että ei kannata alkaa kiisteleen mielipideasioista, jos ei halua päänsärkyä. Ja jättäkää vieraiden ihmisten kanssa seuraavat aiheet käsittelemättä:
uskonto, politiikka, palkka, raha-asiat muutenkin, seksuaalisuus ja lastenkasvatus niin pääsette helpommalla. nimim. kokemusta on

Juu, aikamoiset pilipalipelit noi Brion Go:t MUN MIELESTÄ. Ei niillä tosiaan lenkkeillä kunnon talvikeleillä, enemmän sellaiset shoppailuun ja pieneen siirtymiseen paikasta toiseen. Enkä kyllä tonnia noista maksaisi.... Liekö kiinnitykset kestää edes pakkasta ja adapteria adapterin perään pitää olla, jotta osat saa kiinni runkoon... Sopii varmasti modernille juppipariskunnalle, joka asuu Etelä-Suomen isossa kaupungissa ja elää rahakasta kulissielämää :-)

Mutta tuosta rättihommasta. Kyllä meidän lapsilla on kaikilla ollut harso lisäsuojana talvipakkasilla. Ja aion pitää tällä viidennelläkin kunhan ulkoilemaan päästään. Ei se estä raittiin ilman saamista, mutta lieventää purevinta kylmyyttä. Usein pienen raon jätän johinkin reunaan. Paksua vilttiä / fleeceä en laittaisi, ettei käy niin että lapsi hengittää vain omaa uloshengitettyä ilmaa ja tukehtuu siihen...

Alkuperäinen kirjoittaja KaijaK:
Täällä kyseltiin pienen vauvan viemisestä ulos/neuvolaan tulevillakovilla pakkasilla ja häntä neuvottiin laittamaan harso vaunujen suu aukkoon.

Ihanko oikeasti kylmän hengitysilman takia tälläinen ruma reipu pitäisi laittaa siihen roikkumaan? Miksi jotkun ihmiset sitten pitää sellaista säällä kuin säällä?

Mä en ole ikinä laittanut sellaista. Pääosin sen vuoksi, etten tajua sen virkaa. Mitä järkeä lähteä vauvan kanssa lenkille tai laittaa se ulos nukkumaan ja sitten vuorata ainot aukko, jottei lapsi varmastikkaan saa yhtään raitista ilmaa?

Onko kylmä pakkasilma todella haitallista hengittää? Riittääkö että vedän makuupussin vauvan pään yli kiinni? Kuulostaa pikkumaiselta,mutta en mä huviks ostanut tonnin vaunuja, että pääsen pilaamaan ne jollain perserätillä.

Niin ja vauvani on 3kk.

En jaksa lukea kaikkia vastauksia läpi mut älä missään nimes laita mitään makuupussia vauvan naamalle!!!!

Onko olemassa jotain ihan oikeeta tutkittua TIETOA siitä, että vauvan ei ole hyvä hengittää kylmää ilmaa? Siis joo, jos sä ulkoilutat vauva jossain myrskytuulessa pakkasella merenrannalla, niin varmaan joo. Mutta suomalaisissa normaaliolosuhteissa? Se vauva on IHMINEN ja kestää kyllä muunkin kun eteläeurooppalaisen ilmaston. Mitä järkeä lasta on viedä edes ulos, jos se ei voi ulkoilmaa hengittää? Sitä paitsi, vaunuikänen lapsi makaa siellä vaunuissa, joissa on muuten useimmiten tosi kuuma. (kokeilkaapa laittaa lämpömittari jalkopäähän ulkoilun ajaksi). JA ellette ole siellä myrskyisellä merenrannalla kävelemässä, niin miten sinne vaunuihin edes niin kovaa tuulee sisälle?

niin, se harsohan on siinä edessä yleensä kovemmilla pakkasilla, päästää ilmaa läpi mutta pitää kovemman viiman ulkona ja täten vauvan ei tartte hengittää kovaa pakkasilmaa, jonka seurauksena vältytään esim keuhkokuumeelta.
ja tuskin kovin kostuu, harso kun on todella ohut.
toki joissain vaunuissa tulee näitä hienouksia integroituna, niinkuin selväksi jo tulikin. mutta hyttysverkko on mielestäni silti eri asia, kuin harso.

Alkuperäinen kirjoittaja th:
Juu, aikamoiset pilipalipelit noi Brion Go:t MUN MIELESTÄ. Ei niillä tosiaan lenkkeillä kunnon talvikeleillä, enemmän sellaiset shoppailuun ja pieneen siirtymiseen paikasta toiseen. Enkä kyllä tonnia noista maksaisi.... Liekö kiinnitykset kestää edes pakkasta ja adapteria adapterin perään pitää olla, jotta osat saa kiinni runkoon... Sopii varmasti modernille juppipariskunnalle, joka asuu Etelä-Suomen isossa kaupungissa ja elää rahakasta kulissielämää :-)

NO mitään kulissielämää ei vietetä, mutta Helsingin keskustassa asutaan ja onhan noi todella käytännölliset täällä.

Olimme kahden tunnin lenkillä, ENKÄ laittanut mitään rättiä roikkumaan !!! Enkä laita jatkossa.

Alkuperäinen kirjoittaja AP KaijaK:
Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
siis ootko ihan tosissaan ostanu tonnin vaunut?
onko sellasia ees olemassa? niitten on pakko olla oikeesti hemmetin hienot että niistä maksais tonnin

Mitä ihmeellistä on tonnin vaunuissa? Onhan niitä vaikka kuinka monia jotka maksaa tonnin. Mielummin laatua kuin jotain huonolaatuista halpista :)

No puolella tuosta rahasta kuittas kaupasta ulos varsin mallikkaat Emmaljungat ja kopan vielä kaupanpäälle. Enkä nyt oikein jaksais pitää niitä minään halpakamana...

Musta kaikki Emmaljungat on vähän rumia. Ainakin mun makuun. En tykkää. Ne on jotenkin niin "muhkeita" ja kauhean matalia. Huomaat varmasti Emmaljungan ja noiden mun eron. Ihan eri tyyliset. Makuasia siis.

Emmaljungat ovat kyllä mielestäni tosi vanhanaikaisen näkoisia, ainakin verrattuna muihin eurooppalaisiin vaunumerkkeihin.

Kai sitä riepua jotkut sen takia pitää talvella, ettei vauva joudu hengittämään kylmää ja tule kipeäksi. Itse en ole kyllä ikinä yhtäkään riepua vaunuissa pitänyt ja terveenä on muksu ainakin meillä pysynyt. Vauva on myös nukkunut hyvin ilman sitä rättiä vaunuissa. Kesälläkin olen kokenut rievun hyödyttömäksi, täällä kaupungissa kun ei hirveästi sääskiä pyöri.

Milläs leveysasteilla ap asustelee vauvan kanssa ja kuinka kovista pakkasista kyse?
Mää en ole käyttäny täällä pirkanmaalla mitään harsoja/rättejä vaunuissa,ei ole koskaan vauva-aikaan osunut niin kovia pakkasia.
Mutta muistan esim.yhtenä talvena Joensuussa oli 35astetta viisarissa ja se ilma kävi kyllä aikusenkin keuhkoihin niin ettei ihme jos vauvan(ei sillon kyllä näkynyt vaunuilevia äitejäkään ;) ) Eli varmaan riippuu missä asuu pitkälti.Kun merituuli on täysin erilainen kuin sellanen kuiva sisämaan pakkanen...

Mä en jaksanut ekaa sivua pitemmälle lukea. Mutta sen verran meidän vauva-ajoista, ettei meillä ollut ikinä mitään riepuja peittämässä vaunuja. Se läppä ajoi samaa asiaa, jos oikein tuuli tms. ja paukkupakkasilla en laittanut ulos nukkumaan. Mitään näkösuojiakaan en pienelle lapselle erikseen laittanut :| Ei tullut mieleenkään, että ulkoilmalta tai näkymiltä pitäisi lasta jotenkin suojata.

Alkuperäinen kirjoittaja AP KaijaK:
Alkuperäinen kirjoittaja :D:
:laugh:
Kyllä meillä on ihan puhdas harso, jota ei muualla ole käytetty.
Ap kun "käyttää" persrättiä - ei niinkään tyylikästä :laugh:

No mut justhan mä kirjotin etten mä laittanu sitä rättiä :D

Vitsivitsi - mut toi persrätti on HIEMAN liiottelu sana!! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Juupajuu:
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Mulla on onneksi vaunujen väriin sointuva fleecepeitto, jossa on vieläpä hieno kuva. :D Kyllä, olen pitänyt aina jotain suojana vauvan nukkuessa, kesällä ötököiltä ja talvella viimalta suojaamassa, sekä tietysti tuntuu, että vauvan on rauhallisempaa nukkua, kun ei maisemat vilku jos luomiaan raottaa. Ovat muuten aina nukahtaneet hyssyttämättä paikallaankin, kun on vaan laittanut "verhon" kiinni. ;) Kyllä happi kankaan läpi pääsee.

Herranjumala! et kai vuoraa sitä aukko kiinni fleecepeitolla? Koetapa hengittää hetki itse sellaisen läpi ja mieti sitten onko hapensaanti helppoa? Ja laitapa huviksesi kesällä sinne vaunuun lämpömittari ja katso paljon tulee asteita, kun fleece on käytössä? Harson vielä ymmärrän, koska se on ohut...vaikka itse en käytä sitäkään...hyttysverkot on keksitty!

No voi herranjumala sentään, sanoinhan tuossa jossain, että lampaantaljanhan minä kesähelteellä siihen laitan?! Nimittäin kovimmilla pakkasilla se on parempi, kuin fleece. Herranjumala osaan kyllä käyttää aivonani ja kesällä hyttysverkkoa. Osaan myös olla laittamatta lasta auringonpaisteeseen. Uitan häntä myös välillä uima-altaassa, ettei sekin nyt jää mieltäsi vaivaamaan ja herranjumala annan vettä!!! Herranjumala tässä puhuttiin talvesta ja joku urpo ihmetteli, miten ruma se harso on, niin tarkoitukseni oli ehdottaa jotain vaunujen väristä. Siis PAKOLLINEN se suoja on vaan viimassa ja kovassa pakkasessa. Minusta se vaan on mukava myös näkösuojana. Koitappa huviksesi itse nukkua vaunuissa, kun taivas ja vaihtuvat puunlatvat vilkkuvat yläpuolella. Herran jumala.

Sinä muuten kyll äkirjoitit käyttäväsi sitä kesälläkin...

Asiasta kukkaruukkuun, tietääkö joku, miksi jotkut ihmiset laittaa rattaissa istuvan lapsen päälle sellaisen rievun? Siis ei mihinkään vaunujen aukon suulle, vaan ihan siihen muksun kasvoille :o .

Mulla oli riepu siina vaunun aukolla kesalla kun paistoi muuten aurinko suoraan ihan pieneen. Lisaksi ihmiset jatkuvasti kurkkivat sisaan vaunuihin ja lepertelivat yms. jos ei riepua ollut mika oli arsyttavaa. Nyt en enaa kayta kun lapsi jo 7kk ja on oikesti kiinnostunutkin niista maisemista jos herailee. Ja onhan se tyhman nakoinen, mutta ma koin etta hyoty voitti esteettisen haitan.

Aika kivat ne Brio Got, oli meillakin harkinnassa kun niin kivan nakoiset, mutta suuri koko jatti sitten lopulta hyllyyn. Stadin keskustassa mekin asutaan.

Ei meilläkään ole yleensä mitään harsoja tms. käytetty vaunuissa. Talvella kyllä joskus, kun oli oikein tuulista/pakkasta, samoin kaupungissa asuessa keväällä, kun oikein kadut pölysivät, mutta meillä olikin sellaiset halpisvaunut, joissa oli ISO se kuomun aukko. Muuten mentiin kyllä aina ilman, ja ihan hyviä lapsia noista on tullut harson puutteesta ja 250euron vaunuista huolimatta...

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Mulla on onneksi vaunujen väriin sointuva fleecepeitto, jossa on vieläpä hieno kuva. :D Kyllä, olen pitänyt aina jotain suojana vauvan nukkuessa, kesällä ötököiltä ja talvella viimalta suojaamassa, sekä tietysti tuntuu, että vauvan on rauhallisempaa nukkua, kun ei maisemat vilku jos luomiaan raottaa. Ovat muuten aina nukahtaneet hyssyttämättä paikallaankin, kun on vaan laittanut "verhon" kiinni. ;) Kyllä happi kankaan läpi pääsee.

Herranjumala! et kai vuoraa sitä aukko kiinni fleecepeitolla? Koetapa hengittää hetki itse sellaisen läpi ja mieti sitten onko hapensaanti helppoa? Ja laitapa huviksesi kesällä sinne vaunuun lämpömittari ja katso paljon tulee asteita, kun fleece on käytössä? Harson vielä ymmärrän, koska se on ohut...vaikka itse en käytä sitäkään...hyttysverkot on keksitty!

No voi herranjumala sentään, sanoinhan tuossa jossain, että lampaantaljanhan minä kesähelteellä siihen laitan?! Nimittäin kovimmilla pakkasilla se on parempi, kuin fleece. Herranjumala osaan kyllä käyttää aivonani ja kesällä hyttysverkkoa. Osaan myös olla laittamatta lasta auringonpaisteeseen. Uitan häntä myös välillä uima-altaassa, ettei sekin nyt jää mieltäsi vaivaamaan ja herranjumala annan vettä!!! Herranjumala tässä puhuttiin talvesta ja joku urpo ihmetteli, miten ruma se harso on, niin tarkoitukseni oli ehdottaa jotain vaunujen väristä. Siis PAKOLLINEN se suoja on vaan viimassa ja kovassa pakkasessa. Minusta se vaan on mukava myös näkösuojana. Koitappa huviksesi itse nukkua vaunuissa, kun taivas ja vaihtuvat puunlatvat vilkkuvat yläpuolella. Herran jumala.

Sinä muuten kyll äkirjoitit käyttäväsi sitä kesälläkin...

Eihän kirjoittanut. "Olen aina pitänyt JOTAIN suojana vauvan nukkuessa..."

Lapsetkin on yksilöitä,jotkut tykkää seurailla enämpi,toiset nukahtaa samantien vaunuihin jne.toiset ovat "kuumaverisempiä"kuin toiset jne.
Samoten kuin me aikuset: Mää nukuin esim.viimeyön ikkuna auki vaikka ulkona oli noin 14 astetta pakkasta,mää tykkään nukkua raittiissa ilmassa,toisin kuin toi ukko,joka ei välitä vaikka huone olis ollu tuulettamatta kaksiviikkoa ja sisälämpötila 25 astetta(meillä tämä ikuisuusaihe.. :whistle: )Mää saan paremmat unet kun on raitis ilma...

sama täällä, tekis mieli käydä ohjeistamassa näitä tyyli tärkeämpi kun vauvan vointi-äitejä.

Eiköhän jokainen normaali ihminen osaa kasvattaa ja hoitaa lapsensa ihan ilman muiden ihmisten puuttumistakin. En ymmärrä oikeesti mikä ihme ihmisiä risoo siinä jos muut ei tee lastensa kanssa niin kuin itse tekee. Mitä väliä sillä on teidän elämälle jos joku kulkee vaunujen ja vauvan kanssa ilman rättejä, tupatkaa itse vaikka vaikka se vaunu täyteen kangasta ja taljoja jos tunnette olevanne parempia ihmisiä. Mulle on ihan sama mitä muut vaunuihinsa roiskii suojaks, mun mielestä ne harsot ja muut on ihan turhia ja ruman näkösiä siinä vaunun päällä. Ilman lämpötilan mukaan jos vauva on puettu ja on makuupussit ja muut ympärillä niin ei edes tuule sinne naamaan ja muutenkin se ilma siellä vaunuissa on lämpösempää ja vaikka ei oliskaan. Nuhaiset lapsetkin hengittää paremmin pakkasilmassa ja jos se olis vauvoille vaarallista niin eihän sitä nyt lääkäritkään suosittelis niitä lapsia sinne ulos silloin nukuttamaan sen paremmin terveenä kun sairaanakaan.

sama täällä, tekis mieli käydä ohjeistamassa näitä tyyli tärkeämpi kun vauvan vointi-äitejä.

Mitä tekemistä sillä on tyylin kanssa, jos ei vain koe sitä riepua millään tapaa hyödyllisesksi? Ja enkä nyt mitään riepua ala vaunuissa huvikseenkaan käyttää.

Yhteistyössä