Siis oikeesti..

  • Viestiketjun aloittaja "Pannari"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jenis";30201154]En ole hirveästi kiihkoillut lasten päiväkoti- ja kouluruuista, pääasia että ruokaa saavat. Mutta meillä syödäänkin aamupala aina kotona - päikyn aamupalat on aika karuja, anteeks nyt vaan. Sokerimuroja halvimmalla "kiisselillä" eli xTran paksulla sokerikiisselillä joka ei ole marjoja nähnytkään kuin purkin kuvassa. Puuropäivänä samaa kiisseliä puuron päälle. Vaikka ei kotona sais mitään makeaa, päivän sokeriannos tulee taatusti täyteen jo tuossa. Halpaa on, ravintoarvoja ei niinkään.[/QUOTE]

Noissa lasten päiväkoti aamiaisissa taitaa olla aikalailla eroja. Meillä lapsille on vaihtoehtoina joko puuroa tai leipää (tummaa).
 
"Peyote"
Pannari oli yksi harvoista syömäkelpoisista ruuista koulussa hernekeiton ja pinaattikeiton lisäksi kun olin pieni. Ei ne osanneet hyvää pannaria tehdä, ei se todellakaan ollut herkkua niinkuin äidin tekemä, mutta sitä pystyi silti syödä. Siksi en todellakaan ole sitä mieltä että sekin pitäisi kieltää. Kieltäkää lapsilta sipsit ja tyhmät tietokonepelit mieluummin.
 
"vvvv"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30201139:
Ehkä nyt hiukan vääristelet tätä asiaa? Ei ole kyse siitä, että nimenomaan kahvilan karjalanpiirakat ovat mauttomia, vaan minusta karjalanpiirakat noin yleensä ovat tylsää syötävää. Eli jos menen kahvilaan en todellakaan ensisijaisesti halua jotain riisipiirakkaa. En tykkää siitä, käsitätkö? Ei se sen paremmalta maistuisi päiväkodissakaan, mutta ei kai kukaan ole niitä toivonutkaan päiväkotiin lisää - vai onko?

Valitettavasti olen tosi usein joutunut kahviloissa ostamaan noita riisipiirakoita, koska muita kasvisvaihtoehtoja ei ole ollut. Näin kävi esim. kun halusin taaperolle jonkun välipalan.
Eli sun ongelma ei ole niinkään lapsen ruokailu, vaan se että et ole löytänyt sellaista kahvilaa, josta saisit mieluista syötävää itsellesi. Riippuu tietenkin asuinpaikkakunnasta, millaista kahvilavariaatiota löytyy. Ehkä voisit ehdottaa suosikkipaikkoihin parempaa kasvisvaihtoehtoa?
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30201139:
Ehkä nyt hiukan vääristelet tätä asiaa? Ei ole kyse siitä, että nimenomaan kahvilan karjalanpiirakat ovat mauttomia, vaan minusta karjalanpiirakat noin yleensä ovat tylsää syötävää. Eli jos menen kahvilaan en todellakaan ensisijaisesti halua jotain riisipiirakkaa. En tykkää siitä, käsitätkö? Ei se sen paremmalta maistuisi päiväkodissakaan, mutta ei kai kukaan ole niitä toivonutkaan päiväkotiin lisää - vai onko?

Valitettavasti olen tosi usein joutunut kahviloissa ostamaan noita riisipiirakoita, koska muita kasvisvaihtoehtoja ei ole ollut. Näin kävi esim. kun halusin taaperolle jonkun välipalan.
Kyllä suosittelen joko avaamaan suun siellä kahvilassa tai vaihtamaan kahvilaa - jopa täällä perähikiällä on aina saanut kasvisvaihdoehdon kun on pyytänyt, jos sellaista ei jostain syystä ole tiskissä valmiina ollut.

Miten muuten lapsen proteiininsaanti on hoidettu päikyn kasvisruuassa? Omina kouluaikoina prode puuttui lähes kokonaan.
 
"orion"
Mutta sehän sitä ravitsemuskasvatusta on, että opetetaan syömään ruoka-aikoina. Kukaan ei varmaan sillä liho, että syö 5 kertaa päivässä ja ajoittaa ne herkutkin ruokailun ajaksi esim. syö jätskin tai pannarin esim. välipalaksi. Tulee kyllä kulutettua. Eri asia sitten lösähtää illalla tv:n ääreen ja alkaa oikeasti mättämään jotain herkkua.

Jos lapsena saa olla ilman herkkua niin aivan varmasti jossain vaiheessa lapsen kasvaessa homma repeää. Kiihkoilu ja ääripäät on pahasta. Tietty, jos lapsi ei saa muuta ruokaa kuin einestä ja epäterveellistä niin se lihottaa ja yleensä samat ravitsemustottumukset seuraa vanhempanakin. Pieni herkku päivässä ei pahaa tee, kun ravitsemus on muuten kunnossa.
Onko herkun pakko olla jotain sokerihöttöä?
Voishan se olla vaikka mansikoita ja sokeritonta kermavaahtoa. Tai jos juustoista tykkää niin sitä. Ihan ruokakin voi olla herkkua. Tai vaikka kuivatut hedelmät. Sitä voi oppia terveellisemmille herkuille niin hyvin, ettei ällömakea sokerihöttö maistu ollenkaan. :)

Ja todellaki voi lihoa syömällä 5 kertaa päivässä, varsinki jos joka ateria on korkeahiilarinen...
 
"orion"
[QUOTE="Mamma90";30200721]Voin kertoa teille ihan elävän esimerkin mitä käy kun ette anna lastenne opetella syömään niitä herkkuja kohtuudella. 11v poika, koko ikänsä sille on tehty leivätkin valmiiksi ja laitettu ruoka valmiiksi lautaselle, ettei itse ota kun ottaa sitten liikaa jotain yms. Kaikki on rasvatonta ja vähä sokerista mitä saa,jogurtit soijasta yms. Sukujuhlissa kun ollaan jos pojalle antaa luvan hakea pöydästä itse se menee lautasensa kanssa pöydän eteen ja alkaa ahmia niitä herkkuja hulluna kunnes se on mentävä komentamaan pois pöydän luota ja lopettaa syömisen. Mistähän kummasta tuo reagtio johtuu? Olisikohan juuri siitä että aina on kielletty kaikki herkut,sitte kun saa niitä niin söisi vaikka pöydän tyhjäksi. Että onnee teille sokerin totaalikieltäytyjille vaan sitte ku lapsi on isompi ja kulkee jo itekseen kavereiden kaa.[/QUOTE]

Tällä logiikalla ahmijoita ei pitäis olla sellasissa, jotka on saanu niitä sokerihöttöherkkuja. Kumma kyllä todellisuus on toinen...

Vähärasvaisuus on yks mikä ajaa mättämään sokeria jos on sokeriherkkä.
 
Relatkaa
Tässä ketjussa on paljon inhottavia ruokanatseja jotka haluavat lastensa puolesta päättää mikä on hyvää ja mikä ei. Jos sun lapsi oikeasti tykkää enemmän jostain terveellisemmästä välipalasta kuin siitä pannarista jota on tarjolla, niin hei, laita sille oma välipala mukaan.

Kuinka terveellisesti itse syötte? Ettekö muka ikinä syö jälkiruokaa työpaikkaruokalassa tai pullaa iltapäiväkahvilla? Tai ei, ette tietenkään. Mutta miksi kieltää lapsilta nämä herkut jos tykkäävät niistä? Onko oikeasti sellaisia tutkimuksia olemassa joiden mukaan normaalipainoisten lasten hiilarihötön syönti johtaa lihavuuteen aikuisiällä?
 
[QUOTE="Jenis";30201513]Voi olla... joku puuro marjoilla vois olla ihan ok aamiainen, mutta taitaa tulla hinta vastaan. Samoin jos tahtoisi leivälle kunnon päällysteet.[/QUOTE]

Mun mielestä noi saa useimmin puuronsa hillosilmällä, mutta aina välillä on marjojakin tai sokeritonta kiisseliä.
Leivän päällisistä en tiedä... mutta en niin ole välittänty, kun meidän lapset ei niitä kuitenkaan leivän kanssa syö.
 
Tässä ketjussa on paljon inhottavia ruokanatseja jotka haluavat lastensa puolesta päättää mikä on hyvää ja mikä ei. Jos sun lapsi oikeasti tykkää enemmän jostain terveellisemmästä välipalasta kuin siitä pannarista jota on tarjolla, niin hei, laita sille oma välipala mukaan.

Kuinka terveellisesti itse syötte? Ettekö muka ikinä syö jälkiruokaa työpaikkaruokalassa tai pullaa iltapäiväkahvilla? Tai ei, ette tietenkään. Mutta miksi kieltää lapsilta nämä herkut jos tykkäävät niistä? Onko oikeasti sellaisia tutkimuksia olemassa joiden mukaan normaalipainoisten lasten hiilarihötön syönti johtaa lihavuuteen aikuisiällä?
Joopajoo, sillä erotuksella kylläkin, että aikuinen tekee tietoisen päätöksen tuntien kaikki sokerin ja ehkäpä vehnäjauhonkin epäterveelliset vaikutukset, kun taas päiväkoti-ikäisen lapsen harkintakyky on vähän toinen. Normaalisti perheissä vanhemmat päättävät lapsen ruokavaliosta, joten eipä siinä mitään kummallista ole, että ei syötä lapselle pullaa joka päivä, vaikka itse niin tekisikin. Päinvastoin, hyvä vaan että tajuaa kyseenalaistaa omatkin tapansa eikä syötä kaikkea höttöä lapselle koko ajan.
 
[QUOTE="Jenis";30201518]Kyllä suosittelen joko avaamaan suun siellä kahvilassa tai vaihtamaan kahvilaa - jopa täällä perähikiällä on aina saanut kasvisvaihdoehdon kun on pyytänyt, jos sellaista ei jostain syystä ole tiskissä valmiina ollut.

Miten muuten lapsen proteiininsaanti on hoidettu päikyn kasvisruuassa? Omina kouluaikoina prode puuttui lähes kokonaan.[/QUOTE]

Niin minunkin kouluaikanani, mutta nykyisin tilanne on parempi.

Sen sijaan tuo kahvila-asia taitaa nyt olla alkanut elää vähän omaa elämäänsä. Minulle on jäänyt epäselväksi, mikä siinä asiassa teitä alkoi ärsyttää - sekö, että joku kehtaa kritisoida päiväkodin välipaloja, vaikka itse ostaa suklaakakkua? Vai se, että joku ei suostu ostamaan kahvilassa riisipiirakkaa, vaan haluaa ostaa suklaakakkua? Vai se, että joku ei suostu lopettamaan kahvilassa käymistä? Vai mikä?

Tässähän on kahvilan osalta kaksi täysin erilaista keskustelua. Mutta tuohon tarjontaan liittyen, voihan niitä toiveita esittää, mutta sillä hetkellä ei kyllä ole tarjolla muuta kuin ne vitriinissä olevat. Eivät ne ala tehdä kasvispiirakkaa kesken päivän vain siksi, että joku asiakas ei syö kinkkua.
 
[QUOTE="vvvv";30201506]Eli sun ongelma ei ole niinkään lapsen ruokailu, vaan se että et ole löytänyt sellaista kahvilaa, josta saisit mieluista syötävää itsellesi. Riippuu tietenkin asuinpaikkakunnasta, millaista kahvilavariaatiota löytyy. Ehkä voisit ehdottaa suosikkipaikkoihin parempaa kasvisvaihtoehtoa?[/QUOTE]

Nämä ovat kaksi toisiinsa pääasiassa liittymätöntä asiaa. Minun ongelmani ei ole missään vaiheessa ollutkaan päiväkodin ruokailu, vaikka pitäisinkin parempana terveellisempiä vaihtoehtoja. Tuo kahviloiden tarjonta on toinen kysymys ja nousi esiin, kun joku alkoi ehdotella minulle riisipiirakoita syötäväksi kahvilassa (ja osa ilmeisesti hermostui, kun ilmoitin riisipiirakoiden olevan tympeää syötävää kahvilassa).
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30201833:
Niin minunkin kouluaikanani, mutta nykyisin tilanne on parempi.

Sen sijaan tuo kahvila-asia taitaa nyt olla alkanut elää vähän omaa elämäänsä. Minulle on jäänyt epäselväksi, mikä siinä asiassa teitä alkoi ärsyttää - sekö, että joku kehtaa kritisoida päiväkodin välipaloja, vaikka itse ostaa suklaakakkua? Vai se, että joku ei suostu ostamaan kahvilassa riisipiirakkaa, vaan haluaa ostaa suklaakakkua? Vai se, että joku ei suostu lopettamaan kahvilassa käymistä? Vai mikä?

Tässähän on kahvilan osalta kaksi täysin erilaista keskustelua. Mutta tuohon tarjontaan liittyen, voihan niitä toiveita esittää, mutta sillä hetkellä ei kyllä ole tarjolla muuta kuin ne vitriinissä olevat. Eivät ne ala tehdä kasvispiirakkaa kesken päivän vain siksi, että joku asiakas ei syö kinkkua.
Lähinnä ihmettelin kahvilan valikoimaa - ehkä täällä pohjoisessa on sitten erityisen hyviä kahviloita, mutta jokaisessa vakkaripaikassa on kyllä aina vegeä saatavana. Jos on lohipiirakkaa tms, on myös kasvis-feta tms. Vaihtaisin paikkaa, jos ei olisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30201198:
En minä ole sanonut, että "ne sokerit" on syötävä päiväkodissa. Ihmettelin vain millä logiikalla sokerivälipalat päiväkodissa ovat saatanasta, mutta silti kahvilassa sokerit ovat jotenkin välttämättömiä. Sain sen käsityksen tekstistäsi, että päiväkodissa pitäisi kaiken olla sokeritonta, että sitten pääsisi joskus kahvilaan.
No jos sait sellaisen käsityksen, niin suosittelen lukemaan vastedes huolellisemmin viestejä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30201198:
Jos tosiaan niillä sokerien määrällä on niin suuri merkitys, minusta olisi paljon helpompi tehdä toisin päin. Jotenkin minun logiikkani sanoisi, että on helpompaa ja kustannustehokkaampaa laittaa sadalle lapselle se helppo ja halpa sokerijogurtti ja jättää oman lapsen kahvilakäynti väliin, kuin muuttaa kokonaisen päiväkodin ruokalistaa ja pitää kynsin hampain oikeuksista käydä kahvilassa herkuttelemassa. Mutta ehkä tämä sitten joidenkin mielestä on jotenkin ihan järjetön ajatus.
Niin, voipi olla että olen joskus noin tehnytkin, ja sehän minua juuri vituttaakin.
 
[QUOTE="Jenis";30201843]Lähinnä ihmettelin kahvilan valikoimaa - ehkä täällä pohjoisessa on sitten erityisen hyviä kahviloita, mutta jokaisessa vakkaripaikassa on kyllä aina vegeä saatavana. Jos on lohipiirakkaa tms, on myös kasvis-feta tms. Vaihtaisin paikkaa, jos ei olisi.[/QUOTE]

Joissain kahviloissa on. Ei ole kyse siitä, että minulla olisi joku yksi vakiokahvila, jossa kävisin aina vittuuntumassa, vaan sattumanvaraisissa kahviloissa - hyvänä esimerkkinä museon kahvilat - on tosi usein käynyt niin, että muuta kasvisvaihtoehtoa ei ole ollut (tai ne ovat loppuneet) kuin juuri joku karjalanpiirakka tai croissant.
 
"malla"
[QUOTE="Jenis";30201154]En ole hirveästi kiihkoillut lasten päiväkoti- ja kouluruuista, pääasia että ruokaa saavat. Mutta meillä syödäänkin aamupala aina kotona - päikyn aamupalat on aika karuja, anteeks nyt vaan. Sokerimuroja halvimmalla "kiisselillä" eli xTran paksulla sokerikiisselillä joka ei ole marjoja nähnytkään kuin purkin kuvassa. Puuropäivänä samaa kiisseliä puuron päälle. Vaikka ei kotona sais mitään makeaa, päivän sokeriannos tulee taatusti täyteen jo tuossa. Halpaa on, ravintoarvoja ei niinkään.[/QUOTE]

Häh, no on todellakin päiväkodeissa eroja. Meidän lasten päiväkodissa on joka aamu puuroaamu! muroja en ole nähnyt listalla ikinä! Jos tämän tasoisia ovat jossain aamu- ja välipalat niin sitten kyllä ymmärrän adressit ihan täysin.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30201865:
No jos sait sellaisen käsityksen, niin suosittelen lukemaan vastedes huolellisemmin viestejä.



Niin, voipi olla että olen joskus noin tehnytkin, ja sehän minua juuri vituttaakin.
No minä nyt kärjistin noita kommentteja. Anteeksi siitä. Mutta jos puhutaan yleensä siitä, että halutaan muuttaa lasten ruokavaliota terveellisempään suuntaan, kyllä niitä muutoksia olisi helpompi tehdä ensin omalta ja oman lapsen osalta, kuin vaatia koko kuntaa koskevia melko jähmeitä koneistoja muuttumaan. Jos taas kotona on ravitsemusasiat kunnossa, ei luulisi pannarin viikossa sitä kaatavan.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
"Pannari"
Mielen kiintoista keskustelua on syntynyt.. Mutta tuohon liikalihavuuten, kyllä se vika taitaa olla ihan noissa vanhemmissa, turhaa syyttää päiväkodin pannareita tai jugurttia, lapsi kuluttaa ne kyllä jo päiväkodin aikana.. syy taitaa olla se että vanhemmat ei viitsi tehdä kunnon ruokaa vaan lämmitetään muksuille saariosten valmisruokia käydään hesellä jne.. sillä tuskin nämä markkinat niin hyvin voisivat jos ei näitä kukaan käyttäisi... Joku kukkahatu täti nyt on vaan keksinyt taas mistä nassuttaa.. ja oikeesti kuka olisi valmis maksamaan hoitomaksua enempi? sillä jos oikeesti menee toi läpi että välipat muttuu niiksi mitä täällä on ehdotettu, niin ne ihan mittään halpoja ole ja josta ne rahat siihen revitään... Edelleenkin tuntuu aika kamalta että vanhemmat eivät anna lastensa syödä mitään mikä maistuu hyvältä vaan kaiken pitää olla mautonta ja rasvatonta.. oikeesti kuka helv.. syö sokeritonta kermavaahtoa esim.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="Pannari";30202064]Mielen kiintoista keskustelua on syntynyt.. Mutta tuohon liikalihavuuten, kyllä se vika taitaa olla ihan noissa vanhemmissa, turhaa syyttää päiväkodin pannareita tai jugurttia, lapsi kuluttaa ne kyllä jo päiväkodin aikana.. syy taitaa olla se että vanhemmat ei viitsi tehdä kunnon ruokaa vaan lämmitetään muksuille saariosten valmisruokia käydään hesellä jne.. sillä tuskin nämä markkinat niin hyvin voisivat jos ei näitä kukaan käyttäisi... Joku kukkahatu täti nyt on vaan keksinyt taas mistä nassuttaa.. ja oikeesti kuka olisi valmis maksamaan hoitomaksua enempi? sillä jos oikeesti menee toi läpi että välipat muttuu niiksi mitä täällä on ehdotettu, niin ne ihan mittään halpoja ole ja josta ne rahat siihen revitään... Edelleenkin tuntuu aika kamalta että vanhemmat eivät anna lastensa syödä mitään mikä maistuu hyvältä vaan kaiken pitää olla mautonta ja rasvatonta.. oikeesti kuka helv.. syö sokeritonta kermavaahtoa esim.[/QUOTE]

Niinpä. ihan kuin normaalipainoisen terveellisiä elämäntapoja noudattavan lapsen ruokavalio kaatuisi jälkiruokaan. Huhhuh, voisivat nämä vanhemmat miettiä kahdesti mitä kritisoivat! Meillä on erinomainen päivähoitojärjestelmä ja käy ihan sääliksi hoitajat joihin tämä varmasti osuu ja uppoaa :/ Tässä annetaan kuvaa, että päikyssä kaksin käsin ahdetaan herkkuja ja sillä täyteen maha. Tosiasiassa välipalalla on muutakin tarjolla, mutta jos siellä on myös jotain kiisseliä/pullaa/pannaria niin aika pikkumaista tehdä siitä numero. Jotain suhteellisuutta!
 
"sipsi"
No minulle oli aikanaan tärkeintä, että söi päiväkodissa - vaikka pannaria ja jugurttia. Kotona sitten syötiin päivällisellä ruokia, joita pidin "terveellisenä" jos tarve vaati. Päiväkodissa lapsi söikin, kouluruoka ei koskaan jostain syystä ole niin maistunut. Ja ainakin meilläpäin pk ruokalistat on lehdessä, voi sitten suunnitella omat kotiruuat sen mukaan.

Hienoa, että meillä on päivähoitojärjestelmä, ja aihe on mielestäni, hmmm, kärjistetysti "hyväosaisten valitusta." Jossain päin maailmaa kuitenkin kuollaan nälkään tälläkin hetkellä.
 
Bbierass
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30200745:
En jaksanut lukea koko ketjun riitelyä, mutta itseäni on harmittanut päiväkodin sokerivälipalat sen takia, että jos olen vaikka itse suunnitellut meneväni lapsen kanssa kahvilaan, niin sitten tuntuu, että niitä herkkuja tulee yksinkertaisesti liikaa, jos hän on jo syönyt päiväkodissakin jätskiä joko samana tai edellisenä päivänä. Ärsyttää miettiä omia menemisiäni päiväkodin välipalojen mukaan, ja en kuitenkaan haluaisi alle kouluikäisen syövän sokeriherkkuja joka päivä. Toivoisin myös, että päiväkodissa olisi enemmän erilaisia salaatteja ja hedelmiä, koska lapsi tuntuu syövän niitä helpommin siellä.
Niin niin, tämähän on kuin PIN, jonka mielestä myös pitää päiväkodissa syödä vain sellerinvarsia, jotta sitten itse saa kotona antaa herkkuja ja viedä kahvilaan lasta näytille ja nakertamaan pullaa, jotta istuu hiljaa, jotta äiti saa kälättää kaverinsa kanssa.
 
bbierass
[QUOTE="orion";30201719]Onko herkun pakko olla jotain sokerihöttöä?
Voishan se olla vaikka mansikoita ja sokeritonta kermavaahtoa. Tai jos juustoista tykkää niin sitä. Ihan ruokakin voi olla herkkua. Tai vaikka kuivatut hedelmät. Sitä voi oppia terveellisemmille herkuille niin hyvin, ettei ällömakea sokerihöttö maistu ollenkaan. :)

Ja todellaki voi lihoa syömällä 5 kertaa päivässä, varsinki jos joka ateria on korkeahiilarinen...[/QUOTE]

Miten tuo kermavaahto, terveellisyys ja lihomattomuus eivät oikein sovi samaan puheenvuoroon...
 
Pin
Tässä ketjussa on paljon inhottavia ruokanatseja jotka haluavat lastensa puolesta päättää mikä on hyvää ja mikä ei. Jos sun lapsi oikeasti tykkää enemmän jostain terveellisemmästä välipalasta kuin siitä pannarista jota on tarjolla, niin hei, laita sille oma välipala mukaan.

Kuinka terveellisesti itse syötte? Ettekö muka ikinä syö jälkiruokaa työpaikkaruokalassa tai pullaa iltapäiväkahvilla? Tai ei, ette tietenkään. Mutta miksi kieltää lapsilta nämä herkut jos tykkäävät niistä? Onko oikeasti sellaisia tutkimuksia olemassa joiden mukaan normaalipainoisten lasten hiilarihötön syönti johtaa lihavuuteen aikuisiällä?
Mistä sait käsityksen ettei lapsemme saa ikinä mitään herkkuja, niitä sokeripitoisiakin? Esimerkki eilisestä nimppari-iltapalasta. Vohvelia, mansikoita, karhunvatukoita ja nokare vanilijajäätelöä ja SUKLAAkastiketta, eli nyt rauhotutte vähän tuossa omassa riehumisessanne.

Ja itse syönkin liikaa makeaa, tai söin vielä Suomessa ollessani. Täällä ei onneksi maistu mikään niin hyvälle. :D Pitääkö olla joku ääripäätäydellinen, että voi olla iloinen hyvästä muutoksesta?
 

Yhteistyössä