Siis oikeesti..

  • Viestiketjun aloittaja "Pannari"
  • Ensimmäinen viesti
Pin
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30200934:
No eikös se ole jo nyt tilanne, että pääsääntöisesti herkkuja ei ole? Ei kai joka päivä ole aamu-, ilta- ja välipalana pelkkiä herkkuja? Minua ei ainakaan haittaa, vaikkei herkkuja olisikaan. Itse asiassa asia ei minua millään tavalla koske, koska lapseni eivät ole päiväkodissa olleet noita välipaloja syömässä. Huvittaa vain näin järjetön närkästyminen yhdestä pannukakusta.
Ei kukaan närkästynyt yhdestä pannukakusta.
 
juupas eipäs
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30200919:
Tuo olisi varmaan kansanterveyden kannalta aika huono vaihtoehto - herkkupäiväkodit. Ja mahdoton idea sikäli myös, että nykyisin on päiväkotipaikoista pulaa muutenkin ja niitä paikkoja saa sieltä, mistä sattuu vapautumaan.
Aivan, nykyisin kun ovat kaikki "herkkupäiväkoteja" niin minunkin mielestäni se on kansanterveyden kannalta aika huono vaihtoehto. Olisi ainakin niille tarjolla vaihtoehto jotka ymmärtävät haluta lapsilleen jotain ravinteikkaampaa.
 
Pin
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30200957:
No ei. Mutta jos puhutaan viikkotasolla, niin ehkä voidaan sanoa, että kyse on yhdestä pannukakusta.
Edelleenkin menee pieleen, mutta olen vänkäillyt nyt samoja asioita tarpeeksi ja on melko tylsää toistella itseäni ja korjata koko ajan kaikkia mahdollisia tahallisesti väärinymmärrettyjä asioita tästä. Joku sitkeämpi voi tästä jatkaa jos jaksaa. Jos asialla ei ole teille mitään väliä niin älkää kuluttako energiaa siihen vaan niihin "oikeisiin ongelmiin". Turhaa te siis täällä jankkaatte vastaan tätä mahd muutosta jos se on ihan evvk asia.

Nyt riittää kiitos ja öitä.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="hoitsu";30200936]Ei se karkkipäivä kerran viikossa mitenkään pakollinen ole, järkevämpää on antaa lapsen välillä aterian yhteydessä syödä pieni makea herkku kuin yhtenä päivänä viikossa joka viikko mättää viikon sokerit kerralla. Kahvilassakin voi hyvin ostaa lapselle vaikka riisipiirakan jos sokeria haluaa vähentää. Vanhemmat voi itsekin opetella hemmottelemaan lapsiaan muullakin kuin sokerilla, vaikkapa kivoilla yhteisillä liikuntahetkillä, metsäretkillä ilman eväitä jne.[/QUOTE]

No tuosta karkkipäivästä on erilaisia näkemyksiä. Ja vähemmän sokeriahan siitä karkkipäivästä tulee kuin siitä, että söisi sokerivälipaloja ja jälkiruokia pitkin viikkoa. Ei se karkkipäivä tarkoita tolkutonta karkin mättämistä.

Ja nuo riisipiirakat kahvilassa ovat aina tympeän makuisia. Olisi epäreilua syödä itse joku sacherleivos ja ostaa lapselle riisipiirakka - ilman päällisiä vielä. Kasvissyöjälle ei välttämättä ole kahviloissa tarjolla mitään suolaisia piirakoita tms, joita voisikin muuten olla kiva syödä, koska parhaimmillaan voisivat olla aika hyviä. Aika usein kaikessa on kinkkua, kalaa - tai aurajuustoa, josta en tykkää itse eikä lapsikaan. Toki riippuu kahvilasta.

Ja nuo kahvilassa käynnit eivät ole vain herkuttelua varten tai mitään hemmottelua - siinä myös opetellaan kahvilassa olemista ja käyttäytymistä. Sama koskee ulkona syömistä. Se on kivaa vaihtelua eikä mitenkään pois retkeilystä tai liikkumisesta. Kahvilat ovat osa kaupunkikulttuuria.
 
säpäle harmaana
Edelleenkin menee pieleen, mutta olen vänkäillyt nyt samoja asioita tarpeeksi ja on melko tylsää toistella itseäni ja korjata koko ajan kaikkia mahdollisia tahallisesti väärinymmärrettyjä asioita tästä. Jos asialla ei ole teille mitään väliä niin älkää kuluttako energiaa siihen vaan niihin "oikeisiin ongelmiin". Turhaa te siis täällä jankkaatte vastaan tätä mahd muutosta jos se on ihan evvk asia.

Nyt riittää kiitos ja öitä.
Edelleenkään, minä en ole muutosta vastaan. Kunhan kommentoin mielestäni huvittavaa aihetta. Onko aina oltava henkeen ja vereen puolesta tai vastaan, että voi mitään kommentoida?
 
Alkuperäinen kirjoittaja juupas eipäs;30200952:
Aivan, nykyisin kun ovat kaikki "herkkupäiväkoteja" niin minunkin mielestäni se on kansanterveyden kannalta aika huono vaihtoehto. Olisi ainakin niille tarjolla vaihtoehto jotka ymmärtävät haluta lapsilleen jotain ravinteikkaampaa.
Periaatteessa sokeriset välipalat voi halutessaan kai kieltää omalta lapseltaan? Itse täytän joka vuosi päiväkodin alkaessa ruokavaliokyselyn, jossa ilmoitan, että lapsi ei syö lihaa, kalaa tai kanaa. En muista, olisiko siinä kyselyssä ollut sokeristakin jotain. Ainakaan kasvisruokavalioon ei mitään lääkärintodistuksia tarvita, vanhemman oma ilmoitus riittää.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30200970:
No tuosta karkkipäivästä on erilaisia näkemyksiä. Ja vähemmän sokeriahan siitä karkkipäivästä tulee kuin siitä, että söisi sokerivälipaloja ja jälkiruokia pitkin viikkoa. Ei se karkkipäivä tarkoita tolkutonta karkin mättämistä.

Ja nuo riisipiirakat kahvilassa ovat aina tympeän makuisia. Olisi epäreilua syödä itse joku sacherleivos ja ostaa lapselle riisipiirakka - ilman päällisiä vielä. Kasvissyöjälle ei välttämättä ole kahviloissa tarjolla mitään suolaisia piirakoita tms, joita voisikin muuten olla kiva syödä, koska parhaimmillaan voisivat olla aika hyviä. Aika usein kaikessa on kinkkua, kalaa - tai aurajuustoa, josta en tykkää itse eikä lapsikaan. Toki riippuu kahvilasta.

Ja nuo kahvilassa käynnit eivät ole vain herkuttelua varten tai mitään hemmottelua - siinä myös opetellaan kahvilassa olemista ja käyttäytymistä. Sama koskee ulkona syömistä. Se on kivaa vaihtelua eikä mitenkään pois retkeilystä tai liikkumisesta. Kahvilat ovat osa kaupunkikulttuuria.
Eli kahvilassa on pakko herkutella, mutta päiväkodissa se johtaa väistämättä lihavuuteen? :D Päiväkodissa mikään sokeriton ei maistu tympeältä, mutta kahvilassa on pakko saada se sacherleivos, kun riisipiirakka ei maistu? Kahvilassa on pakko ottaa se herkku, koska muuta sopivaa ei ole tarjolla, mutta päiväkodissahan valinnanvaraa ja resursseja on vaikka millä mitalla?
 
"hoitsu"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30201000:
Eli kahvilassa on pakko herkutella, mutta päiväkodissa se johtaa väistämättä lihavuuteen? :D Päiväkodissa mikään sokeriton ei maistu tympeältä, mutta kahvilassa on pakko saada se sacherleivos, kun riisipiirakka ei maistu? Kahvilassa on pakko ottaa se herkku, koska muuta sopivaa ei ole tarjolla, mutta päiväkodissahan valinnanvaraa ja resursseja on vaikka millä mitalla?
Niin ja kahvilakulttuuria ei voi omaksua ilman että ostaa itselleen ja lapselleen sacherleivoksen joka kerta siellä käydessään? Kahvilan piirakat ym. on poikkeuksetta mauttomia kun niihin ei voi laittaa lihaa, kalaa, kanaa tai sokeria, mutta päiväkodin huippukokit osaa lohtia vastaavista ruuista ja välipaloista gourmee-elämyksiä pikkulapsille.
 
"Mustikka"
Kehitys on aina hyvästä, ei se lapsi rikki mene kutsumistanne sokerpommeista, mutta vähemmän sokeria on aina vähemmän sokeria. Ymmärrän kummankin rintamana kannat, niihin sen enempää osaa ottamatta. Tulin kertomaan oman kokemukseni asiasta. Olen 21, omillani asunut kolme vuotta. Vanhempani edustivat tiukkaa "ei sokeria,ei pastaa, ei leipää-kansakuntaa". Eli olen elänyt 18 vuotta lihalla, kanalla, kalall, kasviksilla, marjoilla, juureksilla ja sienillä. Ei iinä mitään vikaa, tiedän terveelliset tottumukset ja tiedän miten pitäisi elää. Pasta ja sokeri veivät hiljalleen koko käden. Harvinaista ja kiellettyä herkkua, ai että! Niiden kanssa en ikinä oppinut rajoja, joten niitä tulee huonolla omalla tunnolla syötyä aivan liikaa kulutukseen nähden. Olen veltto, aikaansaamaton, mutta en myöskään koskaan saanut mallia siitä, mikä on järkevä määrä kaikessa hyvässä. Ylipainoa on 1o kiloa kertnyt kahdessa vuodessa. En syytä ketään muuta kuin itseäni, kannatan vain järkeistämistä kaikessa ruoassa. Lapsesta saakka olisi hyvä osata hallita ja etenkin tiedostaa paljonko herkkuja voi syödä ja miksi niitä ei kannata syödä yhtään enempää.
 
Pin harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30200976:
Edelleenkään, minä en ole muutosta vastaan. Kunhan kommentoin mielestäni huvittavaa aihetta. Onko aina oltava henkeen ja vereen puolesta tai vastaan, että voi mitään kommentoida?
Sekosin varmaan nimimerkeissä kun sain sellaisen käsityksen, että ehdotus on ihan surkea ja typerä... mun moka jos näin tein.

Hehk koht tämä asia ei juuri minuakaan kosketa, mutta toki olen tyytyväinen jos tämä (pienikin) hyvä muutos saadaan aikaiseksi. Koska siitä ei AINAKAAN ole mitään haittaa niin kiva homma.

Sen suurempaa draamailua en ole kyllä havainnutkaan paitsi vastustajilta, muistakaa lukiessanne iltistä, että luette iltistä. Joskus ihan hyvässä hengessä ehdotetut muutokset saadaan kuulostamaan raivokkailta vanhemmilta ja sitten vielä omassa päässänne suurennatte asian kovaksi parkumiseksi ja hysterisoinniksi.

Mutta nyt mun on oikeasti mentävä suihkun kautta sänkyyn tai jumitun tähän ja sitten väsyttää aamulla! Eli toisen ja viimeisen kerran öitä. ;)
 
näin onnn
[QUOTE="Mustikka";30201037]Kehitys on aina hyvästä, ei se lapsi rikki mene kutsumistanne sokerpommeista, mutta vähemmän sokeria on aina vähemmän sokeria. Ymmärrän kummankin rintamana kannat, niihin sen enempää osaa ottamatta. Tulin kertomaan oman kokemukseni asiasta. Olen 21, omillani asunut kolme vuotta. Vanhempani edustivat tiukkaa "ei sokeria,ei pastaa, ei leipää-kansakuntaa". Eli olen elänyt 18 vuotta lihalla, kanalla, kalall, kasviksilla, marjoilla, juureksilla ja sienillä. Ei iinä mitään vikaa, tiedän terveelliset tottumukset ja tiedän miten pitäisi elää. Pasta ja sokeri veivät hiljalleen koko käden. Harvinaista ja kiellettyä herkkua, ai että! Niiden kanssa en ikinä oppinut rajoja, joten niitä tulee huonolla omalla tunnolla syötyä aivan liikaa kulutukseen nähden. Olen veltto, aikaansaamaton, mutta en myöskään koskaan saanut mallia siitä, mikä on järkevä määrä kaikessa hyvässä. Ylipainoa on 1o kiloa kertnyt kahdessa vuodessa. En syytä ketään muuta kuin itseäni, kannatan vain järkeistämistä kaikessa ruoassa. Lapsesta saakka olisi hyvä osata hallita ja etenkin tiedostaa paljonko herkkuja voi syödä ja miksi niitä ei kannata syödä yhtään enempää.[/QUOTE]

Tästä syystä nämäkään vanhemmat eivät ole poistamassa kaikkia sokerisia herkkuja päiväkodista vain osan vaihtamassa parempaan. Olet oikeassa.
 
säpäle harmaana
Sekosin varmaan nimimerkeissä kun sain sellaisen käsityksen, että ehdotus on ihan surkea ja typerä... mun moka jos näin tein.

Hehk koht tämä asia ei juuri minuakaan kosketa, mutta toki olen tyytyväinen jos tämä (pienikin) hyvä muutos saadaan aikaiseksi. Koska siitä ei AINAKAAN ole mitään haittaa niin kiva homma.

Sen suurempaa draamailua en ole kyllä havainnutkaan paitsi vastustajilta, muistakaa lukiessanne iltistä, että luette iltistä. Joskus ihan hyvässä hengessä ehdotetut muutokset saadaan kuulostamaan raivokkailta vanhemmilta ja sitten vielä omassa päässänne suurennatte asian kovaksi parkumiseksi ja hysterisoinniksi.

Mutta nyt mun on oikeasti mentävä suihkun kautta sänkyyn tai jumitun tähän ja sitten väsyttää aamulla! Eli toisen ja viimeisen kerran öitä. ;)
No tämä on kyllä totta ja myönnän provosoituneeni tuosta iltiksen otsikosta.

Hyvää yötä! :)
 
"kahden äiti"
[QUOTE="jen";30200331]En mä arvosta yhtään, sitä miten paljon syötetään jogurttia, leipää ja pannaria lapsille.. Jos te näkisitte miten paljon niissä on sokeria -- urgh :(

Meillä ei lapset syö pannaria eikä jogurttia ikinä. Eikä me. Lettuja ollaan paistettu ehkä kerran ... vuodessa. Se riittää. On paljon muitakin millä lapset voi herkutella ja nauttia. Ei ne sokeriset ja jauhoset ruuat ole niitä ainoita "hyviä, mitä lapsen pitää saada".[/QUOTE]

Te nipottajat voitte pitää lapsenne ihan vapaasti kotihoidossa, mutta antakaa meidän muiden (ja lastemme) nauttia elämästä. Voitte kieltää omilta lapsiltanne sen pannarin päiväkodissa, mutta minä ainakin nousen barrikadeille, jos kaikki kiva kielletään.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Älä unohda selfieitä someen, ei silloin voi olla punainen ja hikinen vaan täytyy olla meikit ojennuksessa!

Oisi mielenkiintoista jatkaa tätä keskustelua, mutta mun täytyy istua tuon koneen ääreen tekemään kevyttä työtä että jaksan sit illalla autoilla salille. Sitäpaitsi mulla ei ole enää edes kouluikäisiä lapsia joten tää aihe ei oikeastaan silleen koske mua
Mä olen niin trenditön. Unohdin selfiet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30200980:
Periaatteessa sokeriset välipalat voi halutessaan kai kieltää omalta lapseltaan? Itse täytän joka vuosi päiväkodin alkaessa ruokavaliokyselyn, jossa ilmoitan, että lapsi ei syö lihaa, kalaa tai kanaa. En muista, olisiko siinä kyselyssä ollut sokeristakin jotain. Ainakaan kasvisruokavalioon ei mitään lääkärintodistuksia tarvita, vanhemman oma ilmoitus riittää.
Meni kaffet väärään kurkkuun!!!
KASVISRUOKAVALIO!
:)
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30201000:
Eli kahvilassa on pakko herkutella, mutta päiväkodissa se johtaa väistämättä lihavuuteen? :D Päiväkodissa mikään sokeriton ei maistu tympeältä, mutta kahvilassa on pakko saada se sacherleivos, kun riisipiirakka ei maistu? Kahvilassa on pakko ottaa se herkku, koska muuta sopivaa ei ole tarjolla, mutta päiväkodissahan valinnanvaraa ja resursseja on vaikka millä mitalla?
Kyllä, juuri näin.

Voi herranjestas, sekoitatko nyt minut johonkin toiseen? Käsittääkseni en ole kirjoittanut mitään päiväkodin välipalojen aiheuttamista lihomisista. Jos minä menen kahvilaan, en todellakaan osta sieltä jotain riisipiirakkaa - ja tämä oli vastaus sille, joka ehdotti että ostaisin kahvilasta jotain "terveellistä". Se olisi tosi kiva, mutta kuten kirjoitin, kasvissyöjälle ne vaihtoehdot ovat joskus tosi harvassa. Olen monta kertaa yrittänyt löytää kahvilasta lapsille jonkun kivan välipalan tai ruokaisamman välipalan vaikka lounaaksi - ja lähes joka kerta joutunut toteamaan, että kasvisvaihtoehtoja ei ole. Aika monta kertaa on pitänyt ostaa juuri tuollainen riisipiirakka, mikä tuntuu aina yhtä tympeältä vaihtoehdolta. Et ehkä tajua tätä, jos itse syöt lihaa ja olet tottunut siihen, että voit aina löytää runsaasta valikoimasta jonkun herkullisen piirakan tms. Herkkujen suhteen on sitten eri asia, jos haluaa mennä syömään kahvilaan pullan tai kakkupalan, niin ei silloin osteta riisipiirakkaa. Mieluummin vaikka ei mennä ollenkaan.
 
[QUOTE="kahden äiti";30201056]Te nipottajat voitte pitää lapsenne ihan vapaasti kotihoidossa, mutta antakaa meidän muiden (ja lastemme) nauttia elämästä. Voitte kieltää omilta lapsiltanne sen pannarin päiväkodissa, mutta minä ainakin nousen barrikadeille, jos kaikki kiva kielletään.[/QUOTE]

No itse en jaksaisi nousta barrikadeille sen enempää pannukakun puolesta kuin sitä vastaankaan.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30201103:
Kyllä, juuri näin.

Voi herranjestas, sekoitatko nyt minut johonkin toiseen? Käsittääkseni en ole kirjoittanut mitään päiväkodin välipalojen aiheuttamista lihomisista. Jos minä menen kahvilaan, en todellakaan osta sieltä jotain riisipiirakkaa - ja tämä oli vastaus sille, joka ehdotti että ostaisin kahvilasta jotain "terveellistä". Se olisi tosi kiva, mutta kuten kirjoitin, kasvissyöjälle ne vaihtoehdot ovat joskus tosi harvassa. Olen monta kertaa yrittänyt löytää kahvilasta lapsille jonkun kivan välipalan tai ruokaisamman välipalan vaikka lounaaksi - ja lähes joka kerta joutunut toteamaan, että kasvisvaihtoehtoja ei ole. Aika monta kertaa on pitänyt ostaa juuri tuollainen riisipiirakka, mikä tuntuu aina yhtä tympeältä vaihtoehdolta. Et ehkä tajua tätä, jos itse syöt lihaa ja olet tottunut siihen, että voit aina löytää runsaasta valikoimasta jonkun herkullisen piirakan tms. Herkkujen suhteen on sitten eri asia, jos haluaa mennä syömään kahvilaan pullan tai kakkupalan, niin ei silloin osteta riisipiirakkaa. Mieluummin vaikka ei mennä ollenkaan.
No oli syy nyt sitten lihominen tai mikä tahansa, niin miten herkuttelu on päiväkodissa paha juttu, mutta kahvilassa pakollinen? Eikö olisi helpompi itse säädellä niitä kahvilakäyntejä, kuin pakottaa koko järjestelmä muuttumaan siksi, että pääsee sahcherleivoksen äärelle opettamaan kahvilakulttuuria?
 
[QUOTE="hoitsu";30201036]Niin ja kahvilakulttuuria ei voi omaksua ilman että ostaa itselleen ja lapselleen sacherleivoksen joka kerta siellä käydessään? Kahvilan piirakat ym. on poikkeuksetta mauttomia kun niihin ei voi laittaa lihaa, kalaa, kanaa tai sokeria, mutta päiväkodin huippukokit osaa lohtia vastaavista ruuista ja välipaloista gourmee-elämyksiä pikkulapsille.[/QUOTE]

Ehkä nyt hiukan vääristelet tätä asiaa? Ei ole kyse siitä, että nimenomaan kahvilan karjalanpiirakat ovat mauttomia, vaan minusta karjalanpiirakat noin yleensä ovat tylsää syötävää. Eli jos menen kahvilaan en todellakaan ensisijaisesti halua jotain riisipiirakkaa. En tykkää siitä, käsitätkö? Ei se sen paremmalta maistuisi päiväkodissakaan, mutta ei kai kukaan ole niitä toivonutkaan päiväkotiin lisää - vai onko?

Valitettavasti olen tosi usein joutunut kahviloissa ostamaan noita riisipiirakoita, koska muita kasvisvaihtoehtoja ei ole ollut. Näin kävi esim. kun halusin taaperolle jonkun välipalan.
 
"Jenis"
En ole hirveästi kiihkoillut lasten päiväkoti- ja kouluruuista, pääasia että ruokaa saavat. Mutta meillä syödäänkin aamupala aina kotona - päikyn aamupalat on aika karuja, anteeks nyt vaan. Sokerimuroja halvimmalla "kiisselillä" eli xTran paksulla sokerikiisselillä joka ei ole marjoja nähnytkään kuin purkin kuvassa. Puuropäivänä samaa kiisseliä puuron päälle. Vaikka ei kotona sais mitään makeaa, päivän sokeriannos tulee taatusti täyteen jo tuossa. Halpaa on, ravintoarvoja ei niinkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30201129:
No oli syy nyt sitten lihominen tai mikä tahansa, niin miten herkuttelu on päiväkodissa paha juttu, mutta kahvilassa pakollinen? Eikö olisi helpompi itse säädellä niitä kahvilakäyntejä, kuin pakottaa koko järjestelmä muuttumaan siksi, että pääsee sahcherleivoksen äärelle opettamaan kahvilakulttuuria?
Sekoitatko minut nyt johonkin toiseen kirjoittajaan? Muistaakseni kirjoitin, etten ole vaatimassa päiväkodin välipaloihin muutoksia, mutta että minusta ne terveellisemmät olisivat parempi vaihtoehto. Enkä kirjoittanut, että herkuttelu on päiväkodissa "paha juttu". Ja ei, en halua säädellä omia kahvilassa käyntejäni, koska tykkään syödä siellä sacher-leivoksen silloin, jos siltä sattuu tuntumaan. Kirjoitin kyllä sen, että joskus ärsytti kun lapselle tuli liikaa herkkuja (ensin vaikka päiväkodissa ja sitten siellä kahvilassa) ja sen takia hän alkoi jättää ruokia väliin. Ja usein olen sopinut ystävän kanssa tapaamisen sinne kahvilaan, ja epäkohteliasta sitäkin on lähteä perumaan sillä perusteella, että "lapsi söi jo sokeria päiväkodissa".

Kysynpä sitten päinvastoin sinulta, että miksi ne sokerit on syötävä nimenomaan päiväkodissa?
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30201159:
Sekoitatko minut nyt johonkin toiseen kirjoittajaan? Muistaakseni kirjoitin, etten ole vaatimassa päiväkodin välipaloihin muutoksia, mutta että minusta ne terveellisemmät olisivat parempi vaihtoehto. Enkä kirjoittanut, että herkuttelu on päiväkodissa "paha juttu". Ja ei, en halua säädellä omia kahvilassa käyntejäni, koska tykkään syödä siellä sacher-leivoksen silloin, jos siltä sattuu tuntumaan. Kirjoitin kyllä sen, että joskus ärsytti kun lapselle tuli liikaa herkkuja (ensin vaikka päiväkodissa ja sitten siellä kahvilassa) ja sen takia hän alkoi jättää ruokia väliin. Ja usein olen sopinut ystävän kanssa tapaamisen sinne kahvilaan, ja epäkohteliasta sitäkin on lähteä perumaan sillä perusteella, että "lapsi söi jo sokeria päiväkodissa".

Kysynpä sitten päinvastoin sinulta, että miksi ne sokerit on syötävä nimenomaan päiväkodissa?
En minä ole sanonut, että "ne sokerit" on syötävä päiväkodissa. Ihmettelin vain millä logiikalla sokerivälipalat päiväkodissa ovat saatanasta, mutta silti kahvilassa sokerit ovat jotenkin välttämättömiä. Sain sen käsityksen tekstistäsi, että päiväkodissa pitäisi kaiken olla sokeritonta, että sitten pääsisi joskus kahvilaan.

Jos tosiaan niillä sokerien määrällä on niin suuri merkitys, minusta olisi paljon helpompi tehdä toisin päin. Jotenkin minun logiikkani sanoisi, että on helpompaa ja kustannustehokkaampaa laittaa sadalle lapselle se helppo ja halpa sokerijogurtti ja jättää oman lapsen kahvilakäynti väliin, kuin muuttaa kokonaisen päiväkodin ruokalistaa ja pitää kynsin hampain oikeuksista käydä kahvilassa herkuttelemassa. Mutta ehkä tämä sitten joidenkin mielestä on jotenkin ihan järjetön ajatus.
 
"Peyote"
Miten ne saa hajut vaatteisiinkin? Ei tuo koululainen haise ruoalle syötyään koulussa. Mitäs sitte pitäs tarjolla olla ellei kalaa ja lihaa ja ruokaa joka maistuu mausteiden ansiosta?
Koko niiden kouluhan lemuu ihan sapuskalle aina kun sinne menee, sen jälkeen menee aina onatkin vaatteet pesuun.
Ymmärrän kaikki muut mausteet mutta en tajua sitä valkosipulia. Se haisee lapsen ihonkin läpi kun on sitä syöty. Mähän sanoin ettei muut tajua.

Häiritsee mua myös kaupassa ihmisten inhottavat hajut, moni haisee vanhalle homeiselle kluuturätille tai ihan rehelliselle kakalle.

Pannari on yks asia, joka mua ei häiritse, ei, vaikka yleensä ihmiset ei sitä osaa tehdä oikein.
 

Yhteistyössä