Siis onko sellanen diagnoosi oikeasti oikea ja olemassa...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
... kuin raskaus ajan masennus?

Aina puhutaan synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, ja mä tänään vasta kuulin että puhutaan myös raskaus ajan masennuksesta: miksi kukaan ei oo kertonut mulle tätä aikasemmin? :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
hep.mä itkin ja sulkeuduin omaan pahaan olooni ja kaikkiin niihin pelkoihin

Lääkittiinkö sua mitenkään? Liittykö tähän paniikkia?

Minkä takia terveysalan ammattilaiset tarjoaa mulle ainoaksi vaihtoehdoksi stressin: miksi kukaan ei ole sanallakaan puhunut mistään raskaus ajan masennuksesta mitään? Kysynpähän vaan. Kyllä mä nyt tietysti olen stressaantunutkin, mutta yleisesti ottaen siedän sellaista kyllä ihan hyvin.

Ihmettelen nyt vaan tässä vähän ääneen... :ashamed:
 
Meidän neuvolassa puhutaan tosta raskausajanmasennuksesta, ainakin kaks kertaa raskauden aikana ja kerran raskauden jälkeen täytetään semmonen mieliala/masennuslomake, niitä sitte vertaillaan ja mietitään olisko masennusta mahdollisesti ilmassa jossain vaiheessa..
 
On kyllä ja siihen voi käyttää hoitona joitaki mieliala lääkkeitä sekä mietoa rauhottavaa (on siis myös sellaisia lääkkeitä joita suht turvallisesti voi käyttää myös raskausaikana) samalla lailla voi masentua raskausaikaan kuin missä muussakin elämäntilanteessa varsinki jos on paljon henkisesti kuormittavai tekijöitä. Ja samat hormonit ne jyllää mitkä sitä alakuloa aiheuttaa raskauden jälkeen. Monissa neuvoloissa tehdään sellainen masennusseula jo raskaana oleville ja uudelleen synnytkisen jälkeen. Siis on aivan yleistä masennus tai alakuloisuus raskaudessa ja jos tunnet itse olevasi niin aika ihmeellistä ettei terv.alan ammatti ihminen sinua ole kuullut ja vakavasti ottanut. Jos et neuvolasta saa apua käy teveyskeskuksessa.
 
Ai vielä, monilla paikkakunnilla on ensi-ja turvakodeilla baby blues ryhmiä ja en nyt muista mut netissäki saattaa olla siitä. Niissä käsitellään juuri noita juttuja. Ja on siis ihan normia ja suht yleistä :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
On kyllä ja siihen voi käyttää hoitona joitaki mieliala lääkkeitä sekä mietoa rauhottavaa (on siis myös sellaisia lääkkeitä joita suht turvallisesti voi käyttää myös raskausaikana) samalla lailla voi masentua raskausaikaan kuin missä muussakin elämäntilanteessa varsinki jos on paljon henkisesti kuormittavai tekijöitä. Ja samat hormonit ne jyllää mitkä sitä alakuloa aiheuttaa raskauden jälkeen. Monissa neuvoloissa tehdään sellainen masennusseula jo raskaana oleville ja uudelleen synnytkisen jälkeen. Siis on aivan yleistä masennus tai alakuloisuus raskaudessa ja jos tunnet itse olevasi niin aika ihmeellistä ettei terv.alan ammatti ihminen sinua ole kuullut ja vakavasti ottanut. Jos et neuvolasta saa apua käy teveyskeskuksessa.

Oon mäkin täyttänyt sellasia lomakkeita miss kyseltiin kaikkeen. Ihan rehellisesti laitoin ett en voi kovin hyvin. Ja toki ne ohjas mut sinne psykologille, mutt ainao syy oli se että määritellään niiden paniikkikohtausten syytä: onko puhjennut paniikkihäiriö (siis sairaus ) vai liittyykö ne kohtaukset tähän keskeneräisyyteen kotona ja vauvan syntymään ja sen sellaiseen. Mutt muuten ei oikein mitään.

Siellä psykologilla mä en ole vielä käynyt, mutta tuntui puhelimessa hänenkin asenne olevan sellanen että pari kertaa riittänee. Mä kyllä sanoin että kaipaisin ihan vakituista terapiaa toistaiseksi, mutta esitietojen perusteella ei näe sitä ilmeisesti tarpeelliseksi.
 
Edelliseen ap:n tekstiin viitaten, masennus oireisiin kuuluu juuri myös tuollaine että sinusta tuntuu kuin asioitasi vähäteltäisiin eikä sinua oteta vakavasti. Käy ihmeessä sillä psykologilla jos kerran sinulle siihen on mahdollisuutta tarjottu ja mieti sitä jatkoa sitten. Hänellä voi olla hyvinkin ehdottaa sinulle hyviä keinoja masennuksen helpottamiseen. Voimia =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Edelliseen ap:n tekstiin viitaten, masennus oireisiin kuuluu juuri myös tuollaine että sinusta tuntuu kuin asioitasi vähäteltäisiin eikä sinua oteta vakavasti. Käy ihmeessä sillä psykologilla jos kerran sinulle siihen on mahdollisuutta tarjottu ja mieti sitä jatkoa sitten. Hänellä voi olla hyvinkin ehdottaa sinulle hyviä keinoja masennuksen helpottamiseen. Voimia =)

Joo mä käynkin, mutt eka vapaa aika oli vasta ajan varauksesta kuukauden päähän.. Eli nyt viel kaksi viikkoa. Katsotaan mikä on lopputulos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Edelliseen ap:n tekstiin viitaten, masennus oireisiin kuuluu juuri myös tuollaine että sinusta tuntuu kuin asioitasi vähäteltäisiin eikä sinua oteta vakavasti. Käy ihmeessä sillä psykologilla jos kerran sinulle siihen on mahdollisuutta tarjottu ja mieti sitä jatkoa sitten. Hänellä voi olla hyvinkin ehdottaa sinulle hyviä keinoja masennuksen helpottamiseen. Voimia =)

Joo mä käynkin, mutt eka vapaa aika oli vasta ajan varauksesta kuukauden päähän.. Eli nyt viel kaksi viikkoa. Katsotaan mikä on lopputulos.

Kurjuus kun niille on niin hirmu pitkät jonot. Mutta jos paikkakunnalasi toimii noita baby blues tai äimä ryhmiä (molemmissa on masentuneille äideille ja raskaana oleville siis myös) niin kannattaa kysellä niitä =) voi saada apua nopeammin ja voihan silti mennä sinne psykologille myös.
 

Yhteistyössä