siis en ymmärrä kuinka voi saada lapsia 1-1,5 vuoden ikäerolla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Alkuperäinen kirjoittaja SANON VAAN..:
...että juuri luin erään psykologin haastattelun, jossa hän sanoi että jokaisen lapsen pitäisi saada olla se pienin perheessä noin kahden vuoden ajan. ihan vaan sen vuoksi ettei tarvitsisi kasvaa isoksi niin pienenä....miettikääpä sitä. vaikuttaa väistämättä myös sen isovelin/siskon mieleen jos uusi vauva puskee perheeseen vaikka itsekin olisi vauva vasta.

Tää on myös mun kanta tähän asiaan. Säälittää ne pienet isosiskot ja veljet. Toki vuosien päästä varmaan kivaa, että on lyhyellä ikäerolla, mutta sitä ennen EI.

Miksi muka pitää esikoisen kasvaa isoksi? Meillä ainakin otettiin se asenne, että meillä on kaksi vauvaa, jotka ovat vähän eri kehitysvaiheessa:) Ei olla edes ikinä sanottu isoveljeksi ja pikkusiskoksi heitä...Ikäeroa lapsilla on 1v1,5kk.

Lapsillani on tasan vuoden ikäero. En osannut kuvitella, että voisin mitenkään raskautua niin nopeasti synnytyksestä, ensimmäisen lapsen alulle saamiseen meni useampi (toivoton!) vuosi. Kuukautiset eivät siis olleet alkaneet. Vauva-aika kahden pikkuisen kanssa oli todella raskasta, varmaankin siksi, että molemmat sairastivat hurjan paljon. Kannoin myös syyllisyyttä siitä, että pelkäsin ettei kumpikin pikkuinen saa riittävästi jakamatonta huomiota vanhemmiltaan. Itse olisin toivonut isompaa ikäeroa lapsilleni, mutta olen tottakai superonnellinen siitä, että sain kaksi ihanaa lasta! Nyt äitinä oleminen on jo helpompaa ja antoisaa, lapsilla ikää 3 ja 4 ja sen allekirjoitan, että pienellä ikäerolla syntyneet lapseni ovat tosi läheisiä toisilleen ja leikkikaveri löytyy omasta takaa. Huonojakin puolia on tottakai.

mulla alkaa tasan 4 viikkoa synnytksestä menkat (3 kertaa on näin tapahtunut) ja ne on tosi säännölliset, toinen lapsi syntyi 1 vuos ja 2 kk ekan jälkeen ja mä tulin siis raskaaksi 4 kk synnytyksen jälkeen! imetys ei vaikuttanut asiaan mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja pp:
Juu, eka seksikertakin oli 7 kk synnytyksestä, eli ei olisi onnistunut senkään vuoksi ;)

no oho! teillähän on platoninen suhde!

No raskauden ja synnytyksen jäljiltä kyllä, pitkään ja osittain jatkuen edelleen. Mutta siitä platonisuudesta kyllä tuli tuo vauva, ettei ihan platoninen ole ollut. Eikä muutenkaan koko reilua kymmentä vuota ;)

Kuukautiset alkoivat itsellä muistaakseni puoli vuotta synnnytyksestä. Omaa lasta kun katsoo, niin on aika riemuissaan, että on saanut yksi koko jakamattoman huomion kohta pari vuotta. Toisessa tilanteessa olisin varmasti eri mieltä. Kukin tyylillään. Kun oma eka raskauskin tuli kohtalaisen myöhäisellä iällä (34), niin kroppa ei olisi kestänyt toista heti perään. Ei ole vielä palautunut edellisestäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja ni:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja helposti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko täällä ketään jolle on tehty sektio ja tullut heti perään uudelleen raskaaksi? Kestikö kroppa hyvin?

Itse en, mutta ystäväni sai ensimmäisen sektiolla ja lasten ikäero on 1v1kk. Raskauden kroppa kyllä kesti, mutta synnytyksessä (toinen tuli alakautta) tuli vähän ongelmia kun istukka ei meinannut irrota sektioarven takia.

Tämä on todella typerää. Minulle lääkäri sanoi sektion jälkeen, että vähintään vuoden pitää antaa kropan palautua. On kuulemma vaarallista tulla heti raskaaksi sektion jälkeen ( komplikaatoiden riski on todella suuri äidille ja lapselle)

Ja tämä taas on vanha ohje.

Mulle lääkäri sanoi, että nykyisin ei anneta enää suoria ohjeita vaan asia on tapauskohtainen. Jos kaikki on mennyt hyvin ja sektio sujunut niin kuin pitää, niin voi raskautua vaikka heti uudestaan. Hän vielä lisäsi, että JOTKUT lääkärit ovat kuitenkin sitä mieltä, että n. vuosi kannattaa olla seuraavaan SYNNYTYKSEEN mutta se on makuasia.

Minullekin, minut leikannut lääkäri sanoi 3kk sektiosta, ettei haittaa vaikka tulisit nyt uudelleen raskaaksi, kun jos raskaus alkaa, on kohtukin parantunut sektiosta.

Mä sain kuulla tuon saman lääkäriltäni kun aloin "vahigossa" odottamaan toista (eipä kai sitä aikuisena vahingosta voi puhua..) Eli aloin odottaa 4kk esikon syntymästä sektiolla. Olin huolissani ja kysyin KOLMELTA eri lääkäriltä asiaa. Kaikilla tuntui olevan se mielipide että kun kuukautiset ovat alkaneet ja raskaus on alkanut on kroppakin silloin valmis. Viimeinen lääkäri lähinnä oli huvittunut mun kysymyksestä...totes vaan että nauti nyt vaan raskaudesta =)

Alkuperäinen kirjoittaja very important baby:
...että juuri luin erään psykologin haastattelun, jossa hän sanoi että jokaisen lapsen pitäisi saada olla se pienin perheessä noin kahden vuoden ajan. ihan vaan sen vuoksi ettei tarvitsisi kasvaa isoksi niin pienenä....miettikääpä sitä. vaikuttaa väistämättä myös sen isovelin/siskon mieleen jos uusi vauva puskee perheeseen vaikka itsekin olisi vauva vasta.

Tää on myös mun kanta tähän asiaan. Säälittää ne pienet isosiskot ja veljet. Toki vuosien päästä varmaan kivaa, että on lyhyellä ikäerolla, mutta sitä ennen EI.

Miksi muka pitää esikoisen kasvaa isoksi? Meillä ainakin otettiin se asenne, että meillä on kaksi vauvaa, jotka ovat vähän eri kehitysvaiheessa:) Ei olla edes ikinä sanottu isoveljeksi ja pikkusiskoksi heitä...Ikäeroa lapsilla on 1v1,5kk.

Sama juttu meillä, kolmosella ja nelosella 1v3kk ikäeroa ja kolmonen sai pitää tuttinsa sekä pinniksensä sun muut ihan yhtä lailla kuten siihenkin asti, meillä oli 2 vauvaa yhtäaikaa eikä ne 2 edelläkävijääkään isoja ollu.

Alkuperäinen kirjoittaja =):

Sanonpa myös vaan KOKEMUKSESTA että kyllä se vuoden ikäinen sen huomionsa saa, todellakin =) Eikä häntä ole kohdeltu yhtään sen isompana kuin oli. Meillä tietysti oli se että lapsi juoksi jo vuoden ikäisenä ja oli juuri innostunut syömään itsekseen.. Ei ollut enää pikkuvauvaa..

jatkan, että vuoden ikäinen, tai 1,5-vuotiaskin, on aika taitava siinä, että hakee huomion, jos meinaa unohtua uuden vauvan taakse! ei meillä ainkaan ole lasten tarvinut muuttua yhtäkkiä isoiksi kun uusi vauva on syntynyt. ei niiden 5- ja 4-vuotiaidenkaan.

hyvä ap,
juuri biologisista syistähän tuo on mahdollista,kun ihminen on niin muokattu.ei ihminen raskautuisi niin nopeasti synnytyksen jälkeen jos se ei luonnollista.paljon luonnottomampaa on väen väkisin keinohedelmöityksellä yrittää raskautua lähempänä vaihdevuosia (ja ennen kuin joku älähtää Se oli vain vertaus/esimerkki, henkh koht minulla ei sitäkään vastaan mitään ole.jokaisen omia valintoja kaikki)

Alkuperäinen kirjoittaja ni:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Onko täällä ketään jolle on tehty sektio ja tullut heti perään uudelleen raskaaksi? Kestikö kroppa hyvin?

Itse en, mutta ystäväni sai ensimmäisen sektiolla ja lasten ikäero on 1v1kk. Raskauden kroppa kyllä kesti, mutta synnytyksessä (toinen tuli alakautta) tuli vähän ongelmia kun istukka ei meinannut irrota sektioarven takia.

Tämä on todella typerää. Minulle lääkäri sanoi sektion jälkeen, että vähintään vuoden pitää antaa kropan palautua. On kuulemma vaarallista tulla heti raskaaksi sektion jälkeen ( komplikaatoiden riski on todella suuri äidille ja lapselle)

Ja tämä taas on vanha ohje.

Mulle lääkäri sanoi, että nykyisin ei anneta enää suoria ohjeita vaan asia on tapauskohtainen. Jos kaikki on mennyt hyvin ja sektio sujunut niin kuin pitää, niin voi raskautua vaikka heti uudestaan. Hän vielä lisäsi, että JOTKUT lääkärit ovat kuitenkin sitä mieltä, että n. vuosi kannattaa olla seuraavaan SYNNYTYKSEEN mutta se on makuasia.

Minullekin, minut leikannut lääkäri sanoi 3kk sektiosta, ettei haittaa vaikka tulisit nyt uudelleen raskaaksi, kun jos raskaus alkaa, on kohtukin parantunut sektiosta.

Sama juttu mullakin, ei annettu mitään varoaikoja ja raskaaksi tulin kun esikoinen oli 5kk. Kaikki meni ihan hyvin sen osalta. Tosin kyllä kaksi raskautta plus kuopuksen imetys minun kroppaa verotti; sairastelin aika paljon ja uutta raskautta ei ole kuulunut nyt(joskin puolisen vuotta vasta yritetty), mutta jaksoin silti tosi hyvin enkä ole rankaksi kokenut tätä pientä ikäeroa, päinvastoin:) Vaikka eihän minulla muusta kokemusta olekaan...

Mä uskon kanssa siihen jo työni puolesta että naisen kroppa kertoo sen milloin on valmis uuteen raskauteen. Sehän on ihan totta että toisilla kuukautisia ei kuulu, ei näy vuoteen...toisella ne pärähtää päälle heti. Ja tapaukset eri raskauksien välilläkin vaihtelee vaikka olisi sama äiti kyseessä.

Tässäkään asiassa ihminen ei vaan ole kaikki tietävä, kaikki ohjeistukset perustuvat tutkimuksiin ja tilastoihin ja päätelmät tehdään keskiarvon mukaan. Ja jokainen ihminen on yksilö joten tuloksia on ihan mahdotonta pitää koskaa minkään sortin faktana.

ja minulle lääkäri sanoi, että tämä on vanhentunutta tietoa. jos ei ole mitään erityistä syytä odottaa niin ei tarvitse.

Höh. Ihan potaskaa. Mikään mukavampaa meidän pienille, kuin toistensa seura. Ihan pienestä pitäen ovat olleet erottamattomat. Parempi, että on leikkikaveri kuin että on yksin. Ja kuinkas sitten kaksoset? Onko se heille haitaksi, että heitä on kaksi? Ja kuka nyt vaatisi jotain vuoden ikäistä "isosiskoa" kasvamaan äkkiä isoksi...? Höpsöt.

joo hurjan yksilöllistä näyttää olevan. Asia kiinnostaa, koska olen saamassa kolmatta lasta ja nuorimmille ikäeroa tulee kaksi vuotta. Minusta tämä tuli jotenkin "niin nopeasti". Aluksi tuntui etten olisi ollut vielä valmis, myös henkisesti olen joutunut valmistautumaan tulevaan jaksamiseen. Fyysisesti tiedän että olen jo palautunut ja kunnossa, mutta niinkuin sanoin, en olisi voinut kiertoni ja fysiikkani pohjalta pystyä yhtään nopeampaan toimintaan ja tämä on esim. minun mittapuulla melko tiukka lastentekotahti.
Mutta toisille käy helpommin ja eihän siinä mitään, kyllähän sen itse tietysti tietää parhaiten.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja haluan kysyä:
Te jotka heti ootte nakanneet pullat uuniin. Ettekö ajattele yhtään omaa terveyttänne kun kehon pitäisi kuitenkin saada levätä raskauksien välillä?

En ajatellut omaa terveyttäni. Lapset tulivat reilun vuoden ikäerolla imetyksestä huolimatta. Keho kesti rasituksen ilman sen kummempaa lepoa.

Onko kenellekään tullut mieleen, että joskus SUOSITELLAAN, että hankkiutuisi heti raskaaksi... Esim. minulla ja pikkuveljelläni on ikäeroa 1 v 7 kk, koska lääkäri ilmoitti äidilleni, että jos hän vielä toisen lapsen haluaa hankkia, niin se on sitten tehtävä välittömästi (endometrioosia ym).
Että mielestäni aika törkeää haukkua muita tällaisen perusteella...

Miks te vastaatte niin vihamielisesti ap:n kysymyksiin, vaikka hän kysyy erittäin asiallisesti ja mielenkiinnosta??
Inhottaa tommoset ilkeilyt.
Luulis, että aikauiset osaisi keskustella asiallisesti.

Ja se vielä, että olemme veljeni kanssa todella läheisiä. Pienestä ikäerostamme johtuen olemme aina leikkineet todella paljon yhdessä ym. Meistä on ollut tosi paljon seuraa toisillemme. Itsekin haluaisin lapsille juuri pienen ikäeron, jotta he voivat leikkiä keskenään. Esim. 2- ja 6-vuotiaat lapset ovat kehityksessä niin eri tasoilla, etteivät leikit ihan niin helposti onnistukaan...

No huhhuh, tarviiko tästäkin riidellä? Mä luulen, et eri ihmisten kropat kestää peräkkäiset raskaudet aika eri tavalla. Toisille se voi toimia, toisille ei. Ja noit psykologien kommenttejakin löytyy moneen lähtöön ;) Vai johtuuko tää mun diplomaattinen mielipide nyt vaan sit siitä, että kun mulla ei vielä ittelläni ole lapsia, niin en oo tajunnut, että ainoastaan mun tapa on oikea? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja very important baby:

Sama juttu meillä, kolmosella ja nelosella 1v3kk ikäeroa ja kolmonen sai pitää tuttinsa sekä pinniksensä sun muut ihan yhtä lailla kuten siihenkin asti, meillä oli 2 vauvaa yhtäaikaa eikä ne 2 edelläkävijääkään isoja ollu.

Mäkään en ymmärrä miksei se ensimmäinen pieni voi edelleen olla pieni vaikka toinen pieni tulisikin taloon. Jos taas on kyse jakamattoman huomion saamisesta, niin lynkatkaapa sitten kaikki monikkoäidit kans.

mulla esikoinen syntyi sektiolla. 5kk siitä tulin uudestaan raskaaksi eli lapsilla 1v2kk ikäeroa. kroppa kesti ja kestää loistavasti :)

Mulla sama juttu. Lapsilla ikäeroa hiukan vajaa 1v1kk, esikoinen hätäsektiolla ja toinen suunnitellulla sektiolla. Ei ongelmia. :)

Öh. Minäkään en oikein ymmärrä miksi esikoisen pitäisi jotenkin kasvaa isoksi kun pikkuinen tulee taloon. :o Ei meillä ainakaan ole koskaan mitään "koska sinä olet niin iso"-korttia käytetty. Sehän on ihan vanhemmista kiinni. Musta on hölmöä odottaa minkään ikäisen kasvavan yhtään isommaksi siitä, kun vauva tulee taloon. Meillä oli ainakin kaksi eri ikäistä vauvaa. Esikoinen nukkui pinnasängyssä niin pitkään kuin halusi, kuopus ei taas koskaan. :D Esikoinen pääsi aina samalla syliin kun kuopusta imetin, syöttötuoleja, pottia ym on aina ollut kahdet. Esikoinen käytti vaippoja vielä pitkään pikkusiskonsa syntymän jälkeen jne. Ihan on saanut niin pitkään olla vauva kuin on halunnut.

Aika samaan tahtiin nuo ovat kasvaneet, mm. tuttipullot jäivät ihan samaan aikaan pois jne. Ennemminkin se on siis mennyt niin, että pikkusisko on isomman imussa kasvanut hiukan nopeammin. Huomiota ovat molemmat aina saaneet kyllin, minun on vaikea kuvitella tilannetta, jossa en pystyisi molemmille lapsille antamaan tarpeeksi syliä tai huomiota.

Ekan ja tokan välillä on 1v5kk, mulla ei alkanu menkat lainkaan ja kakkonen oli semmonen ihanainen pieni yllätys. Kakkosta imetin niin lyhyen aikaa, et tällä kertaa menkat alkoi ja kakkosen ja kolmosen välillä on kuitenkin "jopa" 1v9kk ikäeroa.. :saint:

Kuumimmat

Yhteistyössä