Siis onko tää nyt oikein..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Väsynyt";29996572]Missä välissä kirjoitin et mies on tullut joka ILTA kotiin ? Onko sulla itsellä lapsia ? Epäilen.[/QUOTE]

Ei enää. Ne on jo aikuisia. Jaksoin kasvattaa vaikka mies on reissutöissä. Mies kyllä kotona ollessaan hoiti niitä siinä missä minäkin.

Ajattelin, että jos kerran olet koko viikon valittanut niin kai se mies on jossain saatavilla ollut.

Itku ja ruikutushan on ne toimivimmat keinot kun pitää saada mies jotain tajuamaan.. Ymmärrän miestäs täysin, jos miulla ois uikuttava puoliso kotona oottamassa töiden jälkeen ni aivan varmasti lopulta lähtisin evakkoon.

Ja kaikestahan saadaan tekemällä vaikeeta...

On oikein. Miehesi käy töissä ja sinä olet kotiäiti. Jos omaa aikaa kaipaat, niin pyydä hoitoapua lähipiiriltä, äläkä roiku miehessäsi. Vai eikö teillä ole ketään?

Ei ole oikein. Tottakai mies on vastuussa omien lastensa hoidosta eikä joku lähipiiri. Roiku miehessä? Ei se ole roikkumista jos olettaa aikuisen? ihmisen kantavan vastuunsa itse tekemistään lapsista. Eikä mies ole mikään avustaja tai varavanhempi vaan tasaveroinen aikuinen perheessä.
Ap, seuraavaksi lähde sinä joku ilta tai viikonloppu pois. Lähdet vaan kyselemättä. Esim. nukkumaan hotelliin. Niin minä tekisin.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29996476:
kyllä mun mielestä mihelläsi on oikeus omaan aikaan sen jälkeen, kun kotona oleville elannon tienaa. musta on ihme ajattelua se, että äiti on kotona ja tekee kotihommat, että mies heti kun kotiin saapuu, joutus tarttumaan remmiin ja alkamaan kotihommiin

Mies luultavasti lepäilee töissä ja toinen vastaa pienistä lapsista kotona ja sen jälkeen äijän pitäs vielä saada lisää vapaata perheestä? Ei todellakaan.

Eihän se ole oikein, jos mies on estänyt ap:n lepäämisen. Mutta jos ap ei ole itse valitukseltaan malttanut levätä tai ottaa sitä omaa aikaa, niin silloin se on oma häpeä. Aloituksestahan saa sen kuvan, että mies olisi ollut illan kotona, mutta jostain syystä ap ei ole silloin levännyt, vaikka on ollut jo väsynyt. Ja nyt kaikki sitten kaatuu tähän yhteen iltaan, kun mies lähtee kalaan.

Viimeksi muokattu:
Kerroppa nyt ap, miten pieni vauva on? Puolentunnin nokoset kuulostavat oudolta. Alle 1-vuotias vauva nukkuu kyllä yleensä monen tunnin päivänokosia (2-3 h), ellei ole allerginen tai muuta häikkää. Puolivuotias vauva nukkui muistaakseni ainakin kahdet nokoset. Eli jää mietityttämään minkä ikäisestä on kyse, ja miksi olet niin väsynyt? Ehkä olisi vakavan keskustelun paikka sen miehen kanssa. Miehet ei tajua kuinka väsynyt kotiäiti saattaa olla, kun he helposti luulevat että sinä vain löhöilet kotona koko päivän. Eivät siis ymmärrä naisen/kotiäidin tarvetta omaan aikaan.

Eihän se ole oikein, jos mies on estänyt ap:n lepäämisen. Mutta jos ap ei ole itse valitukseltaan malttanut levätä tai ottaa sitä omaa aikaa, niin silloin se on oma häpeä. Aloituksestahan saa sen kuvan, että mies olisi ollut illan kotona, mutta jostain syystä ap ei ole silloin levännyt, vaikka on ollut jo väsynyt. Ja nyt kaikki sitten kaatuu tähän yhteen iltaan, kun mies lähtee kalaan.

Tai tulisiko kenties mieleen, että ap:n hormonit ovat vielä kenties sekaisin, ja valvottujen öiden jälkeen/vauvan hoitamisesta yksin hänellä on väsynyt olo, ja haluaisi mieheltään hieman ehkä tukea? "Ei ole itse valitukseltaan malttanut levätä...", aika tyly asenne sulla. Sulla ei taida olla lapsia? Tottakai kaikki voi kaatua yhteen iltaan, kun on oikein väsynyt. Mikä itse täydellisyys sinä itse olet?

Onhan se rankkaa olla mökin vankina. Mutta ei se itku ja valituskaan sitä miestä kotia tuo. Entäs jos sovitte kummallekin viikolle vapaaillan? Mies menköön silloin kalaan, sinä vaikka kaverille kahville tai mihin nyt haluat. Jos lapsi nukkuu vain hetken, lepää se aika. Kyllä lapsen kanssa voi laittaa pyykit, tiskata ja siivotakin. Olen itse pakon edessä pyörittänyt yksin 3n pienen lapsen perhettä. Kun tiskasin me laulettiin, loruiltiin ja ilmeiltiin. Vauva oli sitterissä ja jalalla keinutin lorun tahtiin tiskatessa. Siivotessa oli vauva lattialla ja taaperot keräämässä leluja mun kanssa jne. Hetken sai välillä lapset itkeäkin, jos oli pakko vaikka imuroida enimmät roskat. Ja pakko oli siitä tasosta tinkiä, ettei ihan tip top ollut.
En sinua ap moiti, vaan koitan kannustaa, että ota sitä lepoa kun lapsi nukkuu ja tee hommia hänen ollessa hereillä. Onnistut kyllä. Tsemppiä.

Mies luultavasti lepäilee töissä ja toinen vastaa pienistä lapsista kotona ja sen jälkeen äijän pitäs vielä saada lisää vapaata perheestä? Ei todellakaan.

Ensin toitotetaan ett mies on tasaveroinen aikuinen perheessä ja sit evätään mahdollisuus omaan aikaan. Jos mies on töissä 8h ja tulee kotia vaikka 16.30, lapset menee nukkumaan vaikka 20.30, siinähän on 4h molemmat vanhemmat kotona. Jos ollaan täysin tasapuolisia niin miehelle on sillon 2h omaa aikaa ja naiselle kans 2h.

Tai tulisiko kenties mieleen, että ap:n hormonit ovat vielä kenties sekaisin, ja valvottujen öiden jälkeen/vauvan hoitamisesta yksin hänellä on väsynyt olo, ja haluaisi mieheltään hieman ehkä tukea? "Ei ole itse valitukseltaan malttanut levätä...", aika tyly asenne sulla. Sulla ei taida olla lapsia? Tottakai kaikki voi kaatua yhteen iltaan, kun on oikein väsynyt. Mikä itse täydellisyys sinä itse olet?

Tämä nyt vaan on monen äidin kohdalla nähty, että ei osata ottaa sitä omaa aikaa. sitä kyllä halutaan, mutta käytännössä sitä ei vaan jostain syystä osata ottaa. Ja silloin koko homma jää valittamisen asteelle, eikä se mieskään enää saisi ottaa itselleen omaa aikaa. Ja tästä kaikesta seuraksena on entistä väsyneenpi äiti ja huonostivoiva parisuhde. Joskus pitää osata olla ihan itse itsekäs.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29996476:
kyllä mun mielestä mihelläsi on oikeus omaan aikaan sen jälkeen, kun kotona oleville elannon tienaa. musta on ihme ajattelua se, että äiti on kotona ja tekee kotihommat, että mies heti kun kotiin saapuu, joutus tarttumaan remmiin ja alkamaan kotihommiin

noh nyt kun kotiisänä oleilen niin kyllä se duuni muuten aina välillä oli lomaa :D ja joo riippuu duunista sos ala eri juttu.

kyllähän siihen kannattaa miehenkin panostaa ihan lapsen ja isän suhteen kasvamisen takia tai voihan sitä olla kauko isä mut ei sitten tuu koskaan sellasta läheistä suhdetta.

Kyl mä muuten naiselle sanon ku tulee duunista jos mua väsyttää ni hoitaa hommat kotona. pysyy myös läheisyydessä messis pysyy luotto noh nyt tää teksti taas tällästä.

Multa meni nyt jotenkin välistä miten nämä aiemmat illat ovat menneet? Onko mies siis ollut omilla menoillaan joka ilta kun olet valittanut väsymystä?

Jos hän on ollut kotona, mikset ole saanut levätä ja ottaa omaa aikaa? Miehet on joskus sellaisia että antavat vaimon valituksen mennä toisesta korvasta ulos. Jos siis ottaa päähän se ettei saa koskaan omaa aikaa ja joutuu yksin tekemään kaikki kotityöt ei kannata miehen istuessa iltaa kotona vaan valittaa, hoitaa lapsia ja siivota. Sen sijaan voi ottaa laukkunsa ja sanoa lähtevänsä nyt kaverin luo, jättää lapset ja kotihommat miehelle.

Ei ne omat vapaaillat ole kummankaan yksinoikeus. Voi sopia vaikka että kumpikin saa 1-2 iltaa viikossa omiin menoihin tai vaikka siihen lepäämiseen, loppuillat ollaan sitten yhdessä.

MIkä ap:ta väsyttää. Vauva-aika yhden lapsen kanssa on yleensä leppoisaa. Jospa sovit miehesi kanssa, että huomenna mies tulee töistä kotiin ja hoitaa vauvaa ja sinä menet lepäämään. Toisaalta mikä estää lepäämästä vauvan kanssa. Kotitöitä ei yhden pienen vauvan kanssa pitäisi olla ja vauva ei tarvi aikaasi 24/7.

Kerroppa nyt ap, miten pieni vauva on? Puolentunnin nokoset kuulostavat oudolta. Alle 1-vuotias vauva nukkuu kyllä yleensä monen tunnin päivänokosia (2-3 h), ellei ole allerginen tai muuta häikkää. Puolivuotias vauva nukkui muistaakseni ainakin kahdet nokoset. Eli jää mietityttämään minkä ikäisestä on kyse, ja miksi olet niin väsynyt? Ehkä olisi vakavan keskustelun paikka sen miehen kanssa. Miehet ei tajua kuinka väsynyt kotiäiti saattaa olla, kun he helposti luulevat että sinä vain löhöilet kotona koko päivän. Eivät siis ymmärrä naisen/kotiäidin tarvetta omaan aikaan.

Haha, vai nukkuu vauva yleensä monta tuntia? :D Meillä oli esikoinen juuri se poikkeus, joka nukkui hyvällä tuurilla päivällä sen puoli tuntia putkeen. Muuten torkahteli 10-15 minuutin unia. Eikä muuten nukkunut yölläkään kun max 3 tuntia putkeen. Ihan syntymästä asti. Eli kyllä, olin väsynyt. Enkä tosiaan olisi ymmärtänyt jos mies olisi lähtenyt töiden jälkeen huitelemaan omia juttujaan.

MIkä ap:ta väsyttää. Vauva-aika yhden lapsen kanssa on yleensä leppoisaa. Jospa sovit miehesi kanssa, että huomenna mies tulee töistä kotiin ja hoitaa vauvaa ja sinä menet lepäämään. Toisaalta mikä estää lepäämästä vauvan kanssa. Kotitöitä ei yhden pienen vauvan kanssa pitäisi olla ja vauva ei tarvi aikaasi 24/7.

voi olla että ei tarvii mut mulla oli sellanen olo et yölläkin koko ajan tsekkailin et hengittääkö se ja ei oikein osannu nukkua vielläkin käyn toisinaan kuuntelemassa.
jotenkin sitä vaan katteli ku se siinä laatikossa tuhisi sellanen pipo päässä missä pitkä hiippa :)

Noista päiväunista ihmettelijöille. Omani, varsin normaali ja terve vauva, nukkui päivisin kolmet 20min päiväunet. Kyllä vain. Tätä jatkui noin puolivuotiaaksi, kunnes nukkui kahdet unet, silloin pitenivät tuntiin/unet. Elämähän kirkastui kun jäi enää yhdet unet, sitten ne oli sen 2h. Yöt mentiin kahden, kolmen tunnin välein herätyksillä. Ei nukkunut vaunuissa, edes liikkuvissa tuota em. aikaa enempää, ei juuri koskaan edes itkenyt joten oli vain vähäuninen. Ihan sama mitä yritettiin, heräsi hymyillen. Kyllä siinä oma kuuppa kaipaa ihan eri tavalla lepoa, kun hetken hengähdystaukoa ei ole päivällä eikä yöllä.

Ap, sympatiat on täällä, niin tuttua. Mutta usko pois, se helpottaa päivä päivältä ja äkkiä säkin pystyt taas ottamaan paremmin omaa aikaa. Entä jos sopisit viikoittain miehen kanssa päivistä jolloin esim käy vauvan kanssa lenkin/mummolassa ja sä saisit sillä välin nukkua tai vaan olla yksin? Älä kuitenkaan vedä tuosta kalareissusta kieppejä, mies on yhtälailla varmasti vauva-ajan keskellä omaa aikaa kaipaava. Kun kummatkin vaan muistatte että tuo vauva-aika on niin lyhyt.

Haha, vai nukkuu vauva yleensä monta tuntia? :D Meillä oli esikoinen juuri se poikkeus, joka nukkui hyvällä tuurilla päivällä sen puoli tuntia putkeen. Muuten torkahteli 10-15 minuutin unia. Eikä muuten nukkunut yölläkään kun max 3 tuntia putkeen. Ihan syntymästä asti. Eli kyllä, olin väsynyt. Enkä tosiaan olisi ymmärtänyt jos mies olisi lähtenyt töiden jälkeen huitelemaan omia juttujaan.

Just olin tulossa sanomaan samaa - tää on niin tyypillistä palstaa taas, MINUN vauvani kyllä nukkui tuntikausia ja MINUA ei väsyttänyt, niin ei voi ketään muutakaan väsyttää :D Kyllä naiset on toisilleen vittumaisia, ei voi muuta sanoa.

Mun esikoinen oli mahavaivainen, tyytymätön kärtty elämänsä ekat n. 8kk, ja voin kertoa että silloin väsytti niin että teki mieli vetää ranteet auki kun oikein huono päivä sattui. Ja eipä se oma unirytmi ole kunnolla palautunut vieläkään, vaikka "vauva" on jo koululainen. Väkisin hereillä pitämistä käytetään myös kidutuskeinona, by the way, mutta perus-palstamammahan ei sellaisesta hetkahdakaan ;)

Ero on usein siinä että mies ottaa omaa aikaa kun nainen vielä kyselee/miettii voisikohan hän vähän lähteä viettämään sitä aikaa ilman lapsia. Onhan se tietenkin myös tavallaan helpompaa kuin asiaa ei vatvo edes takaisin.

Mä en tiedä miten täällä palstalla mut reaali elämässä törmänny sellaseen et vanhemmat naiset kauhistelee sitä jos äiti lähtee yksin ulos enkä tarkota baaria tms.. ei tietenkään yleistys mutta muutama tapaus tullu vastaan

En jaksa lukea ketju, mutta kuka edes kyselee omaa aikaa? Se otetaan, musta se on itsestäänselvyys. Jos jonnekkin haluaa mennä niin siitä ilmotetaan ja eiku menoks.
Mä jotenkin oletin, kun mies tuli töistä että olen silloin vapaa menemään jos haluan ja jos halusin lähteä rai rai niin ilmotin asiasta ja ei kertaakaan kyllä ollut esteitä.
Turha sitä on ruikuttaa, kengät jalkaan ja ovesta ulos, kyllä jokaisen pitäs pystyä se jälkeläinen hoitaa.

Yhteistyössä