Siis miks en saa töitä????? Vääränlainen hakemus?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja työtön;22172261:
tuo kohta: "olen visuaalinen ja sisustaminen on intohimon". Pitäisikösitä muokata, vaikka tyyliin: "Omaan vahvaan visuaalisen silmän ja sisustaminen onkin intohimoni"? Onko parempi?

Minusta minkä tahansa omaaminen on niin idioottia, vaikkakin ilmeisen muodikasta, etten todellakaan käyttäisi sitä. Minä en siis omaa huumorintajua mutta omaan tosikkomaisuutta.

Sinulla edelleen on koko elämäntarina siinä hakemuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;22172192:
Voisiko runkokappaleesen laittaa näin:

Olen perheen perustanut haasteellisia työmahdollisuuksia etsivä naisihminen ja kotivuosien jälkeen, into palata työelämään on kova!
Koulutukseltani olen merkantti ja aikaisemmin toiminut asiakaspalvelutehtävissä myyjänä, sekä tarjoilijana.
Luonteeltani olen sosiaalinen sekä tunnollinen, ja työni hoidan reippaasti ja oma-aloitteisesti. Olen visuaalinen ja sisustaminen on intohimoni.
Olennaisesti tärkeintä tulevassa työssäni onkin se että saan olla ihmiseten kanssa tekemisissä ja pääsen toteuttamaan visuaalista puoltani.
Olen halukas kartuttamaan ammattitaitoani työn ohessa niin paljon kun työantaja sitä vaatii ja valmis sitoutumaan ja joustamaan. Peheen hoito ei ole este työnteolle.
Työn voin aloittaa sopimuksen mukaan, lyhyelläkin varoitusajalla.

Onko ok???

En ole työnantaja, mutta mielestäni tuosta alusta paistaa edelleen läpi liikaa se perheenäitiys. Määrittelisit itsesi jotenkin enemmän työntekijänä tuohon alkuun, etkä perheellisenä naisihmisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;22172299:
Mielelläni kuulisin nimerk. työnantajan edustajan kommentin :)

no, tämä kuulostaa ehkä taas kerran vähän tiukalta, mutta työnantaja ei tosiaan halua kuulla elämäntarinaasi tekstimuodossa ainakaan, tosin tuo maininta "kotivuosien jälkeen halu työelämään on kova" oli oikein hyvä. Ennemmin tekisin niin että CV-osioon tulee kaksi erillistä kohtaa, tyyliin:

ERIKOISOSAAMINEN
tässä luettelonomaisesti kerrot keskeiset vahvuusalueesi

KEHITTYMISTAVOITTEET
tähän samoin luettelonomaisesti ne keskeiset TYÖelämätavoitteet jotka liippaavat hakemaasi työpaikkaa ja omia mielenkiintoisia kohteita. Sinun tapauksessasi siis kehittymistavoite voisi olla se, että haluat tulla monipuliseksi, rautaiseksi sisustusalan ammattilaiseksi jolla on visuaalinen luova silmä.

Nämä em. kohdat lähes 90%:lta hakijoista puuttuvat CV:stä, mikä on käsittämätöntä. Sen lisäksi että CV esittelee työhistorian niin sen myös tulee olla se erityisosaamisen esittelykenttä. Ja erityisosaamista voi tosiaan olla muukin kuin muodollinen koulutus ja kokemus, sitä voi olla vaikka "armoton organisointikyky" joka on kehittynyt kotonaolovuosina.

Loppukaneettina siis: pidä itse hakemusteksti lyhyenä, parin kappaleen mittaisena. Laita kaikki oleellinen CV:hen. Jos mahdollista niin pyydä jostain vanhasta työpaikasta suosittelija ja lisää CV:n loppuun lause "toimitan mielelläni suosittelijoiden yhteystietoja pyydettäessä". Suosittelijoiden olemassaolo (edes teoriassa) antaa myös kunnianhimoisen ja draivikkaan kuvan.

Rohkeasti vaan ja itseesi uskoen, niin kyllä se siitä!

Olen aikaisemmin toiminut asiakaspalvelutehtävissä myyjänä, sekä tarjoilijana. Luonteeltani olen sosiaalinen sekä tunnollinen, ja työni hoidan reippaasti ja oma-aloitteisesti. Olen visuaalinen ja sisustaminen on intohimoni.

Olennaisesti tärkeintä tulevassa työssäni onkin se että saan olla ihmiseten kanssa tekemisissä ja pääsen toteuttamaan visuaalista puoltani.

Koulutukseltani olen merkantti, mutta olen halukas kartuttamaan ammattitaitoani työn ohessa niin paljon kun työantaja sitä vaatii ja valmis sitoutumaan ja joustamaan. Peheen hoito ei ole este työnteolle.

Työn voin aloittaa sopimuksen mukaan, lyhyelläkin varoitusajalla.

** pikamuokkauksella mä laittaisin tähän tyyliin

Ap, olethan myös maininnut CV:ssä tuosta seuratoiminnasta ja rahastonhoitajan ym. tehtävästä? Vaikkei sillä nyt mikään merkittävä rooli työhaussa olekaan, kertoo sekin jo jotain omasta aktiivisuudesta.

Ap, haetko yleensä paikkaa jossa sisustaminen on jotenkin eduksi luettava taito? Älä missään nimessä laita tuota hakemusta paikkaan, jossa työnantajan mielestä ei tarvita "visuaalista puolta", kun olet ensin nimenomaan ilmoittanut että se on nimenomaan olennaisen tärkeää sinulle.

Haetko siis visuaalisen suunnittelun (tms.) tehtäviä ja jos haet, oletko hankimassa mitään niihin soveltuvaa koulutusta? Oman kodin sisutuksella ei niissä ympyröissä juuri mitään tee.

Jos taas haet aiempaa kokemustasi ja koulutustasi vastaavia tehtäviä (tarjoilu, kassamyynti, toimistotehtävät), miten koet että nissä hyödynnät olennaisen tärkeästi "visuaalista puoltasi"?

[QUOTE="hilavitkutin";22167661]Tuli kirjoituksestasi mieleen vielä yksi vinkki: ei yksikään pomo jaksa lukea pitkiä sepustuksia. Sanottavansa kannattaa aina tiivistää :). Ei tämän enempää![/QUOTE]

Tämä varmasti pitää paikkansa siellä teillä viestintäalalla jossa kolibrin kärsivällisyys on plussaa ja agressiivinen pomojen ahdistelu etu, mutta Suomesta löytyy myös aloja joilla kantansa perustelu ja yli viiden lauseen itseilmaisuun kykeneminen on edellytys menestykselle.

Toivottavasti tämä viesti ei ollut keskittymiskyvyllesi liikaa.

Yleensä olisi hyvä myös pystyä todistamaan jokin asia, esim. tuo sinun visuaalisuus, niin mistä se käy ilmi ja pelkkä kodin sisustus, ei riitä. Myös kannaa olla muutenkin kiinnostunut kartuttamaan omaa ammattitaitoa kuin pelkästään työnantajan sitä vaatiessa!

Mitä olet saanut aikaan ja miten sen voit kertoa parhaiten? Oletko onnistunut tyynnyttelemään räyhääviä asiakkaita, oletko hoitanut työvuorojärjestelmän, oletko tehnyt alustavia kirjanpidollisia toimia, ideoitko baarissa illan joka teki tuottoennätyksen? Numeroina saavutuksesi jos mahdollista!

[QUOTE="Niin";22172808]Tämä varmasti pitää paikkansa siellä teillä viestintäalalla jossa kolibrin kärsivällisyys on plussaa ja agressiivinen pomojen ahdistelu etu, mutta Suomesta löytyy myös aloja joilla kantansa perustelu ja yli viiden lauseen itseilmaisuun kykeneminen on edellytys menestykselle.

Toivottavasti tämä viesti ei ollut keskittymiskyvyllesi liikaa.[/QUOTE]

:D Naseva vastine!

Ok..Kiitos kommenteista. Uusiksi meni koko hakemus..:(

Ihmettelen hieman näkökantaanne :miksi on huono laittaa hakemukseen että olen visuaalinen..sillä todellakin se on yksi vahvuuteni. En tuo sitä esille kuitenkaan ylimainoastaen.
Ks. työssä nimeomaan odotetaan sisustus ja somistus taitoa, joten en todella ymmärrä miksi en tätä vahvuuttani hakemukseen laittaisi?

Hiljattain kymmeniä hakemuksia luettuani sanoisin vielä, että älkää kirjoittako niihin työhakemuksiinne itsestäänselvyyksiä. Varsinkaan, jos niitä ei ole erikseen työpaikkailmoituksessa mainittu. Ei kukaan kirjoita hakemukseensa "olen epäsosiaalinen huithapeli, joka ei tee mitään ilman erillistä käskyä ja muutenkin teen työni laiskasti". Nuo sosiaalinen, oma-aloitteinen, reipas jne on just niitä itsestäänselvyyksiä, jotka tekee hakemuksesta kuin hakemuksesta lattean. Joten lukekaa se työpaikkailmoitus, alleviivatkaa siitä ne sanat, jotka kuvaavat työnantajan tarvetta, ja kertokaa hakemuksessanne, millä tavalla vastaatte työnantajan tarpeeseen. Kaikki jonninjoutava läpätys pois.

Vinkkejä kaipaisin vielä seuraavaan:

työpaikkahakemuksessa vaaditaan:

"kykyä toimia aktiivisena tiimin jäsenenä."

Olen nyt pyöritellyt tätä, ja pähkäillyt että miten vastata tähän lauseeseen niin, etten kirjoita suoraan tuota samaa lausetta.
Vinkkejä?

Tässä siis vielä hakemuksen vaatimukset:

Odotamme:

• asiakaspalvelu- ja myyntikokemusta
• sisustus- ja somistustaitoa
• kykyä toimia aktiivisena tiimin jäsenenä
• iloista ja reipasta asennetta työhön
• arvostamme kaupan alan koulutusta

[QUOTE="vieras";22172889]Yleensä olisi hyvä myös pystyä todistamaan jokin asia, esim. tuo sinun visuaalisuus, niin mistä se käy ilmi ja pelkkä kodin sisustus, ei riitä. Myös kannaa olla muutenkin kiinnostunut kartuttamaan omaa ammattitaitoa kuin pelkästään työnantajan sitä vaatiessa![/QUOTE]
Näin juuri. Kuka tahansa voi sanoa olevansa - ainakin omasta mielestään - mitä tahansa. Jos sisustusta harrastavalla on vaikkapa kotisivut, joista näitä sisustuskuvia löytyy, niin sen voi mainita hakemuksessa. Näin rekrytoija voi käydä katsomassa ko sivut ja arvioida, vastaako hakijan ja rekrytoijan käsitys visuaalisuudesta toisiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;22173120:

Olen nyt pyöritellyt tätä, ja pähkäillyt että miten vastata tähän lauseeseen niin, etten kirjoita suoraan tuota samaa lausetta.
Vinkkejä?

Kerrot, missä olet aikaisemmin tehnyt tiimityötä. Esim "Olen työskennellyt yrityksessa A hilavitkutin-projektissa tiiminvetäjänä sekä urheiluseura B:ssä valmentajana". Ts mistä olet tiimityöskentelytaitosi hankkinut.

[QUOTE="Jep";22166917]No en ylipäätään tajua miksi kertoisit montako lasta sulla on, kun sitä ei edes kysytä. Kuuden vuoden aukko työhistoriassa näyttää paljon paremmalta kun kerrot avoimesti mistä se johtuu.
[/QUOTE]

Eikö tässä nyt ole ristiriita? Mistä sen aukon työhistoriassa saa sanoa johtuvan, jos ei lapsista?

Ymmärrän ap:ta hyvin. :hug: Minulla melko lailla sama tilanne. Kotona tosin olin "vain" neljä vuotta, mutta nyt tässä on kaksi vuotta haettu töitä tuloksetta. Pieniä pätkiä on ollut pari, nyt pitkään aikana ei mitään. Toivottomalta näyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;22173035:
Ok..Kiitos kommenteista. Uusiksi meni koko hakemus..:(

Ihmettelen hieman näkökantaanne :miksi on huono laittaa hakemukseen että olen visuaalinen..sillä todellakin se on yksi vahvuuteni. En tuo sitä esille kuitenkaan ylimainoastaen.
Ks. työssä nimeomaan odotetaan sisustus ja somistus taitoa, joten en todella ymmärrä miksi en tätä vahvuuttani hakemukseen laittaisi?

Voithan sinä laittaa sen että olet visuaalisesti lahjakas, mutta sinun pitäisi voida jotenkin se todentaa, esim. edellisessä työpaikassa sain kiitosta visuaalisuudestani tai jotenkin silleen, eikä mitään olen visuaalisesti lahjakas ja siksi mielelläni sisustan kotiani...

Alkuperäinen kirjoittaja työtön;22173120:

Vinkkejä?

Laita tähän se sun seuratoiminta! En osaa järkevästi kirjottaa, mutta jotenkin siten, että seuratoiminnassa olet huomannut olevasi hyvin aktiivinen tiimihengen ylläpitäjä tms. Siis jotenkin järkevämmällä lauseella! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22173042:
Hiljattain kymmeniä hakemuksia luettuani sanoisin vielä, että älkää kirjoittako niihin työhakemuksiinne itsestäänselvyyksiä. Varsinkaan, jos niitä ei ole erikseen työpaikkailmoituksessa mainittu. Ei kukaan kirjoita hakemukseensa "olen epäsosiaalinen huithapeli, joka ei tee mitään ilman erillistä käskyä ja muutenkin teen työni laiskasti". Nuo sosiaalinen, oma-aloitteinen, reipas jne on just niitä itsestäänselvyyksiä, jotka tekee hakemuksesta kuin hakemuksesta lattean. Joten lukekaa se työpaikkailmoitus, alleviivatkaa siitä ne sanat, jotka kuvaavat työnantajan tarvetta, ja kertokaa hakemuksessanne, millä tavalla vastaatte työnantajan tarpeeseen. Kaikki jonninjoutava läpätys pois.

Osaatko muuten sinä kertoa, miksi työhakemuksissa vaaditaan niin mahdottomia?!? Miksi sinne hakemukseen tuntuu olevan pakko liioitella? Kun vaaditaan sitä ja tätä ja toivotaan myös tuota ja vielä sen seitsemättä taitoa, mitkä on ilmaistu jollain jargonilla ja käytänössä niitä kaikkia taitoja ei edes tarvita. Tai sitten muuten vain yksinkertaiset tavalliset asiat on ilmaistu niin "hienosti" ettei tavallinen lukija ymmärrä.

[QUOTE="vieras";22173218]Osaatko muuten sinä kertoa, miksi työhakemuksissa vaaditaan niin mahdottomia?!? Miksi sinne hakemukseen tuntuu olevan pakko liioitella? Kun vaaditaan sitä ja tätä ja toivotaan myös tuota ja vielä sen seitsemättä taitoa, mitkä on ilmaistu jollain jargonilla ja käytänössä niitä kaikkia taitoja ei edes tarvita. Tai sitten muuten vain yksinkertaiset tavalliset asiat on ilmaistu niin "hienosti" ettei tavallinen lukija ymmärrä.[/QUOTE]
En osaa kertoa. Me tehtiin se virhe, että ei laitettu ilmoitukseen muita vaatimuksia kuin ne, joita oikeasti työtehtävässä tarvittiin ja siksi saatiinkin lukematon määrä hakemuksia, joissa hakijalta puuttui tarvittava osaaminen. Ärsyttävää näin työnantajan näkökulmastakin, kun työtehtävää hakevat sellaisetkin, joilla ei ole pienintäkään mahdollisuutta selviytyä työtehtävästä. Mutta ymmärrän kyllä hakijoitakin, koska tosiaan nykyisin ilmoituksissa vaaditaan sataa ja yhtä osaamista, joiden kombinaatio ei ole edes kovin realistinen.

Hakemukseen ei pidä liioitella eikä väkisin koittaa keksiä itsestään osaamista, jota ei ole. Mutta ei myöskään tarvitse mainita, että jotain ilmoituksessa edellytettyä osaamista ei ole. Rekrytoija katsoo hakemuksestasi, mitä osaat ja sen jälkeen päättää, laittaako hakemuksesi haastatteluun kutsuttavien pinoon vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22173264:
En osaa kertoa. Me tehtiin se virhe, että ei laitettu ilmoitukseen muita vaatimuksia kuin ne, joita oikeasti työtehtävässä tarvittiin ja siksi saatiinkin lukematon määrä hakemuksia, joissa hakijalta puuttui tarvittava osaaminen. Ärsyttävää näin työnantajan näkökulmastakin, kun työtehtävää hakevat sellaisetkin, joilla ei ole pienintäkään mahdollisuutta selviytyä työtehtävästä. Mutta ymmärrän kyllä hakijoitakin, koska tosiaan nykyisin ilmoituksissa vaaditaan sataa ja yhtä osaamista, joiden kombinaatio ei ole edes kovin realistinen.

Hakemukseen ei pidä liioitella eikä väkisin koittaa keksiä itsestään osaamista, jota ei ole. Mutta ei myöskään tarvitse mainita, että jotain ilmoituksessa edellytettyä osaamista ei ole. Rekrytoija katsoo hakemuksestasi, mitä osaat ja sen jälkeen päättää, laittaako hakemuksesi haastatteluun kutsuttavien pinoon vai ei.

Kiitos tästä. Tuntuu vaan niin hankalalta lukea ilmoituksia, kun kaikista vaatimuksista ei edes aina erota niitä olennaisia. En nyt tarkoita mitään vaativia erityistehtäviä tietenkään, vaan jos firma ei ole ihan oman alan, mutta haet sinne enemmän "hanttihommiin".

Joku työnantajapuoli ihmetteli miten hakemuksissa ei eritellä omaa kehitysaluetta. EI eritellä, kun sellaista ei suurimpaan osaan hakemuksista erikseen tarvitse laittaa. Laitapa googleen hakuun cv tai työhakemusmalli. Ei niissä missään tuollaisia ole.

Yhteistyössä