Siis kuinka paljon odottavat vetää massaa, kun sormukset ei mahdu raskausaikana käteen saatikka synnytykseen mennessä

  • Viestiketjun aloittaja äitiiiiiiii
  • Ensimmäinen viesti
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja +:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Turvotus ja lihominen on tosiaan ihan sama asia :whistle: :headwall: :LOL:
no eikös se esim. liika suolaisen syöminen, suolaisten herkkujen, juuri kerrytä sitä nestettä kroppaan. Ja tietty, jos ei liiku yhtään. Suurin osa odottavista äideistähän jää aikaiselle saikulle kun sattuu sinne ja tänne.

Mä olen saanut olla onnellinen kun mihinkään ei sattunut koko aikana eikä tarttenu narista. Mutta mä kyllä liikuinkin ja söin terveellisesti. Herkkuja ehkä max 1x/kk ja paljon hedelmiä etc. Joskus tosi rasittavan kuuloista kun odottavat äiti sanoo jo alkuviikoilta lähtien, että nyt sattuu sinne ja nyt tänne. Ymmärrän niitten miehiä, että eihän sellaista kukaan jaksa kuunella 9 kk. Kantsis varmaan pitää huolta itsestään.
Voi että oot vähän tyhmeliini, ei voi muuta sanoa. Hormonaalisista syistä kaikki nivelet löystyvät raskausaikana ja monilla se tuntuu jo heti ensimmäisillä viikoilla kipuna selässä, varsinkin, jos on löysät nikamat ennestään. Sille löysyydelle ei ole mitään tehtävissä eikä se johdu siitä, ettei pidä huolta itsestään. Se kipu ei myöskään johdu ylipainosta. Mulla oli selkä hirveän kipeä raskauksien alusta asti.
 
opoåp
Toivottavasti säästyt mahdollisissa seuraavissakin raskauksissa nesteen kertymiseltä. Sille kun ei oikein mitään voi ja se on aivan eri asia kuin lihominen.
Sitä paitsi ainakin alipainoisille ja muutoin hoikille äidille, suositellaan, että painoa kertyisi enemmän kuin esim. tuo sinun seitsemän kiloasi. Sitten taas erittäin ylipainoiselle äidille 7kg voi olla liikaakin suosituksiin nähden. Eli se että sinulle painoa kertyi 7kg, ei kerro vielä mitään. Se saattoi olla liian vähän, sopivasti tai jopa liikaa.
 
tuskainen
Alkuperäinen kirjoittaja +:
Mä olen saanut olla onnellinen kun mihinkään ei sattunut koko aikana eikä tarttenu narista. Mutta mä kyllä liikuinkin ja söin terveellisesti. Herkkuja ehkä max 1x/kk ja paljon hedelmiä etc. Joskus tosi rasittavan kuuloista kun odottavat äiti sanoo jo alkuviikoilta lähtien, että nyt sattuu sinne ja nyt tänne. Ymmärrän niitten miehiä, että eihän sellaista kukaan jaksa kuunella 9 kk. Kantsis varmaan pitää huolta itsestään.
Olen hyväkuntoinen, normaalipainoinen, syön terveellisesti ja olen kaikin puolin terve. Ja tietääkseni minulla on vielä korkea kipukynnys. Siitä huolimatta sain jo aikaisin vaivoikseni aivan käsittämättömät kivut, jotka estävät liikkumisen. Ja aiheuttavat ilmeisesti verenvuotoa.

Kerropa minulle miten minun olisi pitänyt pitää huolta itsestäni? Tai tulepa kertomaan se minulle seuraavien kipujen iskiessä, niin saisit sellaisen reaktion minulta, ettei kukaan uskoisi sitä minusta.
 
Mulla tuli raskausaikana lisää hurjat 13 kiloo ja olin ihan tuhannen turvoksissa. Kauheesti en kipujen takia voinu liikkuakaan joten se varmasti vaikutti. Ja kivut oli sitä luokkaa että pariin kertaan meinas taju lähtee, ei siis ollu kyse siitä että pikkusen nyt vihlas... Suolasta ruokaa en syöny, en yleensäkään pahemmin käytä suolaa.

Koivetki oli niin turvoksissa että jalkaankaan saanu muuta ku sellaset kesäläpsykät. Niillä sitten mentiin lokakuun loppuun asti.. Sormuksia en edes kokeillut..
 
tuskainen
Alkuperäinen kirjoittaja tuskainen:
Alkuperäinen kirjoittaja +:
Mä olen saanut olla onnellinen kun mihinkään ei sattunut koko aikana eikä tarttenu narista. Mutta mä kyllä liikuinkin ja söin terveellisesti. Herkkuja ehkä max 1x/kk ja paljon hedelmiä etc. Joskus tosi rasittavan kuuloista kun odottavat äiti sanoo jo alkuviikoilta lähtien, että nyt sattuu sinne ja nyt tänne. Ymmärrän niitten miehiä, että eihän sellaista kukaan jaksa kuunella 9 kk. Kantsis varmaan pitää huolta itsestään.
Olen hyväkuntoinen, normaalipainoinen, syön terveellisesti ja olen kaikin puolin terve. Ja tietääkseni minulla on vielä korkea kipukynnys. Siitä huolimatta sain jo aikaisin vaivoikseni aivan käsittämättömät kivut, jotka estävät liikkumisen. Ja aiheuttavat ilmeisesti verenvuotoa.

Kerropa minulle miten minun olisi pitänyt pitää huolta itsestäni? Tai tulepa kertomaan se minulle seuraavien kipujen iskiessä, niin saisit sellaisen reaktion minulta, ettei kukaan uskoisi sitä minusta.
Lisäykseksi: Kun kivut alkoivat painoa ei ollut tullut vielä grammaakaan lisää, paremminkin tippunut noin kilon.
 
itsellä jäi sormukset sormista viime odotuksessa jo siinä vaiheessa ku paino vasta ylitti lähtöpainon (aluksi laski) ja lopussa painoa oli kertynyt "vain" n.11kg joten en pitäisi sitä suurenakaan lihomisena, ainakaa ku vertaan esikoisen odotukseen jolloin oikeesti lihoin, painoa tuli yli 20kg.
 
Mulla tullut kiloja 20 ja tuvotusta on niin maan perkeleesti! kaikista mitkä hiukanki puristaa, jää jäätävät painaumat... Vaikka en oo mitenkään erityisesti mässäilly, niin on noita kiloja silti tullut... tosin tässä loppuvaiheessa erityisesti ja johtuu tosta nesteen kerääntymisestä. Hei, ja mulla mahtuu silti tuo sormus sormeen... vaikka aika nakit ovatki :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sagwa:
Ja ajatella, joillakuilla se turvotus iskee vasta pari päivää synnytyksen jälkeen :eek: . Ei mahtunut sairaalasta lähtiessä jalkaan ne kengät, joilla sinne kävelin. Sormus oli aika lailla jumissa...
Mulla käytiin myös näin. Onneksi heräsin yöllä kun sormus rupes tihkasemaan niin sain vielä otettua pois. Jalat tuntui ihan elefantin jaloilta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja +:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Turvotus ja lihominen on tosiaan ihan sama asia :whistle: :headwall: :LOL:
no eikös se esim. liika suolaisen syöminen, suolaisten herkkujen, juuri kerrytä sitä nestettä kroppaan. Ja tietty, jos ei liiku yhtään. Suurin osa odottavista äideistähän jää aikaiselle saikulle kun sattuu sinne ja tänne.

Mä olen saanut olla onnellinen kun mihinkään ei sattunut koko aikana eikä tarttenu narista. Mutta mä kyllä liikuinkin ja söin terveellisesti. Herkkuja ehkä max 1x/kk ja paljon hedelmiä etc. Joskus tosi rasittavan kuuloista kun odottavat äiti sanoo jo alkuviikoilta lähtien, että nyt sattuu sinne ja nyt tänne. Ymmärrän niitten miehiä, että eihän sellaista kukaan jaksa kuunella 9 kk. Kantsis varmaan pitää huolta itsestään.
ja kaikkien raskauksienhan pitää olla samanlaisia? mulla tuli tokassa raskaudessa viis kiloo ja en päässy liikkumaan, olin kipee sieltä ja täältä ja jopa tuolta. ja sormukset puristi, koska olin turvonnu ja jouduin syömään suolasta ruokaa että pysyin pystyssä.
Kaks muuta raskautta oli sitte ihan erilaisia, pääsin liikkumaan ja kilojaki tuli paljon enemmän :xmas:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Annaliina73:
25 kg :LOL: Ja olivat pois 6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Kuinka nopeasti aloittajalla? ;)
se 7 kg jäi sinne sairaalaan. kaikki oli näköjään siellä vatsassa, lapsi vajaat neljä kiloa ja loput sitten nestettä, verta, istukka jne.
 
Mä lihoin 16kg ja ekat 10kg jäi sairaalaan. Loput lähti imettäessä. Pidin itsestäni hyvää huolta sekä ennen raskautta, että sen aikanakin. Lopulta turvotus oli niin suurta, että jouduin vuodelepoon kahdeksi viimeiseksi kuukaudeksi. Minulla on turvotustaipumus ollut siitä lähtien, kun menkat alkoi.

Läskistä, jos puhutaan...
Kaikkein vähiten lihovat jo valmiiksi ylipainoiset odottajat, joten ap:n 7kg tuntuu siltä, että jo lähtöarvo eli painoindeksisi on ollut päälle 30. Jos on hoikka, kropan on pakko lihottaa itseään ts. vauva tarvitsee sen energian. Hoikilla luontaisesti keho alkaa varastoimaan, kun taas valmiiksi lihavilla vauva ottaa sen äidin "omista varastoista", eikä äidin kokonaispaino näin ollen kasva.
 
No voi hyvänen aika! :headwall: Mulla nous paino raskausaikana 10kg, kolmen viikon päästä synnytyksestä oli +3kg. Sormukset teki jossain veiheessa tiukkaa, mut kyllä synnytyksen jälkeen on mahtunu hyvin. Ei se syömisistä välttämättä o kiinni... Sä oot suppee, jos luulet niin.
 
äippi
26kg ja pääsin vain 31vk:lle. olin tappaa itseni kun vko:lla 22 lääkäri kehoitti liikkumaan enemmän syömään vähemmän. Nauroi huolelleni kun verenpaine 125/80 kun normisti 100/50. päätä särki jo tuolloin ja henki salpautui jo noilla vko.lla.kun vihdoin tuli valkuaista pissaan kiidätettiin suorraan neuvolasta äp:lle ja 4pv siitä leikkaus. leikkaava kätilö? sanoi sisäelimieni jo vettyneen ja keuhkojen olevan nesteessä.sydän laajentunut eikä oltais kumpikaan eletty iltaaan. aloittjalle. kun näen turvonneen äidin en edes ajattele että onpa laiska kun lihoo vaan toivon että on läskiä eikä nestettä joka voi olla orastava myrkytys ilman valkuisia. selvisimme lapsen kanssa ja seuraavat raskaudet sit meni normisti enkä turpoillut vaan sain kiloja sitä itseä ehkä 7 ja ne hävisi sitte joskus. aikuisen muodot on jäänyt raskauksista. lanteita löytyy ja vyötärön paikka tuli esiin mitä ennen haaveilin vaikka laiha olin ja rinnat isommat mutta ok kiinteät. teini kapoisuus jäi pois vaikka normi painon alarajoilla liikun.
 
Terveet lapset
kauheeta, onkohan ap:n lapsi ollut ihan terve ja mahtoi olla pieni vauva, jos äiti ei syö raskausaikana niin lapsikin voi huonosti ja jää vaille tarvittavia ravintoaineita.
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja +:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Turvotus ja lihominen on tosiaan ihan sama asia :whistle: :headwall: :LOL:
no eikös se esim. liika suolaisen syöminen, suolaisten herkkujen, juuri kerrytä sitä nestettä kroppaan. Ja tietty, jos ei liiku yhtään. Suurin osa odottavista äideistähän jää aikaiselle saikulle kun sattuu sinne ja tänne.

Mä olen saanut olla onnellinen kun mihinkään ei sattunut koko aikana eikä tarttenu narista. Mutta mä kyllä liikuinkin ja söin terveellisesti. Herkkuja ehkä max 1x/kk ja paljon hedelmiä etc. Joskus tosi rasittavan kuuloista kun odottavat äiti sanoo jo alkuviikoilta lähtien, että nyt sattuu sinne ja nyt tänne. Ymmärrän niitten miehiä, että eihän sellaista kukaan jaksa kuunella 9 kk. Kantsis varmaan pitää huolta itsestään.
Mä elin samanlaisilla elintavoilla molemmat raskaudet. Syön yleensäkin terveellisesti ja kävin esim uimassa melkein raskauden loppuun molemmista lapsista eli liikkumatta en ollut. Molemmista tuli kiloja saman verran, reilu 15kg (painan normaalisti 52kg), mutta VAIN EKASTA lapsesta turvotusta niin, että sormus ei mahtunut. Että kukin raskaus taitaa olla erilainen.

Nesteen kertyminen on osittain tosiaan eri asia kuin kilojen tuleminen. Ja ne kilotkin ovat ihan tervettä kunhan ei liioitella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ZikZik:
Vaikka en oo mitenkään erityisesti mässäilly, niin on noita kiloja silti tullut... :D
niinhän ne laihduttajatkin sanoo ja ei laihdu...
Joopa joo... Ootko tullut koskaan ajatelleeks, että tuo liikkuminen voi joillakin olla himpun verran hankalampaa ja jopa kiellettyä raskauden aikana? Näin kävi mulle puolivälin jälkeen, ja pakon eestä jouduin luopumaan liikunnasta lähes kokonaan... Jopa tuo käveleminen teki tiukkaa. Hienoahan se on, jos kiloilta välttyy, mutta samasta muotista kun ei olla niin toisille tulee enemmän ja toisille vähemmän. Ja tuo liikunnan yht´äkkinen lopettaminen siihen tottuneelle voi todellakin tehä temppuja :/

ja tässä kun tosiaan mennään jo rv41+2, niin tää turvotus on jo aika moista... on ollut jo kuukauden päivät!
 
memmu
Ja ajatelkaa... herran jestas, mä turposin esikoisesta vasta synnytyksen JÄLKEEN. Ihmettelin seuraavana aamuna laitoksella, että miksi jalat on niin tönköt ja sormet ei taivu...mä siis vissiin sitten lihoin yhessä yössä ihan karseesti.
 
kolmen äiti
Ap hyvä, mullekaan ei ole tullut kuin 7kg jokaisella kerralla ja SILTI kahden ensimmäisen odotuksen loppuvaiheessa sormet turpos. Oli kesä ja helteet... metukkaa en mättänyt kaksin käsin ja muutenkin söin ihan normaalisti.
Kuopus syntyi talvella, ja pidin sormuksia loppuun asti. Että kyllä sillä vuodenajallakin on väliä.
 

Yhteistyössä