Siis onko työttömyyskorvaus oikeesti noin suuri???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työn raskaan raataja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä varmasti melkosen moni miettii kumpi on kannattavampaa olla työttömänä ja saada kaikki mahdolliset tuet, kun olla työelämässä ja eroa tuolle rahaosuudelle jää muutamia satasia.
Tässä maassa ei oikeen muu kannata kun olla joko helvetin rikas ja hyvin tienaava tai sitten ei mitään omistava, kaikki tuet keräävä työtön. Kaikki siinä välissä olevat ovat huonoimmassa asemassa, ja siihen väliin menee valtaosa kansalaisista.
Ja eläkekertymistä on ehkä hiukan turha puhua. Luuletteko tosiaan että 30-35v päästä on varaa maksaa eläkkeitä. Pyh. Olen melkosen varma, että eläke rahat jää saamatta mun ikäpolvelta.

Tässä maassa ei oikeen muu kannata kun olla joko helvetin rikas ja hyvin tienaava tai sitten ei mitään omistava, kaikki tuet keräävä työtön. Kaikki siinä välissä olevat ovat huonoimmassa asemassa, ja siihen väliin menee valtaosa kansalaisista.
/QUOTE]

No tästä olen kyllä eri mieltä :O Kyllä minun ainakin kannattaa käydä töissä, vaikken rikas olekaan!

Kyllä varmasti melkosen moni miettii kumpi on kannattavampaa olla työttömänä ja saada kaikki mahdolliset tuet, kun olla työelämässä ja eroa tuolle rahaosuudelle jää muutamia satasia.
Ja eläkekertymistä on ehkä hiukan turha puhua. Luuletteko tosiaan että 30-35v päästä on varaa maksaa eläkkeitä. Pyh. Olen melkosen varma, että eläke rahat jää saamatta mun ikäpolvelta.

Mutta miksi mietitään edes sitä kotona makamisen kannattavuutta? Mihin on kadonnut se ihmisten tahto tulla toimeen omilla, ansaituilla rahoilla? Ja vaikka siihen saisikin sitten jeesia vielä sossulta, niin oletpahan ainakin suurimmaksi osaksi itse tienannut. Tätä mä en oikein ymmärrä. En mun ole ollut mitä tarvetta miettiä, mitä tukia saisin kolmen lapsen työttömänä yh-äitinä.... Ja palkkakuitissani on edelleen se koko kuukauden palkkasumma, ei vaan tuista ylijäävä osuus.

Itse en ole rikas ja hyvin tienaava. Ollaan juurikin se nippa-nappa keskituloinen lapsiperhe, joka maksaa kaikesta täyden mukaan. Mutta enmpä koe ollenkaan, että olisin kovin huonossa asemassa. Päinvastoin.

Ja jos itse jo nyt luulet, että 30-35v ei ole varaa eläkkeisiin, niin olisi varmaan viimeinen aika ruveta turvamaan sitä oma eläkepolvea jollain tavalla. Jos ei ole tulevaisuudessa varaa eläkkeisiin, niin tuskin on myöskään kovin kattavaan sosiaaliturvaan... Vai minkä varaan sitä eläkepolvea sitten suunnittelet? Jos koet pärjäväsi toimeentulotuen rahoilla, niin kannattaisi varmaan ne työn tekemisestä "käteen jäävät" pari sataa ruveta investoimaan siihen eläkepolveen ;)

Eikö kuitenkin työttömyys ole lähes aina "pakko", ei suinkaan valinta? Valitseeko monikin tahallaan työttömyyden tukien takia muka? Onhan se hyvä, että on tukiverkosto niille, jotka esimerkiksi yt-neuvotteluiden seurauksena yllättäen irtisanotaan? Kun niitä veroja kuitenkin sitä varten maksellaan, että sitä tukiverkostoa sitten olisi, kun sitä tarvitaan..

Onhan työ paljon muutakin, kuin pelkkä palkka. Toimeentuleminen omillaan, sosiaaliset kontaktit, itsensä haastaminen, kehittyminen jne. Pienestä pitäen ihmiset kouluttautuu, tuskin kenelläkään päämääränä on työttömyys?

Ja kyllä minuakin ärsyttää kaikenmaailman laitapuolenkulkijat ja muut, jotka elää sossun rahoilla eivätkä tuo yhteiskunnalle mitään, mutta loppuen lopuksi he ovat varmasti aika pieni osuus ja eihän työttömyysturva käsittääkseni kovin suuri ole, toimeentulotuet sun muut ovat kokonaan asia erikseen ja tulevat sen päälle sitten, ihan kuten voivat tulla myös pienipalkkaisten tulojen päälle.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Alkuperäinen kirjoittaja työn raskaan raataja;27810119:
Mikä hiton järki tässä töissäkäymisessä on???

Laskinpa huvikseni, kuulun kyllä liittoon eli oma korvaukseni olisi tätäkin suurempi, mutta siis, josko saisin vain peruspäivärahaa:

Olen kahden lapsen yh, tällä hetkellä nettopalkka 1600 euroa. Maksan toisesta lapsesta 100 euroa päivähoitomaksuja, työmatkakustannukset kk:ssa on n. 250 euroa. Eli 350 euroa kuussa tulee näistä. Vuokra 600 euroa. Elämiseen jää siis 700 euroa (plus lapsilisät ja elarit, mutta en laske näitä, koska saisin nämä myös työttömänä ollessani).

Työttömyyskorvaus bruttona n 840 euroa kuussa eli nettona n.670 euroa. Vuokrasta jäisi maksamista enää n.200 euroa koskapa saisin asumistukea. Eli elämiseen jäisi 470 euroa (plus lapsilisät ja elarit). Eli tuo mun työssäkäynti "kannattaa" mulle alle 300 euroa??? 40 tuntia viikossa + työmatkat yhteensä 7,5 tuntia viikossa. VUHUU, mikä korvaus!

Voi helvetin helvetti. Lataisen lättyyn seuraavaa valittavaa työtöntä.

No sulla on kyllä aika pieni palkka. Mitä töitä sä oikein teet, onko sulla koulutus? :O

[QUOTE="aapee";27810153]Ai nyt se on iso raha, mutta iso osa täällä oli sitä mieltä, että työkkärin harjoittelut on riistoa, kun niistä kulukorvausta saa VAIN 180 euroa kuussa :D[/QUOTE]

Tervetuloa työttömyyden ruusuilla tanssimiseen, jos noin kateellinen olet. Koko viime vuodenkin painoin työtä, siivosin, vaikka olen työtön. Palkkani oli 9e päivässä.

Mitäpä jos kadehtisit niitä jotka saa 10 000 kuussa palkkaa, ja kohdistasit tuon vihasi oikeaan osotteeseen.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27810182:
Ongelma ei ole työttömyyskorvauksen suuruudessa, vaan sinun palkkasi pienuudessa. Mikä siinä on, että pienipalkkaiset vaativat palstoilla aina tukien pienentämistä - jotta joku muu saisi vielä vähemmän? Eihän se itseä auta yhtään taloudellisesti. Onko porukka niin höynäytettyä ja nöyrää, etteivät edes tajua ajatella, että itse voisi saada TYÖSTÄ kunnon korvauksen, eikä tällöin se pointti ole ollenkaan se, että voi ainakin ajatella saavansa enemmän kuin naapurin työtön. Herätkää nyt!

Mä työskentelen just tällaisella alalla ja meillä on kova työvoimapulaa kun ei saada ihmisiä töihin :( kun kotona lusmimalla saa saman.
Silti mun mielestä tukien määrää pitäisi rajoittaa koska julkisella sektorilla ei todellakaan ole odotettavissa palkkojen nousua. Mun mielestä pitäisi aina joka tilanteessa jäädä reilusti 500-1000e enemmän käteen kun käy töissä verrattuna kotona lusmuiluun tai sitten työttömät pakolliseen 4-6h työpalveluun.

[QUOTE="Vieras";27812648]Eikö kuitenkin työttömyys ole lähes aina "pakko", ei suinkaan valinta? Valitseeko monikin tahallaan työttömyyden tukien takia muka?[/QUOTE]

Itse voisin sanoa että varmaan 75% työttömästä jotka tunnen, ovat ihan vapaaehtoisesti työttömiä. Käyvät välillä niissä pakollisissa työharjoitteluissa ja kursseilla (kiroten samalla), ja jäävät sitten kotiin makaamaan kun vain on mahdollista. Kaikki työ kun nyt vain on niiiin pirun rankkaa, eikä siitä sa hyvää palkkaakaan. No ei tietenkään jos se alkupalkka on jonkun hasun satasen enemmän kuin se minkä saa sohvalla makaamisesta.

Tunnetteko te oikeasti paljonkin sellaisia työttömiä jotka oikeasti (siis ihan oikeasti!) ottaisivat ihan minkä vain p*skatyön vastaan, millä palkalla tahansa, kunhan vain pääsee pois kotoa ja lastensa luota?

[QUOTE="vieras";27812721]No sulla on kyllä aika pieni palkka. Mitä töitä sä oikein teet, onko sulla koulutus? :O[/QUOTE]

Eikö brutto ole tuolloin jossain 2100-2200 paikkeilla? Ei yhtään huono omasta mielestäni...

Mulla oli töissä ollessani nettopalkka 1600-1800€/kk riippuen kuinka paljon tein pyhiä, iltoja. ylitöitä ym...
Nyt olen ansiosidonnaisella kotona "öllöttämässä", koska minut irtisanottiin omistajan vaihdoksen takia. Päivärahani on nettona 1001,03€ ja todellakin olisin mieluummin töissä ja tienaisin 600-800€ enemmän. Lapsia on 2 ja silloin kun he olivat päiväkoti-iässä niin olisi minulle olisi jäänyt vähän enemmän käteen työttömänä kuin töissä käyvänä. Kyllä se silloin harmitti, kun mielelläni olisin lapset hoitanut kotona, mutta ei sitä niin vaan irtisanota itteä ja palata takaisin töihin kun itselle sopii.

Kyllä itsestäni ainakin tiedän, että jos olisin työttömänä vastoin tahtoani, niin kyllä ahdistaisi ihan kiitettävästi. Ei siinä tarvittaisi enää kenenkään kettuiluja kuunnella. Eri asia tietysti elämäntapa pummit, mutta ei työttömyyskorvauksilla kukaan herroiksi elele.

Alkuperäinen kirjoittaja sairas työtön;27811188:
Toivoisin näkeväni sen päivän, kun jokainen työttömiä kadehtiva voi antaa työpaikkansa saman alan työttömälle.. jonkinlainen työ-työttömyyskokeilu. Mun kaveri tienaa n.400e enempi töissä ollessaan kuin mä kotona "saan", mutta ei kuulemma vaihtais kuolemantuomion uhallakaan tähän tilanteeseen ;)
Tälle komppausta. Jos se työnteko on niin tympeää niin vaihtakaa nyt ihmeessä paikkoja työttömien kanssa.

Itse voisin sanoa että varmaan 75% työttömästä jotka tunnen, ovat ihan vapaaehtoisesti työttömiä. Käyvät välillä niissä pakollisissa työharjoitteluissa ja kursseilla (kiroten samalla), ja jäävät sitten kotiin makaamaan kun vain on mahdollista. Kaikki työ kun nyt vain on niiiin pirun rankkaa, eikä siitä sa hyvää palkkaakaan. No ei tietenkään jos se alkupalkka on jonkun hasun satasen enemmän kuin se minkä saa sohvalla makaamisesta.

Tunnetteko te oikeasti paljonkin sellaisia työttömiä jotka oikeasti (siis ihan oikeasti!) ottaisivat ihan minkä vain p*skatyön vastaan, millä palkalla tahansa, kunhan vain pääsee pois kotoa ja lastensa luota?
Vaihtaisin kaveripiiriä. Minulla on jokunen kaveri, jotka sairastavat masennusta ym. ongelmia, mutta hekään eivät ole viettäneet koko elämäänsä töitä vältellen, vaan välillä on kuitenkin tehty jotain hanttihommia tai opiskeltu. Yhtään ainoaa huvikseen kotona makoilijaa en tunne. Vai voisiko kenties kyse olla sinun olettamuksistasi eikä totuudesta? Sitä työtä kun ei löydy tai jos siihen ei kykene, niin voi olla helpompi vitsailla kuinka on mukavampaa löhötä kotona.

Ja kenenkään ei tarvitse ottaa mitä tahansa työtä vastaan millä tahansa palkalla. Ottaisitko itse? Vaikkapa huoraamaan 300e/kk? Eikö nappaa? Melkoinen lusmu ja yhteiskunnan kuppaaja...

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;27812787:
Tervetuloa työttömyyden ruusuilla tanssimiseen, jos noin kateellinen olet. Koko viime vuodenkin painoin työtä, siivosin, vaikka olen työtön. Palkkani oli 9e päivässä.

Tämä on nykyjärjestelmässä kaikkein älyttömintä. Jos ihminen tekee työtä, oikeaa työtä, siitä pitää maksaa oikea palkka eikä mitään työttömyyspäivärahan lisää vai mitä tuo 9 e nyt onkaan.

Minun logiikkani mukaan sinun ei pitäisi olla työtön jos kerran työskentelet siivoojana, vaan töissä, ja sinun pitäisi saada sama palkka ja samat edut kuin
muidenkin vastaavaa työtä tekevien.

Kaikki nämä "työharjoittelut" ja "työllistämistyöt" ovat vain tekosyy olla maksamatta ihmisille täyttä palkkaa heidän työpanoksestaan. Niissä subventoidaan verovaroilla yritysten työvoimakuluja.Tämä kannattaisi muistaa niidne jotka vaativat työttömille pakollista "työpalvelusta."

• Tykkää
Sitä työtä kun ei löydy tai jos siihen ei kykene, niin voi olla helpompi vitsailla kuinka on mukavampaa löhötä kotona.

Täällä päin kun niitä töitä vain löytyy, jos vain suostuu tarpeeksi alhaisella palkalla sitä tekemään.
Tai sitten itse olen joku superihminen kun työpaikkoja tuntuis olevan ihan jonoksi asti. Ja tänne sellanen onneton työtön hankittiin korvaamaan minut, niin kuukauden jaksoi tätä kokeilla ja päättikin että on sittenkin mukavempaa vain olla kotona.

"Ja kenenkään ei tarvitse ottaa mitä tahansa työtä vastaan millä tahansa palkalla. Ottaisitko itse? Vaikkapa huoraamaan 300e/kk? Eikö nappaa? Melkoinen lusmu ja yhteiskunnan kuppaaja..."
:rolleyes: Oikeesti?
Eikö tässä ollut kyse siitä että meitä pienipalkkaisia v*tuttaa että jotkut eivät suostu tekemään näitä samoja töitä vaan on mieluummin kotona melkein samalla "palkalla".

[QUOTE="aapee";27810239]Ei, minä kadehdin ihmisiä, joilla on enemmän aikaa lapsilleen. Minä kadehdin ihmisiä, joilla on aikaa käydä lenkillä. Minä kadehdin ihmisiä, joilla on aikaa tehdä ruoka alusta loppuun muulloinkin kuin viikonloppuisin... Minä kadehdin ihmisiä, joilla on aikaa.[/QUOTE]

Minä vähän haistan tässä sen, että työsi ei ole mieluisa. Minulla on unelmatyö ja se on minulle hyvin tärkeä. Rakastan tehdä työtäni, tekisin sitä vaikka työttömyyskorvauksen hinnalla (tai ilmaiseksi jos joku ruokkisi lapset). Rakastan myös lapsiani. Silloin kun heitä ei ollut, olin tönarkomaani, nyt jaan ajan työ/lapset. En kaipaa elämääni muuta. Jos en saa tehdä työtäni, tulen hulluksi.

Jos työ on ikävää, siitä mieluusti haluaisi lisää rahaa, että menetetty vapaa-aika ei lähde riistohinnalla.

Eikö tässä ollut kyse siitä että meitä pienipalkkaisia v*tuttaa että jotkut eivät suostu tekemään näitä samoja töitä vaan on mieluummin kotona melkein samalla "palkalla".

Meneeköhän tuo sun vitutus nyt vähän väärään kohteeseen? sen sijaan että haukut työttömiä, pitäisiköhän sinun haukkua niitä, jotka maksavat sinulle huonoa palkkaa työstäsi?

Totuus on, että jos työsi on yhteiskunnalle tai yrityksille oikeasti tarpeellista ja tuottavaa, mutta kukaan ei suostu sitä tekemään nykyisellä palkalla, palkka nousee vääjämättä.

En mä lähtis ainakaan vielä vaan mitä tekemään (viikko työttömyyttä takana) mutta oman alani töitä teen mitä vaan ja milloin vaan ja vaikka kuinka lyhyellä varoitusajalla paskalla palkalla, 10 euroa tunti. Pyrin elättämään itse itseni ja saamaan jalan oven väliin jonnekkin, vaikka tiedän että 90 % ei tähän hommaan rupeaisi ihan senkään takia, että rahallisesti tässä jää häviölle.

[QUOTE="aapee";27810128]Ja laskin sit jo väärin... Eihän elämiseen jääkkään tällä hetkellä kuin 650 eli voitto työssäkäynnistä on reilu 200 euroa :D[/QUOTE]

Sitten kun tulee 500-päivää täyteen ja joudut kelan rahoille niin hieman tulotaso tippuu, jos sitten vielä olet työttömänä 500-päivää kelan rahoituksen alkamisesta niin tipahtaa net tuet tuonne 500e pintaa/kk..

Meneeköhän tuo sun vitutus nyt vähän väärään kohteeseen? sen sijaan että haukut työttömiä, pitäisiköhän sinun haukkua niitä, jotka maksavat sinulle huonoa palkkaa työstäsi?

Hmmm, ei? Kuitenkin ihan TES:sin mukaista "hyvää" palkkaa saan. Eikä minua sinäänsä häiritse tämä oma palkka, töitä teen mielelläni.
Mutta kyllä sitä aamuisin joskus miettii että jotkut vain saavat jatkaa uniaan ja tehdä omia juttujaan nämä 40h/vko.

Ja turha sitä on tässä taloustilanteessa haaveilla suurista palkankorotuksista. Sitä vastoin ehkä noita tukia lopultakin vähennetään?

Sitten kun tulee 500-päivää täyteen ja joudut kelan rahoille niin hieman tulotaso tippuu, jos sitten vielä olet työttömänä 500-päivää kelan rahoituksen alkamisesta niin tipahtaa net tuet tuonne 500e pintaa/kk..

Juurikin näin, että ei kovin pitkäaikanen ratkaisu, mikä onkin tarkoitus :)
Taitaa lyhentyä 300 päivään muutenkin tuo aika, ammattiliiton lehdessä luki jotain tän suuntaista .
Ite pärjään hyvin liitonrahalle (1300e netto) mutta ei tää loputtomiin jatku.

Nimenomaan minä tein laskelmani KELAN PÄIVÄRAHAN MUKAAN. Minäkin olen ollut käsityksessä, että työttömät saa joku 300-400 euroa nettona (ainakin kitinästä päätellen)... Mutta väärässähän olin.

[QUOTE="aapee";27813296]Nimenomaan minä tein laskelmani KELAN PÄIVÄRAHAN MUKAAN. Minäkin olen ollut käsityksessä, että työttömät saa joku 300-400 euroa nettona (ainakin kitinästä päätellen)... Mutta väärässähän olin.[/QUOTE]

Aivan..

Yhteistyössä