Siis eikö esim. kierukan kanssa tuu koskaan menkkoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Elämänlaatu parantunut ihan uusiin sfääreihin ehkäisykapselin myötä. Ei menkkoja, jolloin ei tarvetta jatkuvalle rautalisäkuurille, kipulääkkeille. Ja parasta: täysin invalidisoivat migreenikohtaukset ovat loppuneet tyystin. Aiemmin jouduin siis 2-3 päivää kuukaudesta olemaan oksennuspussin kanssa sängyssä, pimeässä huoneessa, vessareissukin oli sellainen että mieluummin olisin leikannut sormen irti. Usein täytyikin mennä sairaalaan kiputippaan.

Että jos tämä mun elinaikaa lyhentää, niin so be it, mieluummin nautin terveestä nuoruudesta.

Mulla putosi noitten hemmetin vuotojen takia hemoglobiini 61 ja siinä sitte tuli anemia ja viikon sairaalassa ....eli mulla on toi kierukka sairaudenhoidon takia ja en ottais todellakaan poies jos ei oo pakko...eli kumpaan ennemmin kuolen ..verenhukkaan vai kierukkaan ...siinäpä kysymys ..

Mulla kyllä tiputteli miten sattuu sen kierukan kanssa. Yhdyntä aiheutti kipuja, ja välillä sen jälkeen sitten vuosikin verta. Tulin todellakin itsekin siihen tulokseen, että sehän on aivan järjetön ajatus pistää jokin outo härpäke kohtuun... eihän sinne kuulu kuin vauva!

Mulla Mirena-hormonikierukka hoitaa kohdun limakalvoa siten, ettei se kasva liiaksi. Menkkani runsastuivat, ja sitä lähdin tutkituttamaan, jolloin selvisi, että kärsin hyperplasiasta, eli kohdun limakalvon liikakasvusta. Hoitona siihen on joko kohdunpoisto kokonaan tai Mirena. Mieluummin ainakin tässä elämänvaiheessa Mirena kuin leikkaus, jossa on monia komplikaatioriskejä. Hoitamatta jättäminen kasvattaisi syöpäriskiä.

Menkat tulevat niukkoina välillä, mutta eivät mitenkään säännöllisesti.

Viimeksi muokattu:
Että jos tämä mun elinaikaa lyhentää, niin so be it, mieluummin nautin terveestä nuoruudesta.

En niinkään miettinyt kuolemaa, vaan lähinnä esim. mitä tuo tekee naisen lisääntymiskyvylle. Toki jos lapset on jo kaikki tehty tai ei niitä halua, ei sitä tarvitse miettiä. Tietysti myös vähän huolettais itseä ne hormonimäärät, onko se ihan tervettä. Ja sit taas kuparikierukan tarkkaa toimintatapaa ei kuulemma edes tiedetä, mutta se aiheuttaa jonkinlaisen tulehdusreaktion kohtuun...

vierasesine :/

Kierukan kanssa just tuleekin menkat, siis tavallisen. Ihan hirveet! Hormonikierukkaa oon miettiny, kun en haluais menkkoja ollenkaan, kun ne kestää viikon jos ei toista, kärsin migreenistä ym kivuista jne. Ihan helvettiä koko elämä jonkun helvetin menkkojen takia.

Mulla Mirena-hormonikierukka hoitaa kohdun limakalvoa siten, ettei se kasva liiaksi. Menkkani runsastuivat, ja sitä lähdin tutkituttamaan, jolloin selvisi, että kärsin hyperplasiasta, eli kohdun limakalvon liikakasvusta. Hoitona siihen on joko kohdunpoisto kokonaan tai Mirena. Mieluummin ainakin tässä elämänvaiheessa Mirena kuin leikkaus, jossa on monia komplikaatioriskejä. Hoitamatta jättäminen kasvattaisi syöpäriskiä.

Menkat tulevat niukkoina välillä, mutta eivät mitenkään säännöllisesti.

Sairaudet on asia erikseen, ja ne tulee hoitaa vaikka hoidolla voi olla sivuvaikutuksia. Ne voi olla vähemmän haitallisia kuitenkin kuin itse sairaus.

Mutta että ihan terveelle naiselle tuollaisia pistellään. En olisi kovin vakuuttunut niiden turvallisuudesta. Niinkuin en kyllä e-pillereidenkään. Onneksi näistä on alettu puhua ja myös kehittämään uudenlaisia ehkäisymenetelmiä.

Sairaudet on asia erikseen, ja ne tulee hoitaa vaikka hoidolla voi olla sivuvaikutuksia. Ne voi olla vähemmän haitallisia kuitenkin kuin itse sairaus.

Mutta että ihan terveelle naiselle tuollaisia pistellään. En olisi kovin vakuuttunut niiden turvallisuudesta. Niinkuin en kyllä e-pillereidenkään. Onneksi näistä on alettu puhua ja myös kehittämään uudenlaisia ehkäisymenetelmiä.

Aika yleisesti naisille tulee vuotohäiriöitä esivaihdevuosi-ikäisenä, vaikka kyse ei mistään varsinaisesta sairadesta olisikaan. Kyllä Mirena on siinä vaiheessa pelastanut monen naisen elämänlaadun.

[QUOTE="Heidi";30041952]Aika yleisesti naisille tulee vuotohäiriöitä esivaihdevuosi-ikäisenä, vaikka kyse ei mistään varsinaisesta sairadesta olisikaan. Kyllä Mirena on siinä vaiheessa pelastanut monen naisen elämänlaadun.[/QUOTE]

Sairaus tai elämää merkittävästi haittaava tekijä taitaa tässä kohtaa mennä samaan kategoriaan kuitenkin.

Pointti oli, että hyvin suuri osa käyttäjistä on kuitenkin ihan terveitä ja normaaleista kuukautisista "kärsiviä" naisia - vaikka toki tähän keskusteluun nyt eksyy kaikki ne joilta lähtee taju menkkojen aikaan ja kohtu putoaa suunnilleen pois ilman sitä kierukkaa.... 0=) Se nyt vaan kuuluu kaksplussan tyyliin.

Sairaus tai elämää merkittävästi haittaava tekijä taitaa tässä kohtaa mennä samaan kategoriaan kuitenkin.

Pointti oli, että hyvin suuri osa käyttäjistä on kuitenkin ihan terveitä ja normaaleista kuukautisista "kärsiviä" naisia - vaikka toki tähän keskusteluun nyt eksyy kaikki ne joilta lähtee taju menkkojen aikaan ja kohtu putoaa suunnilleen pois ilman sitä kierukkaa.... 0=) Se nyt vaan kuuluu kaksplussan tyyliin.

Mistä sä tuollaista olet saanut päähäsi? Suurin osa hormonikierukan käyttäjistä kylläkin on kärsinyt jonkinasteisista vuotohäiriöistä.

Mulla ei ole ollut minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Toki se on henkilökohtaista. Henkilökohtaista on myös Mirenan valitseminen raskauden ehkäisyä varten ja jokainen harkitsee omalla kohdallaan myös hoidon turvallisuuden. Hoitoa se on kyllä myös raskauden ehkäiseminenkin.

Luotatko sä enemmän uusiin ja vähemmän tutkittuihin ehkäisymenetelmiin, kuin jo aiemmin käytössä olleisiin, joista on paljon kokemuksia? Onhan se toki trendikästä :)

Kaikkee sä keksit..

[QUOTE="Heidi";30041983]Mistä sä tuollaista olet saanut päähäsi? Suurin osa hormonikierukan käyttäjistä kylläkin on kärsinyt jonkinasteisista vuotohäiriöistä.[/QUOTE]

Hyvä kun sulla on lyödä tilastoa pöytään.

Kierukka on aika suosittu nykyään synnyttäneiden naisten keskuudessa, jotka ainoastaan haluaa ehkäisyltä sitä "huolettomuutta" pillereiden sijaan.

Mulla kolmannen lapsen jälkeen kuukautisvuodot pidentyneet noin 7-8 päivän mittaisiksi, ja parina kolmena päivänä vuodan niin, että joudun tyhjäämään lähes täysinäistä kuukuppia (synnyttäneiden malli) parin kolmen tunnin välein...vuodan siis paljon. Mun puolesta multa sais poistaa koko kohdun, vaan tuskinpa sellaiseen tällaisen takia päädytään 36-vuotiaan naisen kohdalla. Oma elämä vaan on menkkojen aikana ihan hirveää. Tuplavarmistuksen tuplavarmistuksia täynnä, ja menkkojen loppuvaiheessa muistutan zombieta...

Miehelle tehdyn vasektomian takia ei tarvitsisi muutoin ehkäistä, mutta toi vuodon määrä pistää kyllä miettimään, jos vaihtoehtona se, ettei vuotoa olisi ollenkaan...

Mulla kolmannen lapsen jälkeen kuukautisvuodot pidentyneet noin 7-8 päivän mittaisiksi, ja parina kolmena päivänä vuodan niin, että joudun tyhjäämään lähes täysinäistä kuukuppia (synnyttäneiden malli) parin kolmen tunnin välein...vuodan siis paljon. Mun puolesta multa sais poistaa koko kohdun, vaan tuskinpa sellaiseen tällaisen takia päädytään 36-vuotiaan naisen kohdalla. Oma elämä vaan on menkkojen aikana ihan hirveää. Tuplavarmistuksen tuplavarmistuksia täynnä, ja menkkojen loppuvaiheessa muistutan zombieta...

Miehelle tehdyn vasektomian takia ei tarvitsisi muutoin ehkäistä, mutta toi vuodon määrä pistää kyllä miettimään, jos vaihtoehtona se, ettei vuotoa olisi ollenkaan...

Okei. Mulla on aina 12-vuotiaasta saakka ollut 7 päivän menkat ja kuukuppia tyhjään yhtä usein. En ole ajatellut sitä epänormaalina koskaan, normaalin rajoissahan se on. Toki harmi jos sinä koet, ei kivaa.

Yhteistyössä